John Hilly
Ylipäällikkö
Tää HX-kiima täällä rupeaa pikku hiljaa hatuttamaan. Annetaan ilmavoimien evaluoida rauhassa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mietiskelin tuossa, että voisi hyvin olla mahdollista, että suomalaiset ovat olleet Saabilla vieraina seuraamassa hyvinkin läheltä uuden koneen valmistumista. Kenties täällä ollaan tietoisia täysin jo ennalta koneen kyvyistä. Vierailu Pirkkalassa kuuluu nyt vaan asiaan, kun muutkin ehdokkaat ovat vuorollaan näyttäytymässä.
Mites seuraava ajatusmalli? F35 todetaan ylivoimaiseksi koneeksi mutta Gripen myös riittävän hyväksi. Olisiko tässä kohtaa Global Eye se ratkaisun tekijä?
Parhaan vastauksen saisit varmaan niiltä suomalaisilta jotka olivat Gripen-testien aikana GlobalEye-koneen mukana seuraamassa toimintaa ilmasta käsin.
Saabin vastauksen näet tuolta jos katsot 11 minuutin kohdalle asti.
Paljastus Kiinasta: Gripen-hävittäjät rökittivät Suhoit
KASPERI SUMMANEN | 12.02.2020 | 23:55- päivitetty 12.02.2020 | 16:30
Sotaharjoitus paljasti Kiinan ilmavoimien heikkouksia.
Thaimaan ilmavoimien ruotsalaiset Gripen-hävittäjät peittosivat kiinalaishävittäjät sotaharjoituksessa. Kiinan ilmavoimat osallistui harjoituksiin venäläisillä Su-27SK-hävittäjillä ja Kiinassa lisenssillä valmistetuilla Su-27:een perustuvilla J-11-koneilla.
Asiasta tässä kertovan National Interestin mukaan yksityiskohtia Thaimaan Koratin lentotukikohdassa vuonna 2015 järjestetystä Falcon Strike -harjoituksesta tuli julkisuuteen vasta viime vuoden lopulla, kun tunnettu Kiinan ilmavoimien koelentäjä, eversti Li Zhonghua piti aiheesta luennon Kiinan NWPU-yliopistossa (Northwestern Polytechnical University). Luennosta kerrotaan tarkemmin tässä Sina-palvelussa julkaistussa kirjoituksessa sekä tästä löytyvässä AIN:n artikkelissa.
Tehokkaampien kiinalaiskoneiden kerrotaan osoittautuneen viikon mittaisissa harjoituksissa etenkin alkuun Gripeneitä kyvykkäämmiksi näkökantaman sisällä käydyssä lyhyen etäisyyden taistelussa. Kiinalaisten kerrotaan ”pudottaneen” 25 Gripeniä ensimmäisen kahden päivän aikana ja menettäneen yhteenotoissa vain yhden J-11-koneen.
Näkökantaman ulkopuolella käydyssä taistelussa kaikki kuitenkin muuttui. Harjoituksen kolmantena päivänä thaimaalaiset ampuivat alas 19 kiinalaiskonetta ja menettivät vain kolme Gripeniä.
Li Zhonghuan mukaan sekä ruotsalaiskoneen tutkajärjestelmän että aseina käytettyjen amerikkalaisvalmisteisten AIM-120-ohjusten kantamat ylittivät selvästi kiinalaisten tutkien ja ohjusten kantamat. Näkökantaman ulkopuolisessa taistelussa thaimaalaiset pudottivat neljän päivän aikana yhteensä 41 kiinalaishävittäjää ja menettivät vain yhdeksän Gripeniä.
Gripeneiden kerrotaan saavuttaneen 88 prosenttia ilmavoitoistaan yli 30 kilometrin etäisyyksiltä. Li Zhonghuan mukaan vain 14 prosenttia kiinalaisten onnistumisista osui näille etäisyyksille. Thaimaalaiset saavuttivat lisäksi kymmenen ilmavoittoa yli 50 kilometrin etäisyyksiltä. Kiinalaiset eivät taas osuneet tältä matkalta kertaakaan koko harjoituksen aikana.
Li kiinnitti esityksessään huomiota myös koneiden tutkavasteisiin. Thaimaalaisten käyttämän Gripenin C- ja D-version tutkapoikkipinta-ala on hänen mukaansa merkittävästi kiinalaiskoneita pienempi. Toisena merkittävänä tekijänä kiinalaiseversti piti Gripenin kykyä ampua jopa neljä AIM-120-ohjusta lähes samanaikaisesti. Harjoitukseen osallistuneet kiinalaishävittäjät pystyivät ampumaan vain yhden pitkän kantaman ilmataisteluohjuksen kerrallaan.
Li Zhonghua soimasi kiinalaispilotteja poikkeuksellisen avoimesti ja myönsi lentäjäkoulutuksen puutteita. Li totesi muun muassa etteivät lentäjät osanneet reagoida oikein koneitaan kohti ammuttuihin ohjuksiin, ja moitti pilottiensa ilmataistelutaktiikoita liian mekaanisiksi. Myös lentäjien yhteistoiminnassa oli puutteita. Kiinalaiseverstin mukaan thaimaalaisten ”Nato-tyylinen” koulutus ja taktiikat olivat Gripenin teknisen etulyöntiaseman ohella pääsyy vastapuolen menestykseen.
Onko se oikeasti näin? Jos asia puretaan ihan peruspalikoihin, niin mitä voidaan edes kohtalaisella todennäköisyydellä sanoa?Gripen on MACH 2 torjunta hävittäjä...F-35A on tiedustelukone joka tarvii 3 km kiitotietä.
Onko se oikeasti näin? Jos asia puretaan ihan peruspalikoihin, niin mitä voidaan edes kohtalaisella todennäköisyydellä sanoa?
(Tiedän, että tämä on luultavasti hedelmätöntä, kun ilmeisesti ollaan jo valmiiksi poteroihin kaivautuneena, mutta menköön)
Puhutaan nyt ilmataistelusta. Otetaan BVR-tilanne. Eikö nyt ole selvä konsensus siitä, että F-35 pystyy BVR-tilanteessa voittamaan Gripenin? No, Gripenillä on Meteor, mutta F-35 havaitsee Gripenin aikaisemmin, pysyy itse piilossa ja pudottaa Gripenin AMRAAMilla. Pakkaa voidaan hieman sekoittaa heittämällä esim. EW-kortti peliin, mutta näinhän se "keskimäärin" menisi.
Jos mennään kaartotaisteluun. F-35:llä on todennäköisesti etu tilannetajun alueella (360 sensorit yms.). Aseissa ei merkittävää eroa. Kumpi kaartaa tiukemmin? Paha sanoa, kun oikeastaan ainoat palikat mitä käsitellä ovat siipipinta-ala ja maksimityöntövoima. Lisäksi voidaan haarukoida T/W-suhdetta. Ehkäpä Gripenilla on jonkinlainen etu puhtaana(?), mutta taistelukuormalla? Vaikeaksi menee, kun pitäisi vielä huomioida aerodynamiikka, työntövoimat nimenomaan alisoonisilla nopeuksilla yms. Lopullisen vastauksen saa vain kokeilemalla. Sitähän ilmavoimat nyt tekee.
(Tiedän, että asetelma on keinotekoinen. Eivät HX-kandidaatit sodi toisiaan vastaan. Pointti on, miten ne selviävät venäläiskoneista. Mutta näin on helpompi ajatella.)
"Tiedustelukone" siis voittaa "torjuntahävittäjän" BVR-taistelussa. Miten se on mahdollista? Kaartotaistelussa en osaa varmasti sanoa, joskin olisin valmis varovasti liputtamaan paremman tilannetajun omaavan puolesta, eli F-35:n. Tai ehkä parempi pilotti voittaa?
Edit. Torjuntahävittäjän.
No ei ihan jokaisessa tilanteessa. HOBS-ohjuksenkin ampumakulmassa täytyy joku tolkku olla. Lähitaisteluohjuksen moottori palaa melko lyhyen ajan ja jos maali on juuri kohti tullessa menossa ohi, joutuisi ohjus tekemään melko tiukan käännöksen, joka haittaa ohjuksen kiihtymistä ja kun käännös on tehty ja moottori on palanut, ei lisää energiaa tipu ja maali on paahtamassa poispäin.Yksikään tämän päivän hävittähistä (ja tuskin huomisenkaan) ei ole nopeampi tai ketterämpi kuin se lähitausteluun tarkoitettu IR ohjus.
No ei ihan jokaisessa tilanteessa. HOBS-ohjuksenkin ampumakulmassa täytyy joku tolkku olla. Lähitaisteluohjuksen moottori palaa melko lyhyen ajan ja jos maali on juuri kohti tullessa menossa ohi, joutuisi ohjus tekemään melko tiukan käännöksen, joka haittaa ohjuksen kiihtymistä ja kun käännös on tehty ja moottori on palanut, ei lisää energiaa tipu ja maali on paahtamassa poispäin.
Onko se oikeasti näin? Jos asia puretaan ihan peruspalikoihin, niin mitä voidaan edes kohtalaisella todennäköisyydellä sanoa?
(Tiedän, että tämä on luultavasti hedelmätöntä, kun ilmeisesti ollaan jo valmiiksi poteroihin kaivautuneena, mutta menköön)
Puhutaan nyt ilmataistelusta. Otetaan BVR-tilanne. Eikö nyt ole selvä konsensus siitä, että F-35 pystyy BVR-tilanteessa voittamaan Gripenin? No, Gripenillä on Meteor, mutta F-35 havaitsee Gripenin aikaisemmin, pysyy itse piilossa ja pudottaa Gripenin AMRAAMilla. Pakkaa voidaan hieman sekoittaa heittämällä esim. EW-kortti peliin, mutta näinhän se "keskimäärin" menisi.
Jos mennään kaartotaisteluun. F-35:llä on todennäköisesti etu tilannetajun alueella (360 sensorit yms.). Aseissa ei merkittävää eroa. Kumpi kaartaa tiukemmin? Paha sanoa, kun oikeastaan ainoat palikat mitä käsitellä ovat siipipinta-ala ja maksimityöntövoima. Lisäksi voidaan haarukoida T/W-suhdetta. Ehkäpä Gripenilla on jonkinlainen etu puhtaana(?), mutta taistelukuormalla? Vaikeaksi menee, kun pitäisi vielä huomioida aerodynamiikka, työntövoimat nimenomaan alisoonisilla nopeuksilla yms. Lopullisen vastauksen saa vain kokeilemalla. Sitähän ilmavoimat nyt tekee.
(Tiedän, että asetelma on keinotekoinen. Eivät HX-kandidaatit sodi toisiaan vastaan. Pointti on, miten ne selviävät venäläiskoneista. Mutta näin on helpompi ajatella.)
"Tiedustelukone" siis voittaa "torjuntahävittäjän" BVR-taistelussa. Miten se on mahdollista? Kaartotaistelussa en osaa varmasti sanoa, joskin olisin valmis varovasti liputtamaan paremman tilannetajun omaavan puolesta, eli F-35:n. Tai ehkä parempi pilotti voittaa?
Edit. Torjuntahävittäjän.
Kaikki taistelukoneet ovat matkanopeuksissa (M0.8-0.9) joitain kymmeniä asteita lämpimämpiä kuin ympäröivä ilma, koska ilmavastuksen voittaminen tuottaa kitkaa. Ylisoonisissa nopeuksissa lämpeneminen on merkittävää (F-16:n 800 KIAS huippunopeus johtuu kuomun ylikuumenemisrajasta).Minua kiinnostaa miten F-35:n näkyy Geipenin IRST:llä vaikuttaako stealth myös siellä ja miten paljon. Jos molemmat koneet ovat Ilman tutkaa tasoittuu tilannne?
"Geipen", aika hyvä.Minua kiinnostaa miten F-35:n näkyy Geipenin IRST:llä vaikuttaako stealth myös siellä ja miten paljon. Jos molemmat koneet ovat Ilman tutkaa tasoittuu tilannne?
Kaikki taistelukoneet ovat matkanopeuksissa (M0.8-0.9) joitain kymmeniä asteita lämpimämpiä kuin ympäröivä ilma, koska ilmavastuksen voittaminen tuottaa kitkaa. Ylisoonisissa nopeuksissa lämpeneminen on merkittävää (F-16:n 800 KIAS huippunopeus johtuu kuomun ylikuumenemisrajasta).
Enemmän ehkä vaikuttaa koneen kuumien osien ja palokaasujen eristys/sekoitus, varsinkin muualta kuin etusektorista katsottuna. Joissain koneissa, kuten F-35 ja Rafale, moottorin kuumia osia eristetään koneen pinnasta viileällä ilmavirralla, F-35:ssä lisäksi moottori on ainakin päältäpäin eristetty polttoainesäiliöillä alkuperäisestä suunnitellusta muotoilusta poiketen (mikä vaikuttaa koneen poikkipinta-alaan ja näin transooniseen vastukseen, kertoili hra Engines PPRuNella).
Linkkisi puhuu maalista, ei pinnoitteesta.Saabin mukaan häivepinnoite lisää kitkaa, eli pinnan lämpötilaa.
Simuloidut IRST havaintoetäisyydet takaa ilman jälkipolkinta pdf-sivulla 18.
Linkkisi puhuu maalista, ei pinnoitteesta.