Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Botswana saattaa sittenkin olla huhupuheita enemmän.

Gripens To Replace Botswana F-5 Fighter Jets
http://www.defensenews.com/story/de...ens-botswana-f-5-military-equipment/85939750/

Galebotswe said in its quest for a replacement to the aging F-5 fleet that the BDF visited aircraft manufacturers in the US, Russia and China before settling on the JAS Gripen.

“The Gripen fits our requirements and could give us a certain edge over our competitors. F-5s have become unsustainable for the BDF. We needed something that is cost-effective but still capable of carrying out our aerial defense mandate because we should have the capability to operate in both contested and uncontested space.

In looking for a replacement, we considered the [US-made] F-16, Russian MiG variants, the [JAS] Gripen and some Chinese jets. The Gripen was found to have the lowest operating costs," he said.
 
Gripen varmasti sopii Botswanalle (ja onhan se naapurivaltionkin käytössä), CF-5:n käyttöarvo nyt alkaa olla aikalailla nolla. Mutta artikkelissa mainitun hinnan täytyy olla väärä, $1.7 miljardia kymmenkunnasta koneesta?
Toivottavasti ruotsalaiset eivät lähde pyytämään liikoja, Botswanalle löytyisi kyllä muitakin edullisia vaihtoehtoja, esimerkiksi käytettyjä F-16:sia, tai kiinalaisia koneita, tai jopa Su-30...
 
Kyllähän siinä kaartotaisteluharjoittelussa voidaan soihtujakin käyttää ja samalla tavalla se ohjuksen hakupää (CATM) voi siitä harhaantua vaikka mitään laukausua ei varsinaisesti tapahdu. Ohjuksen harhauttamista väistämällä ei tietenkään pysty todentamaan ilman oikeaa laukaisua.

Olis ihan kiva tietää miten harjoituksissa toimitaan. Mennäänkö tutkalla ja ohjus on alistettu sille vai esim. boresight moodilla eli maali pitää tuoda koneen "tähtäinlinjalle". Kypätähtäintä tosiaan ei ole mitään järkeä tuollaisessa käyttää, kun lukituksen saa melkein kaikissa tilanteissa.

BVR-taisteluissa on käsittääkseni mukana erotuomari joka seuraa tilannetta ja päättää aseiden vaikutuksesta pyrkien luomaan mahdollisimman todenmukaisia tilanteita lentäjille.
 
Gripen varmasti sopii Botswanalle (ja onhan se naapurivaltionkin käytössä), CF-5:n käyttöarvo nyt alkaa olla aikalailla nolla. Mutta artikkelissa mainitun hinnan täytyy olla väärä, $1.7 miljardia kymmenkunnasta koneesta?
Toivottavasti ruotsalaiset eivät lähde pyytämään liikoja, Botswanalle löytyisi kyllä muitakin edullisia vaihtoehtoja, esimerkiksi käytettyjä F-16:sia, tai kiinalaisia koneita, tai jopa Su-30...

Ei kai tuo hinta ole mitenkään kohtuuton? Tsekkien 14 koneen leasing 10 vuodeksi nimittäin maksoi miljardin... Mikäli Botswana ostaa koneet itselleen ja kauppaan kuuluu 15-20 vuoden tuotetuki varaosineen, koulutuksineen ja aseineen, niin tuo kuulostaa kohtuulliselta summalta.

Loin Botswana-ketjun ulkomaan uutisiin hiljattain. Siellä kerrotaan paikallisen talousaikakaulehden perusteella, että Gripeneitä aiottaisiin ostaa 16 kpl 1,4-1,6 miljardin dollarin hintaan.
 
Operoiko Botswana ulkomaalaisilla palkkasotilas piloteilla? Jos Etelä-Afrikasta ei löydy tummapikmenttisistä sopivaa materiaalia, niin tuskin myöskään noista pienemmistä rummunpaukuttaja sisämaista.
 
Operoiko Botswana ulkomaalaisilla palkkasotilas piloteilla? Jos Etelä-Afrikasta ei löydy tummapikmenttisistä sopivaa materiaalia, niin tuskin myöskään noista pienemmistä rummunpaukuttaja sisämaista.

Juttujen mukaan (jotka lienevät samat jutut mitä sinäkin olet lukenut) E-Afrikan naapureilla on samoja ongelmia noiden pilottien kanssa.
 
Juttujen mukaan (jotka lienevät samat jutut mitä sinäkin olet lukenut) E-Afrikan naapureilla on samoja ongelmia noiden pilottien kanssa.
Veikkaan, että lentävät venäläisillä neuvonantajilla. Siinä olisikin harmillinen seikka Ruotsille jos uusinta Gripeniä lentävät myös neukut anteeksi venäläiset.
 
Operoiko Botswana ulkomaalaisilla palkkasotilas piloteilla? Jos Etelä-Afrikasta ei löydy tummapikmenttisistä sopivaa materiaalia, niin tuskin myöskään noista pienemmistä rummunpaukuttaja sisämaista.

Mikään määrä lentäjiä ei riitä, jos ei ole rahaa antaa heidän lentää!

At present the SAAF can only muster six qualified Gripen pilots who only have 150 flying hours available across the whole Gripen squadron this year, according to Maynier. The annual target for fighter flying hours was 250 for the 2011/2012 period, according to the Department of Defence’s most recent Annual Report.

http://www.defenceweb.co.za/index.p...ng-term-storage&catid=35:Aerospace&Itemid=107

Ei sillä, etteikö etnisen monimuotoisuuden tavoittelu ilmavoimissa olisi aiheuttanut ongelmia. Onhan se, mutta ei se ole aiheuttanut lentäjäpulaa. Sen sijaan laatu on heikentynyt. Tavallisesti parhaimmat lentäjät määrättiin hävittäjiin, nyt määrätään ensisijassa mustat kiintiöiden täyttämiseksi, vaikka valkoiset olisivatkin valmistuneet kurssinsa priimuksina.

Outo maa tuo Etelä-Afrikka kyllä muutenkin, ja siellä on oksettava muija puolustusministerinä. Siis oikeastiko ilmavoimien koneet on mukamas varastettu kaikkialle? Vähän epäilen totuuspohjaa...

http://newobserveronline.com/sa-whites-stole-aircraft/


SA: “Whites Stole Aircraft”
March 12, 2016 by TNO Staff— in Africa · 31 Comments
Ex-pilots—and by implication whites—have “stolen” aircraft from the South African Air Force (SAAF), and this is why there are not enough aircraft to train new pilots, that country’s Minister of Defense has announced.

The ludicrous accusation—which illustrates once again South Africa’s slide into Third World nonsense—was made by Minister Nosiviwe Mapisa-Nqakula in parliament.

Nosiviwe-Mapisa-Nqakula.jpg


South African Defense Minister Nosiviwe Mapisa-Nqakula.

Responding to a question on why SAAF pilots were being sent to Russia and Cuba to train, Nqakula said, “We have a problem. Sometimes these young people train and they run short of flying hours before they can get their wings. We can’t give them those flying hours because there are no aircraft.”

“I tell you that some of the aircraft were taken by some of the people who left the Air Force and they belong to them in their museum.

“Actually it started ages ago and some of the people stole some of the assets of the people and left with them. So when you talk about shortages it has to do with the fact that some of the assets were stolen.”

The real reason for the shortage of aircraft has, of course, nothing to do with pilots “stealing” them. The SAAF’s previous generation of aircraft were known as “Cheetahs,” which were highly modified and updated French Dassault Mirage III jet fighter aircraft.



The Cheetahs were all phased out of service in 2008 and placed into storage, and in 2010, twelve of these aircraft—all still in perfect working order—were sold to the Ecuador air force, where they are still in use.

READ Bulgarian PM to Meet Afrikaner Farmers
The SAAF replaced the Cheetahs with twenty-six Swedish SAAB Gripen fighter jets in a still-controversial arms purchase.

However, the affirmative action program at the SAAF, combined with inevitable budget cuts, ensured that the new aircraft were never fully utilized.



In March 2013, Nqakula claimed in parliament that twelve of the twenty-six aircraft had been “placed in long-term storage” because there was not enough money in the budget to keep them flying.





In September that year, however, General John Bayne—one of the few whites left at that senior level in the SAAF—said that in fact the Gripens were not in “long-term storage” as Nqakula had said, but rather that they were in “short-term storage” and were rotated with the operational aircraft in order to reduce wear and tear.

The inactive aircraft are stored “under tents” to reduce corrosion, he added.

In other words, the SAAF still has its full contingent of aircraft that the ANC government purchased—although how many of them are actually operational is anyone’s guess—and absolutely none have been “stolen” by retiring pilots.

Although Nqakula did not specifically mention the race of the ex-pilots, it is clear that she was referring to whites who have been forced out of the SAAF in terms of the government’s forced affirmative action program.

In 2013, the international military think-tank website, Strategypage, warned that the SAAF’s “affirmative action policy will result in nothing more than higher plane crash statistics.”

It said that the “most obvious” evidence of the SAAF’s decline was “the decrepit state of aging buildings, runways, and aircraft. But the biggest problem is getting, and keeping, technical people. This is complicated by a government program to integrate previously all white institutions.”

READ Holland’s Largest Newspaper Caught out Lying over South African Farm Murders UPDATED
According to that report, the government “has set a racial goal for SAAF pilots and wants them to be 75 percent black and 25 percent white. A lack of qualified black air force personnel means that this goal has still not been met.

“The morale problem started getting a lot worse back in 2005, when the three top rated graduates of pilot training school, who would normally go on to fly fighters, were told that, because they were white, they would instead fly helicopters or transports. Three less qualified black pilots would go on to fly fighters.

“When commanders noted the morale problem, and public outcry, they declared that it was no longer the policy to send the best pilots to fighters but to spread the best pilots around to all flying communities.

“A similar situation occurs in other technical specialties, like maintaining the aircraft. Fewer whites are enlisting for these jobs, and more existing techs are quitting for civilian jobs.”

Veikkaan, että lentävät venäläisillä neuvonantajilla. Siinä olisikin harmillinen seikka Ruotsille jos uusinta Gripeniä lentävät myös neukut anteeksi venäläiset.

Lehtitietojen perusteella Botswanalla on kiinnostusta lähinnä vanhempaan Gripeniin (A/B/C/D).
 
Ei kai tuo hinta ole mitenkään kohtuuton? Tsekkien 14 koneen leasing 10 vuodeksi nimittäin maksoi miljardin... Mikäli Botswana ostaa koneet itselleen ja kauppaan kuuluu 15-20 vuoden tuotetuki varaosineen, koulutuksineen ja aseineen, niin tuo kuulostaa kohtuulliselta summalta.

No on tuo nyt vähän tyyriin kuuloista vaikkei tietysti spesifioida, minkätasoisesta huolto- ja aseistuspaketista on kyse. Vastaavantapaisia tilauksia kun vertailee niin Angolan pari vuotta sitten tilaamat 18 Su-30:ttä maksoivat miljardi USD huoltoineen päivineen. Irakin ensimmäiset 18 F-16:tta maksoivat puolitoista miljardia. Filippiinien 12 FA-50:ttä maksoivat $420 miljoonaa.

@Merten sheriffi: Kyllä botswanalaiset taitavat lentää koneitaan itse. Tuollaisen artikkelin löysin amerikkalais-botswanalaisesta yhteisharjoituksessa. Ei tietääkseni ole mitään erityisempiä suhteita Venäjäänkään.

Botswanahan on aika hyvin järjestetty maa Afrikan mittapuulla, elintaso vastaa jokseenkin Itä-Eurooppaa.
 
Vastaavantapaisia tilauksia kun vertailee niin Angolan pari vuotta sitten tilaamat 18 Su-30:ttä maksoivat miljardi USD huoltoineen päivineen.

18? Minä luin, että 12. Lisäksi voisin kuvitella, että ne ovat nähneet aika kovaa käyttöä Intian ilmavoimien palveluksessa (~15 vuotta).

Angola getting 12, not 18 Su-30 fighters

Irakin ensimmäiset 18 F-16:tta maksoivat puolitoista miljardia.

Mikäs tälle on lähteenä? Yleisesti nettifoorumeilla kauhisteltiin Irakin hävittäjähankinnan hintaa (vientilupahakemuksen perusteella).

Minä löysin esimerkiksi tällaisen:

The U.S.-trained air force is expected to start taking delivery of 18 F-16 Block 52 jets ordered under a $4.3 billion deal in December 2011 sometime this year and pilots are already being trained to fly the supersonic aircraft by the U.S. Air Force in Nevada.

http://www.upi.com/Iraq-signs-830-million-deal-for-more-F-16s/40721367608810/

DoD aiheesta:

The fighters are the block 50/52 variant of the aircraft -- the current production version of the F-16 Fighting Falcon. The sale is valued at about $3 billion, Little said.

https://web.archive.org/web/20120714040252/http://www.defense.gov//News/NewsArticle.aspx?ID=65470

Filippiinien 12 FA-50:ttä maksoivat $420 miljoonaa.

Tämä on konetyyppi, jonka olisin luullut kiinnostavan Botswanaa enemmän. Mutta toisaalta FA-50 ei tällä hetkellä omaa kuin välttävän ilmataistelukyvyn paikallisiin olosuhteisiin nähden.

On totta, että ruotsalaisten pitäisi varoa hinnoittelemasta itseään ulos. Kun Botswanalla ei kuitenkaan ole varaa kovin kalliiseen konetyyppiin, niin vaihtoehtoja ei ole kovin montaa (kenties FA-50, F-16 ja Gripen - oletan maan haluavan länsimaista aseistusta, kun se muutenkin käyttää länsimaista kalustoa ilmailupuolella). Venäläishävittäjät ovat myös tunnetusti kalliita käyttää, ja tuskinpa kiinalaisetkaan konetyypit ovat juuri sen edullisempia (haluaako maa edes identifioitua Kiinan tai Venäjän ystäväksi?). Lisäksi yksi tärkeä tekijä on varmasti tarjottava aseistus: onko Ruotsi valmis myymään Meteoreja, jos maa ostaa Gripenin, onko Yhdysvallat valmis myymään Amraameja, jos maa ostaa F-16:n?
 
Botswana has confirmed that negotiations to purchase between eight and 12 JAS Gripen C/D from Sweden are underway. With an estimated cost of $1.7 billion, the fighters will replace the country's F-5 fleet bought from Canada in the mid-1990s .
http://www.defenseindustrydaily.com/the-jas39-gripen-swedens-4th-generation-wild-card-02401/

Saab is to push to increase its presence in India with a series of plans to boost their Aerospace production and sales to the country. Among these are to create dedicated manufacturing and maintenance facilities for fighter aircraft, aligning supply of the Gripen E fighter aircraft under the “Make in India” policy, and the setting up of a joint venture in India for the fighter program with a domestic private firm. Other ongoing talks with the state-owned Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) aim to offer electronic-warfare technologies, avionics, active electronically scanned array (AESA) radar and weapon-integration solutions for the Indian-made Light Combat Aircraft (LCA) Tejas 1A.
 
18? Minä luin, että 12. Lisäksi voisin kuvitella, että ne ovat nähneet aika kovaa käyttöä Intian ilmavoimien palveluksessa (~15 vuotta).

Angola getting 12, not 18 Su-30 fighters

Ok. Ei niillä kuitenkaan ole kuin 6-8 vuotta tiimaa takana maksimissaan. MKI-konfiguraatio oli erittäin edistynyt (Venäjän ilmavoimat ei silloin voinut edes haaveilla sellaisesta) ja Suhoi toimitti Intialle karvalakkimallin koneita että inkkarit pääsisivät lentämään edes jollain. Nuo koneet palautettiin Suhoille muistaakseni 2007. Ja Gripenithän ovat nekin käytettyjä...
Toisissa yhteyksissä Su-30:n yksikköhinnaksi on mainittu 40 miljoonaa dollaria. Se on tuon suorituskykyluokan koneelle erittäin edullinen hinta, vaikka käyttökustannukset varmaan ovatkin sitten melko korkeat.

Mikäs tälle on lähteenä? Yleisesti nettifoorumeilla kauhisteltiin Irakin hävittäjähankinnan hintaa (vientilupahakemuksen perusteella).

Minä löysin esimerkiksi tällaisen:

http://www.upi.com/Iraq-signs-830-million-deal-for-more-F-16s/40721367608810/

DoD aiheesta:

https://web.archive.org/web/20120714040252/http://www.defense.gov//News/NewsArticle.aspx?ID=65470

Eri lähteissä on ollut erilaisia lukuja, Irakin F-16 -kauppa on ollut aika mutkikas, koneet tilattiin kahdessa erässä ja soppariin sisältyi mm. lentotukikohtien kunnostusta. Tuossa ostopyynnössä hinnaksi mainitaan $2.3 miljardia ja tavaraa on ns. svidusdi:

http://www.dsca.mil/major-arms-sales/iraq-f-16-aircraft

Ilmoitettu hinta on maksimihinta, voi olla tavaramäärää myöhemmin karsittiin? Mutta joo, hintaa pidettiin kalliina koska USA ei suostunut myymään JDAMeja eikä AMRAAM-ohjuksia ja Maliki julkisesti harmitteli myöhemmin että olisi kannattanut tilata MiG-29M:ää johon venäläiset olisivat mielellään myyneet kaikki mahdolliset lelut.

Tämä on konetyyppi, jonka olisin luullut kiinnostavan Botswanaa enemmän. Mutta toisaalta FA-50 ei tällä hetkellä omaa kuin välttävän ilmataistelukyvyn paikallisiin olosuhteisiin nähden.

On totta, että ruotsalaisten pitäisi varoa hinnoittelemasta itseään ulos. Kun Botswanalla ei kuitenkaan ole varaa kovin kalliiseen konetyyppiin, niin vaihtoehtoja ei ole kovin montaa (kenties FA-50, F-16 ja Gripen - oletan maan haluavan länsimaista aseistusta, kun se muutenkin käyttää länsimaista kalustoa ilmailupuolella). Venäläishävittäjät ovat myös tunnetusti kalliita käyttää, ja tuskinpa kiinalaisetkaan konetyypit ovat juuri sen edullisempia (haluaako maa edes identifioitua Kiinan tai Venäjän ystäväksi?). Lisäksi yksi tärkeä tekijä on varmasti tarjottava aseistus: onko Ruotsi valmis myymään Meteoreja, jos maa ostaa Gripenin, onko Yhdysvallat valmis myymään Amraameja, jos maa ostaa F-16:n?

Luulisi nyt AMRAAMin riittävän. Botswanan nykyisessä hävittäjässä ei ole edes oikeaa tutkaa joten jokseenkin mikä tahansa olisi huomattava parannus...
FA-50:ssä ei ole BVR-ohjusta vielä ja sen integrointi tietysti nostaisi hintaa siitä mitä Filippiinit maksoi (he olisivat halunneet AMRAAMin muttei ollut fyffeä).
Botswanan puolustusbudjetti on Wikin mukaan sellainen 400-500 miljoonaa dollaria, mikä on tuon alueen mittapuulla aika paljon mutta miljardihankinnat voi kuitenkin olla lujassa.
Muista vaihtoehdoista tulee mieleen Mirage 2000, ranskalaiset ovat niiden määrää karsineet ja karsivat ilmeisesti edelleen joten laivueen verran käytettyjä voisi irrota. Israelilla on modernisoituja Kfirejä edelleen myynnissä. Molemmat varmaan riittäisivat Botswanan tarpeisiin, mutta noilla koneilla on vähän sellainen maine että varaosat ovat kalliita.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi nyt AMRAAMin riittävän. Botswanan nykyisessä hävittäjässä ei ole edes oikeaa tutkaa joten jokseenkin mikä tahansa olisi huomattava parannus...

Tarkoitin, että myykö Yhdysvallat Amraamia Botswanan kaltaiselle maalle? Ainoa ohjusta käyttävä maa Afrikassa on Marokko. Ajattelin, että eurooppalaiset taas saattaisivat olla löysempiä asemyynnissään, vaikkei se nyt varmaa olekaan. Enkä nyt suinkaan väitä, etteikö Yhdysvallat voisi myydä Amraamia Botswanalle. Kunhan pohdiskelen.

Mikä tahansa on parannus, kyllä, mutta varmaan siellä haetaan mahdollisimman suurta suorituskykyloikkaa. Siihen kuuluu uskottava ilmasta-ilmaan kyky ei vain hankintahetkellä vaan myös 10 tai 20 vuotta hankintahetkestä.

FA-50:ssä ei ole BVR-ohjusta vielä ja sen integrointi tietysti nostaisi hintaa siitä mitä Filippiinit maksoi (he olisivat halunneet AMRAAMin muttei ollut fyffeä).

En nyt kerro tätä varmana tietona, mutta olen lukenut, että Filippiinien koneisiin tulisi Sparrow. Ja sekin maksaa aika hirmuisesti...

Yläpuolisen blogin kirjoittaja päätyy johtopäätökseen, että iso syy korkeaan hintaan on siinä, että FA-50 ja F-16 ovat kilpailijoita. FA-50 on KAI:n ja Lockheed Martinin yhteisprojekti, ja LM:llä on iso päätösvalta konetyypistä. Voi olla, että Amraamia ei kannata integroida, koska LM vaatisi niin suuria lisensointimaksuja. Tilanne voi toki muuttua joskus tulevaisuudessa.

Yksi merkki LM:n päätösvallasta on, ettei konetyyppiin saa integroida parempaa tutkaa kuin Korean ilmavoimien F-16 käyttää. DID aiheesta:

AESA After-Effects

Korea Aerospace Industries has a very broad set of cooperation agreements with Lockheed Martin, from licenses to build and maintain the ROKAF’s F-16s, to the T-50 family’s development and international marketing agreements. One of those agreements states that the T-50 family of trainers and lightweight fighters may not be equipped with radars more sophisticated than the ones carried in the ROKAF’s KF-16s.

That clause is what forced KAI to abandon SELEX’s Vixen 500E AESA radar for the FA-50, and select IAI Elta’s EL/M-2032 mechanically-scanned radar instead. Adding AESA radars to the KF-16s would remove those strictures, opening the door for similar additions. The result would be a $30-35 million AESA-equipped FA-50+ lightweight fighter for the global export market, which could be a strong competitor for existing F-16s at $40-55 million each. It could even affect broader F-35 exports (currently $120 million per), thanks to its combination of advanced capabilities and traditional lightweight fighter price.

Botswanan puolustusbudjetti on Wikin mukaan sellainen 400-500 miljoonaa dollaria, mikä on tuon alueen mittapuulla aika paljon mutta miljardihankinnat voi kuitenkin olla lujassa.

No, eivät ne varmaan helppoja ole, mutta aika samoissa luvuissahan tuo konehankinta pyörinee verrattuna Suomen puolustusbudjettiin. Puolustusbudjetti on alle 3 miljardia euroa, ja hävittäjähankintaan ennustetaan/toivotaan/halutaan 6-9 miljardin lisäbudjettia. Puolen miljardin puolustusbudjetti ja 1,5 miljardin hankinta ei siihen nähden vaikuta kovin erilaiselta. Voi olla helpompikin, kun maa ei ole Suomen kaltainen hyvinvointivaltio. Toisaalta jo ennestään (BKT:n nähden) korkeahkot puolustusmenot voivat vaikeuttaa hankinnan läpiviemistä.

Muista vaihtoehdoista tulee mieleen Mirage 2000, ranskalaiset ovat niiden määrää karsineet ja karsivat ilmeisesti edelleen joten laivueen verran käytettyjä voisi irrota. Israelilla on modernisoituja Kfirejä edelleen myynnissä. Molemmat varmaan riittäisivat Botswanan tarpeisiin, mutta noilla koneilla on vähän sellainen maine että varaosat ovat kalliita.

Mmm... noita en tullut ajatelleeksi. Käyttökulut voivat tosiaan tulla tielle, ja Kfir omaa viime vuosilta jokseenkin heikon palvelushistorian. Kolumbiassa on tapahtunut viisi onnettomuutta muutamassa vuodessa. Maa onkin katsellut - yllätys yllätys - Mirageja. 18 konetta 500 miljoonalla ei kuulosta pahalta, mutta koneet mahtavat olla lentotuntien puolesta lähempänä loppuaan kuin esimerkiksi Gripenit.

Uskon kylläkin, että Botswana ei ehkä halua kovin vaikeasti lennettävää konetyyppiä. En tunne sikäläistä harjoitusjärjestelmää, vaikka joskus lentäjiä tiettävästi koulutettiinkin Kanadassa (F-5 hankittiin sieltä). Kun maalla ei ole erillisiä harjoitushävittäjiä, olisi varmaankin suotavaa, että päähävittäjä olisi helppo lentää. Gripen taitaa tätä pitkälti olla. Kfir ei ehkä niinkään.
 
Tarkoitin, että myykö Yhdysvallat Amraamia Botswanan kaltaiselle maalle? Ainoa ohjusta käyttävä maa Afrikassa on Marokko. Ajattelin, että eurooppalaiset taas saattaisivat olla löysempiä asemyynnissään, vaikkei se nyt varmaa olekaan. Enkä nyt suinkaan väitä, etteikö Yhdysvallat voisi myydä Amraamia Botswanalle. Kunhan pohdiskelen.

No johan, muistelin että Egyptilläkin olisi Amraamit mutta eihän niillä olekaan. Mutta luulisi että Botswana olisi AMRAAM-kelpoinen maa ainakin jos ei ihan uusinta ja hifeintä versiota myydä. Onhan niitä monella arabimaallakin nykyään, ja sellaisillakin mailla joilla on läheiset puolustussuhteet Venäjään (Indonesia). Ruotsalaiset mainostavat myös Micaa ja Derbyä Gripeniin, en tiedä onko näitä oikeasti integroitu.

Ja olin myös varma että Etelä-Afrikalla olisi Gripeneissä Mica tai R-Darter, muttei ole BVR-ohjusta ollenkaan. Aika hölmöä etenkin kun entisellä vihollismaa Angolalla on käytössä Flanker-variantteja joissa on voimakkaita BVR-ohjuksia.

En nyt kerro tätä varmana tietona, mutta olen lukenut, että Filippiinien koneisiin tulisi Sparrow. Ja sekin maksaa aika hirmuisesti...

Yläpuolisen blogin kirjoittaja päätyy johtopäätökseen, että iso syy korkeaan hintaan on siinä, että FA-50 ja F-16 ovat kilpailijoita. FA-50 on KAI:n ja Lockheed Martinin yhteisprojekti, ja LM:llä on iso päätösvalta konetyypistä. Voi olla, että Amraamia ei kannata integroida, koska LM vaatisi niin suuria lisensointimaksuja. Tilanne voi toki muuttua joskus tulevaisuudessa.

Tuo Sparrow kuulostaa spekuloinnilta...en kyllä ymmärrä että 3-4 konetta ruvettaisiin varustamaan BVR-ohjuksilla. Ei niin pienellä määrällä ole operatiivista merkitystä. FA-50 riittää tuollaisenaan tunnistuslentoihin ja satunnaisiin terroristien/huumekauppiaiden/ilmatilan loukkaajien alasampumiseen.

Yksi merkki LM:n päätösvallasta on, ettei konetyyppiin saa integroida parempaa tutkaa kuin Korean ilmavoimien F-16 käyttää. DID aiheesta:

No lol. Kyllähän tuo jarruttaa koneen kehitystyötä...LockMart voitti KF-X-tarjouskisan, saapa nähdä miten he sitä sabotoivat.

No, eivät ne varmaan helppoja ole, mutta aika samoissa luvuissahan tuo konehankinta pyörinee verrattuna Suomen puolustusbudjettiin. Puolustusbudjetti on alle 3 miljardia euroa, ja hävittäjähankintaan ennustetaan/toivotaan/halutaan 6-9 miljardin lisäbudjettia. Puolen miljardin puolustusbudjetti ja 1,5 miljardin hankinta ei siihen nähden vaikuta kovin erilaiselta. Voi olla helpompikin, kun maa ei ole Suomen kaltainen hyvinvointivaltio. Toisaalta jo ennestään (BKT:n nähden) korkeahkot puolustusmenot voivat vaikeuttaa hankinnan läpiviemistä.

Mmm... noita en tullut ajatelleeksi. Käyttökulut voivat tosiaan tulla tielle, ja Kfir omaa viime vuosilta jokseenkin heikon palvelushistorian. Kolumbiassa on tapahtunut viisi onnettomuutta muutamassa vuodessa. Maa onkin katsellut - yllätys yllätys - Mirageja. 18 konetta 500 miljoonalla ei kuulosta pahalta, mutta koneet mahtavat olla lentotuntien puolesta lähempänä loppuaan kuin esimerkiksi Gripenit.

Uskon kylläkin, että Botswana ei ehkä halua kovin vaikeasti lennettävää konetyyppiä. En tunne sikäläistä harjoitusjärjestelmää, vaikka joskus lentäjiä tiettävästi koulutettiinkin Kanadassa (F-5 hankittiin sieltä). Kun maalla ei ole erillisiä harjoitushävittäjiä, olisi varmaankin suotavaa, että päähävittäjä olisi helppo lentää. Gripen taitaa tätä pitkälti olla. Kfir ei ehkä niinkään.

Katsoin itsekin että yllättävän paljon Botswana sijoittaa puolustukseen. Toisaalta kehitysmaissa usein esiintyvää "paljon kalliita leluja" -ilmiötä ei näytä niinkään esiintyvän joten ehkä rahoilla on saatu jopa jotain vastinettakin. Ja iso naapurimaa on mahdollisesti epästabiili, kuka tietää mitä pöljyyksiä siellä keksitään.

Kfirien viimeisimmät versiot ovat edistyneitä mutta olen saanut sen käsityksen että aika hyvää hintaa niistäkin pyydetään. Argentiinahan niitä on kysellyt muttei ole rahat riittäneet. Ja tosiaan 60-luvulta peräisin oleva kone ja moottori eivät edusta samaa luotettavuusastetta kuin nykykoneet.
 
http://thediplomat.com/2016/06/will-indias-next-light-fighter-be-from-sweden/

"This is not a classic Western arms deal where relationships are developed after the initial commitment. Relationships have to be created now, before the deal. It will require support by the government to demonstrate national commitment. This means investment in exchanges and routine visits to explicitly promote the Gripen and the virtues of a deeper bilateral relationship.
Anything less leaves everything to chance and habit. For India, that usually means to buy Russian."
 
No hyvä juttu! Nythän voitaisiin hyötyä kaupallisesti Patria-SAAB teknologiavaihdosta ja myydä kilpailevana ylläpitoa Botswanaan....siis jos Gripen valittaisiin meille ;).

Ajatella että me, Brasilia, Botswana ja Thaimaa olisimme kaikki yhtä Gripen perhettä! Etelän kuumat aallot lyövät ylitseni kun latinorytmit ja afrikkalaiset rummut luovat harmonisen ja kutsuvan sävelen, aah! :)

Kyllä Saabin Gripen/afrikka- mainos taisi tehdä tarvittavan vaikutuksen.... :D

Ja Peace seuraavat 200 vuotta....
 
No hyvä juttu! Nythän voitaisiin hyötyä kaupallisesti Patria-SAAB teknologiavaihdosta ja myydä kilpailevana ylläpitoa Botswanaan....siis jos Gripen valittaisiin meille ;).

Ajatella että me, Brasilia, Botswana ja Thaimaa olisimme kaikki yhtä Gripen perhettä! Etelän kuumat aallot lyövät ylitseni kun latinorytmit ja afrikkalaiset rummut luovat harmonisen ja kutsuvan sävelen, aah! :)

Kyllä Saabin Gripen/afrikka- mainos taisi tehdä tarvittavan vaikutuksen.... :D

Ja Peace seuraavat 200 vuotta....

Nyt vain se huomio, että jos Suomi ostaa E-mallin, niin siinä tuskin tulee C/D-mallin ylläpitojärjestelmään kylkiäisenä. Ja kun Botswana on kiinnostunut C/D-mallista, niin eipä ole Patrialla paljoa tarjottavaa.

Muutenhan tuollaisessa kilpailevassa järjestelmässä ei ole mitään uutta. Patriahan tarjoaa nykyiselläänkin Hornet-palveluitaan muille Hornet-käyttäjämaille (ml. Yhdysvallat).

Vitsi oli siis huono.
 
Kerroin sen siitä huolimatta :D

No kyllä minä vähän hymyilin sen "yhden perheen" kohdalla. :) Mutta olit unohtanut siitäkin Ruotsin: Johtuen laajalle levinneestä homoudesta on Ruotsissa ylijäämä-naisia. Nyt niille on tietysti 180 000 irakilaista ottajaa.
 
...ja näiden hauskuutusten myötä, ohjaamme pikkuhiljaa tämän keskustelun koskemaan taas Gripeniä, ja kerromme vitsejä vaikkapa Päivän vitsi-ketjussa.
 
Back
Top