Niin eihän tuo mikään uusi asia ole; E-version aikataulutus on koko ajan ollut HX:n hankintaprosessin kannalta ongelmallinen, kuten Puranenkin on vihjannut pariin kertaan. Jos Sveitsi ei olisi perunut, ja Norja olisi valinnut, olisi aikataulu ollut ehkä vuoden aikaisemmassa. Ja ongelma ei siis ole tuotantoon saaminen, vaan testeihin saaminen ajoissa. Tuotantosuunnitelma kulkee koko ajan aikataulussa, paitsi ensimmäisen prototyypin ensilento, jota lykättiin kun valitsivat käyttää siviilisertifiointia suunnittelun loppuvaiheessa. Sen kun pitäisi lyhentää tyyppihyväksyntäpuolta käyttöönottovaiheessa oleellisesti. (Tai sitten peittivät jonkin ongelman ratkaisuprosessia tällä valinnalla, mutta hyvin näyttää onnistuneen) Kyllä tää tuotantosuunnitelmassa pysymisen kyky on Saabin klassisia vahvuuksia kokoonsa nähden.