Nhhk
Kenraali
Palataan aiheeseen kun näitä alkaa tulemaan tehtaasta ulos
Ei mulla muuta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Palataan aiheeseen kun näitä alkaa tulemaan tehtaasta ulos
Yksi tuommoinen näkyi tänään liukuvan laskuun tuossa vartin yli kolme kohti Pirkkalaa. Melkein 35 vuotta sitten alokkaan saamallani aisti-ilmavalvonnan koulutuksellani näin sanon. No, sen verta oli kaukana, etten sitten mitään fiksumpaa osaa kertoa.Huoh.
Luulin, että klikkasin Gripen E/F -ketjua. Täällä kirjoitetaan kuitenkin F-35:stä. Klikkasin varmuuden vuoksi F-35 -ketjua ja siellä kirjoitellaan B-2:sta.
Minulla on varmaan jokin vakava lukemisen häiriö kun luulen ja kuvittelen lukevani jostain tietystä asiasta, mutta todellisuus on jotain muuta. Auttaisikohan silmälääkärillä käynti?
Luulen ja oletan, että täällä pitäisi keskustella tästä. Olenko väärässä?
Katso liite: 37098
Eiköhän muiltakin olisi löytynyt tutkakoneen tapaista lisää pakettiin jos se yhtäkkiä olisi voiton edellytys. Itse en keksi miten meidän tiedoilla voidaan edes verrata Growleria ja Globaleyea kun ovat niin erilaisia.Tottakai Suomen pitää olla täysin selvillä kaikkien koneiden kyvyistä, eihän 'sotasimulaatio-2025' kyetä muuten ajamaan läpi. Ja Suomi ei vertaile hävittäjiä, vaan kokonaisratkaisuja, jotka laitetaan pistejärjestykseen. Itse en keksi miten tutkakoneilla varustetulla paketilla voisi hävitä kellekään pisteissä, ellei kaikkien tutkakoneiden oleteta tuhoutuvan melko varhaisessa vaiheessa sotasimulaatiota.
Eiköhän muiltakin olisi löytynyt tutkakoneen tapaista lisää pakettiin jos se yhtäkkiä olisi voiton edellytys. Itse en keksi miten meidän tiedoilla voidaan edes verrata Growleria ja Globaleyea kun ovat niin erilaisia.
Aikamoisen vaikeaa on kun ei ole elso-koneista kokemusta Euroopassa kuin Tornado ECR osalta. Growlerista tietää kokemuksesta vain USN ja RAAF.Mutta kyllä se nyt on julkisenkin tiedon varassa mahdollista verrata tutkakoneen ja ELSO-koneen mahdollisia eroja ja vaikutuksia suorituskykyyn.
Olisiko kenellään antaa valistunutta arviota, minkälaisista erovaisuuksista, tai tilannekuvan paranemisesta puhuttaisiin, kun Suomella olisi käytössä oma tutkakone?Tottakai Suomen pitää olla täysin selvillä kaikkien koneiden kyvyistä, eihän 'sotasimulaatio-2025' kyetä muuten ajamaan läpi. Ja Suomi ei vertaile hävittäjiä, vaan kokonaisratkaisuja, jotka laitetaan pistejärjestykseen. Itse en keksi miten tutkakoneilla varustetulla paketilla voisi hävitä kellekään pisteissä, ellei kaikkien tutkakoneiden oleteta tuhoutuvan melko varhaisessa vaiheessa sotasimulaatiota.
Olisiko kenellään antaa valistunutta arviota, minkälaisista erovaisuuksista, tai tilannekuvan paranemisesta puhuttaisiin, kun Suomella olisi käytössä oma tutkakone?
Lähinnä verrattanu siihen, että Suomella on erittäin kattava maatutka verkosto.
Puhutaanko enemmän out-of-border tilannetiedon lisäämisestä, vai tarkemmista kuvista ylipäätänsä eri taajuusalueilla Suomen ilmatilassa?
Olisiko kenellään antaa valistunutta arviota, minkälaisista erovaisuuksista, tai tilannekuvan paranemisesta puhuttaisiin, kun Suomella olisi käytössä oma tutkakone?
Lähinnä verrattanu siihen, että Suomella on erittäin kattava maatutka verkosto.
Puhutaanko enemmän out-of-border tilannetiedon lisäämisestä, vai tarkemmista kuvista ylipäätänsä eri taajuusalueilla Suomen ilmatilassa?
You need to remember that Gripen was designed from the start as a low maintenance point defence platform for Sweden and neighbouring Scandinavian nations. Does it need an expiditionary capability to strike high value targets 1000 miles away after fighting its way in? No. Does it require the ability to fight air to air, land on damaged airstrips or roads and be turned, rearmed and repaired by TWO people and return to the fight? Yes.
Gripen is an easy to maintain and arm, capable air to air platform. It is about numbers over time, not being able to do everything. For that they are brilliant, they can put up large numbers of jets in quick succession, even if they are fuel limited.
In answer to your question- fighting a Gripen WVR in a Typhoon or Rafale normally returns the latter and more powerful jets in favour. But remember the mission requirement for each aircraft and what it was designed to do. Also never forget that all the underdog in a fight needs is a single mistake from the fighter that has everything to lose. I have been shot by Gripen and deserved it, it is a very capable platform.
Also consider that Gripen was just part of the Swedish Air Defence system. The Swedes were at the forefront of developing a data linked air defence. Over home territory there would have been an advantage to the home side.
I always thought that the Gripen party trick was that, while you were hassling with one Gripen, it passed all your co-ords to the other one over there that you hadn't seen, which promptly shot you.
Tuo varmaan viittaa lähinnä kenttäkelpoisuuteen ja kääntöaikoihin?Joo, kohteliaita ovat. Tämä kun ei toteudu: "It is about numbers over time, not being able to do everything.". Kukaan ei saa merkittävästi enemmän gripukoita riviin kuin verrokkeja.
joo, ei noista mikään ole helppo huoltaa, missään mielessä. mutta jos katsotaan, että kauanko menee aikaa, kun tökkää uudet piikit siipiin ja löpöä 6 tonnia lisää, niin aika näppärästi kaikkiin menee ne, paitsi tornadoon.Tuo varmaan viittaa lähinnä kenttäkelpoisuuteen ja kääntöaikoihin?
Joo, näin luulisi.joo, ei noista mikään ole helppo huoltaa, missään mielessä. mutta jos katsotaan, että kauanko menee aikaa, kun tykkää uudet piikit siipien ja löpöä 6 tonnia lisää, niin aika näppärästi kaikkiin menee ne, paitsi tornadoon.
Joo ja tuo on "first ever" hotloadJoo, näin luulisi.
Verrokiksi F-35B:n kanssa motti käynnissä hotloadia.
(jdam)
https://www.f35.com/news/detail/f-35b-hot-loads-with-aim-120s (amraam)
Ajasta ei ole mainintaa, mutta näyttää olevan käytäntö kovassa harjoituksessa.
Jo paljon pyöritelty aihe; F-35 vaatii tällä hetkellä 2400m kiitotien, virallisena perusteena lentoonlähdön keskeyttämiskyky ongelmatilanteessa. Mutta tuo on rauhan ajan julkinen speksi. Muut puhuvat pienemmästä, Gripenillä virallinen speksi 800m, käytännössä neljän-viidensadan luokassa tyhjänä, kuten myös Rafalella. Selkeästi F-35 vaatii eniten, ellei käytä jarruvarjoa. Jarruvarjon vaatimukset eivät vielä selvillä. Kaikki luultavasti nousevat puolentoista kilometrin nousutieltä melko täydelläkin kuormalla.Huippunopeus noilla kaikilla kandidaateilla lienee riittävä, mutta olikos se niin että F35 vaatii eniten tilaa nousuun ja laskuun?.
Jos Saabin tarjous on parempi kuin muiden tarjoajien tarjous, niin sitten se (toivottavasti) valitaan. Kyse on kokonaisuudesta ja GlobalEyet ovat yksi osa sitä. Pitää ymmärtää, että ei ne GlobalEyet ole mitään hyväntekeväisyyttä tai "ekstraa". Jos GlobalEyet ovat tarjouksessa mukana, ne ovat siellä siksi, että Saab uskoo niiden tarjoukseen sisällyttämisen olevan parempi ratkaisu kuin vain Gripenien tarjoaminen.Mites seuraava ajatusmalli? F35 todetaan ylivoimaiseksi koneeksi mutta Gripen myös riittävän hyväksi. Olisiko tässä kohtaa Global Eye se ratkaisun tekijä?