Ja vielä vanhemman sortin Gripen C.Ja tuossahan oli Gripen C/D eikä E/F..?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja vielä vanhemman sortin Gripen C.Ja tuossahan oli Gripen C/D eikä E/F..?
Käytännössä ei ole.olisi myös olemassa F414-EPE moottori
The F414 EPE is not a funded program. The USN did fund a study by GE to consider how to move to the EPE but at this point in time no development funding for the EPE version of the F414 has been provided. The USN interest in the EPE has also been primarily in the durability enhancemnents it will offer, they are less interested in the thrust increases.
Eipä tietenkään ole E/F. Koska sitä ei vielä ole.Ja tuossahan oli Gripen C/D eikä E/F..?
Käytännössä ei ole.
Rahoittamaton ohjelma, vain tutkimus on valmis.
Erään toisen palstan jäsenen näkemys USN:n motiivista:
Tuossa Gylliksen linkkaamassa jutussa kokonaisuus kuvataan aika selkeästi. Tosin se on paikoitellen hiukan tarkoitushakuinen, esim aivan lopussa on etsitty se ainoa kuvakulma, jossa F-35:n nozzle on peräsimien peittämä, kun taas Rafalen M88:n moottorista sanotaan kuuman nozzlen olevan paljaana joka suuntaan, mitä se ei ole. M88:n nozzle on kaksiosainen; sisempi suutin on kuuma, ja sen ja ulomman välissä on jäähdyttävä ja sekoittava ilmavirta. Sitä ei ehkä ole kirjoittajan lähdemateriaaleissa tiedetty kertoa.
Tuollaisessa ejector nozzle ratkaisussahan otetaan pakovirtaan mukaan suuttimen sisäpintaa pitkin kulkevaa kylmää, kokonaan moottorin ulkopuolelta tulevaa ilmaa.
Eipä tietenkään ole E/F. Koska sitä ei vielä ole.
Ja tuossahan oli Gripen C/D eikä E/F..?
Ei ollut, joku vanha sidewinder. L tai M, pari sivua sitten jaoin sen alkuperäisen artikkelin, sieltä löytyy.C/D:n tutkan kantama ilmamaaleihin on ilmeisesti melko hyvä, monella nykyhävittäjällä lentänyt Vishnu Som kehui Gripenin tutkan kantamaa 'ällistyttävän hyväksi'.
Vastapelurina tuossa harjoituksessa oli siis perusmallin Su-27, eli lautasantennitutka ja puoliaktiiviset R-27 -ohjukset. Käytännössä siis 80-luvun alkupuolen tekniikkaa: ei mitään uusinta hottia. Liikaa ei pidä siis innostua.
Lähitaistelussa Gripen otti tietenkin sitten kunnolla pataan, etenkin ilmeisesti tykkitaisteluissa. En jaksa tarkistaa onko thaikkujen koneissa IRIS-T:t ja kypärätähtäin.
No ei tietenkään, varsinkin kun oletettu ampumaetäisyys on lyhyt.Meinaatko, että nykyaikaisen lämpöhakupäällä varustetun ohjuksen jallittaminen onnistuu tuolla keinoin, epäilen aika vahvasti, ettei ole mitään merkitystä.
Tulevaisuus ei välttämättä ole tutkavasteessa, vaan ohjusten ja ohjusten torjunnan kilpavarustelussa.
Ilmavoimissakin on näemmä ihan fiksua väkeä...:Ja tästä on ihan turha sitten edes väitellä, riittää kun katsoo miltä uusien, kehitteillä olevien koneiden konseptit näyttävät.
Ja onko Rafalessa tosiaankin tuollainen suihkusuutin? F-35:ssä nimenomaan on, tuollaista testattiin jo F-16 Ejector Nozzle / LOAN ohjelmassa jossa havaittiin paitsi merkittävästi pienempi tutkavaste, myös merkittävästi pienempi infrapuna-alueen havaittavuus. Tuollaisessa ejector nozzle ratkaisussahan otetaan pakovirtaan mukaan suuttimen sisäpintaa pitkin kulkevaa kylmää, kokonaan moottorin ulkopuolelta tulevaa ilmaa.
Modern stealth aircraft such as F-22 and F-35 are coated with IR-suppressive skin coatings, the exact composition of the coatings is unknow but in general, they have very low emissivity. Emissivity is of the surface of a material is its effectiveness in emitting energy as infrared radiation, coating with a lower emissivity mean the aircraft emit a lower level of IR radiation at any given temperature.
Katso liite: 37293
For example it is reported that the Top coat on F-22 , F-35 can reduce their skin infrared signature in long and infrared wavelength (8–12 microns) by more than half.
Häivekoneissa siis näin, millähän pinnoitteilla olette Svanten ja Pallen kanssa näitä testailleet?
Monet valmistajat eivät ole siihen "tutka-näkyyvyyteenkään" kiinnittäneet aikaisemmin suurta huomioita joten en tuolle antaisi mitään painoarvoa:Tämä ehkä selittää miksi monetkaan valmistajat eivät kiinnitä ip-näkyvyyteen suurta huomiota: se ei ole vaivan arvoista.
Onkohan välttämättä ihan noin.
Katso liite: 37325
Onkohan välttämättä ihan noin.
En kai sellaista väittänytkään?Juu, tämän takia varmaan F-22:n moottorin ohivirtaussuhde on 0.3...
Enkä tainnut noinkaan väittää, älä laita sanoja muiden suuhun.Voin vakuuttaa sinulle että
hävittäjämoottorin ohivirtaussuhteen valinnassa infrapunahavaittavuus on täysin merkityksetön asia. Sellaista ei edes mietitä.
Näkyykö tehokkaampi moottori kauemmas jos sen ohivirtaussuhde on korkeampi?Isompi ja tehokkaampi moottori tietenkin näkyy kauemmas: F-35:n moottoriteho on noin neljänneksen isompi kuin Rafalessa, ja tuplaten mitä Gripenissä.