Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joko
1: Täyttä paskaa taas vaihteeksi
tai
2: Ilmiömäinen pilotti.
Itse lukitsen vaihtoehdon 1

Kova pokka pitää olla että valehtelee arvostetulle jenkkien ilmavoimien kenraalille päin naamaa :p
 
Kova pokka pitää olla että valehtelee arvostetulle jenkkien ilmavoimien kenraalille päin naamaa :p
Onhan noilla pokkaa, johan se on Saabin mainosmatkuissakin jo nähty
amerikanskbyggt stridsflygplan = pitää kait sisällään myös meitin Hornetit eikös vaan? Aika skeptinen olen etteikö meiltä löytyisi ukkoja jotka laittaa svedun edes kerran tonttiin...
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noilla pokkaa, johan se on Saabin mainosmatkuissakin jo nähty
amerikanskbyggt stridsflygplan = pitää kait sisällään myös meitin Hornetit eikös vaan? Aika spekptinen olen etteikö meiltä löytyisi ukkoja jotka laittaa svedun edes kerran tonttiin...

Oma veikkaukseni kallistuisi esittämistäsi vaihtoehdoista enemmän kakkosen puolelle.
 
Mikä olisi oma veikkauksesi ilman esittämiäni vaihtoehtoja?
Gripenin ylivertaiset koiratappeluominaisuudet? :)

Jaa'a. Suomen Hornet on yksi maailman parhaita koiratappelijoita. Mutta, tiedän muistakin lähteistä, että ainakin joskus on Gripen vienyt päänahan. En tiedä, mikä on Suomen ja Ruotsin ilmavoimien välinen laajempi "voittosuhde".

Jos koneet ovat edes suunnilleen tasaväkisiä, yleensä parempi pilotti voittaa. Tuurillakin on sitten tietysti aina roolinsa.
 
Jaa'a. Suomen Hornet on yksi maailman parhaita koiratappelijoita. Mutta, tiedän muistakin lähteistä, että ainakin joskus on Gripen vienyt päänahan. En tiedä, mikä on Suomen ja Ruotsin ilmavoimien välinen laajempi "voittosuhde".

Jos koneet ovat edes suunnilleen tasaväkisiä, yleensä parempi pilotti voittaa. Tuurillakin on sitten tietysti aina roolinsa.
Jep, noista mainitsemistasi syistä on vaikea uskoa, että Ruotsalaiskuski lentäisi vuosikaupalla suomalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia vastaan ilman että koskaan kävisi "vahinko".
 
Jep, noista mainitsemistasi syistä on vaikea uskoa, että Ruotsalaiskuski lentäisi vuosikaupalla suomalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia vastaan ilman että koskaan kävisi "vahinko".

Jaa'a.

Hankala uskoa, että valehtelisi ensin päin naamaa ja sitten näin julkisesti. Se olisi todella typerää. Kaverin puheet voisi ampua alas kuka tahansa, esim julkisesti Twitterissä.

Henkilön ilmeisesti löytää täältä.
http://wisemanswisdoms.blogspot.fi

Ei ehkä kannata suoraan syyttää valehtelusta, mutta voit esim kysyä hänen kokemuksistaan suomalaisia Hornetteja vastaan. Erityisesti kannattaa kysyä tilanteet ja ROE. Sekin voi vaikuttaa.
 
Kyseinen kaveri on btw myös kertonut, miltä osin Hornet on ollut selkeästi parempi. Aselasti ja polttoaine. Sivuten myös tuossa artikkelissa.
 
Eikai hän missään väitä lentäneensä "vuosia" koiratappeluita länsikoneita vastaan, tilanteitahan voi olla yhteensä vaikka alle 15.
 
Tuon linkittämäsi jutun otsikko oli, "siksi gripen voittaa kaikki top gun- taistelut"... :rolleyes:

No, siinä on ruotsalaisen lehden myyvää klikkiotsikointia.

Se on nykypäivän median kirous.
 
Eikai hän missään väitä lentäneensä "vuosia" koiratappeluita länsikoneita vastaan, tilanteitahan voi olla yhteensä vaikka alle 15.
Eiköhän siellä saa muutaman vuoden lennellä jos meinaa tuon 15 kertaakin päätyä ulkolaisia vastaan
No, siinä on ruotsalaisen lehden myyvää klikkiotsikointia.

Se on nykypäivän median kirous.

Därför slår Gripen alla i en Top Gun-fight
"That's a pretty bold statement!"

"Ja", svarade jag den amerikanske generalen, "men det är också helt sant".

"Wisemaniahan" tuossa siteerataan.
Gripen on varmasti hyvä kone, e-malli vielä parempi ja ruotsalaiset saavat olla siitä ylpeitä. En kuitenkaan ymmärrä miksi se pitää esittää jonain maailmojen tuhoajana. Lähinnä surkuhupaisia nämä jutut
 
Itse taas ajattelisin, että on valhe, sitten emävalhe, ja viimeisenä tilasto. Tarkoitan tällä sitä että jos voi määritellä parametrit, niin saanee itselleen suotuisan vastauksenkin.

Yleisesti ottaen pohjoismailla lienee hyvä käsitys naapurimaiden kalustoista ja niiden vahvuuksista ja heikkouksista. Ja eikö juuri grippenin ase ja polttoaine kuormaa olla parantamassa E- versiossa? Liekkö osin näiden kokemusten pohjalta.
 
Eikai hän missään väitä lentäneensä "vuosia" koiratappeluita länsikoneita vastaan, tilanteitahan voi olla yhteensä vaikka alle 15.

Juu, ei tuo kuulosta millään muotoa uskomattomalta noin niinkuin periaatteessa. Kurvatappelussa ratkaisevat sellaiset asiat kuin kokemus, g-voimien sieto ja oman koneen ominaisuuksien tunteminen. Kokenut ilmataistelukouluttaja ei häviä rivipilotille juuri koskaan "reilussa" 1vs1 kaartotaistelukohtaamisessa. Se on kuin laittaisi Roger Federerin jotain keskiverto Top100 pelaajaa vastaan. Jos ei ole sattunut vertaisia tulemaan kovin usein vastaan niin uskon kyllä että voittoputki voi olla pitkäkin.
 
Juu, ei tuo kuulosta millään muotoa uskomattomalta noin niinkuin periaatteessa. Kurvatappelussa ratkaisevat sellaiset asiat kuin kokemus, g-voimien sieto ja oman koneen ominaisuuksien tunteminen. Kokenut ilmataistelukouluttaja ei häviä rivipilotille juuri koskaan "reilussa" 1vs1 kaartotaistelukohtaamisessa. Se on kuin laittaisi Roger Federerin jotain keskiverto Top100 pelaajaa vastaan. Jos ei ole sattunut vertaisia tulemaan kovin usein vastaan niin uskon kyllä että voittoputki voi olla pitkäkin.

Millaisella "aseistuksella" kaartotaistelut yleensä käyydää? Guns only? Vai onko mukana myös takasektoriin lukittuvat ohjukset? Taistellaanko koskaan HOBS ohjuksilla?
 
Se riippuu ihan tilanteesta. Usein jos on vieraita 'ensi kertaa kylässä' niin aloitetaan 'guns only' ja ehkä jopa vain perusmoottorilla ilman jälkipolttoa, ja siitä sitten pikku hiljaa monimutkaisemmaksi. Tosin jos kyseessä ei ole kovin läheisiä liittolaisia niin harjoituksissa ei edes oteta kaikkia temppuja käyttöön.
 
Kyseinen kaveri on btw myös kertonut, miltä osin Hornet on ollut selkeästi parempi. Aselasti ja polttoaine. Sivuten myös tuossa artikkelissa.

Molemmat ominaisuudet ovat vielä niitä, joilla on meille vähän merkitystä. Aselastin ei hävittäjätoiminnassa tarvitse olla kovin suuri. Polttoainekuorma ei torjuntataistelussa pelaa niin suurta rooliakuin hyökkääjällä.
 
Kyllä asekuormalla kuitenkin jonkunmoinen merkitys meilläkin on. Pienemmillä koneilla, esimerkiksi perus-Gripenillä on usein vain 4+2 ripustinta käytettävissä ilmataisteluohjuksiin:
JAS_39_Gripen_Saab_Multirole_fighter_aircraft_Sweden_Swedish_details_armament_001.jpg


F-16:lla ja Hornetilla on 6+2 ja Hornet pääsee tuplaripustimilla teoriassa peräti 10+2:een. Vaikka niin jättimäisiä ilmataistelukuormia tuskin käytännössä kannetaan niin 4 BVR-ohjusta alkaa olla tänä päivänä vähän nihkeän oloinen aseistus ja tällä oli myös meidän valinnassamme aikoinaan merkitystä. Gripen E/F:ssä onkin sitten jo 6+2. Hornetilla on myös se pieni etu että kaksi rungon ohjusripustinta on puoliupotettuja jolloin niiden ilmanvastus on vähäisempi.
 
Back
Top