Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Törmäsin tällaiseen surffailuretkellä:
Gripenit antoivat huolella nekkuun kiinalaisille shenyang j-11:lle Kiinan ja Thaimaan eagle 2015- harjoituksessa.
https://thaimilitaryandasianregion....-first-strike-falcon-joint-military-exercise/
image.webp image.webp
Sivu ei ole itselleni ennestään tuttu, näyttää kuitenkin ihan vakuuttavalta, saattaapi olla jopa totta.
Iso thumbs Up sveduille ja thaimaalaisille jos pitää kutinsa. Flanker ja sen variantit ei varmaan ole wvr-tappeluissa se helpoin vastus.
 
Viimeksi muokattu:
Saab tarjoaa edelleen tukialusversiota, nyt nimellä Gripen M. Koneen mainostetaan pystyvän sekä CATOBAR- että STOBAR -operaatioihin. Taittuvia siipiä ei tarjota mutta tuskin niitä tarvitaankaan kun Gripenin kärkiväli on vähäinen 8.4 metriä (vrt. Super Hornet siivet taitettuna 9.94 metriä).

Gripenin alhaiset laskunopeudet ja kompaktius olisivat epäilemättä tukialuskäytössä etu mutta mahtaako markkinoita löytyä. Liki ainoa realistinen operaattori lienee Brasilian laivasto joka tarvitsisi korvaajan Skyhawkeille. Konetta markkinoidaan innokkaasti Intiaan, mutta voi olla ettei Gripenin tehot riitä Intian STOBAR-tukialuksille ja joka tapauksessa heillä on tulossa omakin kone, Naval Tejas. Nato-maat valitsevat varmasti ennemmin F-35B:n.
 
Ed Heinemannin tuotteet on tehty kestämään~!!
Kyseiset Skyhawkit ostettiin Kuwaitilta 90-luvulla ja olivat varsin siististi pidettyjä, 70% lentotunneista jäljellä.
 
Törmäsin tällaiseen surffailuretkellä:
Gripenit antoivat huolella nekkuun kiinalaisille shenyang j-11:lle Kiinan ja Thaimaan eagle 2015- harjoituksessa.
https://thaimilitaryandasianregion....-first-strike-falcon-joint-military-exercise/
Katso liite: 10137 Katso liite: 10138
Sivu ei ole itselleni ennestään tuttu, näyttää kuitenkin ihan vakuuttavalta, saattaapi olla jopa totta.
Iso thumbs Up sveduille ja thaimaalaisille jos pitää kutinsa. Flanker ja sen variantit ei varmaan ole wvr-tappeluissa se helpoin vastus.

Ei hirmuisen yllättävä tulos. Hävittäjät ovat hieman kuin autot: iso maasturi tehokkaalla moottorilla on varmasti kiva maantielaiva, mutta auta armias, kun tullaan kaupunkiin ja pitäisi puikkelehtia ahtaissa paikoissa. Sille on syynsä, että Top Gunissakin lennettiin F-5:llä. Pieni ja kevyt kone kääntyy tiukkaan ja on vaikea havaita silmällä.

Nato-maat valitsevat varmasti ennemmin F-35B:n.

Tai Rafalen, ainakin jos kyseessä on Ranska. ;)
 
Itse asiassa Viper ei ota kuin maksimissaan kuusi ilmataisteluohjusta.

Doh, olet oikeassa, muistelin jotain vanhaa tietokonepeliä missä sisäripustimiinkin sai ilmataisteluohjukset. Tietsikkapelit eivät siis aina kerrokaan totuutta, pettymys. F-16:lla on silti etu Mirageen tai Gripeniin nähden koska se voi kuljettaa AMRAAMeja myös siivenkärkiripustimissa.

Onko? Esimerkiksi Viperin sisimmissä siipiripustimissa luulisi olevan teknisesti mahdollista kantaa ohjuksia, jos tehtäisiin tarvittavat muutos- ja integraatiotyöt (johdotukset nyt ainakin). Silti kukaan ei ole tähän vaivautunut. Miksi?
Tehtävästä riippuen, esim. CAP kaukana tukikohdasta, nuo ripustimet tarvitaan tietysti polttoaineelle, mutta monilla tehtävillä voisi kuvitella lennettävän ilmankin lisäpolttoainetta tai vain yksi säiliö rungon alla.

F-16 on useimmille käyttäjille lähinnä pommikone, kai tuollaisiin ei vain ole viitsitty ryhtyä. Isompi ohjuskuorma mainittiin erääksi Hornetin valintakriteereiksi Suomen vertailussa. Ilmeisesti meillä oli ollut jonkunlainen hävittäjätorjuntamalli jossa oli laskettu lentotehtävän täyttämisen tarvitsevan x määrän laukaistuja ohjuksia ja koneella johon mahtui enemmän ohjuksia tarvittiin vähemmän lentosuoritteita.
Lisäksi ohjuksia tosiaan usein ammutaan kaksi per kohde torjuntamahdollisuuden parantamiseksi. Silloin ohjuksia saisi mielellään olla mukana vähän useampi ettei heti lopu kesken.

Joissain MiG-21-versioissa ainoa aseistus oli kaksi ohjusta (ei tykkiä). Taistelunjohtaja ohjasi koneen maalin taakse, ohjaaja ampui molemmat ohjukset kerralla samaan maaliin (usein toinen oli IP- ja toinen tutkahakuinen). Kun ohjukset oli ammuttu niin sitten lennettiin kotiin, päivän työ oli tehty.
 
AFM:n artikkeli thaikkujen ja kiinalaisten välisestä Falcon Strike 2015-harjoituksesta. Detailit ovat näin tarkemmin luettuna hiukan vähemmän raflaavia. Mukana oli neljä Su-27:ää ja kaksi J-11:stä, ja taitolentoryhmä "Elokuun 1." joka lensi J-10:llä. Valitettavasti ei selviä olivatko J-11:t perusversiota vai B:tä eikä ekspertiisi riitä erottamaan niitä kuvasta.

Huomiota herättää thaimaalaisten toteamus että "kiinalaiset lentäjät olivat parempia kuin kohtaamamme parhaat länsimaiset lentäjät".

fBS1HqO.jpg

jphrEIf.jpg
 
AFM:n artikkeli thaikkujen ja kiinalaisten välisestä Falcon Strike 2015-harjoituksesta. Detailit ovat näin tarkemmin luettuna hiukan vähemmän raflaavia. Mukana oli neljä Su-27:ää ja kaksi J-11:stä, ja taitolentoryhmä "Elokuun 1." joka lensi J-10:llä. Valitettavasti ei selviä olivatko J-11:t perusversiota vai B:tä eikä ekspertiisi riitä erottamaan niitä kuvasta.

Huomiota herättää thaimaalaisten toteamus että "kiinalaiset lentäjät olivat parempia kuin kohtaamamme parhaat länsimaiset lentäjät".

Kiinalaiset on laittaneet sinne parhaat lentäjänsä, samalla ne lentäjät mitä länsimaista on ollut ovat olleet rivilentäjiä, eivätkä mitään valikoitua sakkia.
 
Tässä varsin mielenkiintoinen video Gripenin esittelystä Farnboroughissa.

Alkuosa on pakollista huttua, mutta sitten päästään asiaan, ruotsalaisittain rautalangasta väännettynä.

Tuossa taustaa siihen, miksi esim. Eurofighterillä ei välttämättä ole parhaita mahiksia. Kun ainakin tähän mennessä on tuolta osin ollut kehitys melkoista tervan juontia. Valitettavasti.

 
The Best Air-to-Air Missile in the World Is Now in Service
MiG-killing Meteors join the Swedish air force
by ROBERT BECKHUSEN

The technical details of air-to-air missiles are extremely complicated, but the concept is simple — destroy your target before the target destroys you.

One way to improve the odds is to add an air-breathing ramjet engine to give the weapon a boost. That’s the design philosophy behind the Meteor, a 419-pound rail-launched MiG killer which entered service for the first time with the Swedish air force on July 11.

Stockholm’s agile, delta-wing Gripen fighters carry the missiles.

Range and speed is all well and good. But Meteor also needs to home in on a target for the shot to count. For this, Meteor has a datalink connecting its guidance system to the fighter and its more powerful, longer-range sensors.

Meteor is strongly associated with Sweden, although it’s very much a broader European project with the missile conglomerate MBDA working as the manufacturer. Sweden is the first country to make the Meteor operational, but Britain, Italy, Spain, Germany and France are next.

Germany, Spain and Britain intend to equip Meteors on their Eurofighter Typhoons. France will get the missiles for its Rafales. F-35 Joint Strike Fighters could follow.
“The Swedish air force is now in its Initial Operational Capability phase with the Meteor,” Swedish air force chief Maj. Gen. Mats Helgesson said. “The Meteor missile is the most lethal radar-guided missile in operational service.”

Meteor’s exact specifications are classified, and it being the best in the world is debatable. But it’s not unreasonable — and that’s because of the missile’s ramjet.

Here’s how it works. A conventional solid-fuel booster accelerates the Meteor after launch, like most air-to-air missiles. But while roaring through the air, the missile opens up a chute, allowing air to rush into the engine, which heats up the oxygen and propels the supersonic missile to Mach 4.


1*RgJTEqZ-QuvqQK_Id7zsTw.gif

A Meteor missile test flight. Swedish air force capture
Not only that, the missile can adjust how much oxygen it breathes, conserving energy during the coast phase, only to take a deep breath in the final moments before hitting a target.

The result is that if a targeted plane tries to dodge out of the way, Meteor can overcome it by summoning more thrust, and thus more maneuverability, during those precious few seconds.

Precisely how far the Meteor can go is the big question.

International arms consortiums and governments do not like to openly advertise the specific capabilities of their weapons. That’s especially the case with high-tech ramjets, and all the more because Russia and China are developing their own versions to compete with Meteor.


1*NkGGKp7LZ2CxJpGINC7tHQ.jpeg

A Meteor missile attached to a French Rafale fighter. MBDA U.K. Limited photo
We do know that one test off Scotland sent the missile “well in excess of 100 kilometers,” an MBDA engineer told AINonline. The firm has boasted of a “no-escape zone” three times that of the U.S.-made AIM-120 AMRAAM — likewise classified.

The no-escape zone is an aerial combat term for a cone-shaped area — determined by the missile’s capabilities — from where a targeted aircraft cannot escape solely using its own maneuverability. Countermeasures and spoofing is a last resort, but otherwise the aircraft has a high probability of getting toasted.

Range and speed is all well and good. But Meteor also needs to home in on a target for the shot to count. For this, Meteor has a datalink connecting its guidance system to the fighter and its more powerful, longer-range sensors.

Meteor is strongly associated with Sweden, although it’s very much a broader European project with the missile conglomerate MBDA working as the manufacturer. Sweden is the first country to make the Meteor operational, but Britain, Italy, Spain, Germany and France are next.

Germany, Spain and Britain intend to equip Meteors on their Eurofighter Typhoons. France will get the missiles for its Rafales. F-35 Joint Strike Fighters could follow.

That Sweden has high-tech missiles might seem unusual.

The country is neutral, and its air force hasn’t fired a shot in anger since the Congo crisis in the early 1960s. But Sweden is a major weapons exporter — the 12th largest according to 2014 data from the Stockholm International Peace Research Institute.

Sweden works closely with the NATO alliance during military exercises. And in May, the Swedish parliament ratified an agreement allowing NATO more room to conduct exercises in the country.

The reason is clearly Russia, which has repeatedly violated Sweden’s airspace and carried out simulated nuclear attack runs on the country. Although greater cooperation with the alliance is controversial within Sweden.

MBDA designed the Meteor to work with the F-35. But as of now, the Block 4 software needed to fire it from the stealth jet isn’t available — and won’t be until the early 2020s in the best case scenario. In May 2016, the U.S. Government Accountability Office warned that the F-35’s software’s “cost, schedule and performance goals” were at risk.

By the time the Pentagon sorts that out, the Meteor will have served for years … with the Gripen.

https://warisboring.com/the-best-ai...rld-is-now-in-service-25d68703f05f#.5bvn2vk81
 
"Buskhe ei suostunut vertailemaan muita Suomeen tarjottuja hävittäjätyyppejä muuten kuin sanomalla, että Gripen on paras ja edullisin. Pahimpana kilpailijana pidetyn Lockheed Martinin F-35 Lightning II -hävittäjän etuna pidettyyn häiveominaisuuteen hän suhtautui kuitenkin epäillen."

Hehe :)

nEUROn, yhteiseurooppalainen lennokkiprojekti jossa Saab on mukana näyttää kutistetulta B-2:lta:
image.webp
Tässä Saabin omistuksessa olevan Kockumsin näkemys nykyaikaisesta korvetista:
image.webp
Saabin oma hahmotelma Gripenin seuraajasta:
Timage.webp

Kuitenkin aina F–35:n kohdalla sensoritekniikan kehitys kutistaa kovasti häiveen merkitystä... Hmmmm
 
"Buskhe ei suostunut vertailemaan muita Suomeen tarjottuja hävittäjätyyppejä muuten kuin sanomalla, että Gripen on paras ja edullisin. Pahimpana kilpailijana pidetyn Lockheed Martinin F-35 Lightning II -hävittäjän etuna pidettyyn häiveominaisuuteen hän suhtautui kuitenkin epäillen."
--
Saabin oma hahmotelma Gripenin seuraajasta:
TKatso liite: 11302

Kuitenkin aina F–35:n kohdalla sensoritekniikan kehitys kutistaa kovasti häiveen merkitystä... Hmmmm
Eihän kukaan tuosta FS2020:sta ole Saabilla puhunut enää vuosiin, tuokin dia on jostain vuodelta 2006.
 
Ruotsin ilmavoimilla ei ole vuonna 2020 häivekonetta koska
1. Sensoritekniikka on kehittynyt vuodesta 2006
2. Rahaa ei ollut uuden konetyypin kehitykseen
Valitse toinen

Ruotsalaisten tuurilla kakkonen on oikea vaihtoehto mutta ykkönen osoittautuu todeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin ilmavoimilla ei ole vuonna 2020 häivekonetta koska
1. Sensoritekniikka on kehittynyt vuodesta 2006
2. Rahaa ei ollut uuden konetyypin kehitykseen
Valitse toinen

2 1/2. Uutta konetyyppiä ei haluta todellakaan tuoda sotkemaan Gripen E/F:n kehitystyötä ja kilpailemaan sen kanssa. Strömsö -tuurilla E/F saattaa jopa olla esittely- ja kilvoittelukelpoinen tuossa vaiheessa (2020) Flygsystem 2020, johon tuossa aiemmin on viitattu, on tainnut muuttua jo aikaa sitten Flygsystem 2030+:ksi. Se, valmistettuna meidän hankintaamme soveltuvan aikataulun mukaan, olisi voinut olla jotain, mitä meillä tarvittaisiin. Mutta kuten usein on sanottu, powerpointteja ja exceleitä on verrattoman paljon helpompi tehdä kuin oikeita taistelukoneita. Siksi näemme niitä myriadeittain toinen toistaan vakuuttavamman näköisinä joka käänteessä.

Gripenin mainosmiehet ovat vähintäänkin yhtä käteviä sanankäänteissään kuin muidenkin koneiden myyntitykit. Omaa kehutaan, siitä se palkka tulee. Ei ruotsalaista mainosmiestä kannata uskoa sen enempää kuin muunkaan maalaista. Kaikki yrittävät koukuttaa ja vetää höplästä sinisilmäistä ja hyväuskoista suomalaista. Annetaan Ilmavoimien poikien tutkia ja katsotaan sitten, missä mennään. Gripen on yksi ehdokas ja sen on kyettävä suorittamaan siinä vaiheessa kun pyydämme, muuten ottaa ohraleipä.
 
2 1/2. Uutta konetyyppiä ei haluta todellakaan tuoda sotkemaan Gripen E/F:n kehitystyötä ja kilpailemaan sen kanssa. Strömsö -tuurilla E/F saattaa jopa olla esittely- ja kilvoittelukelpoinen tuossa vaiheessa (2020) Flygsystem 2020, johon tuossa aiemmin on viitattu, on tainnut muuttua jo aikaa sitten Flygsystem 2030+:ksi. Se, valmistettuna meidän hankintaamme soveltuvan aikataulun mukaan, olisi voinut olla jotain, mitä meillä tarvittaisiin. Mutta kuten usein on sanottu, powerpointteja ja exceleitä on verrattoman paljon helpompi tehdä kuin oikeita taistelukoneita. Siksi näemme niitä myriadeittain toinen toistaan vakuuttavamman näköisinä joka käänteessä.

Gripenin mainosmiehet ovat vähintäänkin yhtä käteviä sanankäänteissään kuin muidenkin koneiden myyntitykit. Omaa kehutaan, siitä se palkka tulee. Ei ruotsalaista mainosmiestä kannata uskoa sen enempää kuin muunkaan maalaista. Kaikki yrittävät koukuttaa ja vetää höplästä sinisilmäistä ja hyväuskoista suomalaista. Annetaan Ilmavoimien poikien tutkia ja katsotaan sitten, missä mennään. Gripen on yksi ehdokas ja sen on kyettävä suorittamaan siinä vaiheessa kun pyydämme, muuten ottaa ohraleipä.
Jokaisella monimutkaisia tuotteita valmistavalla suurteollisuusyrityksellä on erilaisia kehityspolkuja tuotekehityksessään. Tuo FS 2020 oli yliopistolle ulkoistettu hahmotelma tulevaisuuden tuotteesta.

SAAB elää symbioosissa Ruotsin halllituksen/puolustuksen kanssa, ja käytännön tarpeet johtivat ilmeisesti päivittämään Gripen C/D:n Gripen E:ksi, jossa uusia isompi runko. Kassavirtaa pitää olla samaan aikaan kun tehdään kehitystyötä, En ihmettelisi jos SAAB saatuaan tilaussalkun täyteen moneksi moneksi vuodeksi jossain vaiheessa ilmoittaa seuraavasta koneesta. Se ei olisi Gripen G/H, vaan joku ihan uusi häiveominaisuuksilla varustettu kone, joka olisi isompi kuin Gripen E.

Nythän SAAB pusaa Boeingin kanssa jenkkien T-X konetta, eli konetta suihkukonekoulutukseen.
runko on jo toimitettu jenkkeihin

SAAB itse ilmoittaa, että töitä on vuoteen 2026, mutta tämähän perustuu lähinnä Ruotsin tilaukseen ja muutamaan alkusarjan Brasialian koneeseen. Loppusarjan tekeekin sitten Embraer Brasiliassa.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/saab-har-fullt-upp-till-ar-2026-om4273767.aspx
 
Back
Top