Edelleen ihmetyttää, että jenkit rakensivat viidennen sukupolven hävittäjän (F-22), jolla ei ollut mitään kykyä verkottua muiden assettien kanssa.
Tähän vastaukseen tarvitaan foliota.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Edelleen ihmetyttää, että jenkit rakensivat viidennen sukupolven hävittäjän (F-22), jolla ei ollut mitään kykyä verkottua muiden assettien kanssa.
Tähän vastaukseen tarvitaan foliota.
Jep..Ei pidä ajatella sulkeutuneesti.
1991 Persianlahdella esimerkiksi lioli 1970-kehitettyjä koneita (F-14, F-16, F-18 jne.) sekä 1950 luvulla ensilentonsa lentäneitä koneita (F-4). Niitä vastassa oli ilmatorjuntaa mm. SA-8, Roland (1970-80 luvun vaihteesta) sekä Mig-29 ja Mig-25 hävittäjiä jotka olivat suunnilleen samanikäisiä kuin liittouman yleisimmin käyttämät koneet.Sodittu on lähinnä vuosikymmeniä vanhempia järjestelmiä vastaan. Lisäksi kyseessä on sen verran hyshys järjestelmistä, että ei niistä mitään tarkkaa tietoa vastaan tule.
Saab unveils new AESA for fighter aircraft
http://www.janes.com/article/55370/adex-2015-saab-unveils-new-aesa-for-fighter-aircraft
Ok, nähtävästi jotain kopioitu Selexiltä. Liekö tuo Gripen C/D- malliin vaihdettava antenni koska tekstin mukaan elektroniikka on PS-05A tutkasta?
F-35 on häivekone. Osin sen vuoksi Gripen on sitten taas puolestaan edullisempi käyttää. Siinä keskeiset erot noiden kahden välillä.
Yhtäkään "täydellistä konetta" ei valitettavasti ole tarjolla. Joten jos pyritään tarkastelemaan asioita ihan neutraalisti?
Minkä ilmavoimat arvottaa keulille selviää sitten, kun hävittäjä valitaan.
Odotas, mitä tarkoitat?
On myös syitä olettaa Saabin olevan jäljessä, budjetti ja sotakokemukset on jo mainittu. Amerikkalaiset ovat myös mainitsemassasi tutkakehityksessä (varsinkin hävittäjätutkat) muita edellä. Ameilla on vielä kuitenkin muutama ISO ässä hihassa: Pääsy käsiksi vihollisen asejärjestelmiin, kun on tarpeeksi syvät taskut niin kaikkea kivaa on saatavilla markkinoilta:En ota kantaa muuhun kuin siihen, että en usko SAAB:n olevan mitenkään kamalan paljon EW:ssä jäljessä kun verrataan muihin länsimaisiin järjestelmä tuottajiin. Varmaksihan sitä ei pysty sanomaan.
Kun kaikki nämä ynnätään yhteen, on mielestäni hyvin epätodennäköistä että Ruotsalaisilla olisi pariteetti ew -osaamisessa
Siltikään tuo ei kerro yhtään mitään sen enempää jenkkien kuin hurrienkaan EW kyvystä joita mm. Grippenissä tai F-35:ssa on. Noista ei vaan huudella julkisesti. Teknologiasta homma ei jää kiinni. Siksi en oleta mitään en, että saab olisi jäljessä tai jenkit edellä.On myös syitä olettaa Saabin olevan jäljessä, budjetti ja sotakokemukset on jo mainittu. Amerikkalaiset ovat myös mainitsemassasi tutkakehityksessä (varsinkin hävittäjätutkat) muita edellä. Ameilla on vielä kuitenkin muutama ISO ässä hihassa: Pääsy käsiksi vihollisen asejärjestelmiin, kun on tarpeeksi syvät taskut niin kaikkea kivaa on saatavilla markkinoilta:
Vuonna 2009 Amerikkalaiset ostivat Ukrainasta 2kpl Su-27:ja.
The fighter jets will also be used to test the effectiveness of new U.S. radars and electronic warfare equipment
Read more: http://www.defencetalk.com/us-buys-...e-for-aggressor-training-18795/#ixzz4JUjrJOvK
Huhujen mukaan neukkulan hajoamisen jälkeen Valko Venäjä olisi myynyt Amerikkalaisille S-300 grumble ohjusjärjestelmän 50 miljoonan hintaan:
https://www.flightglobal.com/news/articles/russian-grumble-reaches-us-army-28153/
Uudempi huhu kertoo Kroatiasta hankitusta toisesta järjestelmästä vuoden 2004 tienoilla.
Myös kreikan S-300 vastaan amerikkalaiset ja israelilaiset ovat päässeet harjoittelemaan.
Kun kaikki nämä ynnätään yhteen, on mielestäni hyvin epätodennäköistä että Ruotsalaisilla olisi pariteetti ew -osaamisessa
Gripenin, kuten myös muiden ehdokkaiden kannalta asia ei ikävä kyllä ole ihan noin yksinkertainen. Olen jo muutaman kerran maininnut että tutkapoikkipinta-alan tiputtaminen parantaa merkittävästi häirinnän tehoa:Se onko näin vai eikö ole, sillä ei ole ihan hirveästi väliä. Jos annetaan jenkeille vaikka indeksi 100, ruotsalaisille indeksi 99 ja sitten venäläisille indeksi 50, niin silloin voidaan todeta, että "molemmat ovat riittävän hyviä", ja valinta tapahtuu sitten lähinnä muilla perusteilla.
Gripenin, kuten myös muiden ehdokkaiden kannalta asia ei ikävä kyllä ole ihan noin yksinkertainen. Olen jo muutaman kerran maininnut että tutkapoikkipinta-alan tiputtaminen parantaa merkittävästi häirinnän tehoa:
http://www.rfcafe.com/references/electrical/ew-radar-handbook/radar-cross-section.htm
Esimerkki: "Example of Effects of RCS Reduction - As shown in Figure 6, if the RCS of an aircraft is reduced to 0.75 (75%) of its original value, then (1) the jammer power required to achieve the same effectiveness would be 0.75 (75%) of the original value (or -1.25 dB)."
Jo ylläolevan perusteella uskallan väittää että tosielämässä F-35:n ja Gripenin ew-järjestelmien tehokkuudessa on julma ero.
Sekä vastapuolen elso kyvystä. Venäjällä ainakin panostetaan kovasti tuohon. Tiedä sitten millä tasolla on mutta teknisesti sen on mahdollista olla ihan samalla tai kuten täällä yleensä herutetaan niin jopa jenkkien edellä. Toki tuolla väitteellä, että Venäjä olisi edellä jenkkejä on yhtä paljon totuus ja tieto arvo kuin väittäisi jenkkien olevan edellä Venäjää tai Ruotsia. Kukaan täällä ei tiedä ja ne ketkä tietävät eivät kerro. Ei ainakaan avoimella foorumilla.Tottakai. Se on hyvä että muistuttelet asiasta, mutta käsitteellisesti tuo asia kuuluu häiveen alle.
"tosielämässä F-35:n ja Gripenin ew-järjestelmien tehokkuudessa on julma ero." Tuo lause ei pidä paikkaansa.
-> "F-35:den parempi häive X-taajuuksilla mahdollistaa alhaisemman häirintätehon käytön saman vaikutuksen aikaansaamiseksi." Tuo pitää.
Sitä pohdin, että missä tilanteessa F-35:den kannattaa käyttää häirintää. Koska häirintä saattaa myös paljastaa sen sijainnin ainakin karkealla tasolla. Se miten helposti näin käy riippuu häirintätehosta ja menetelmistä.
Kyllä se nyt vaan pitää, ei ilmasota ole mitään top trumpsia jossa yhtä komponenttia tai suoritusarvoa verrataan toiseen ja voittaja arvotaan sillä perusteella. Kokonaisuus on osien summa.Tottakai. Se on hyvä että muistuttelet asiasta, mutta käsitteellisesti tuo asia kuuluu häiveen alle.
"tosielämässä F-35:n ja Gripenin ew-järjestelmien tehokkuudessa on julma ero." Tuo lause ei pidä paikkaansa.
-> "F-35:den parempi häive X-taajuuksilla mahdollistaa alhaisemman häirintätehon käytön saman vaikutuksen aikaansaamiseksi." Tuo pitää.
Sitä pohdin, että missä tilanteessa F-35:den kannattaa käyttää häirintää. Koska häirintä saattaa myös paljastaa sen sijainnin ainakin karkealla tasolla. Se miten helposti näin käy riippuu häirintätehosta ja menetelmistä.
Varmaan kuitenkin ymmärrät mistä koneesta on kyse on siellä se yksi p enemmän tai vähemmän?Älkää ottako vittuiluna, mutta kirjoitettaisiinko se Gripenin nimi oikein edes tässä koneen omassa langassa? Se kun ei ole Grippen eikä edes griben. Toimittajien Jassitteluun täällä ei olla onneksi vielä menty.
Sekä vastapuolen elso kyvystä. Venäjällä ainakin panostetaan kovasti tuohon. Tiedä sitten millä tasolla on mutta teknisesti sen on mahdollista olla ihan samalla tai kuten täällä yleensä herutetaan niin jopa jenkkien edellä. Toki tuolla väitteellä, että Venäjä olisi edellä jenkkejä on yhtä paljon totuus ja tieto arvo kuin väittäisi jenkkien olevan edellä Venäjää tai Ruotsia. Kukaan täällä ei tiedä ja ne ketkä tietävät eivät kerro. Ei ainakaan avoimella foorumilla.
Kyllä se nyt vaan pitää, ei ilmasota ole mitään top trumpsia jossa yhtä komponenttia tai suoritusarvoa verrataan toiseen ja voittaja arvotaan sillä perusteella. Kokonaisuus on osien summa.
On totta että F-35:n häive on optimoitu korkeille taajuuksille, mutta eihän se tarkoita etteikö se olisi vaikeammin havaittavissa myös matalan taajuuden tutkilla, jos vertaamme esim gripeniin.
Koitettaan toisin päin. F-35:n tutkapoikkipinta-ala on luokkaa 0.001 neliömetriä (uudet arviot pienempiä) ja Gripenin noin 0.1-0.5 neliömetriä, kuinka paljon enemmän Gripenillä on oltava häirintätehoa saman vaikutuksen aikaansaamiseksi?
F-35:n ja Gripenin ew-järjestelmien tehokkuudessa on julma ero
No nyt menee sinulta jo aika epätoivoiseksi saivarteluksi.Alhaisemmilla taajuuksilla F-35:den häiveen teho heikkenee. Sironta ja resonanssi rupeavat vaikuttamaan. Jossain vaiheessa ei F-35:dellä ja Gripenillä ole käytännössä merkittävää eroa.
Jep jep
No nyt menee sinulta jo aika epätoivoiseksi saivarteluksi.
Tuo jossain vaiheessa tarkoittaa suunnilleen kerrostalokorttelin kokoista ennakkovaroitustutkaa, vielä esimerkiksi 1GHz:n L-taajuudella ero on suuri. Ja loppupeleissä päädymme kuitenkin aina siihen että se asevaikutuksen mahdollistavat hävittäjän tulenjohtotutka ja viimeistään ohjuksen hakupää toimivat taajuuksilla joilla se ero on suurin F-35:n hyväksi. Kyllä se ero on oikeassa elämässä merkittävä, ei mikään "molemmat on riittävän hyviä".
On totta että F-35:n häive on optimoitu korkeille taajuuksille, mutta eihän se tarkoita etteikö se olisi vaikeammin havaittavissa myös matalan taajuuden tutkilla, jos vertaamme esim gripeniin.
F-35 on häivekone. Osin sen vuoksi Gripen on sitten taas puolestaan edullisempi käyttää. Siinä keskeiset erot noiden kahden välillä.
Yhtäkään "täydellistä konetta" ei valitettavasti ole tarjolla. Joten jos pyritään tarkastelemaan asioita ihan neutraalisti?
Minkä ilmavoimat arvottaa keulille selviää sitten, kun hävittäjä valitaan.