Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On se nyt kuitenkin sanottu ihan suoraan että Saabin tarjoukseen kuuluu 52 E, 12 F ja 2 GlobalEye, että eiköhän se siihen kymppimiljardiin mene.
Itse en usko Saabin myyntitykkiä yhtään. Jos oletettavasti tuo 64 Gripeniä lähtisi 7 miljardiin, niin eiköhän hallitus olisi sitten hintakaton laittanut 7 miljardiin euroon.
Sikäli kuin neuvotteluvaiheen tarkennukset eivät ole muuttaneet lisähärpäkkeiden ja aseiden painotusta tarjouksen sisällä. Seuraava tarjous voi olla hiukan eri muodossa.
Toisaalta Saabin myyntitykki haarukoi taannoin että Gripenin hankintahinta on luokkaa 7 miljardia ja elinkaarikustannus 10 miljardia. Tuolta pohjalta kustannusten ei pitäisi olla ongelma. Se on sitten eri asia kuka tuon jutun purematta nielee...
No niin on, mutta taisi myyntitykki myös vihjata GlobalEyen mahtuvan pienempäänkin tarjoukseen, joten sikälikin tämä pohdinta siitä mahtuuko se hankebudjettiin on vähän turhaa.
Saabin juttuihin on hyvä suhtautua skeptisesti, mutta tämä foorumin anti-saabismi alkaa käydä jo ylikierroksilla, varsinkin kun vakisaabistit on hiljennetty ja hiljentyneet
Jos Ilmavoimat päättävät, että Gripen on paras, sopii se minullekin. Mutta se, että sitä en voi mitenkään tietää, että suhmuroiko hallitus päätöksessään Ilmavoimien ylitse, jos valinta osuu Gripeniin, niin tulen olemaan skeptinen ja en ylläty jos vuotajat kertovat kulissien takana tapahtunutta tai jos sitten vuonna 2060 julkiseksi tehdyistä asiakirjoista käy ilmi että Ilmavoimien mielestä joku toinen konetyyppi oli parempi mutta hallitus käveli ylitse ja valitsi Gripenin.Jos minua sanot anti-saabistiksi niin metsään menee. Gripen passaa minulle mainiosti jos Ilmavoimat seuloo sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Turha näihin on tunteella suhtautua vaikka jokainen asiasta kiinnostunut varmaan mielipiteitä muodostaakin.
Jos minua sanot anti-saabistiksi niin metsään menee. Gripen passaa minulle mainiosti jos Ilmavoimat seuloo sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Turha näihin on tunteella suhtautua vaikka jokainen asiasta kiinnostunut varmaan mielipiteitä muodostaakin.
Samaa mieltä siitä, että koneet varmasti mahtuvat siihen kymppi miljardiin mutta mahtuuko siihen se kaikki oheis sälä? Se on se kysymys. Kuten arviot kokonaiskustannuksista muutoinkin. Olisi todella hienoa jos pv julkaisisi kaikkien tarjokkaiden kustannus tiedot jossain vaiheessa, sen ei pitäisi niin salaista olla kuin esimerkiksi tietyt osaset suorituskyvyn osalta on.Jos minua sanot anti-saabistiksi niin metsään menee. Gripen passaa minulle mainiosti jos Ilmavoimat seuloo sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Turha näihin on tunteella suhtautua vaikka jokainen asiasta kiinnostunut varmaan mielipiteitä muodostaakin.
Tuossa on ihan todellinen mahdollisuus siihen että tarjousten sisältö muuttuu kakkoskierrokselle paljonkin. Koneiden mahduttaminen kymppimiljardiin ei varmasti ole kenellekään ongelma. Ynnämuiden ohella voi sitten jo ollakin nihkeämpää.
Peräsin varsinkin sulautuu suomalaiseen luontoon
Kuva Brasilian ensimmäisestä Gripen E:stä. Hienon näköisesti maalattu ja yleisestikin komean näköinen kone.
Jännä gripen, uus maali, mutta irst puuttuu keulalta ja tämän pitäis olla se "tuotantoversio"...Ruotsin Ilmavoimien Gripen E -hävittäjä ensilennolla - viisi lentävää hävittäjää | lentoposti.fi
Ruotsin Ilmavoimien ensimmäinen Saab 39 E Gripen (39-6002) teki ensilentonsa Linköpingissä. Kyseessä on siten jo viides lentävä Gripen E -hävittäjä ja toinen asiakkaalle toimitettava uusi hävittäjä. Koneessa esiteltiin samalla kiinnostava uusi sirpalemaalauskaavio.www.lentoposti.fi
Se on irtonainen moduli, joka lienee helppo asentaa. Edellisissäkin se puuttui ensilennoilta, mutta tämän vuoden aikana ilmestynyt paikalleen: (liekö kyseinen slotti täytetty koelentoinstrumentoinnilla aluksi)Jännä gripen, uus maali, mutta irst puuttuu keulalta ja tämän pitäis olla se "tuotantoversio"...
Jos mietitään tilannetta Suomen ilmavoimien kannalta, niin tehtaan koelentoihin kai ei haluta mennä. Tämä Luovutus siis lähinnä symbolinen, jos kone ei vastaa speksejä tässä vaiheessa. Se että pysyy ilmassa ei kai vielä ole ihan FOC?Se on irtonainen moduli, joka lienee helppo asentaa. Edellisissäkin se puuttui ensilennoilta, mutta tämän vuoden aikana ilmestynyt paikalleen: (liekö kyseinen slotti täytetty koelentoinstrumentoinnilla aluksi)
? Ihan normaalin kaavan mukaan tämä menee, ja vuoden 2016 aikataulussa, IOC 2021:Jos mietitään tilannetta Suomen ilmavoimien kannalta, niin tehtaan koelentoihin kai ei haluta mennä. Tämä Luovutus siis lähinnä symbolinen, jos kone ei vastaa speksejä tässä vaiheessa. Se että pysyy ilmassa ei kai vielä ole ihan FOC?
2019 pitäisi kolmas testi-Gripen E IOC-varustein liittyä ohjelmaan.
http://www.ainonline.com/aviation-n...ab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen
"Sweden expects to receive its first Gripen E in 2019, leading to an IOC standard in 2021 and the air force’s six current JAS 39C/D squadrons converting between 2023 and 2026."
Helppo myöhästyä tuosta ja jos tuohon asti lennetään vain kahdella koneella niin lentotunteja ei kyllä tule olemaan paljon kasassa. Eli jos irvaillaan nyt puolivalmiille F-35 IOC:eille (100k lentotuntia) niin entä Gripen E tuolloin?
edit: Lentopostissa mainittu jopa 2023 IOC:ksi?!? http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...ksen_asennukseen_sarjatuotantoa_valmistellaan