Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
höpöhöpö, noiden integrointi on iso juttu talouden tiimoilta ja lähes mahdotonta Saabin budjetilla.

Minulla on sellainen käsitys että jo Gripen C:ssä käytetään Meteoria ja Iris-T:tä, joten ihme jos niitä ei tähän uusimpaankin otettaisi käyttöön ensimmäisten aseiden joukossa.
Meteoria on testattu jo 2018:

Samoin meritorjuntaohjus RBS15 oli käytössä sekä Viggenissä että Gripen C:ssä joten joku versio varmasti tulee myös E-malliin. Wikin mukaan "Will be delivered between 2017-2026 and fully operational in the mid 2020s. "
Aiemmin jo integroitujen aseiden saaminen Gripen E:hen pitäisi olla helpompaa ja nopeampaa kuin täysin uusien aseiden lisääminen.

Brittien Brimstone tai sen uudempi versio - vaikea sanoa tuon tilanteesta.
 
Isompi kuva

ER9YFb5XsAAZG1Q
 

2.3.2020 Saab tarjoaa Gripeniä tosissaan Kanadalle

Saab myy Gripen E –hävittäjäänsä aktiivisesti maailmalla.
Suomen HX-hankkeen lisäksi kone on tarjolla myös Kanadan uudeksi hävittäjäksi vanhentuvien Hornetien tilalle.
Saab osallistuu Kanadan Future Fighter Capability Project (FFCP) -hävittäjätarjouskilpailuun Gripen for Canada Team -ilmailualan yhteenliittymän voimin.

Gripen-tiimiin kuuluvat Saabin lisäksi myös kanadalaiset ilmailualan yritykset IMP Aerospace & Defence, CAE, Peraton Canada ja GE Aviation.

Saab tarjoaa Gripen E -mallia tarjouskilpailussa Kanadan 88 uudesta hävittäjästä, joilla on tarkoitus korvata nykyinen CF-18 Hornet -hävittäjäkalusto.
Kanadan tarjouspyynnössä edellytetään, että toimittajayhtiöt pystyvät tarjoamaan laadukkaita teollisia ja teknologisia etuja.

Saabin tarjous Kanadan hallitukselle sisältää muun muassa työpaikkoja ja teknologiasiirtoja, jotka tarjoavat Kanadan teollisuudelle taloudellista lisäarvoa ja osaamisen kehittämistä koko maan laajuisesti.

Tämänpäiväinen ilmoitus on ensimmäinen askel kohti tämän tarjouksen toteutumista yhdessä ”Gripen for Canada Team” -yhteenliittymän (IMP Aerospace & Defence, CAE, Peraton Canada ja GE Aviation) kanssa.

”Viimeisten kahden vuoden ajan Saab ja Ruotsin hallitus ovat olleet mielenkiinnolla mukana Kanadan avoimessa ja läpinäkyvässä tarjouskilpailussa, jonka tavoitteena on maan hävittäjäkaluston uusiminen.
Tänään voimme tyytyväisinä esitellä ”Gripen for Canada Team” -yhteenliittymän.
Olemme koonneet yhteen dynaamisen joukon eri osa-alueita edustavia johtavia kanadalaisia ilmailualan yrityksiä, jotka voivat tarjota parhaan mahdollisen ratkaisun Kanadan tulevaksi hävittäjäksi”, kertoo Saab Aeronautics -liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm.

"Saab on sitoutunut ylläpitämään Kanadan kanssa pitkäaikaisia yhteistyösuhteita, jotka tuottavat kanadalaisille huomattavan määrän korkean koulutustason pysyviä työpaikkoa sekä kotimaisissa että kansainvälisissä toimitusketjuissa.”

IMP Aerospace & Defence vastaa Kanadan Gripen-kaluston kotimaisesta tuotannosta ja huoltotoiminnasta kaluston koko elinkaaren ajan.
CAE tarjoaa koulutukseen ja tehtävädatajärjestelmään liittyvät ratkaisut, ja Peraton Canada vastaa avioniikka- ja koelaitteiston komponenttien ylläpidosta, korjaamisesta ja huollosta sekä materiaalihallinnosta. GE Aviation toimittaa kanadalaisten hävittäjien moottorit ja vastaa niiden ylläpidosta.

Saabin mukaan Gripen -hävittäjä ”täyttää kaikki Kanadan puolustuksen asettamat erityisvaatimukset ja tarjoaa poikkeuksellisen suorituskyvyn, varman päivitettävyyden tulevaisuuden tarpeisiin sekä NATO-yhteensopivuuden.”
 
Miten tämä on mennyt ohi?

Brazilian defence cuts to affect the Gripen and KC-390 programmes

The troubles the Brazilian economy is still suffering from have led to a big reduction on defence spending that will delay the F-39 Gripen fighter and KC-390 airlifter acquisition programmes.
The delays were outlined by the Brazilian Air Force (FAB) to the National Defence and Foreign Relations Commission of the Representatives Chamber of the Congress in late September.
While the entry into service of the Embraer-Saab Gripen will remain 2021 as planned, deliveries for that year are expected to be reduced from 11 to 4 aircraft and the finalisation of the programme will be delayed from 2024 to 2026, or perhaps even 2028.
 
Miten tämä on mennyt ohi?


Vakavasti puhuen, on kyllä huolestuttava uutinen.

Miten meillä voi olla varaa hankkia noita ja GlobalEyeta jos maailman 9. suurimman kansantalouden perse ei tunnu kestävän edes 36 koneen ostamista. :unsure:

Vai eikö Brassit halua sitoutua vielä suuriin tuotantomääriin koska koneesta on löytynyt jotain brobleemia joiden fiksausta odotetaan ja tämä rahajuttu onkin vain savuverho?

Niin tai näin, pahalta kyllä näyttää meidän hankinnan kannalta, johtuu tämä sitten koneen arvoitua suuremmasta hinnasta (ehkä cpfh onkin saatu alas siirtämällä kustannuksia suoraan ostohintaan) tai ongelmista kehityksessä.

Voi voi.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiva jos vielä tietäisi mistä tuokin kuva on peräisin ja kuka ottanut? Eipä tällä tietenkään väliä, jos itse otettu kuva.
 
Vakavasti puhuen, on kyllä huolestuttava uutinen.

Miten meillä voi olla varaa hankkia noita ja GlobalEyeta jos maailman 9. suurimman kansantalouden perse ei tunnu kestävän edes 36 koneen ostamista. :unsure:

Vai eikö Brassit halua sitoutua vielä suuriin tuotantomääriin koska koneesta on löytynyt jotain brobleemia joiden fiksausta odotetaan ja tämä rahajuttu onkin vain savuverho?

Jos uutisen lukee kunnolla niin tilausmäärää ei lasketa vaan toimitusmääriä. Eli samaa perus_settiä mitä on nähty myös Rafalen, Eurofighterin ja F-35:kin osalta: säästetään lyhyellä tähtäimellä tilaamalla vuositasolla vähemmän. Pitkässä juoksussa säästöjä tällä tavoin ei tosin tule mutta sitähän ei kukaan murehdi.

Brasilian talous on ollut jo monta vuotta aika persiillään, muutama vuosi sitten siellä oli kunnon taantumakin.
 
Back
Top