Kertauksena uusille:
Gripen E antaa silent-tilassa vastustajalle kaksi vaihtoehtoa. Jos vastustajan tutka on päällä, hän paljastaa sijaintinsa ja puikkoa tulee kohti. Jos vastustaja pitää tutkan kiinni hän elää siinä toivossa, että kohti tulevalla Gripenillä ei ole sijaintitietoa hänestä datalinkin kautta, jos on, puikkoa tulee kohti. Rafalessa lienee sama filosofia.
Toimintatilan toisessa äärilaidassa Gripen E luottaa siihen, että oma EW on vastustajaa parempi ja jos vastustajan puikkoa alkaa tulla lähelle, että omat suojakuplat pitävät.
///
Suunnittelussa on pyritty huomioimaan megatrendejä kuten kustannusten kasvu, prosessoritehon kasvu ja ohjelmistojen koon kasvu. Tätä varten mm. koneen sisuskalut suunniteltiin uusiksi, jotta kone on nopeampi ja halvempi koota verrattuna aikaisempaan C/D:hen. Elinkaarikustannusten hallinnan ydin on uusi avioniikka, jossa oli erittäin kovat tavoitteet ja onnistuminen oli lopulta muutamien yksilöiden varassa ja ohjelma-managerin mukaan oli täysin tuuria että nämä sattuivat työskentelemään juuri Saabilla.
Hävittäjien nopean päivityskyvyn dilemma on varsin konkreettinen, esim. eräs iso hävittäjävalmistaja yritti vuonna 2019 päivittää koneen ohjelmistoa nopeutetussa tahdissa, siinä epäonnistuen:
"...software changes to add capabilities or fix deficiencies introduced stability problems or adversely affected other functionality due to the integrated architecture of the avionics hardware, software, weapons, and mission data."
///
Ruotsi ei ole liittynyt Tempest projektiin, Saabin toimitusjohtajan mukaan loppuvuodesta on odotettavissa teknologian kehittämiseen liittyviä sopimuksia. Se korvaako Ruotsi aikanaan Gripen C/D:t Tempest koneella on avoin kysymys. Strategisesti Saab pyrkii sisälle ja integroitumaan USA:n puolustusvälineteollisuuteen, Boeing on hyvinkin potentiaali kumppani.
Sekä Intialaiset että Venäläiset lähteet kertovat Su-57:n häiveen epäonnistuneen, eikä ongelmat siihen lopu.
GlobalEye on mukana koska Saab pystyy runnomaan valmistus, integrointi, koulutus, käyttö, infra, jne.. kulut niin alas.