Gripen E/F

Kyllä tuolla voi lokkiparviakin varmasti jäljittää, jos tahtoo ja jos joku on sellaisen algoritmin tilannut. Mahdollisesti laskentakyky kykenee kirjekyyhkyjen erotteluun muista linnuista. Tietokoneiden viimeisin kehitysvaihe 10v aikana on se, joka mahdollistaa tekoälyn käyttämisen erilaisten objektien tehokkaaseen erotteluun toisistaan ja taustakohinasta. Laskentakyvyn kehitys sitten edelisten sukupolvien on niin valtava, että se vaikuttaa juuri siinä, mitä kaikkea on mahdollista analysoida lähes samanaikaisesti.

Hiukan vastaavaa analogiaa voi vetää gsm-gprs -kännykän ja viime vuosien LTE-laitteiden välillä. Päällepäin muistuttavat toisiaan ja pieni osa perusfunktioista edelleen nostalgiasyistä samoja, mutta jälkimmäisen prosessointikyky pystyy enempään kuin mitä edellisen käyttäjä kykeni realistisena pitämään. (Minäkin parka luulin vielä 25 vuotta sitten, että <1GHz taajuusalueelle ei pystyisi nykyisenlaisia siirtotehoja ja erottelukykyjä tekemään ihan radioteknisistä syistä, vaan pitäisi tukeutua lyhyemmän kantaman gigahertsiluokkaan, jotta tulisi hiukan enemmän siirtokykyä. Ei vain mahtunut nuoreen jakeluun, millaisen laskentatehon voi taskuun asti teollisuus kehittää.)
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsi sanoo käyttävänsä D:tä taktiseen harjoitteluun; ei ole huono juttu että koneessa voi olla kaksi yhden sijaan. Ja on myös helpompi lennättää VIPpejä jos niille on penkki.

Tähän liittyvä huomio; ruotsalaisilla taitaa aina kaikissa harjoituksissa ja vierailuissa olla kaksipaikkainen kone mukana, ainakin tällä mantereella pidettävissä. Tulee ohjaamotiimaa ja tuntumaa kahdelle pilotille yhtaikaa, taikka sitten takapenkillä saattaa olla valvoja tai muu oman väen tarkkailija kyydissä, taikka isäntäväelle tarjotaan kyytejä. (..taikka sitten takapenkkiläinen saattaa keskittyä haravoimaan, josko naapurin puolelta tulisi mielenkiintoisia signaaleja tallennettavaksi)

 
Viimeksi muokattu:
Tähän liittyvä huomio; ruotsalaisilla taitaa aina kaikissa harjoituksissa ja vierailuissa olla kaksipaikkainen kone mukana, ainakin tällä mantereella pidettävissä. Tulee ohjaamotiimaa ja tuntumaa kahdelle pilotille yhtaikaa, taikka sitten takapenkillä saattaa olla valvoja tai muu oman väen tarkkailija kyydissä, taikka isäntäväelle tarjotaan kyytejä. (..taikka sitten takapenkkiläinen saattaa keskittyä haravoimaan, josko naapurin puolelta tulisi mielenkiintoisia signaaleja tallennettavaksi)

Isoissa valtioissa johtokoneena on AWACS ja pienemmät valtiot joutuvat tyytymään siihen, että tilannetta johdetaan maasta, mutta olisiko sitten mitään järkeä pitää mukana erillistä johtajaa jonka tehtävä johtaa esim. yhtä parvea "johtokoneesta"?
 
Isoissa valtioissa johtokoneena on AWACS ja pienemmät valtiot joutuvat tyytymään siihen, että tilannetta johdetaan maasta, mutta olisiko sitten mitään järkeä pitää mukana erillistä johtajaa jonka tehtävä johtaa esim. yhtä parvea "johtokoneesta"?

US Navy käyttää tätä toimintamallia osassa tehtävissään. Tehtävän komentaja on kaksi paikkaisen Super Hornetin takapenkillä.

Miksi ei tutkakoneessa, en osaa sanoa.
 
Isoissa valtioissa johtokoneena on AWACS ja pienemmät valtiot joutuvat tyytymään siihen, että tilannetta johdetaan maasta, mutta olisiko sitten mitään järkeä pitää mukana erillistä johtajaa jonka tehtävä johtaa esim. yhtä parvea "johtokoneesta"?
US Navy käyttää tätä toimintamallia osassa tehtävissään. Tehtävän komentaja on kaksi paikkaisen Super Hornetin takapenkillä.

Miksi ei tutkakoneessa, en osaa sanoa.
Tähän pätee aika hyvin tuo yksipaikkaisten ja kaksipaikkaisten Gripenien suhdeluku meidän vastaanottamassa tarjouksessa. 52 yksipaikkaista ja 12 kaksipaikkaista.

Yhteen parveen tulisi kolme yksipaikkaista ja neljännen kaksipaikkaisen koneen takapenkillä olisi itse tehtävän komentaja.
 
Tähän pätee aika hyvin tuo yksipaikkaisten ja kaksipaikkaisten Gripenien suhdeluku meidän vastaanottamassa tarjouksessa. 52 yksipaikkaista ja 12 kaksipaikkaista.

Yhteen parveen tulisi kolme yksipaikkaista ja neljännen kaksipaikkaisen koneen takapenkillä olisi itse tehtävän komentaja.

Jos mennään 3:1-mallilla, niin eikö yksipaikkaisia pitäisi olla 48 ja kaksipaikkaisia 16?
 
Jos mennään 3:1-mallilla, niin eikö yksipaikkaisia pitäisi olla 48 ja kaksipaikkaisia 16?
Joo, mutta ajattelin että luku on suunnilleen tuota luokkaa ja aina ei ole ehkä tarvetta pitää tehtäävn komentajaa takapenkillä ja komentaja voisikin olla ihan yksipaikkaista lentämässä.
 
Tässä mietiskelin, että mahdollinen Gripen-paketti voisi olla 64 Gripen, kasvatetaan Global Eye neljään ja siihen päälle vielä lunastetaan CASAn optioista kaikki jäljellä olevat neljä CASAa tankkereiksi. Yhdessä Gripen E:ssä on 3400kg polttoainetta sisäisesti, niin yhden CASAn 6000 kilon polttoainekuormalla voidaan tankata kokonaisen Gripen-parven koneiden sisäinen polttoaine esim. 10% tasosta 45 prosenttiin tuoden lisäaikaa pitää yhtä parvea ilmassa.

Ja noi CASAt eivät mitään kalleimpia koneita edes ole. Neljänneshunttimilliä per kpl. Eli 100 miljoonaa kaikki neljä. Ja rauhan aikana voitaisiin näitä käyttää modulaarisen luonteen vuoksi kuljetuksiin ja sodanaikana tehtävien tarpeiden mukaan joko tankkauksessa, kuljetuksisssa tai maahanlaskuoperaatioissa.
 
Gripen kehuja, vierailin Saab Gripen tuotantolaitoksella.

Hohhoijaa. Vaikka yhdyssanoja ei osaisikaan niin faktat edes karkeasti kyllä pitäisi tunnistaa.
 
En ole ko blogaaja, kunhan vain linkkasin tämän jutun. En minäkään kaikkea usko, en tästä enkä muistakaan mainos jutuista ;)

Jaa, asia selvä. Otsikko antoi ymmärtää muuta.
Gripen kehuja, vierailin Saab Gripen tuotantolaitoksella.

 
Arvostus yritykselle ja saattaa olla puluki-ongelma taustalla, mutta onhan tuo karmivaa suomea.

Kansanmies Gripenin kumeja potkimassa olisi ollut sopiva otsikko.

Kiinnostaisi eniten tietää ketkä ovat kieltäytyneet ko. pyhiinvaellusmatkasta. Perusperalla ei toki ole hyvää syytä kieltäytyä, mutta esim. Charlyn tapaisilta voisi olla virhe.
Toisaalta jos joku onnistuisi pääsemään Dassaultille niin sen pitäisi mennä muiden puolesta. Muut on niin moneen kertaan nähty. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top