Gripen E/F

On se nyt kuitenkin sanottu ihan suoraan että Saabin tarjoukseen kuuluu 52 E, 12 F ja 2 GlobalEye, että eiköhän se siihen kymppimiljardiin mene.

Sikäli kuin neuvotteluvaiheen tarkennukset eivät ole muuttaneet lisähärpäkkeiden ja aseiden painotusta tarjouksen sisällä. Seuraava tarjous voi olla hiukan eri muodossa.

Toisaalta Saabin myyntitykki haarukoi taannoin että Gripenin hankintahinta on luokkaa 7 miljardia ja elinkaarikustannus 10 miljardia. Tuolta pohjalta kustannusten ei pitäisi olla ongelma. Se on sitten eri asia kuka tuon jutun purematta nielee...
 
Itse en usko Saabin myyntitykkiä yhtään. Jos oletettavasti tuo 64 Gripeniä lähtisi 7 miljardiin, niin eiköhän hallitus olisi sitten hintakaton laittanut 7 miljardiin euroon.
 
Itse en usko Saabin myyntitykkiä yhtään. Jos oletettavasti tuo 64 Gripeniä lähtisi 7 miljardiin, niin eiköhän hallitus olisi sitten hintakaton laittanut 7 miljardiin euroon.

Voi vielä laittaakin. Ihan hankittavasta tyypistä riippumatta.
 
Sikäli kuin neuvotteluvaiheen tarkennukset eivät ole muuttaneet lisähärpäkkeiden ja aseiden painotusta tarjouksen sisällä. Seuraava tarjous voi olla hiukan eri muodossa.

Toisaalta Saabin myyntitykki haarukoi taannoin että Gripenin hankintahinta on luokkaa 7 miljardia ja elinkaarikustannus 10 miljardia. Tuolta pohjalta kustannusten ei pitäisi olla ongelma. Se on sitten eri asia kuka tuon jutun purematta nielee...

No niin on, mutta taisi myyntitykki myös vihjata GlobalEyen mahtuvan pienempäänkin tarjoukseen, joten sikälikin tämä pohdinta siitä mahtuuko se hankebudjettiin on vähän turhaa.

Saabin juttuihin on hyvä suhtautua skeptisesti, mutta tämä foorumin anti-saabismi alkaa käydä jo ylikierroksilla, varsinkin kun vakisaabistit on hiljennetty ja hiljentyneet
 
Anti-Saabismi on kehittynyt syystäkin. Aina tulee tietyn väliajoin niitä fanaatikkoja Saabisteja, jotka kaikki helposti kumottavat F-35-vastaiset vanhentuneet propagandat suoltavat ulos ja fanittavat Gripeniä vaikka siitä ei ole vielä varmennettu pätkän vertaa mitään suorituskykyä tai sen osa-aluetta.

Esim. tuo että tullaan väittämään F-35:n olevan vielä täysin keskeneräinen ja jatkuvasti pajalla oleva superkallis vastaan aina saatavilla oleva tosi edullinen ja valmis Gripen. Kun taas F-35 on jo tulossa sadoittain tuotantolinjalta, kun Gripenillä taas tulee ekat, F-35 on ollut jo sotatoimissa monesti mukana vs. Gripen, joka ei ole ollut sotatoimissa ja F-35:n kustannukset tiedetään tarkemmin toteutuneista kaupoista ja sen käyttäjien datasta kun taas Gripenistä ei ole muuta kuin Saabin lupaukset ja vielä se että F-35:n valmiusaste on nykyään jo kehuttavat 73%.

Saabistien käytös on sitä luokkaa, että ovat itse tämän asenteen tänne luoneet olemalla ottamatta opiksi.
 
No niin on, mutta taisi myyntitykki myös vihjata GlobalEyen mahtuvan pienempäänkin tarjoukseen, joten sikälikin tämä pohdinta siitä mahtuuko se hankebudjettiin on vähän turhaa.

Saabin juttuihin on hyvä suhtautua skeptisesti, mutta tämä foorumin anti-saabismi alkaa käydä jo ylikierroksilla, varsinkin kun vakisaabistit on hiljennetty ja hiljentyneet

Jos minua sanot anti-saabistiksi niin metsään menee. Gripen passaa minulle mainiosti jos Ilmavoimat seuloo sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Turha näihin on tunteella suhtautua vaikka jokainen asiasta kiinnostunut varmaan mielipiteitä muodostaakin.

Tuossa on ihan todellinen mahdollisuus siihen että tarjousten sisältö muuttuu kakkoskierrokselle paljonkin. Koneiden mahduttaminen kymppimiljardiin ei varmasti ole kenellekään ongelma. Ynnämuiden ohella voi sitten jo ollakin nihkeämpää.
 
Jos minua sanot anti-saabistiksi niin metsään menee. Gripen passaa minulle mainiosti jos Ilmavoimat seuloo sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Turha näihin on tunteella suhtautua vaikka jokainen asiasta kiinnostunut varmaan mielipiteitä muodostaakin.
Jos Ilmavoimat päättävät, että Gripen on paras, sopii se minullekin. Mutta se, että sitä en voi mitenkään tietää, että suhmuroiko hallitus päätöksessään Ilmavoimien ylitse, jos valinta osuu Gripeniin, niin tulen olemaan skeptinen ja en ylläty jos vuotajat kertovat kulissien takana tapahtunutta tai jos sitten vuonna 2060 julkiseksi tehdyistä asiakirjoista käy ilmi että Ilmavoimien mielestä joku toinen konetyyppi oli parempi mutta hallitus käveli ylitse ja valitsi Gripenin.
 
Jos minua sanot anti-saabistiksi niin metsään menee. Gripen passaa minulle mainiosti jos Ilmavoimat seuloo sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Turha näihin on tunteella suhtautua vaikka jokainen asiasta kiinnostunut varmaan mielipiteitä muodostaakin.

En sano, pahoittelut että ilmaisin itseäni huonosti :)

Tässäkin ketjussa on vaan ollut vuosien varrella melkoista vääntöä, mutta viime aikoina se on käynyt yksipuoliseksi, kun toinen osapuoli on hävinnyt ja tilalla on vain satunnainen trolli tai uusi tulokas, joka on äkkiä karkoitettu väärine mielipiteineen. Se tekee keskustelusta helposti yksipuolista ja johtaa toisenlaiseen putkinäköön.
 
Jos minua sanot anti-saabistiksi niin metsään menee. Gripen passaa minulle mainiosti jos Ilmavoimat seuloo sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Turha näihin on tunteella suhtautua vaikka jokainen asiasta kiinnostunut varmaan mielipiteitä muodostaakin.

Tuossa on ihan todellinen mahdollisuus siihen että tarjousten sisältö muuttuu kakkoskierrokselle paljonkin. Koneiden mahduttaminen kymppimiljardiin ei varmasti ole kenellekään ongelma. Ynnämuiden ohella voi sitten jo ollakin nihkeämpää.
Samaa mieltä siitä, että koneet varmasti mahtuvat siihen kymppi miljardiin mutta mahtuuko siihen se kaikki oheis sälä? Se on se kysymys. Kuten arviot kokonaiskustannuksista muutoinkin. Olisi todella hienoa jos pv julkaisisi kaikkien tarjokkaiden kustannus tiedot jossain vaiheessa, sen ei pitäisi niin salaista olla kuin esimerkiksi tietyt osaset suorituskyvyn osalta on.
 
ilmavoimat & pv valitsee vain yhden ehdokkaan. Saa olla melkoinen poliitikko tai eduskuntaenemmistö joka kävelee sen yli. Siinä on oivallinen tilaisuus oppositiollekin olla pv ”puolella” ja ottaa isänmaapisteet. Nykyisen hallituksen lainanottorohkeuttakaan ei tarvitse epäillä.

Toki budjettiraamit ja jaksotus sekä elinkaarikulujen oletus on sitten jo sitä mihin politiikka voi sotkeentua mutta en näe sitäkään ongelmana. Kärjistetysti ilmaisten koneita voidaan tilata vaikka myöhemmin lisää ja aseistusta tilataan joka tapauksessa. Ilmavoimatkin ymmärtää, että nyt voi tinkiä siitä minkä voi hyvin perustella myöhemmin. HX hankinnan lähtöruutua ei kukaan muista 10 vuoden päästä vaan silloin pohditaan silloisen hävittäjiemme iskukykyä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Brazil-Gripen-E-39-6001-first-flight_web-1050x627.jpg

Kuva Brasilian ensimmäisestä Gripen E:stä. Hienon näköisesti maalattu ja yleisestikin komean näköinen kone.
 
Jännä gripen, uus maali, mutta irst puuttuu keulalta ja tämän pitäis olla se "tuotantoversio"...
 
Komeasti maalattu taas. Meinaavatko kaikki E:nsä tuohon kuvioon maalauttaa.
 
Se on irtonainen moduli, joka lienee helppo asentaa. Edellisissäkin se puuttui ensilennoilta, mutta tämän vuoden aikana ilmestynyt paikalleen: (liekö kyseinen slotti täytetty koelentoinstrumentoinnilla aluksi)

30462
Jos mietitään tilannetta Suomen ilmavoimien kannalta, niin tehtaan koelentoihin kai ei haluta mennä. Tämä Luovutus siis lähinnä symbolinen, jos kone ei vastaa speksejä tässä vaiheessa. Se että pysyy ilmassa ei kai vielä ole ihan FOC?
 
Eikös jutussa lukenut että sekä Brasilian 1. kone että tämä Ruotsin ilmavoimille nyt luovutettu kone osallistuvat aluksi koelentoihin Ruotsissa ja sirrtyvät myöhemmin varsinaiseen käyttöön. Brasilian kone joskus 2020 aikana.
 
Jos mietitään tilannetta Suomen ilmavoimien kannalta, niin tehtaan koelentoihin kai ei haluta mennä. Tämä Luovutus siis lähinnä symbolinen, jos kone ei vastaa speksejä tässä vaiheessa. Se että pysyy ilmassa ei kai vielä ole ihan FOC?
? Ihan normaalin kaavan mukaan tämä menee, ja vuoden 2016 aikataulussa, IOC 2021:

2019 pitäisi kolmas testi-Gripen E IOC-varustein liittyä ohjelmaan.
http://www.ainonline.com/aviation-n...ab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen

"Sweden expects to receive its first Gripen E in 2019, leading to an IOC standard in 2021 and the air force’s six current JAS 39C/D squadrons converting between 2023 and 2026."

Helppo myöhästyä tuosta ja jos tuohon asti lennetään vain kahdella koneella niin lentotunteja ei kyllä tule olemaan paljon kasassa. Eli jos irvaillaan nyt puolivalmiille F-35 IOC:eille (100k lentotuntia) niin entä Gripen E tuolloin?

edit: Lentopostissa mainittu jopa 2023 IOC:ksi?!? http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...ksen_asennukseen_sarjatuotantoa_valmistellaan
 
Back
Top