Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin eihän tuo mikään uusi asia ole; E-version aikataulutus on koko ajan ollut HX:n hankintaprosessin kannalta ongelmallinen, kuten Puranenkin on vihjannut pariin kertaan. Jos Sveitsi ei olisi perunut, ja Norja olisi valinnut, olisi aikataulu ollut ehkä vuoden aikaisemmassa. Ja ongelma ei siis ole tuotantoon saaminen, vaan testeihin saaminen ajoissa. Tuotantosuunnitelma kulkee koko ajan aikataulussa, paitsi ensimmäisen prototyypin ensilento, jota lykättiin kun valitsivat käyttää siviilisertifiointia suunnittelun loppuvaiheessa. Sen kun pitäisi lyhentää tyyppihyväksyntäpuolta käyttöönottovaiheessa oleellisesti. (Tai sitten peittivät jonkin ongelman ratkaisuprosessia tällä valinnalla, mutta hyvin näyttää onnistuneen) Kyllä tää tuotantosuunnitelmassa pysymisen kyky on Saabin klassisia vahvuuksia kokoonsa nähden.
 
Niin eihän tuo mikään uusi asia ole; E-version aikataulutus on koko ajan ollut HX:n hankintaprosessin kannalta ongelmallinen, kuten Puranenkin on vihjannut pariin kertaan. Jos Sveitsi ei olisi perunut, ja Norja olisi valinnut, olisi aikataulu ollut ehkä vuoden aikaisemmassa. Ja ongelma ei siis ole tuotantoon saaminen, vaan testeihin saaminen ajoissa. Tuotantosuunnitelma kulkee koko ajan aikataulussa, paitsi ensimmäisen prototyypin ensilento, jota lykättiin kun valitsivat käyttää siviilisertifiointia suunnittelun loppuvaiheessa. Sen kun pitäisi lyhentää tyyppihyväksyntäpuolta käyttöönottovaiheessa oleellisesti. (Tai sitten peittivät jonkin ongelman ratkaisuprosessia tällä valinnalla, mutta hyvin näyttää onnistuneen) Kyllä tää tuotantosuunnitelmassa pysymisen kyky on Saabin klassisia vahvuuksia kokoonsa nähden.
Korjatkaa tyhmää, mutta siviilipuolen tyyppihyväksyntä tarkoittaa että kone on turvallinen lentää muun liikenteen seassa?

Se ei taida vielä riittää HX-karkeloissa? No sen verran helppaa etta testeja voidaan tehdä Pirkkalassa.

Jännä nähdä miten Suomen hankkeen tilanne elää. Aikaa on vähän ja vaatimuksia paljon. Onko Gripen taas myöhässä näinkin kalkkiviivoilla? Taitaa olla heillekin tärkeä tarjouskilpailu.
 
Joo. Ei enää kauaa aikaa. Alle vuoden päästä pitäisi olla ilmavoimilla BAFO (Best And Final Offer). Jos aikataulu menee kuin ensimmäisellä kierroksella, niin lokakuun lopussa 2020 pitäisi olla BAFO Ilmavoimilla.

Ja jos siinä sitten muutama kuukausi käytetään viimeisten tarjousten läpikäyntiin, esitys vietäisiin sitten 2021 ensimmäisellä neljänneksellä valtioneuvostolle.
 
Itse olen ymmärtänyt että siviilihyväksyntä on vaikeampi saads
 
Itse olen ymmärtänyt että siviilihyväksyntä on vaikeampi saads
Jep; kyse siis avioniikkasoftan sertifioinnista, ei lentolaitteen tyyppihyväksynnästä. Jostain videosta muistelen kuulleeni, että tässä ollaan vikasietoisuusvaatimuksissa yms kaupallisen siviili-ilmailun tasolla.
Ydreskog says Saab has chosen to fully qualify its distributed integrated modular avionics (DIMA) design to commercial standards prior to first flight, with the activity to be validated by Sweden’s Flygi military aviation authority.
 
Ei tuollaisissa hinnoissa ole mitään tolkkua, ellei sitten vain rättipäiltä laskuteta mottipäisiä, kun niillä kerran on varaa maksaa. Päivän selvää on, että esim 1,5 miljardia ei vallitsevassa suomalaisessa todellisuudessa ikipäivänä sidota kolmeen lentokoneeseen.


Ei. Vajaa miljardi vuodessa lahjoitetaan kehitysapua wabenzeille. Ja kolmisen miljardia vuodessa Kelan palveluilla eläville maahanmuuttaneille. ;)

Meillä on prioriteetit kohdillaan...
 
Brazil-Gripen-E-39-6001-first-flight_web-1050x627.jpg

Kuva Brasilian ensimmäisestä Gripen E:stä. Hienon näköisesti maalattu ja yleisestikin komean näköinen kone.
Kieltämättä hieno - rungon maali näyttää jopa vähän ”stealth”-pinnoitteelta.
 
Paskuudesta voidaan olla mitä mieltä vaan, mutta onhan se nyt näistä ehdokkaista uusin. :unsure:
Tästä itseasiassa on mielestäni keskusteltu aika vähän. Mitä Gripukan kohdalla merkitsee tämä, että on uusi kone. Valtaosahan koneen rakenteellisista osista ovat samoja, elektroniikkaa, moottoria parannettu ja koneen runkoa pidennetty, mutta onko kyseessä oikeasti uusi malli?

Mielestäni ei, mutta tarkat määräykset ilmailualalla ovat ”pakottaneet” käsittelemään konetta uutena. Jollei muutamia rakenteellisia muutoksia olisi tehty, niin versiointi olisi voinut mennä super hyrrän tavoin Block-päivityksenä tms.
Tästä tuleekin mieleen jännä markkinointi ero näiden kahden välillä, missä Boeing mainostaa koneen olevan yhteensopiva ja hyvin lähellä legacya. Puolestaan Saab mainostaa mahdollisimman uutena konetta ja esittää, että kone (lavetti) on mahdollisimman eri kuin mitä vuonna -88 esiteltiin maailmalle.
 
Paskuudesta voidaan olla mitä mieltä vaan, mutta onhan se nyt näistä ehdokkaista uusin. :unsure:
No ei ole uusinta uutta, tai sitten on niksahtanut suunnittelussa väärään sukupolveen piirustuslaudalla konsepti kokonaan.
Ota faktat pöytään ja värilasit pois silmiltäsi, tee analyysi mihin kone on kykenevä vaikka f35 kanssa sekä olemassaolevan valmiuden integrointi toimivalla tasolla realistisesti. Gripukka on kyllä lentävä, ei stealth, ei kykenevät kantamaan aseistusta jota meillä on ja tulee f35 siipien alla olemaan. Kyky hoitaa tehtävänsä realistisesti Suomessa on kyllä Saabin osalta aivan illuusiota nyt ja vielä 30 vuodenkin päästä.
 
Tästä tuleekin mieleen jännä markkinointi ero näiden kahden välillä, missä Boeing mainostaa koneen olevan yhteensopiva ja hyvin lähellä legacya.

Super Hornet on käytännössä täysin uusi kone (vaikka ulkonäöltään ja aerodynaamisilta ratkaisuiltaan vanhan kaltainen). Hornetiksi sitä kutsuttiin, jotta se saatiin helpommin läpi laivaston hankintaprosesseista vanhan koneen päivityksenä eikä täysin uutena koneena.

No ei ole uusinta uutta, tai sitten on niksahtanut suunnittelussa väärään sukupolveen piirustuslaudalla konsepti kokonaan.
Ota faktat pöytään ja värilasit pois silmiltäsi, tee analyysi mihin kone on kykenevä vaikka f35 kanssa sekä olemassaolevan valmiuden integrointi toimivalla tasolla realistisesti.

Olipa yllättävää, että heti päästiin värilaseihin ja muihin laadukkaisiin argumentteihin. Jospa lukisit mitä minä sanoin: Gripen E/F on HX-ehdokkaista uusin kone. Minulla ei ole värilaseja (tai jos onkin, ne eivät ole sinikeltaiset). En ole väittänyt koneen olevan teknisesti kehittynein.
 
Back
Top