Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tätä voi kuvailla aika avainkohdaksi koko asejärjestelmän osalta:
"We would aim to destroy the distributed picture. That forces low-observable platforms to go active so we can find them. If the enemy manages to shoot, then we shall counter that too. And, we must do that against multiple simultaneous threats."
 
Ymmärtääkseni Jutun lopussa mainittiin myös, että EW:n osalta kehitystyö vielä jatkuu vaikka osaa asioista on jo testattu ja havaittu toimivan jopa vaatimuksia paremmin.
 
Niin hyvä että kannatti laittaa uudestaan. :)

Toistossa on tehoa. Viimeinkin artikkeli missä kerrotaan koneen elsojärjestelmästä, siis muutakin kuin 'son paras ikuna'. Eli alkuperäinen tarkoitus oli tehdä kehitelmä C/D:n hyväksi havaitusta elso-järjestelmästä yhdessä italialaisten kanssa, käyttäen hyväksi Eurofighteriin kehitettyjä AESA-komponentteja. Mutta tämä ei kelvannut Flygvapnetille joka halusi todella modernin järjestelmän. Tämä onkin ymmärrettävää ja olen itsekin tuonut tätä aspektia esille. On selvää ettei Gripen ole uusien hävittäjien joukossa nopein, ketterin tai raskaiten aseistettu, eikä se ole oikein häivekonekaan. Jollain osa-alueella sen pitää loistaa ollakseen kilpailukykyinen ja se on pakko olla elso. Tavoitteet on ainakin pojilla kovat, se jää nähtäväksi miten hyvin on onnistuttu mutta paperilla mainospuhe vaikuttaa kovalta: laajan kaista-alueen kuuntelu, GaN-pohjaiset häirintäelementit, emissioiden maantieteellinen paikannus, kyllähän tämä kuulostaa hyvin kurantilta kamalta ja tämä voi olla jopa Gripenin valttikortti HX-kisassa koska järjestelmä on perusteiltaan kilpailijoitaan uudempi.
Kysymyksiä ja huomioita:
-kaiken tuon roinan tunkeminen Gripenin runkoon on ollut ilmeisen haastellista (isot siivenkärkikotelot jne). Vedettävä häirintälähetin on jätetty pois, ilmeisesti koska se ei mahtunut. BriteCloudin käyttö "on mahdollista" mutta ilmeisesti sitä ei ole heti tulossa.
-mainitaan valvontatutkien häirinnästä. Tapahtuuko tämä tosiaan sisäisellä häirintälähettimellä, vai oletetaanko tässä ulkoisen säiliön käyttö? Pyrstössä on kyllä häirintälähetin "matalille taajuuksille".
-aktiivinen häirintä tulee vasta MS22-standardissa. Järjestelmän täysiä kykyjä ei siis päästä Suomen kisaan testamaan livenä (taaskaan).
-tutkan käyttö häirinnässä mainitaan, mutta epäselväksi jää onko se jo nykyisissä suunnitelmissa vai "haluttaessa mahdollista".
-vihjaillaan "itäisen naapurin" uhkaan. Niin että niinku kenen?? :camo:
 
Yllättävää jos edes tavoitellaan maatutkien härintää. Luulisi hävittäjän tj-tutkan ja ohjuksen hakupään häirinnssä olevan tarpeeksi haastetta hyvin teholtaan rajalliselle paketille. Varsinkaan kun häiveettömänä ei uskalla kovin lähelle vaaraa lentää, sillä harvoin niitä voisi kuvitella olevan vain niin vähän mitä kykenee aktiivisesti häiritsemään.

Toisaalta esim. Growlerin osalta RAAF puhutaan, että sitä ei tarvita F-35A niinkään suojaamiseen vaan se olisi tukemassa maavoimien yhtymiä. Silloin varmaan tavoitellaan laajapeittoista maakohteiden häirintää.

Typhoon voi erityisesti olla takapajuisen oloinen tältä osin kun siellä on nikotellut monenlainen kehitys.

Voi olla tosiaan mielenkiintoinen haaste arvioida E:n pitkälti vielä lupauksen asteella olevia kykyjä tältä osin. Ainakaan niitä ei voine todentaa HX Challengessa jos ovat vasta tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävää jos edes tavoitellaan maatutkien härintää. Luulisi hävittäjän tj-tutkan ja ohjuksen hakupään häirinnssä olevan tarpeeksi haastetta hyvin teholtaan rajalliselle paketille. Varsinkaan kun häiveettömänä ei uskalla kovin lähelle vaaraa lentää, sillä harvoin niitä voisi kuvitella olevan vain niin vähän mitä kykenee aktiivisesti häiritsemään.
Käsittääkseni Rafalen Spectralla on kyky häiritä maatutkia ja joidenkin huhujen mukaan aktiivinen vaimennuskykykin löytyisi. Tarina kertoo myös että Rafalet lensivät Libyan sodan alussa ilmatorjunnan ollessa vielä voimissaan eikä ollut venäläisistä järjestelmistä haastetta.

Mutta lieneekin tuo Thales Specta aika paljon edellä Saabin viritelmiä ja kovasti työtä vielä Saabilla edessä. Tikkakosken ilmailunäytöksen tv-lähetyksessäkin ilmavoimien edustaja kommentoi että ranskalaiset ovat vahvoja elektronisessa sodankäynnissä.
 
Mitä ollaan mieltä 4. sukupolven HX-kandeista, joilla ei ole tarjota mitään extraa F-35:ttä vastaan? Tarkoitan siis Eurofighter ja Rafale. Kuitenkin GlobalEye ja Growler on uusia kyvykkyyksiä Suomelle ja siinä mielessä kompensoivat. Joko voidaan sanoa, että loppuskaba on F-35/Super Hornet/Gripen välinen?
 
Mitä ollaan mieltä 4. sukupolven HX-kandeista, joilla ei ole tarjota mitään extraa F-35:ttä vastaan? Tarkoitan siis Eurofighter ja Rafale. Kuitenkin GlobalEye ja Growler on uusia kyvykkyyksiä Suomelle ja siinä mielessä kompensoivat. Joko voidaan sanoa, että loppuskaba on F-35/Super Hornet/Gripen välinen?
Ranskan merkittävin tarjous on kokonaan ITAR-riippumaton kone. Kaikkien muiden käyttö on kiinni USA:n mielihaluista.

Tosin ei se isossa kuvassa ole kovin tärkeää kun ollaan munia myöten jo muuten ITAR-tavarassa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskinpa nuo muut mukana roikkuisivat jos mitään mahdollisuuksia ei olisi. Omat hyvät puolensa on kaikilla koneilla.
Tämäpä juurikin. Kyllä se vahingoittaisi Suomen mainetta näissä asioissa, jos turhaa roikotettaisiin ehdokkaita, joilla ei ole mitään jakoa.
 
Tämäpä juurikin. Kyllä se vahingoittaisi Suomen mainetta näissä asioissa, jos turhaa roikotettaisiin ehdokkaita, joilla ei ole mitään jakoa.
Ketäpä hyväksytyistä ehdokkaista kannattaisi kisasta pudottaa, ennen kuin testit ja sotapelit on tehty. Sen jälkeen on varmaan aavistus paremmuusjärjestyksestä mutta siinä vaiheessa ei välttämättä minkään valmistajan kannata enää leikistä jättäytyä vaan ottaa kisajulkisuudesta kaikki loppuun asti irti. Kaikkein hankalin kisasta kesken putoaminen olisi varmaankin Gripenille eikä suomalaiset naapurille sitä tekisi toisin kuin lupauksiin turhautuneet sveitsiläiset.
 
Tämäpä juurikin. Kyllä se vahingoittaisi Suomen mainetta näissä asioissa, jos turhaa roikotettaisiin ehdokkaita, joilla ei ole mitään jakoa.

Tuskin viisikossa on yhtään konetta jolla ei tarvittaessa pystyisi hommaa hoitamaan. Tässä vaiheessa ei vielä varmuudella tiedetä todellista suorituskykyä eikä ole pystytty ajamaan simulaatioita. Ei myöskään tiedetä mikä on valmistajien tarkka näkemys tehokkaimmasta toimintamallista. Jos budjetti ei pauku tai tarjokkaasta löydy jotain katastrofaalista puutetta niin peli kannattaa ilman muuta katsoa loppuun asti. Kaikilla on vielä jakoa. Yhdellä sitä saattaa tietysti olla paljon toista vähemmän :D
 
Yllättävää jos edes tavoitellaan maatutkien härintää. Luulisi hävittäjän tj-tutkan ja ohjuksen hakupään häirinnssä olevan tarpeeksi haastetta hyvin teholtaan rajalliselle paketille. Varsinkaan kun häiveettömänä ei uskalla kovin lähelle vaaraa lentää, sillä harvoin niitä voisi kuvitella olevan vain niin vähän mitä kykenee aktiivisesti häiritsemään.

Toisaalta esim. Growlerin osalta RAAF puhutaan, että sitä ei tarvita F-35A niinkään suojaamiseen vaan se olisi tukemassa maavoimien yhtymiä. Silloin varmaan tavoitellaan laajapeittoista maakohteiden häirintää.

Typhoon voi erityisesti olla takapajuisen oloinen tältä osin kun siellä on nikotellut monenlainen kehitys.

Ei se hirveän yllättävää ole, ja syy siihen oli perusteltu jutussa. Ymmärtääkseni matalan taajuuden kaukovalvontatutkien häirintä on helpompaa kuin maalinosoitustutkien, mutta epäselväksi jäi kuinka paljon se olisi riippuvaista vielä ilmeisesti konseptitasolla olevasta yhteistoiminnassa tehtävästä häirinnästä. Hyvä on hoksata että Gripen on suunnitelty toimivaksi hyvin tietynlaiseen uhkaympäristöön kuten tuostakin jutusta selviää, ja siinä on sekä maatutkilla että ilmavalvontakoneilla hyvin suuri merkitys, joten niihin pyritään vaikuuttamaan.

Growler toimii kengurumaassa hyvin samanlaiselta vaikuttavassa roolissa, elektronisen hyökkäyksen jälkeen DCA on nimetty olevan koneen tärkein tehtävä, joten en ihan ymmärrä mihin tuo kommentti viittaa.

Typhoon voi olla takapajuinen tai sitten ehkä ei, on siinä ainakin hemmetin isot ELSO-säiliöt siipien päässä, ja BAE & RAF ovat korostaneet koneen ELSO-kykyjä ja suoriutumista Red Flagissa sekä uhkakirjaston nopeaa päivityskykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän mennessä kilpailuun on ollut suht edullista osallistua - käytännössä vain tarjousta valmistelleiden palkat (jotka olisivat todennäköisesti jokatapauksessa palkkalistoilla) + joidenkin lobbareiden konsulttikulut. Mutta viiden päivän koelento-ohjelman läpivienti on se todellinen koetinkivi, että kokeeko joku, että ei ole mahkuja. Taisi joku kenraali sanoakin, että jos joku ei sinne tule, niin sitten he ovat vetäneet omat johtopäätöksensä. Ei nimittäin ole halpa keikka tarjoajalle
 
Tähän mennessä kilpailuun on ollut suht edullista osallistua - käytännössä vain tarjousta valmistelleiden palkat (jotka olisivat todennäköisesti jokatapauksessa palkkalistoilla) + joidenkin lobbareiden konsulttikulut. Mutta viiden päivän koelento-ohjelman läpivienti on se todellinen koetinkivi, että kokeeko joku, että ei ole mahkuja. Taisi joku kenraali sanoakin, että jos joku ei sinne tule, niin sitten he ovat vetäneet omat johtopäätöksensä. Ei nimittäin ole halpa keikka tarjoajalle

Jaa, onkohan noin? Se kuva mitä minulla alaa pitkään harrastemielessä seuranneena on, että tarjouksiin osallistuminen ei ole mitenkään halpaa hommaa, minkä takia monista tarjouskilpailuista jättäydytään pois jo varhaisessa vaiheessa jos ns. tsänssit eivät natsaa. Käytännössä kaikissa viime aikojen isommista hävittäjähankinnoissa on näin käynyt ainakin jonkun osalta.

Tälläkin foorumilla monet olivat jo vuosia sitten tienneet varmaksi että useampi tarjoaja tulee tippumaan pois tarjouspyyntövaiheessa, no eipä ole vielä tippunut.

Luulisi että koelennot eivät ole tulleet minään yllätyksenä, ja jos niihin ei olisi rahkeita osallistua, se olisi jo tehty selväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, onkohan noin? Se kuva mitä minulla on alaa pitkään harrastemielessä seuranneena on, että tarjouksiin osallistuminen ei ole mitenkään halpaa hommaa, minkä takia monista tarjouskilpailuista jättäydytään pois jo varhaisessa vaiheessa jos ns. tsänssit eivät natsaa. Käytännössä kaikissa viime aikojen isommista hävittäjähankinnoissa on näin käynyt ainakin jonkun osalta.

Tälläkin foorumilla monet olivat tiesivät varmasti että useampi tarjoaja tulee tippumaan pois tarjouspyyntövaiheessa, no eipä ole vielä tippunut.

Luulisi että koelennot eivät ole tulleet minään yllätyksenä, ja jos niihin ei olisi rahkeita osallistua, se olisi jo tehty selväksi.
Näyttää riippuvan myyjästä miten pitkään noissa roikutaan vain näön vuoksi mukana.
Esimerkkinä vaikkapa Saab Sveitsissä ja Kanadassa.
 
Typhoon voi olla takapajuinen tai sitten ehkä ei, on siinä ainakin hemmetin isot ELSO-säiliöt siipien päässä, ja BAE & RAF ovat korostaneet koneen ELSO-kykyjä ja suoriutumista Red Flagissa sekä uhkakirjaston nopeaa päivityskykyä.
No joku on oltava väärässä kun Saab kehuu kuinka Typhoonin ratkaisut ei kelvannut lähtökohdaksi ja sen myötä Elettronicalle näytettiin ovea.
 
No joku on oltava väärässä kun Saab kehuu kuinka Typhoonin ratkaisut ei kelvannut lähtökohdaksi ja sen myötä Elettronicalle näytettiin ovea.

Hyvä pointti! Tosin Typhoonin EuroDASS:ia on tehnyt Elletronican lisäksi BAE, Cassidian aka Heinsold ja Indra, joten ehkä tuokaan yksinäinen anekdootti ei kerro koko kuvaa.
 
Ei tuossa nyt sentään koko DASSia tarjottu ruotsalaisille vaan vain AESA-antennit tai näin jutusta ymmärsin. Ilmeisesti ne ei sopineet enää siihen arkkitehtuuriin joka MFS-EW:hen tuli.
 
Back
Top