Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mä en sotke mitään. Puolustusvoimat oli se joka halusi päivitykset koko elinkaarelle. Minä en osaa arvioida mitä kykyjä ja päivityksiä jäi saamatta. Hyvä että täälä moni tuntuu osaavan. Jopa puolustusvoimia paremmin.
Laittaisitko nyt vaikka linkin uutiseen, jossa puolustusvoimat tuskailee saamattomista päivityksistä... Tunnut tietävän asian puolustusvoimia paremmin! :)
 
Oliko sulla jotaki lähdettä tälle?

Suomen painostukselle tarkoitat?


Siinä nyt sanotaan niin suoraan kuin julkisuudessa voidaan, että aseita ei tänne myyty koska suomalaisten halukkuus osallistua sotatoimiin Afganistanissa ja Nato-yhteistyöhön ei ollut amerikkalaisten mielestä riittävällä tasolla, joten päättivät jättää haluamamme päivitykset myymättä.
 
Ei tietenkään hankita kaikkia päivityksiä, vaan ne jotka me tarvitaan. Ei taideta tarvita tukialuskäyttöön liittyviä päivityksiä ja sen semmosta. Tämä ei yllätä yhtään.
Missasitko tämän: https://maanpuolustus.net/threads/gripen-e-f.5004/post-829057
ihan kokonaan?
AESA ei ainakaan ole tukialuskäyttöön liittyvä päivitys.

Mä en sotke mitään. Puolustusvoimat oli se joka halusi päivitykset koko elinkaarelle. Minä en osaa arvioida mitä kykyjä ja päivityksiä jäi saamatta. Hyvä että täälä moni tuntuu osaavan. Jopa puolustusvoimia paremmin.
Niin, Valtion budjetista päättää suomessa eduskunta, eikä PV. Jos siitä seuraa että jokin PV:n haluama päivitys jää saamatta, niin sitten seuraa, eikä syy ole silloin koneen valmistajan. Nyt kuitenkin puuttuu näyttö siitä että PV olisi jotain päivitystä ehdottomasti Hornetiin kaivannut (vaiko suorastaan vaatinut?) mikä jäi hankkimatta. Ehkäpä voisit sellaisen tänne linkata?
Koneyksilön elinkaari Suomen Horneteissa on 30 vuotta, kuten alkujaankin haluttiin. Ensimmäiset saapuivat muistaakseni 1995, eli poistuvat 2025, eli 5...6 vuoden kuluttua.
Tuskinpa niihin enää suurempia päivityksiä haluttaisiinkaan ilmavoimissakaan, jos oletetaan että niiden kustannukset olisivat suoraan pois HX hankkeen budjetista.
 
Suomen painostukselle tarkoitat?


Siinä nyt sanotaan niin suoraan kuin julkisuudessa voidaan, että aseita ei tänne myyty koska suomalaisten halukkuus osallistua sotatoimiin Afganistanissa ja Nato-yhteistyöhön ei ollut amerikkalaisten mielestä riittävällä tasolla, joten päättivät jättää haluamamme päivitykset myymättä.
Linkkisi on maksumuurin takana. Jos se näkyy sinulle kokonaan, voisit ainakin kertoa mistä aseista on kysymys, ja minkä ajankohdan tapahtumista?
(Ilmasta ilmaan, vaiko ilmasta-pintaan, ja mieluumin vielä tarkempikin tieto kyseisestä aseesta.)
Onko linkissäsi mainittu lähteitä, vai pitääkö toimittaja ne salaisuutena, jolloin kyse voi olla myös toimittajan vääristä tulkinnoista tai jopa harhainformaatiosta.
 
Missasitko tämän: https://maanpuolustus.net/threads/gripen-e-f.5004/post-829057
ihan kokonaan?
AESA ei ainakaan ole tukialuskäyttöön liittyvä päivitys.


Niin, Valtion budjetista päättää suomessa eduskunta, eikä PV. Jos siitä seuraa että jokin PV:n haluama päivitys jää saamatta, niin sitten seuraa, eikä syy ole silloin koneen valmistajan. Nyt kuitenkin puuttuu näyttö siitä että PV olisi jotain päivitystä ehdottomasti Hornetiin kaivannut (vaiko suorastaan vaatinut?) mikä jäi hankkimatta. Ehkäpä voisit sellaisen tänne linkata?
Koneyksilön elinkaari Suomen Horneteissa on 30 vuotta, kuten alkujaankin haluttiin. Ensimmäiset saapuivat muistaakseni 1995, eli poistuvat 2025, eli 5...6 vuoden kuluttua.
Tuskinpa niihin enää suurempia päivityksiä haluttaisiinkaan ilmavoimissakaan, jos oletetaan että niiden kustannukset olisivat suoraan pois HX hankkeen budjetista.
Sen verran tarvii korjata viestiäni, että tutkien toimitukset alkavat tänä vuonna ja päättyvät 2022:

 
Tässä:
The last aircraft having undergone the serial assembly of the second mid-life upgrade (MLU 2) was rolled out of Patria Aviation’s production line at Halli, Jämsä, on 9 December 2016.
...
Two Mid-Life Upgrades as Planned
...
- There will be no post-MLU 2 work; the Hornet will not be given any new capabilities. Only updates and modifications that are essential for the maintenance of flight safety and operational performance will be carried out, Lieutenant Colonel (Eng.) Harri Korhonen sums up.
Kattava artikkeli aiheesta, eikä pienintäkään vihjettä, että päivityksiä olisi saatu vähemmän kuin haluttiin tai alkujaan kuviteltiin saatavan.
Tulkinnanvaraiseksi saattaa jäädä, katsottaisiinko esim Amraamin uusimman D-version hankintaa poissuljetuksi, senhän voi tulkita olevan "maintenance of operational performance" jota ei ole suljettu pois, taikka toisaalta ei anna Hornetille uusia kyvykkyyksiä, vaan parantaa vanhoja jo ennestään olevaa kyvykkyyttä vaikuttaa ilmamaaleihin. Ja olisihan sellaisella jatkokäyttöä NASAMSissakin. Sellainen hankinta ainakin parantaisi suorituskykyä kokonaisuutena sekä ennen että jälkeen Hornetin korvaamisen, ja korkeatorjuntahanke lienee meneilläänkin, vaikkei tähän mahdollisuuteen liityisikään välttämättä mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:
Laittaisitko nyt vaikka linkin uutiseen, jossa puolustusvoimat tuskailee saamattomista päivityksistä... Tunnut tietävän asian puolustusvoimia paremmin! :)
Alotetaan vaikka siitä että PV halusi tuotetuen koko elinkaarelle. Kerro sinä puolestasi miksi, jos sitä ei tarvita?

”Hornetin pääkäyttäjät, Yhdysvaltain merivoimat sekä Yhdysvaltain merijalkaväki, lentävät koneella nykyisen elinkaarisuunnitelman mukaan vuoteen 2023 asti, joskin alasajotoimet muiden kuin turvallisuuteen liittyvien päivitysten osalta aloitetaan jo vuonna 2018. Muutama vuosi tämän jälkeen maailman laajuinen tuotetuki poistuu, jolloin varaosien ja järjestelmien ylläpito Suomen kaltaisille käyttäjille muuttuu hankalammaksi ja kalliimmaksi.”
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/98723/SK1737_Seppänen_JHJ.pdf?sequence=2&isAllowed=y
 
Alotetaan vaikka siitä että PV halusi tuotetuen koko elinkaarelle. Kerro sinä puolestasi miksi, jos sitä ei tarvita?

”Hornetin pääkäyttäjät, Yhdysvaltain merivoimat sekä Yhdysvaltain merijalkaväki, lentävät koneella nykyisen elinkaarisuunnitelman mukaan vuoteen 2023 asti, joskin alasajotoimet muiden kuin turvallisuuteen liittyvien päivitysten osalta aloitetaan jo vuonna 2018. Muutama vuosi tämän jälkeen maailman laajuinen tuotetuki poistuu, jolloin varaosien ja järjestelmien ylläpito Suomen kaltaisille käyttäjille muuttuu hankalammaksi ja kalliimmaksi.”
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/98723/SK1737_Seppänen_JHJ.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Doria-linkki on kuuden vuoden takaa. Muun muassa tässä kerrotaan US Marinesin lentävän Legacy-Horneteilla vuoteen 2030 ja tämä ei tapahdu ilman valmistajan tuotetukea:
 
Niin, ei muuta kuin että hölökynkölökyn kuntit:
(Tästä on kyse täällä)
BA3CE072-90EA-4FAB-BBA2-54BB027D633A.jpeg

Mitenkähän Gripenin testit Suomessa ovat sujuneet? Jokohan ne kelit ovat olleet siellä etelämpänä sopivia?
 
Suomen painostukselle tarkoitat?


Siinä nyt sanotaan niin suoraan kuin julkisuudessa voidaan, että aseita ei tänne myyty koska suomalaisten halukkuus osallistua sotatoimiin Afganistanissa ja Nato-yhteistyöhön ei ollut amerikkalaisten mielestä riittävällä tasolla, joten päättivät jättää haluamamme päivitykset myymättä.
Josta tullaankin siihen arveluun minkä heitin aiemmin.
Lainaus hesarista "Suomen kielteinen päätös syntyi tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan istunnossa, jossa esitettiin yhden lähteen mukaan voimakkaita kantoja. Toisen lähteen mukaan keskustelu päättyi kun ratkaiseva kanta oli tiedossa. "Suomen kielteinen päätös syntyi tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan istunnossa, jossa esitettiin yhden lähteen mukaan voimakkaita kantoja. Toisen lähteen mukaan keskustelu päättyi kun ratkaiseva kanta oli tiedossa. " Ketähän siellä oli johdossa tätttttärrääää Halonen & Tuomioja.

Tosin kyseessä kielteisenä oli ainoastaan JASSMit, muut hilut ja aseet kyllä suostuttiin myymään.
 
Doria-linkki on kuuden vuoden takaa. Muun muassa tässä kerrotaan US Marinesin lentävän Legacy-Horneteilla vuoteen 2030 ja tämä ei tapahdu ilman valmistajan tuotetukea:
Heh heh, yllä just vähäteltiin kovasti valmistajan tuotetukea ja päivityksiä kun sanoin ettei niitä enää saada. Kummasti ne vaan koneet huoltoa ja pieniä päivityksiä tarvitsee jos meinaa kymmenen vuotta vielä käyttää.

Tuen ja päivitysten jatkuminen olisi oikein hyvä uutinen meille. Onko tuki siis jatkumassa?
 
Heh heh, yllä just vähäteltiin kovasti valmistajan tuotetukea ja päivityksiä kun sanoin ettei niitä enää saada. Kummasti ne vaan koneet huoltoa ja pieniä päivityksiä tarvitsee jos meinaa kymmenen vuotta vielä käyttää.

Tuen ja päivitysten jatkuminen olisi oikein hyvä uutinen meille. Onko tuki siis jatkumassa?
Selvää on, ettei mikään kone lennä ilman valmistajan tuotetukea ja mm. tuon uutisen mukaan merijalkaväki pitää Legacyjä ilmassa vuoteen 2030 (mikä sopii oikein hyvin myös Suomen aikatauluihin).
 
Niin no, jenkeissä on hornetti jos toinenkin Arizonan aavikolla kannibalisoitavaksi ja pari vuotta sitten uutisoitiin että kävivät läpi museoita varaosien toivossa. Kanada ostaa aussien koneet osittain myös varaosien takia. Vaikka valmistaja tuotetukea antaisikin, joidenkin alihankkijoiden komponenttien saatavuus voi olla heikkoa.
 
Selvää on, ettei mikään kone lennä ilman valmistajan tuotetukea ja mm. tuon uutisen mukaan merijalkaväki pitää Legacyjä ilmassa vuoteen 2030 (mikä sopii oikein hyvin myös Suomen aikatauluihin).
Olen mielelläni väärässä, mutta mun käsittääkseni tuotetuki on loppunut.
 
Hornetit ovat saaneet noin 2 vuoden välein softapäivityksiä mm. ohjaustietokoneisiin ja tulevat niitä edelleen saamaan loppuun saakka. Ei pidä unohtaa myöskään ilmavoimien strategisia kumppaneita kuten Instaa, joka on kehittänyt Hornettiin HD-tason HUD-näytön ja muita pilotteja avustavia suojaimia. Kaikkea ei edes kerrota julkisuuteen, koska ohjelmistot ovat salaisuuksia ja vaikuttavat koneen suorituskykyyn ja viestintään. Tietokoneita ei kuitenkaan jätetä päivittämättä, kuten hyvin tiedät.

On varsin erikoista väittää HN- hankintaa epäonnistuneeksi kun ilmavoimat ovat vakuuttaneet tyytyväisyyttään jatkuvasti Hornetin luotettavuudelle ja kehityspotentiaalille. Kukaan ei voi varmasti ennustaa 30 vuoden päähän että paljonko koneita on ja kenellä käytössä. Se tietysti lisää todennäköisyyttä jos koneita tehdään paljon ja on monta ostajaa.

Varmasti pientä laittoa tehdään koko ajan, mutta isommat ajanmukaistukset ja asejärjestelmäuudistukset vaativat hieman enemmän paukkuja kuin mitä kotimaisin voimin on mahdollista rakentaa. Siksi elinkaari päättyy.

Ei ole mitenkään erikoista väittää, että Hornet hankinta on ainakin osittain epäonnistunut elinkaari- ja päivitettävyysnäkökulmasta, koska se on fakta. Ilmavoimat ottaisi varmasti vaikka joka vuosi uuden konetyypin käyttöön, jos vain veronmaksajat sen suostuisivat rahoittamaan. Elinkaariajattelun tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman pitkä käyttöaika ja pienet vuotuiset kustannukset, jos tämä oli sinulle jollain tapaa epäselvää. Tämä oli ja on edelleen myös yksi oleellinen kriteeri hankintaa tehtäessä.


Höpöjä! EU-alueella ei ole sellaisia aseteollisuuden jättejä, jotka pystyvät tarjoamaan Suomelle suorituskykyisiä aseita järkihintaan. Markkinat ovat liian pienet edelleenkin. Suuret volyymit ja suuren mittakaavan tuotantotuki ovat pienen ja sotilaallisesti riippumattoman maan etu. Oletko seurannut uutisia viimeisen 10 vuoden aikana? Suomi harjoittelee yhä enemmän USA:n kanssa ja heikäläisiä näkee täällä säännöllisesti, aselajista riippumatta. Jopa Red Flag toteutui ilmavoimille ensimmäistä kertaa. Ei ollut rutiinia vielä vuosituhannen alussa. Suomalaisilla on jatkuvasti puolustusvoimien henkilökuntaa USA:ssa, esim. Norfolkissa ja Saksan Rammstainin NATO-tukikohdassa.

Suomi on luonut vahvat kahdenväliset suhteet Yhdysvaltoihin viimeisen 10 vuoden aikana ja kun katsoo kenraalikuntaa, niin hyvin monet ovat siellä käyneet koulujaan. Monet ilmavoimien nykyisistä ykkösmiehistä ovat sotilasuransa alussa viettäneet Leemoressa parikin vuotta HN-kurssilla (mm. Lindberg evp. ja Jäämeri) ja sieltä asti on luotu vahvoja suhteita sikäläisiin nappikalleihin. Koko ilmavoimien taktinen aseistus hävittäjää myöden on US-pohjaista ja sieltä on myös saatu taktista sekä operatiivista oppia. Tämä kahdenvälinen suhde on nykyään niin vankka että sitä ei Macronin Rafale tai Johnssonin Typhoon ohita, väitän minä. Se ei ole painostamista myyjän toimesta yksinomaan, vaan järkevää politiikkaa. Sitäpaitsi Suomea taisi viime kaupoissa painostaa eniten Ruotsi.

Pressat tulevat ja menevät, mutta suomen linja ulkopolitiikassa ei tunnetusti tee äkkikäännöksiä. Olemme olleet matkalla länteen 25 vuotta vankasti ja sen matkan symbolisin merkki on toteutunut Hornet-kauppa 1990-luvun alussa. Se kauppa oli jopa viime vuosisadan merkittävin puolustusvälinekauppa meille.

Ensinnäkin mihin perustat väitteesi, että EU-alueelta ei löydy suorituskykyisiä aseita järki hintaan? Väitteesi on niin naurettava, että on vaikea uskoa kenenkään tosissaan tuollaista näppäimistöltään suoltavan erityisesti ottaen huomioon, että nyt keskusteltavassa HX-hankkeessa on tarjolla useampia eurooppalalisia koeteltuja ratkaisuja ja uudempaa teknologiaa asettamallamme hintaraamilla.

Olen toki seurannut erityisellä huolestuneisuudella sitä miten Suomi on ajautumassa sellaiseen yhteistyöhön Yhdysvaltojen kanssa mikä on kansallisten intressiemme vastaista erityisesti ottaen huomioon, että Suomen ja Yhdysvaltojen intressit itämeren alueen ja erityisesti Venäjän suhteen ovat täysin erilaiset. Tämä nyt nähty kehitys on tapahtunut toki 2010-luvulla, ja vaikka Halonen monissa sisäpoliittisissa asioissa oli tuhon tiellä hän ulkopolitiikassa vaali paljon johdonmukaisemmin kansallista turvallisuutta edistäviä hankkeita kuin sen jälkeinen ulkopoliittinen johtomme. Toivottavasti järki ja kansallinen etu palaavat jälleen ulkopoliittisen päätöksenteon keskiöön jatkossa. Alustavasti näyttäisi siltä, että nykyhallituksen aikana meno on hieman rauhoittunut aiemmasta.

Kirjoituksesi loppuosa on erinomainen kuvaus rakenteellisesta korruptiosta joka potentiaalisesti on Suomen kansallisille eduille äärimmäisen haitallista, mikäli liikaa pohjois-amerikassa tai missä tahansa ulkomailla aikaa viettäneet virkamiehet unohtavat kenen palveluksessa ovat. Sinänsä on hyvä käydä ammentamassa oppia vieraalla mantereella, mutta näissä tapauksissa on syytä valvoa etteivät omat ja valtion intressit mene ristiin.
 
Linkkisi on maksumuurin takana. Jos se näkyy sinulle kokonaan, voisit ainakin kertoa mistä aseista on kysymys, ja minkä ajankohdan tapahtumista?
(Ilmasta ilmaan, vaiko ilmasta-pintaan, ja mieluumin vielä tarkempikin tieto kyseisestä aseesta.)
Onko linkissäsi mainittu lähteitä, vai pitääkö toimittaja ne salaisuutena, jolloin kyse voi olla myös toimittajan vääristä tulkinnoista tai jopa harhainformaatiosta.


Kyseinen artikkeli on päivätty 3.2.2007. ja kyse mitä ilmeisimmin pelkästään JASSM ohjuksista, koska samalle ajanhetkelle on päivätty myös tämä artikkeli:


Lähteenä painostukselle in utvasta vuotaneet tiedot, ja siellä tehty päätös jättää toimittamatta aseita Afganistaniin. Lainaus artikkelista:

"Suomen tiedustellessa mahdollisuutta ostaa Yhdysvalloista uusimman teknologian ohjuskalustoa on Yhdysvallat esittänyt toiveita Suomelle. Syksyllä Suomi tyrmäsi pyynnön lähettää Afganistanin armeijalle ja poliisille Suomen puolustusvoimien ylijäämäaseistusta. Afganistanin hallitus esitti muodollisen pyynnön, mutta Yhdysvallat tuki sitä voimakkaasti.

Suomi vetosi lainsäädäntöön, joka kieltää aseiden viennin sotatoimialueille, kertoi yksikön päällikkö Olli-Pekka Jalonen puolustusministeriöstä."

Lisäksi viitataan NRF-valmiusjoukkoihin ja Nato-yhteistyöhön, johon Yhdysvallat oli painostanut Suomea osallistumaan sekä C-17 kuljetuskonehankkeeseen johon myös Suomi olisi haluttu mukaan. Näitä tietoja oli saatu osin Ruotsista ja osin lähteenä olivat myös Halosen ja Vanhasen lausunnot aiheeseen liittyen.
 
Onkos AIM-120D vapautettu jo vientiin? Nopeasti en löytänyt uutisia toteutuneista kaupoista. Sen sijaan löytyy lähteitä, joissa annetaan ymmärtää AIM-120C:n tuotannon jatkuvan D:n rinnalla.

Ja tämähän liittyy ketjun aiheeseen, koska mahdollinen AIM-120D integrointi...
 
Onkos AIM-120D vapautettu jo vientiin? Nopeasti en löytänyt uutisia toteutuneista kaupoista. Sen sijaan löytyy lähteitä, joissa annetaan ymmärtää AIM-120C:n tuotannon jatkuvan D:n rinnalla.

Ja tämähän liittyy ketjun aiheeseen, koska mahdollinen AIM-120D integrointi...
Nopealla googletuksella vientiluvat löytyi Kanadaan, Ausseihin ja Britteihin.
 
Back
Top