No. Uusin Gripen ei ole vielä valmis jos tosin Meteor tullee myös F-35:n joka evalointi ei sekään ole valmis..No, Gripenillä on Meteor, mutta F-35 havaitsee Gripenin aikaisemmin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No. Uusin Gripen ei ole vielä valmis jos tosin Meteor tullee myös F-35:n joka evalointi ei sekään ole valmis..No, Gripenillä on Meteor, mutta F-35 havaitsee Gripenin aikaisemmin
Modern stealth aircraft such as F-22 and F-35 are coated with IR-suppressive skin coatings, the exact composition of the coatings is unknow but in general, they have very low emissivity. Emissivity is of the surface of a material is its effectiveness in emitting energy as infrared radiation, coating with a lower emissivity mean the aircraft emit a lower level of IR radiation at any given temperature.Saabin mukaan häivepinnoite lisää kitkaa, eli pinnan lämpötilaa.
Simuloidut IRST havaintoetäisyydet takaa ilman jälkipolkinta pdf-sivulla 18.
Noh, sitähän voi toki spekuloida ja mikäs sen hauskempaa. Mutta faktoja todellisesta suorituskyvystä löytyy vain niiltä jotka eivät asiasta puhu.Elikkä stealth ominaisuudesta on hyötyä myös käytettäessä IRST:tä mutta ei niin suurta kuin tutkien kanssa.
Suurimman osan siitä lämpötilan kasvusta muuten luo ilman puristuminen eikä kitka koneen rakenteita vasten. Tän voi kokeilla kotona ihan pyöränpumpulla miten se kuumenee jonkun kymmenen astetta kun pumppaa. Kitkaa toki on siellä mukana. Stratosfäärin pakkasilmassa millä tahansa yliäänikoneella on aina ympärillään (ja varsinkin välittömästi edessään) puristuneen, kuuman ilman kerros.
Kyllä noinkin voisi sanoa. Lämpöjälkeä ei saa yhtä tehokkaasti minimoitua kuin tutkapoikkipinta-alaa.Elikkä stealth ominaisuudesta on hyötyä myös käytettäessä IRST:tä mutta ei niin suurta kuin tutkien kanssa.
Linkkiä?Re: FPP:n uusin, tänään julkaistu Podcast).
Häive ja IP-jäljen pienennys ovat kaksi eri ominaisuutta, vaikkakin joissain koneissa on molemmat, eikö niin?Elikkä stealth ominaisuudesta on hyötyä myös käytettäessä IRST:tä mutta ei niin suurta kuin tutkien kanssa.
Linkkiä?
Periaatteessa ei.Häive ja IP-jäljen pienennys ovat kaksi eri ominaisuutta, vaikkakin joissain koneissa on molemmat, eikö niin?
Jostain syystä olen mieltänyt häiveen tutkapoikkipinta-alan minimoinniksi.Periaatteessa ei.
Amerikkalaiset käyttävät kuvaavaa termiä all aspect stealth eli häivekoneessa yritetään minimoida tutkapoikkipinta-ala, lämpöjälki ja emissiot.
Häiveeksi yleensä mielletään vain tuo listan ensimmäinen kohta mutta se pitää kyllä muutakin sisällään.
Julkiset faktat kertovat sitten omaa tarinaansa: F-35 myy, Gripen ei.
Kanada osoittaa, ettei selvästi ole pakko ostaa.Nämä myynnit eivät ole mielestäni millään tavalla vertailukelpoisia.
1) F-35 -ohjelmassa alusta asti mukana olleiden maiden on käytännössä pakko ostaa F-35, kun taas Gripen E/F ei ole vielä edes valmis.
2) Pelkästään USA ostaa mitä tahansa konetta valtavia määriä, jolloin kappalemäärien vertailu ei kerro mitään. Koneiden myynti pitäisi normalisoida jotenkin. En tiedä miten. Kappaleita per bruttokansantuote?
Jos tämän suhdeluvun saisi suoraan rinnastaa mahdolliseen Suomen ilmavoimien potentiaalinen Gripen vs Venäjän ilmavoimat (ja niin ei todellakaan saa), niin tuohan olisi 64 Gripenillä pudotettuna miltein 300 Venäjän ilmavoimien hävittäjää.Näissä Gripenit “pudottivat” neljän päivän aikana 41 Su-27-konetta yhdeksää omaa tappiota vastaan.
Jos tämän suhdeluvun saisi suoraan rinnastaa mahdolliseen Suomen ilmavoimien potentiaalinen Gripen vs Venäjän ilmavoimat (ja niin ei todellakaan saa), niin tuohan olisi 64 Gripenillä pudotettuna miltein 300 Venäjän ilmavoimien hävittäjää.
Siinä tapauksessahan meitä lähimpänä valtiona pyydetään suorittamaan ilmavalvontaa Kiinan vastaisella rajalla.Jos Gripukka pystyy moiseen, niin mikäköhän olisi pudotusten määrä jos meille valitaankin HX-hävittäjäksi F-35 (ja vielä 64kpl )
Tuota uutista lukiessa tuli kuitenkin sellainen fiilis, että vaikka valinta osuisikin Gripeniin se ei ole kuitenkaan mikään maailmanloppu niin sanotusti.Gripen luottaa siis BVR tappelussa hyvin pitkästi samanlaiseen konseptiin kuin F-35, mutta ei vie toteustusta niin pitkälle. Pieni RCS lyhentää vastustajan havaintoetäisyyttä samalla kun laadullisesti parempi oma tutka pitää huolen siitä että vastustaja havaitaan paljon aikaisemmin jolloin se saadaan todennäköisesti myös pudotettua.
Suhoille ja sen IRST sensoreille ei lupaa oikein hyvää jos vielä 30-50 kilometrin matkalla se jää kädettömäksi gripeniä vastaan. Meteor ja tuoreempi AIM-120D vääntävät tuota tilastoa vielä huonompaan suuntaan. Tuossa on kuitenkin testattu verrattain vanhalla itäkalustolla tuoreempaa länsikalustoa vastaan tuossakaan harjoituksessa ei taideta ottaa huomioon elsoa mitenkään.
Gripen luottaa siis BVR tappelussa hyvin pitkästi samanlaiseen konseptiin kuin F-35, mutta ei vie toteustusta niin pitkälle. Pieni RCS lyhentää vastustajan havaintoetäisyyttä samalla kun laadullisesti parempi oma tutka pitää huolen siitä että vastustaja havaitaan paljon aikaisemmin jolloin se saadaan todennäköisesti myös pudotettua.
Suhoille ja sen IRST sensoreille ei lupaa oikein hyvää jos vielä 30-50 kilometrin matkalla se jää kädettömäksi gripeniä vastaan. Meteor ja tuoreempi AIM-120D vääntävät tuota tilastoa vielä huonompaan suuntaan. Tuossa on kuitenkin testattu verrattain vanhalla itäkalustolla tuoreempaa länsikalustoa vastaan tuossakaan harjoituksessa ei taideta ottaa huomioon elsoa mitenkään.