Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sinänsä ihme ettei koneessa nähdä DSI mallisia ilmanottoaukkoja varsinkin kun tarkoituksena oli myös pienentää tutkaheijastetta (painoakin olisi lähtenyt).

Itsekin vähän odottelin JF-17 tyylistä DSI-ratkaisua. Ehkä sellainen on tulossa myöhemmin jatkokehitelmänä...liikaa ei varmasti haluttu ruveta säätämään. Rivien välistä on luettavissa että koneella alkaa olla pikkuisen kiire.

Tunnelma vaikuttaa hieman pettyneeltä?

No, lähinnä informatiivinen anti on pettymys, tilaisuudessa puhuttiin vain yleistä liirumlaarumia koneen muka mullistavista ominaisuuksista, mitään detaileja sensoreista, avioniikoista, suorituskyvystä ei kerrottu.
 
Viggen esimerkiksi oli aikanaan niin huippuunsa kehitetty, ettei sitä haluttu myydä ulkomaille, jolla haluttiin estää teknologian leviäminen itään.

Joo, niin varmaan. Konetta kaupiteltiin about kaikille, joita se vähänkin kiinnosti. Ruotsinkielisestä Wikipedia-artikkelista selviää, että sitä kaupattiin myös mm. Tanskalle, Norjalle, Belgialle ja Hollannilla. Ei tullut kauppoja, vaan maat päätyivät Yhdysvaltain vanavedessä F-16:n pauloihin. Intiaankin kaupattiin, vasta amerikkalaisten väliintulo muodostui ongelmaksi.

Wikipedia kirjoitti:
Overseas sales efforts
Although the Viggen was offered by Saab for sale worldwide, and was the subject of a heavy marketing campaign in both European and developing countries during the 1970s, ultimately no export sales were made.[89]

During the 1970s, Saab proposed a new variant of the Viggen, designated the Saab 37E Eurofighter (unrelated to the later Eurofighter Typhoon), for the United States Air Force's Air Combat Fighter competition to find a replacement for the Lockheed F-104 Starfighter. The 37E Eurofighter competed against Dassault-Breguet's proposed Mirage F1M-53, the SEPECAT Jaguar, Northrop's P-530 Cobra (based on the Northrop YF-17), and General Dynamics's YF-16;[90][91] on 13 January 1975, Secretary of the Air Force John L. McLucas announced the YF-16 had been selected as the winner of the ACF competition.[92]

In 1978, the United States blocked an major prospective sale to India, which would have involved selling a number of Swedish-built Viggens in addition to a licensed production agreement under which the Viggen would also have been built in India, by not issuing an export license for the RM8/JT8D engine and other American technologies used.[93][94] India later opted to procure the SEPECAT Jaguar in its place.[95] According to leaked US diplomatic cables, India's interest in the Viggen was reported to be entirely due to Rajiv Gandhi's influence, and had alleged have been without any input from the Indian Air Force.[93][96] According to author Chris Smith, the Viggen had been the favoured candidate for the Indian Air Force prior to the deal being blocked by the US.[97]

https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen#Overseas_sales_efforts
 
Ruotsalaiset saivat kylmän sodan vuosina huippuosaamisen valmiina jenkeistä, ylivoimaisen hävittäjäaseen kehittämiseksi. Neukkulan romahdettua myös lännen sotilasapu lopahti ja gripenin uskottiin jäävän viimeiseksi ruotsalaiseksi hävittäjäksi. Viggen esimerkiksi oli aikanaan niin huippuunsa kehitetty, ettei sitä haluttu myydä ulkomaille, jolla haluttiin estää teknologian leviäminen itään.

Ruotsalaiset ovat viimeaikoina etsiskelleet uusia yhteistyökumppaneita muun muassa E-Koreasta ja Turkista. Tarkoituksena on jakaa teknologista osaamista ja kehittää yhdessä uudentyyppinen hävittäjä, joka korvaa aikanaan myös Gripen E-sarjan.
Siis, tuosta Viggenin myynnistä: Ruotsalaiset olisivat halunneet myydä Viggeniä Intiaan ja myuntiprojekti etenikin kohtuuhyvin. Viggenissä oli kuitenkin Volvo Flygmotorin valmistama suihkumoottori, joka perustui amerikkalaismottoriin ja oli lisensioitu. Intia taas oli "liittoutumaton", mutta käytännössä Neuvostoliiton läheinen ja osti kaiken puolustusmateriaalin neukuista. USA kieltäytyi antamasta lupaa myydä konetta Intialle. Silloisessa maailmanajassa ymmärrettävää.
 
Kone on isompi kuin vanha, vaikka näyttä hyvin paljon samalta. Teknisiin erohin en viitsi syventyä, ne löytyvät jos viitsii hakea.

Tuossa esittelytilaisuudessa painotettiin että uudistukset eivät niinkään näy ulkopuolelta vaan ovat sisällössä. Verrattiin peruspuhelimiin ja älypuhelimiin jossa appeilla voi tehdä asioita joita aiemmin ei des voinut kuvitella. Tilaisuus oli aika yleisellä tasolla. Kovaa markiinakehua.
Kone on isompi kuin vanha, vaikka näyttä hyvin paljon samalta. Teknisiin erohin en viitsi syventyä, ne löytyvät jos viitsii hakea.

Tuossa esittelytilaisuudessa painotettiin että uudistukset eivät niinkään näy ulkopuolelta vaan ovat sisällössä. Verrattiin peruspuhelimiin ja älypuhelimiin jossa appeilla voi tehdä asioita joita aiemmin ei des voinut kuvitella. Tilaisuus oli aika yleisellä tasolla. Kovaa markiinakehua.
Kuvaan oli ympyröity eroja c malliin, saman kokoisella ja samannäköisellä tarkoitin moottorin ilmanottoaukkoa joka sekin oli ympyröity.
 
Virallinen pressi ja viralliset kuvat
http://saabgroup.com/Media/news-press/news/2016-05/this-is-gripen-e/

Näkyy olevan LED-laskutelinevalot, siinä onkin uudet tiedot tältä päivältä.

Lisäksi E on kolmipyöräinen, kun järeä paripyöränokkateline on vaihtunut yksipyöräiseen.

Gripen-C-na-base-de-Sigonela-na-Sic%C3%ADlia-foto-For%C3%A7as-Armadas-da-Su%C3%A9cia.jpg
 
Joo, niin varmaan. Konetta kaupiteltiin about kaikille, joita se vähänkin kiinnosti. Ruotsinkielisestä Wikipedia-artikkelista selviää, että sitä kaupattiin myös mm. Tanskalle, Norjalle, Belgialle ja Hollannilla. Ei tullut kauppoja, vaan maat päätyivät Yhdysvaltain vanavedessä F-16:n pauloihin. Intiaankin kaupattiin, vasta amerikkalaisten väliintulo muodostui ongelmaksi.



https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen#Overseas_sales_efforts
Toisinsanoen amerikkalaiset sanelivat kuka saa Viggeniä ostaa, heidän valtaamillaan markkinoilla. Eipä juuri muut kuin ruotsalaiset, joita varten kone kehitettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Löysin arkistojen kätköistä sotakoneet pelikortit kenties 90 luvun alusta. Viggen kortissa lukee seuraavasti:
Oli aikanaan yksi maailman parhaista asejärjestelmistä. Tarkoittaen siis 80 lukua.
 
Valoshow niille, joilta se jäi eilen väliin;

Aika moneen valtioon konetta on vakavissaan tyrkytetty, niin monen valtion liput heijastettiin koneen kylkeen tuossa esityksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mjoo. Kelasin lävitse.

Itse olen vähän pettynyt esitykseen. Viljeltiin termejä, kuten "inside counts, courage, trailblaser" jne.

Olivat ihan fiksusti nostaneet avioniikka-arkitehtuurin ja uuden model-based-design-manufacture-sustain toimintatavan esille. Mutta nimenomaan juuri ne olivat pelkkää ylätason huttua.

Tässä parempaa selitystä asioista.

1. Avioniikka

Kieltämättä, ei ihan yhtä vetävän näköinen blondi nais-insinööri - mutta kertoo paljon kiinnostavammin. (kohdasta 23 min).

http://www.ustream.tv/recorded/61477219?lang=en_US

Tiivistelmä edellisestä esityksestä tekstimuodossa.

http://highscalability.com/blog/201...ter-complex-systems-containers-microserv.html

2. Model based design

https://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/

Lars Ydreskog, Saab’s head of aerospace operations, says the company’s use of a model-based design technique based around Dassault Systemes’ CATIA software is generating huge benefits for the E project. “You can show the operator how they will do something in 2023, before you’ve done anything in the development,” he notes. Combined with a reduced parts count – for example, a single machined part is now used to construct the radar frame, versus more than 20 on the C – and reduced lead times, the new version will be cheaper to produce. Compared against 2009 prices, “it’s going to be a 50% productivity increase”, Ydreskog says. The E-model demonstrator activity using aircraft 39-7 has also been performed for just 40% of its initial projected cost, he adds.

Saab has also driven increased efficiency through its experience in the Gripen’s conversion from the A/B to C/D standards, as well as through manufacturing parts for Airbus and Boeing commercial products, and design and production work for the Dassault-led Neuron unmanned combat air system technology demonstrator. The company’s aeronautics unit now has around 3,000 engineers, 800 of which were recruited in the last two to three years.

“We’re pushing the performance more than we’ve ever done, and pushing the costs down,” says Sindahl, while Ydreskog comments: “We are never satisfied – we are always challenging ourselves.” This experience is also now being drawn on by Saab with Boeing, with the companies working together in pursuit of the US Air Force’s potentially 350-aircraft T-X jet trainer requirement.

The increased use of design- and flight test-modelling for the Gripen E also means that while almost 4,000 sorties were required to prepare the C/D model, the three new test platforms should fly only a combined 1,200 times.

http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1316

What makes the Gripen NG development unique and cost effective is a combination of a model based design and reduced parts count. Both ensure that the Gripen E development is on time and in sync with the latest technologically advanced processes.

The model based development ensures that design errors are detected early and not late in the development process. The system allows verifications to be conducted in simulators and as a result, fewer test flights are needed. So, while almost 4,000 sorties were required to prepare the C/D model, the new test platforms should fly only a combined 1,200 times.

According to Lars Ydreskog, Saab’s head of aerospace operations, a model-based design technique is generating huge benefits for the Gripen E project.

“You can show the operator how they will do something in 2023, before you’ve done anything in the development,” he notes.

At the Dubai Air Show 2015, Head of Saab’s aeronautics business area Ulf Nilsson said that Saab has dramatically reduced the number of parts in Gripen development through modular design.

For example, for Gripen NG, currently one machine part is being used to manufacture a radar frame, but the number of machine parts was more than 20 for the same in Gripen C. This not only delivers cost efficiency, but also means that every new aircraft will be less complex and quicker to put together.

---

Sitä ei mainittu, että tässä hyödynnetään pohjalla Dassaultin kehittämää Catia-ohjelmistoa :rolleyes:

https://en.wikipedia.org/wiki/CATIA
 
Pari pientä ulkoista huomiota alta. 1. MAWS näkyy canardin edessä selkeästi. 2. Sivuvakaajan etuosassa oleva antenni on selkeästi suurempi ja ristin muotoinen. Se liittynee esim. triangulaatioon.


SAAB-Gripen-E.jpg
 
Itse uskon että 20% suuremman rungon myötä kokonaisuus on edeltäjäänsä selvästi kömpelömpi ja tässä uudessä versiossa menetetään nyt se taktinen etu ilmataistelussa, joka saavutettiin nimeomaisesti pienen koon ja suuren teho/paino suhteen myötä, josta Gripen on tunnettu.
 
Olipas noloa, että epäilin aiemmin Gripenin elinkaarta! Olinkin väärässä. :rolleyes: /Sarkasmi

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001181987.html

Se on hyvä, että nuolaisit jo ;) Tipahtamista voisi nimittäin joutua odottamaan aika pitkään. Jostain syystä sinulta oli jäänyt loppu lainauksesta pois.

Ruotsin ilmavoimien komentajan Mats Helgessonin mukaan Gripen E vastaa Ruotsin ilmaherruudesta vuodesta 2025 eteenpäin ainakin vuoteen 2045 saakka.
– Ei ole mikään salaisuus, että tavoitteemme on kyetä vastaamaan venäläisten (koneiden) suorituskykyyn. Gripen antaa meille ylivoiman lähialuiden ilmatilassa - selkeästi paremman kuin aiemmin, totesis Helgesson Ny Teknik -lehdelle ennen julkistamistilaisuutta.

Käytännössä ihan saman asian herra isoherra sanoi julkistustilaisuudessa. "Gives us an edge for 30+ years". En tiedä, olisikohan toimittaja sitten laskenut itse että 2016+30=2045?
 
Itse uskon että 20% suuremman rungon myötä kokonaisuus on edeltäjäänsä selvästi kömpelömpi ja tässä uudessä versiossa menetetään nyt se taktinen etu ilmataistelussa, joka saavutettiin nimeomaisesti pienen koon ja suuren teho/paino suhteen myötä, josta Gripen on tunnettu.

Voi hyvin olla. Suuri teho/painosuhde ei kyllä koskaan ole ollut Gripenin vahvuus ja vielä heikommaksi menee NG:n myötä. Suht moderneista hävittäjistä Gripen on heikoimmasta päästä tuossa suhteessa varsinkin jos laitetaan edes jonkunlainen aselasti koneeseen.
 
Voi hyvin olla. Suuri teho/painosuhde ei kyllä koskaan ole ollut Gripenin vahvuus ja vielä heikommaksi menee NG:n myötä. Suht moderneista hävittäjistä Gripen on heikoimmasta päästä tuossa suhteessa varsinkin jos laitetaan edes jonkunlainen aselasti koneeseen.

Tehokkaampaa moottoria tai versiota tarvittaisiin kipeästi E ja F -malleihin. Dinero...
 
Se on hyvä, että nuolaisit jo ;) Tipahtamista voisi nimittäin joutua odottamaan aika pitkään. Jostain syystä sinulta oli jäänyt loppu lainauksesta pois.



Käytännössä ihan saman asian herra isoherra sanoi julkistustilaisuudessa. "Gives us an edge for 30+ years". En tiedä, olisikohan toimittaja sitten laskenut itse että 2016+30=2045?

Ihan turhaan kuule lainailet loppuosaa. Mene ja lainaa koko uutinen, jos siltä tuntuu. Tavoite ottaa niskalenkki venäläisistä ja kuinka Gripen sen mahdollistaa on ihan eri asia kuin elinkaari. Sitä paitsi tuossa tekemässäsi lisälainauksessahan se todetaan, missä Henrikkson (Edit: Ei siis Henrikkson vaan Helgesson) on näin sanonut, ja kyseessä on suora lainaus:

Ny Teknik:


– Det uttalade syftet med Gripen E är att vi ska ha ett fungerande och starkt luftförsvar efter 2025 – och fram till minst 2045, säger Mats Helgesson.

Lisäys 2: Helgessonin lausunto on muutenkin propagandaa, jos se koskee universaalisti lähialueita. (Norjalla on F-35. Gripenkö ylivoimainen? Salli minun nauraa! :D) Jos "lähialueet" taas on russofobinen viittaus Venäjään, niin silloinkin voi käydä kuten meidän Hornetille: kyllähän se oli laadullisesti ylivoimainen silloin 1990-luvulla, mutta ei enää tänä päivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse uskon että 20% suuremman rungon myötä kokonaisuus on edeltäjäänsä selvästi kömpelömpi ja tässä uudessä versiossa menetetään nyt se taktinen etu ilmataistelussa, joka saavutettiin nimeomaisesti pienen koon ja suuren teho/paino suhteen myötä, josta Gripen on tunnettu.

Teho/painosuhde todennäköisesti kyllä laskee, vielä jää avoimeksi kuinka paljon. Teho/vastus-suhde voi sen sijaan jonkun verran parantua edeltäjästä.
Saavutusarvoissa Gripen tulee olemaan meidän vertailuissamme joukon heikoimpia, kiinnostavaa tulee olemaan lähinnä avioniikka- ja sensoripaketin teho. Niiden pitäisi olla kansainvälisestikin hyvin moderneja mutta ans kattoo. Ja tietysti se mihin hintaan konetta pystytään oikeasti myymään.
 
@magitsu On, jos aikataulut lähtevät tuosta vielä venymään. Mutta FOC 2026 on OK, koska meillä on tuolloin vielä paljon MLU2 hornetteja rivissä.
 
@magitsu On, jos aikataulut lähtevät tuosta vielä venymään. Mutta FOC 2026 on OK, koska meillä on tuolloin vielä paljon MLU2 hornetteja rivissä.
Joo käytännön järjestelyt kyllä onnistuu. Mutta pitääkö ne iänikuiset F-35 on kesken -jutut siirtää Gripenin harteille jos ei ole edes alustavassa kyvyssä ennen kuin pitäisi päättää mitä ostetaan? Saattaa olla kilvan ainoa tositilanteessa koeponnistamaton kone. Se ei ole mahdollista ko. aikataululla, mutta F-35 voi ehkä ehtiä.

Minusta Rafalen kurssi nousi juuri kakkoshaastajaksi.
 
Back
Top