Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikös JAS ole ruotsalaimen näkemys "ihanne" koneesta. Ainakin silloin kun päätös oman koneen tekemisestä tegtiin.

Eipä siksi ettenkö itsekkin haikailisi hieman torjunta/ilmaherruus tyylistä 5. Sukupolven konetta.
Jos jenkkien märät päiväunet toteutuvat (tuskin) ja Raptor palaa päivitettynä tuotantoon torjumaan Venäjän ja Kiinan uhkaa, olisi tämä ns. F-22 v2.0 aika lähellä tämän hetken F-42:sta. F-22 doupattuna F-35 tietokonejärjestelmillä ja muilla raptoriin siirrettävissä olevilla herkuilla. Suomihan ei sitä ikinä saisi ostaa mutta hei, F-42, unelmia pitää olla.

Offtopicin poistona kysymys että onko Gripen NG kokonaan tappanut Flygsystem 2020 projektin vai vieläkö se on jonkin kellarikerroksen porukan työpöydällä Saabilla? Vai tappoivatko Turkkilaiset sen vetäytyessään yhteistyöstä..
 
Viimeksi muokattu:
F-22:n takaisin tuotantoon on tosiaankin hyvin epätodennäköistä, ilmavoimat on tehnyt aika selväksi että kiinnostusta ei ole. Ovat sitä mieltä että resurssit pitäisi keskittää kuudennen generaation koneen kehittämiseen jotta Raptorin korvaaja on parinkymmenen vuoden päästä valmis.
Gripenistä voisi kai sanoa että se ei ole Ruotsalaisten haaveiden täyttymys, mutta parasta mitä heidän rajallisilla resursseilla oli mahdollista saada.
 
image.webp
Eikös JAS ole ruotsalaimen näkemys "ihanne" koneesta. Ainakin silloin kun päätös oman koneen tekemisestä tegtiin.

Eipä siksi ettenkö itsekkin haikailisi hieman torjunta/ilmaherruus tyylistä 5. Sukupolven konetta.

Tämä taisi olla se ruotsalainen näkemys ihannekoneesta, ei taida vaan naapurin lompsan koko riittää. Muistelisin kuten @Leaderwolf tuossa jo mainitsi, että ainakin Turkkia ja E-Koreaa kosiskeltiin projektiin aikanaan mukaan.
 
Saab harkitsi tekeekö täysin uuden koneen vai melko uuden koneen ja valitsi jälkimmäisen, koska näin vältettiin mm. uuden lentokontrolli-systeemin kehittäminen, joka olisi ollut iso kustannus ja riski. Nyt koneen sisuskalut vaihdettiin kahden miljardin dollarin kengännauha-budjetilla.
 
Katso liite: 9509

Tämä taisi olla se ruotsalainen näkemys ihannekoneesta, ei taida vaan naapurin lompsan koko riittää. Muistelisin kuten @Leaderwolf tuossa jo mainitsi, että ainakin Turkkia ja E-Koreaa kosiskeltiin projektiin aikanaan mukaan.
"Broadband stealth" tavoitteena ja nyt kun Gripenissä sitä ei ole niin SAABin mukaan stealth on poissa muodista ja turhake :D
 
Itse näen harmillisena, että euroopassa ei ole kunnolla kehitteillä uutta hävittäjää, tekee euroopasta yhä riippuvaisemman usa: n ase tegnologiasta.

Mutta juuri tuollaiseenhan kehittelyyn saab/ruotsalaiset kaipaisivat suomesta "riskiä jakavaa kumppania"
 
Itse näen harmillisena, että euroopassa ei ole kunnolla kehitteillä uutta hävittäjää, tekee euroopasta yhä riippuvaisemman usa: n ase tegnologiasta.

Mutta juuri tuollaiseenhan kehittelyyn saab/ruotsalaiset kaipaisivat suomesta "riskiä jakavaa kumppania"

Eurooppalaiset ovat niin saamaattomia ettei täällä tulla saamaan minkäänlaista häivekonetta edes kehitykseen. Heti tulee mieleen kolme syytä miksei EU häivehävittäjää tulla näkemään!

1) Ei ole halua työskennellä yhdessä ja Eurooppalaista häivekonetta (kutsutaan sitä Eurohäive nimellä) varten Eurofighterin, Gripenin ja Rafalen kehittäminen/valmistus pitäisi lopettaa eikä siihen takuulla suostuta.

2) Häivekoneen valmistus vaatisi rahaa eikä Euroopassa haluta laittaa rahaa puolustukseen vaikka kaikki ottaisivat osaa koneen kehittämiseen.

3) Kuka ostaisi kalliin "Eurohäive" koneen kun tarjolla on halvempi F-35? Vaikka Eurohäive saataisiin tehtaalta ulos niin sen kohtalo olisi luultavasti sama kuin Eurofighterin... edes omistajia ei kiinnosta sen päivittäminen.
 
Ruotsin tilaamien 60:n Gripen E:n hankintahinnaksi arvioidaan 35,6 miljardia kruunua, eli nykyrahassa 3,8 miljardia euroa. Hinta tosin voi vielä nousta dollarin kurssimuutoksen myötä, sillä merkittävä osa koneen tekniikasta on tilattu Yhdysvalloista.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001187414.html?ref=rss
 
63milj€ ja rapiat kappale. Voi tulla kova kilpailu vielä
 
Onko Suomen seuraava hävittäjä Gripen E? IS kävi katsomassa, millaista konetta Wallenbergien Saab-yhtiö tarjoaa Suomen Hornetien seuraajaksi.
Työnnän lentokonehallin sivuovea auki pihan suuntaan, jonne helpotusta tarjoavat bajamajat on pystytetty. Oven takana rivassa on kuitenkin kiinni pitkähkö, kellertävähiuksinen herrasmies. Hän hymyilee ystävällisesti pitäen ovea avoinna:

– Olkaa hyvä vain.

Bajamajojen luona suomalaismies naurahtaa.

– Harvoin sitä on Wallenberg ollut vessan oven avaajana!

Marcus Wallenbergilla, puolustus- ja turvallisuusalan konserni Saabin hallituksen puheenjohtajalla ja omistajasuvun edustajalla, on ehkä aihetta olla nöyrä suomalaisten edessä, kun firma toistamiseen yrittää kaupata Gripen-hävittäjäänsä Suomeen. Jopa kymmenen miljardin kaupan toteutumisen vaikutukset sukuyhtiön tulevaisuuteen olisivat historialliset.

a523a08113934b7389a6a1835b8a4fc4.jpg

Marcus Wallenberg on viidennen sukupolven Wallenbergeja.

Marcuksen eno Peter Wallenberg yritti 1990-luvun alussa kiivaasti taivutella Suomea hankkimaan silloin vielä kehitysvaiheessa ollutta Saab Gripeniä. Toisin kuin veljenpoikansa, otti hän käyttöön ökypohatan keinot.

– Jos Suomi ei valitse Jas Gripeniä, mekin joudumme miettimään, olisiko meidän syytä vetää pois sijoituksemme Suomesta – ja silloin Suomi menettää todella paljon työpaikkoja, uhkasi Wallenberg tuolloiselle puolustusministeri Elisabeth Rehnille (r) huvilassaan Tukholman edustalla.

Eipä Suomi sitten valinnut. Vaan osti amerikkalaisilta nykyiset Hornetimme.


1930-LUVUN lopulla Ruotsin valtio totesi tarvitsevansa puolustukseen hävittäjälentokoneita. Isoisä Wallenberg löi kättä päälle pääministerin kanssa. Syntyi Svenska Aeroplan AB eli Saab.

afcc12cc109f4402904d7a6649cc2d41.jpg

Saab on valmistanut aikojen saatossa niin autoja, hammasproteeseja kuin gsm-verkkojakin. Alunperin se perustettiin tuottamaan hävittäjälentokoneita.

Vuosien varrella Saab paisui kuin pulla ja alkoi rönsyillä hieman joka suuntaan. Tehtiin tuotteita hammasproteeseista aina Ericssonin kanssa kehitettyyn gsm-verkkoon saakka. Yksi sivurönsyistä olivat Saab-autot, joista suomalaiset Saabin yhä parhaiten tuntevat.

Nyt nekin on myyty kiinalaisille. Yhä Saabin myyntikatalogiin kuuluu silti yli 400 tuotetta.

Tänään Saab panostaa näyttävimmin syntybisnekseensä: hävittäjäkoneiden valmistukseen.

Keskiviikkona Saabilla oli juhlapäivä, sillä sen, ja samalla koko Ruotsin uusin ylpeys, Saab Gripen E paljastettiin maailmalle.

aa5fbda0b890467581bf4ecf7bbef4d5.jpg

Uuden hävittäjän julkistamistilaisuuteen oli kutsuttu runsaasti kansainvälisiä vieraita.


ENNEN roll-out-seremoniaa iltapäivällä leijat liehuivat leppeässä tuulessa lentokentän laidoilla Linköpingissä Keski-Ruotsissa. Maahan kiinnitettyjen vaijereiden päissä heiluneet leijat näyttivät mustilta petolinnuilta. Aarnikotkilta. Niillä säikytettiin pois lintuja, etteivät ne imeytyisi hävittäjien moottoreihin.

Kiitoradan päässä Jas 39 C -Gripen valmistautui lentoon. Noin 500 hengen yleisön joukossa olleet tusina suomalaista toimittajaa odottivat kännykät ja videokamerat valmiina kentän laidalla.

Vinoa hymyilyä on nähty koko päivä.

Kaikki tuntuivat muistavan 1980–90 luvun taitteen kaksi klassista lentoturmaa, joissa Jas Gripenit rysähtivät maahan kesken taitolennon yleisön ja tv-kameroiden edessä. Lentäjä onneksi selviytyi.

– Jävla, jävla, jävla! kiroili kuvaaja kameransa takana tällä samaisella kentällä kuvatessaan Jasin murskautumista maahan.

Keskiviikkona asia nousi taas esiin kysymyksenä Saabin varatoimitusjohtaja Lennart Sindahlille.

– Kyllä, 90-luvulla oli kaksi turmaa! Mutta opimme niistä. Fly-by-wire-lentojärjestelmämme rakentamisessa oli ongelmia, mutta nyt Gripenillä on maailman paras ohjaussysteemi, vakuutteli Sindahl.

Eikä Jaskaan tällä kertaa iskeydy kenttään vaan suorittaa 7,5 minuutin taitolento-ohjelmansa moitteettomasti.

3a79603f1aea41c6b74e15571036aeb3.jpg

Ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri tuntee Gripenit, koska on lentänyt E-uutuusmallin edeltäjällä C/D-versiolla.


SUOMEN ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Kim Jäämeri taputtaa esitykselle. Hieman myöhemmin hän paljastaa:

– Tuo lentäjä, Fredrik Müchler, oli koulutuskaverini. Lensin hänen kanssaan 1990-luvulla, kun olimme samalla Drakenin oikaisuharjoituskurssilla Ruotsissa, kertoo kenraali ja huikkaa pari rappua ylempänä lentohaalereissaan olevalle Müchlerille:

– Hienosti meni!

Olemme Jäämeren sekä muutaman muun maan ilmavoimien komentajan kanssa elokuvateatterin kaltaiseksi rakennetussa teltassa.

Keskellä hehkutetaan juuri paljastetun Gripen E:n hienouksia.

Gripen eli ”aarnikotka” on yksi viidestä monitoimihävittäjäehdokkaasta, joista Suomi harkitsee seuraajaa Horneteille 2020-luvun puolivälistä lähtien.

Gripen E ei äkkivilkaisulta ulkoisesti eroa juurikaan 15 vuotta vanhemmasta C/D-mallista, vaikka on hieman pidempi ja leveämpi.

– Tulette pettymään tänään. Sehän on sama vanha Gripen, jossa siipien päät ovat erilaiset, nauratti Lennart Sindahl juhlayleisöä.

b8feacefdd634331b0653fcf96880c02.jpg

Gripen E:n ohjaamo ei ole täynnä pieniä mittareita, vaan päänäyttö on leveä ja iso (ylh.). Siihen voi valita lentäjän tarvitsemia tietoja, kuten karttanäkymiä ja satelliittikuvia.


AIVAN totaalisen uuden koneen luomisen sijaan Saab valitsi taktiikakseen Gripenin tekniikan. Gripen E:tä markkinoidaan nyt ”älyhävittäjänä”.

Useasti Saabin pomot väläyttävät esityskankaalle kuvan älykännykästä. Sellainen Gripen kuulemma on – ”lentävä älypuhelin”.

Lentokone on pelkkä alusta, johon voidaan ladata ja päivittää kunkin asiakkaan haluamat ohjelmat ja järjestelmät, lupaa Saab.

– Lentäjällä on silti mielestäni yhä lisäarvoa, vitsaili Saabin suunnittelu- ja kehityspäällikkö Lars Sjöberg pilottien tulevaisuudesta äly-Gripenin ohjaimissa.

– Kokonaisuus on Saabin hyvän laatuvaikutelman mukainen. Mutta koneestahan emme tiedä tässä vaiheessa mitään. On liian varhaista sanoa, mitkä ovat erot edellisiin malleihin. Siinä mielessä tässä on vielä uutta opittavaa Gripenistä. Sama koskee kaikkia muita valmistajia, muotoili kenraalimajuri Jäämeri.

Hän on itsekin lentänyt sekä Gripenin C/D-mallia että Saabin Draken-hävittäjää, jota Suomen ilmavoimilla oli käytössä kolmen vuosikymmenen ajan.

37eae7f106aa4a509285f9e4aaadedf3.jpg

Gripen E:n ensimmäinen lento tapahtuu tämän vuoden loppupuolella. Saabilla on seitsemän koelentäjää, joiden johtaja Hans Einerth päättää kuka heistä on onnekkain. –Voin se olla jopa minä, hän virnistää Gripen E:n neitsytlennon tekijästä.


ÄLYTEKNIIKAN lisäksi Saab haluaa korostaa Gripenin hintaa.

– Kukaan ei kykene lyömään meitä kokonaiskuluissa, uhosi Pohjoismaiden ja Baltian myyntijohtaja Magnus Skogberg.

Saab lupasi Gripen-johtajansa Jerker Ahlqvistin suulla, että Brasilia – joka on Ruotsin lisäksi toistaiseksi ainoa maa, joka Gripenit on päättänyt ostaa – saa kaupan myötä ”täyden teknologian siirron”.

Skogberg ei myyntimiehenä luvannut samanlaista bonuksia vielä tässä vaiheessa Suomelle.

– Brasilia haluaa kehittää omaa lentokonetuotantoaan. Suomella taas on tarve taata huoltovarmuutensa. Meillä on olemassa Suomen suhteen useita neuvottelumahdollisuuksia. Kasataanko koneet esimerkiksi osin Suomessa ja niin edelleen, Skogberg pohtii.

Ruotsin tilaamien 60:n Gripen E:n hankintahinnaksi arvioidaan 35,6 miljardia kruunua, eli nykyrahassa 3,8 miljardia euroa. Hinta tosin voi vielä nousta dollarin kurssimuutoksen myötä, sillä merkittävä osa koneen tekniikasta on tilattu Yhdysvalloista.

Koko Saab-konsernin myynti oli viime vuonna 3 miljardia euroa. Lentokoneyksikkö tuo Saabille puolet myynnistä.

Suomen osuus on 44 miljoonaa, joka selittyy Saabin muilla asejärjestelmillä, joita on myyty etenkin maa- ja merivoimille.

f8039296452847a89cf943037593b23c.jpg

Gripen E:tä markkinoidaan älyhävittäjänä.


TÄSTÄ päästäänkin itse asiaan. Suomen puolustusvoimat uudistaa ensi vuosikymmenellä myös merivoimansa hankkimalla uuden taistelualusluokan. Laivue 2020 -nimellä tunnettu hanke on myös miljardiluokkaa.

Ja kuinkas ollakaan, Saab ilmoitti hiljattain laajentaneensa myös meripuolelle saatuaan sopimuksen kahden sukellusveneen rakentamisesta Ruotsin merivoimille.

– Itse näen asian niin, että HX:n (hävittäjäkilpailun) joko voittaa tai ei voita. Laivue 2020:tä varten voimme toimittaa kaikkea mastoista vedenalaisiin laitteisiin saakka. Liiketoimintamahdollisuutemme (Laivue 2020:ssä) ovat mielestäni 10 ja 90 prosentin välillä, uskoo Saabin Suomen maajohtaja Anders Gardberg.

Hän tuntee aihepiirin. Eversti evp. Gardberg oli mm. Uudenmaan prikaatin komentaja ja Suomen sotilasasiamies Tukholmassa, ennen kuin Wallenbergien firma palkkasi hänet ajamaan Ruotsin aseteollisuuden asiaa.

Josko Wallenberg tällä kertaa onnistuu? Joko ilmassa tai merellä. Miten vaan, mutta uhkailut on jo nähty.

Ruotsin ilmavoimien museossa Linköpingissä on tämän kevään uutuusnäyttelyn teemana Ruotsin atomipommi.

Siinähän se sinikeltaiseksi maalattu pommintekele mötköttää näyttelytilassa. Ei nyt oikea atomipommi sentään, koska sitä ei koskaan tehty valmiiksi, paljastavat näyttelytekstit.

Mutta vielä 1960-luvun alussa oli pommin kehittely salaa täydessä vauhdissa. Saabin tehtävänä oli kehittää kone, joka toimittaisi atomipommin suunniteltuun maaliinsa pysäyttämään Ruotsia uhkaavat neuvostojoukot. Ja se maali oli Suomen Lappi.
 
Itse näen harmillisena, että euroopassa ei ole kunnolla kehitteillä uutta hävittäjää, tekee euroopasta yhä riippuvaisemman usa: n ase tegnologiasta.

Mutta juuri tuollaiseenhan kehittelyyn saab/ruotsalaiset kaipaisivat suomesta "riskiä jakavaa kumppania"
Euroopassa kuviteltiin Neuvostoliiton romahdettua ettei uhkaa enää ole.
Suomella ei ole varaa olla riskiä jakava kumppani hävittäjän kehityksessä.
 
Just. Onko tuossa mukana kehityskustannuksia? Epäilenpä että ei ole.
Vaikea sanoa, tarina ei kerro. Ovat kyllä sanoneet kehittämisen olleen edullista kiitos uusien toimintatapojen ja sen, että pyörää ei keksitty uudestaan.
 
Tulipahan tässä vain mieleen, että miksi tästä ei ole noussu älämölöä.
Komentaja Jäämeri on Saabin tehtailla käymässä. Viimeksi kun kävi LM:n vieraana nousi foliohatuilla antennit pystyyn ja teoriat lentoon, miksei nyt?
 
Tulipahan tässä vain mieleen, että miksi tästä ei ole noussu älämölöä.
Komentaja Jäämeri on Saabin tehtailla käymässä. Viimeksi kun kävi LM:n vieraana nousi foliohatuilla antennit pystyyn ja teoriat lentoon, miksei nyt?
Foliohatut ovat siirtyneet kesälaitumille?
 
Back
Top