Gripen E/F

"Elinkaariajattelun tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman pitkä käyttöaika---"

Ei pidä paikkaansa. Elinkaariajattelun tarkoituksena on mahdollistaa SUUNNITELTU elinkaari. Kun HN:n suunniteltu elinkaari päättyy 2030 kalusto on optimitilanteessa loppuun ajettua. Jos haluttaisiin mahdollisimman pitkää käyttöikää koneita yritettäisiin pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa koko ajan ja kun kalustosta luovuttaisiin olisi ainakin osa kalustosta "ylihuollettua".
 
Ei nyt ihan sentäs: jos sotakalusto on poistettaessa loppuun ajettua niin mites silloin käy kun sota syttyykin juuri silloin kun koneet olisi kohta lähdössä paaliin? Eli kyllä niille käyttöikäreserviä pitää hiukan jäädä. Puhtaasti koulutuskaluston suhteen asia on eri.
 
Venäläinen trollaus on niin läpinäkyvää ja heikomman aineksen suorittamaa, aina facebook profiileista lähtien, että ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä erottaakseen trollit tavallisista mielipiteistä.
Tjaa-a. Entäpä jos ilmiselvä venäjätrolli kannattaakin F35:n valintaa? Onko mahdollista, että "ilmiselvyys" onkin tarkoituksellista, jotta ne hienovaraisemmat trollit pääsee rauhassa toimimaan.
 
Fulcrum: Tietysti näin, sisältyi sjatukseeni, mutta en sitä tosiaan ilmaissut. Sitä se ei muuta, että materiaalista luopuminen on olennainen osa elinkaariajattelua.
 
Tjaa-a. Entäpä jos ilmiselvä venäjätrolli kannattaakin F35:n valintaa? Onko mahdollista, että "ilmiselvyys" onkin tarkoituksellista, jotta ne hienovaraisemmat trollit pääsee rauhassa toimimaan.

Ehkä taustalla on suurempi kuvio, ehkä niitä kuivatelakoita upotellaan ja tukialuksia poltetaan vain siksi että länsifacistit pitäisivät venäläisiä juoppoina idiootteina, ja todellisuudessa putler painii leijonien kanssa ja samalla kehittelee pienessä päässään uusia superaseita.
 
Selvää on, ettei mikään kone lennä ilman valmistajan tuotetukea ja mm. tuon uutisen mukaan merijalkaväki pitää Legacyjä ilmassa vuoteen 2030 (mikä sopii oikein hyvin myös Suomen aikatauluihin).
Ymmärtääkseni merijalkaväki aikoo pitää kalustonsa lentokunnossa kannibalisoimalla puolet fleetistään varaosiksi. Hornetin elinkaaren loppupuolella saattaisi olla meidän etu ettei merijalkaväellä enää olisikaan omaa tarvetta varaosille.
Myöskin tuohon AESA-päivitykseen saattaa vaikuttaa se, että samaa tutkaa käyttää superHornet. Kiertotalous on in.
 
Patsas, jos syytät, että täällä vastakeskusteluiden puheet ovat värittyneitä, niin kannattaa tarkastaa omaa tekstiä myös. Ensiksi faktat faktoina, miksi niin paljon korkeansuorituskyvyn puolustusmateriaalia haetaan rapakon takaa? Siksi, että heillä on paljon enemmän kokemusta ja (ihan käytännönkin) tutkimuksien kautta hankittua tietoa. Sieltä pyritään hankkimaan tarvikkeet kuka myy sillä hetkellä parhaat. Esimerkiksi lavetin sijasta, paljon mielekkäämpää olisi keskustella, mitä nuo "kiristävät ja pahat" Amerikkalaiset meinaavat tarjota MBDA Meteor vastineeksi. Tässä yllättäen eurooppalaiset pääsivät hetkellisesti ainakin heitä edelle ja hyvä niin.

Itse en henkilökohtaisesti kannata mitään vaihtoehtoa enemmän, kuin toista poliittisesti, vaan perustan omat mieltymykseni julkisuudessa liikkuneisiin ja julkisista lähteisiin perustuviin tietoihin. Rauta on rautaa ja kovempi rauta aina parasta rautaa. Yksi suurimmista painoarvoista ainakin itselläni ja veromaksajana onkin sen valitun konetyypin tulevaisuuden potentiaali. Valmistus- ja käyttäjämäärät.
exmpl. F-35 2400 vs. Gripen E <200

Suomen painostukselle tarkoitat?


Siinä nyt sanotaan niin suoraan kuin julkisuudessa voidaan, että aseita ei tänne myyty koska suomalaisten halukkuus osallistua sotatoimiin Afganistanissa ja Nato-yhteistyöhön ei ollut amerikkalaisten mielestä riittävällä tasolla, joten päättivät jättää haluamamme päivitykset myymättä.

Tämä on aivan peruspolitiikkaa, joka liittyy ihmisen toiminnan lainalaisuuksiin. Jos Suomi olisi kehittänyt, vaikka maailman parhaan saaristo ja avomerikäyttöön soveltuvan kevyen fregatin.

Ostaja ehdokas A haluaisi kaukaa Aasiasta hankkia tätä meiltä muutaman kappaleen. Ehdokas on kuitenkin poliittisilta ja yhteistyöhalukkuudelta vastakkaisella kannalla meidän kanssa. En todellakaan haluaisi myydä maailman parasta alusta, marginaaliselle käyttäjälle, joka saattaisi aiheuttaa kysymyksiä muiden kumppanieni kanssa. Pelkästään sisäpoliittisesti tuntuisi, että ehdokas A haluaa tulla kuorimaan vain kermat kakun päältä, eikä halua olla meidän kanssa yhteistyössä oikeasti.

Sen sijaan ostaja ehdokas B, haluaisi puolustushankinnan rinnalla harjoittaa yhteistyötä ja olisi kiinnostunut tulevaisuudessa myös muihin vastaaviin kauppoihin, sekä haluisi luoda hyvän kumppanuuden liittyen yhteisoperaatioihin ja harjoitustoimintaan. Lisäksi poliittiset kannat ovat hyvin samankaltaisia ja tämä ei aiheuttaisi ihmetystä muiden kumppanien kanssa.

Kumman sinä Pronssipatsas valitsisit?

Varmasti pientä laittoa tehdään koko ajan, mutta isommat ajanmukaistukset ja asejärjestelmäuudistukset vaativat hieman enemmän paukkuja kuin mitä kotimaisin voimin on mahdollista rakentaa. Siksi elinkaari päättyy.

Ei ole mitenkään erikoista väittää, että Hornet hankinta on ainakin osittain epäonnistunut elinkaari- ja päivitettävyysnäkökulmasta, koska se on fakta.* Ilmavoimat ottaisi varmasti vaikka joka vuosi uuden konetyypin käyttöön, jos vain veronmaksajat sen suostuisivat rahoittamaan. Elinkaariajattelun tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman pitkä käyttöaika ja pienet vuotuiset kustannukset, jos tämä oli sinulle jollain tapaa epäselvää. Tämä oli ja on edelleen myös yksi oleellinen kriteeri hankintaa tehtäessä.




Ensinnäkin mihin perustat väitteesi, että EU-alueelta ei löydy suorituskykyisiä aseita järki hintaan? Väitteesi on niin naurettava, että on vaikea uskoa kenenkään tosissaan tuollaista näppäimistöltään suoltavan erityisesti ottaen huomioon, että nyt keskusteltavassa HX-hankkeessa on tarjolla useampia eurooppalalisia koeteltuja ratkaisuja ja uudempaa teknologiaa asettamallamme hintaraamilla.

Olen toki seurannut erityisellä huolestuneisuudella sitä miten Suomi on ajautumassa sellaiseen yhteistyöhön Yhdysvaltojen kanssa mikä on kansallisten intressiemme vastaista erityisesti ottaen huomioon, että Suomen ja Yhdysvaltojen intressit itämeren alueen ja erityisesti Venäjän suhteen ovat täysin erilaiset.** Tämä nyt nähty kehitys on tapahtunut toki 2010-luvulla, ja vaikka Halonen monissa sisäpoliittisissa asioissa oli tuhon tiellä hän ulkopolitiikassa vaali paljon johdonmukaisemmin kansallista turvallisuutta edistäviä hankkeita kuin sen jälkeinen ulkopoliittinen johtomme. Toivottavasti järki ja kansallinen etu palaavat jälleen ulkopoliittisen päätöksenteon keskiöön jatkossa. Alustavasti näyttäisi siltä, että nykyhallituksen aikana meno on hieman rauhoittunut aiemmasta.

Kirjoituksesi loppuosa on erinomainen kuvaus rakenteellisesta korruptiosta joka potentiaalisesti on Suomen kansallisille eduille äärimmäisen haitallista, mikäli liikaa pohjois-amerikassa tai missä tahansa ulkomailla aikaa viettäneet virkamiehet unohtavat kenen palveluksessa ovat. Sinänsä on hyvä käydä ammentamassa oppia vieraalla mantereella, mutta näissä tapauksissa on syytä valvoa etteivät omat ja valtion intressit mene ristiin.

*On kyllä aika erikoista väittää. Ilmatyynyalukset ja NH-90 olivat esimerkillisiä osoituksia, että kaikki hankinnat eivät mene niin kuin strömsöössä. Kun taas otetaan kerho Hornet, Leopard ja viimeisempänä Moukari, niin näihin hankintoihin olen oikein tyytyväinen veronmaksajana ja näytän peukkua.
**Voisitko kertoa millä tavoin erilaiset? Perustele vielä miten se on minun, siis tavan kansalaisen vastainen. Jos aiheeseen on perehtynyt yhtään täällä foorumilla, niin kuva on ainakin itselle muodostunut, että meidän kokolailla puolustus, osaaminen ja välineistö on paljon paremmalla tasolla niiden poliittisten päätösten(kin) ansiosta tätä nykyään, kuin mitä se oli 2000-luvun alkupuolella.
 
Ei se meteor ole jäämässä pelkästään eurokarnadien yksinoikeideksi, ainakin britit haluavat sen myös omiin kolmefemmoihin:


Käsittääkseni mahdollisesta aseistuksesta pyydeltiin optioita muualtakin kuin suoraan valmistajilta ihan israelia myöten joten voisihan tuossa olla saumoja että jenkkikoneeseen päädyttäessä meille olisi silti tulossa meteor optio. Jenkkien suunnalta on taas jotain puskahuhua että AIM-260 olisi tulossa aikataululla X joko amraamien rinnalle tai suoraan korvaajaksi. Voi olla melkolailla satavarma että se tullaan integroimaan kaikkiin jenkkien sillä hetkellä käytössäoleviin alustoihin, F-35 mukaanlukien. Tähän tarjoukseen se tuskin kerkeää mukaan mutta jossain mlu päivityksessä ei olisi mahdottomuus.

Esimerkiksi lavetin sijasta, paljon mielekkäämpää olisi keskustella, mitä nuo "kiristävät ja pahat" Amerikkalaiset meinaavat tarjota MBDA Meteor vastineeksi. Tässä yllättäen eurooppalaiset pääsivät hetkellisesti ainakin heitä edelle ja hyvä niin.
 
Ei se meteor ole jäämässä pelkästään eurokarnadien yksinoikeideksi, ainakin britit haluavat sen myös omiin kolmefemmoihin:


Käsittääkseni mahdollisesta aseistuksesta pyydeltiin optioita muualtakin kuin suoraan valmistajilta ihan israelia myöten joten voisihan tuossa olla saumoja että jenkkikoneeseen päädyttäessä meille olisi silti tulossa meteor optio. Jenkkien suunnalta on taas jotain puskahuhua että AIM-260 olisi tulossa aikataululla X joko amraamien rinnalle tai suoraan korvaajaksi. Voi olla melkolailla satavarma että se tullaan integroimaan kaikkiin jenkkien sillä hetkellä käytössäoleviin alustoihin, F-35 mukaanlukien. Tähän tarjoukseen se tuskin kerkeää mukaan mutta jossain mlu päivityksessä ei olisi mahdottomuus.

Britit haluavat kenties mahdollisuuden jakaa aseistusta RAF:n ja Fleet Air Armin välillä sekä työtä kotimaahan?

Luulisin amerikkalaisten kandidaattien menevän amerikkalaisella aseistuksella meilläkin. Israelista voi olla hakusessa etusijassa jotakin ihan muuta kuin aseita. Miksei tietysti aseitakin, jos hinta-laatu-suhde on sopiva.
 
Amerikkalaisten koneiden suhteen aseiden valinta menee todennäköisesti juurikin noin. Aseiden valmistajan ei nyt kuitenkaan ole pakko olla sama maa kuin mistä hävittäjät otetaan. Ranskalaiset tuottavat Rafaleen melkolailla kotikutoisen aseistuksen joten sen kanssa se on mahdollista ja Typhoonin ja MBDA:n tarjonnan takana on pitkälti samoja tahoja kuten BAE joten sekin voidaan laskea samaksi toimittajaksi. Jos Gripenissä pitäisi olla samalla logiikalla puhtaasti ruotsalainen ja/tai saabin itsensä valmistama aseistus, niin siitä ei olisi ollut tässä kisassa minkäänlaiseksi haastajaksi.

Britit haluavat kenties mahdollisuuden jakaa aseistusta RAF:n ja Fleet Air Armin välillä sekä työtä kotimaahan?

Luulisin amerikkalaisten kandidaattien menevän amerikkalaisella aseistuksella meilläkin. Israelista voi olla hakusessa etusijassa jotakin ihan muuta kuin aseita. Miksei tietysti aseitakin, jos hinta-laatu-suhde on sopiva.
 
Tottakai Meteor tulee myös F-35:n. Miksi valmistaja jättäisi näin ison volyymin hyödyntämättä. Päinvastoin varmasti nyt kiirehtii ennen kuin kilpailijat kiertävät patentteja ja kehittävät Meteorille tasapäisen kilpailijan.
Tämäpä juurikin. Jos ulkomaille myydään vaikka 1000 kpl F-35, ja niistä puolet aikovat käyttää Metetoria, ja tilaavat vaikka 6-8 kpl per kone, se on jo muutama tuhat Meteoria myyty ja parin millin kappalehinnalla useampi miljardi tienattuna.
 
Kun mietitään tulevia integrointeja ja myyntejä, on syytä ymmärtää MBDA:n omistajarakenne, eri maiden teollisuuspoliittiset intressit ja veto-oikeudet. Tällä sektorilla on erittäin tavanomaista, että kaikki ei ole kaikille kaupan, eikä kaikkea suostuta integroimaan kaikkeen. Esim. Saksa esti Meteor kaupat Saudi-Arabiaan.
 
Kun mietitään tulevia integrointeja ja myyntejä, on syytä ymmärtää MBDA:n omistajarakenne, eri maiden teollisuuspoliittiset intressit ja veto-oikeudet. Tällä sektorilla on erittäin tavanomaista, että kaikki ei ole kaikille kaupan, eikä kaikkea suostuta integroimaan kaikkeen. Esim. Saksa esti Meteor kaupat Saudi-Arabiaan.
Jos F35 on kaupan niin eiköhän se olisi Meteorkin.
 
Tottakai Meteor tulee myös F-35:n. Miksi valmistaja jättäisi näin ison volyymin hyödyntämättä. Päinvastoin varmasti nyt kiirehtii ennen kuin kilpailijat kiertävät patentteja ja kehittävät Meteorille tasapäisen kilpailijan.

@BarrelNut saattaisi olla eri mieltä.

 
Huoh.
Luulin, että klikkasin Gripen E/F -ketjua. Täällä kirjoitetaan kuitenkin F-35:stä. Klikkasin varmuuden vuoksi F-35 -ketjua ja siellä kirjoitellaan B-2:sta.

Minulla on varmaan jokin vakava lukemisen häiriö kun luulen ja kuvittelen lukevani jostain tietystä asiasta, mutta todellisuus on jotain muuta. Auttaisikohan silmälääkärillä käynti?

Luulen ja oletan, että täällä pitäisi keskustella tästä. Olenko väärässä?
B384F8E7-C20D-4FF1-A087-B721166F5E87.jpeg
 
Tottakai Meteor tulee myös F-35:n. Miksi valmistaja jättäisi näin ison volyymin hyödyntämättä. Päinvastoin varmasti nyt kiirehtii ennen kuin kilpailijat kiertävät patentteja ja kehittävät Meteorille tasapäisen kilpailijan.
Patenteista puheenollen, patentoidaanko tätä hitech-sotilastekniikkaa ylipäätään lainkaan? Patentissahan kuvataan patentoitava asia pilkun tarkasti ja ilmeisesti näitä pääsevät kaikki lukemaan. Venäjällä ja Kiinassa ei taatusti jätettäisi käyttämättä tilaisuutta kopioida surutta läntistä sotilasteknologiaa, jos sitä patentteja lukemalla olisi tarjolla. Siviilipuolella Coca-Colan resepti lienee tunnetuimpia ei-patentoituja asioita.
 
Huoh.
Luulin, että klikkasin Gripen E/F -ketjua. Täällä kirjoitetaan kuitenkin F-35:stä. Klikkasin varmuuden vuoksi F-35 -ketjua ja siellä kirjoitellaan B-2:sta.

Minulla on varmaan jokin vakava lukemisen häiriö kun luulen ja kuvittelen lukevani jostain tietystä asiasta, mutta todellisuus on jotain muuta. Auttaisikohan silmälääkärillä käynti?

Luulen ja oletan, että täällä pitäisi keskustella tästä. Olenko väärässä?
Katso liite: 37098

Palataan aiheeseen kun näitä alkaa tulemaan tehtaasta ulos :)
 
Back
Top