Gripen E/F

Dokumentin sivulla 17 olevassa taulukossa on esitelty konetyyppien varustus ja sen kuuluminen/kuulumattomuus tarjoukseen. Gripenin varustukseksi esitellään AIM-9M ja AIM-120 C5. Samalla ilmoitetaan, että ne eivät kuulu tarjoukseen.

Kysymys kuuluu, miksi Gripen on sitten laskettu varustettavan noilla huonoilla aseilla, kun ne pitää joka tapauksessa ostaa erikseen? Miksi ei ole laskettu varustettavan Gripeniä paremmin F-16:n aseistukseen vertautuvilla aseilla, kuten IRIS-T:llä ja Meteorilla?

Jos ostaja on halunnut Sidewinderin ja Amraamin?
 
Jos ostaja on halunnut Sidewinderin ja Amraamin?

Täysin mahdollinen skenaario. Rajoitteena se vain on melko, sanoisinko, keinotekoinen. Eihän Gripenillä ole mitään mahdollisuuksia, jos uusinkin ilmataisteluaseistus on otettu käyttöön vuonna 2000 ja lähitaisteluohjus vielä vanhempaa teknologiaa. Turha vertailla edes, kun lopputulos on etukäteen tiedossa. Olisivat ottaneet vaikkapa Super Hornetin ja F-35:n vertailukohdiksi, jos aseistuksen pitää olla ylpeästi tehty Amerikan Yhdysvalloissa.
 
Olisi ihan ymmärrettävää.

Aseita ostetaan nykyään lähinnä nimeksi, jos kesken konfliktin mielii saada täydennyksiä, nuo ovat aika paljon viisaampi ratkaisu.

IRIS-T:n tuottaja on parin sadan kilometrin päässä Slovakiasta, Sidewinderin toisella puolen maapalloa... :)
Mahdollisesti Slovakia on speksannut jenkkiaseet koska ne on halvempia.

Osittain vertailu vaikuttaa kyllä tarkoitushakuisalta. Jotkut F-16:lle ilmoitetut suoritusarvoparametrit ovat hyvin epäilyttäviä. F-16 ei esimerkiksi takuuvarmasti saavuta 2 machia ilmataistelukonfiguraatiossa. Ilmeisesti siihen on valittu brosyyrispeksi vain siivenkärkiohjusten kera, jotka eivät mainittavasti vaikuta huippunopeuteen. Myös lentoaikavertailu vaikuttaa ihmeelliseltä: F-16:n kokonaislentomatka on tuon mukaan 30% parempi, mutta toimintasäteessä 100% parempi? Ilmeisesti noita ei ole laskettu ihan samalla tavalla. F-16:lle ilmoitettu toimintasäde olisi parempi kuin vaikka Super Hornetille CFT:n kanssa ja paljon parempi kuin vaikka F-35:llä.
 
IRIS-T:n tuottaja on parin sadan kilometrin päässä Slovakiasta, Sidewinderin toisella puolen maapalloa... :)
Mahdollisesti Slovakia on speksannut jenkkiaseet koska ne on halvempia.
Ei ole erityistä merkitystä miten lähellä valmistaja on. Ohjusten alihankintaketjuissa kestää nykymallilla haalia osat kasaan jopa 2-3 vuotta. Rauhan aikana aikaa vie kilpailutukset yms. ja sotkujen aikaan uusien komponenttivalmistajien esiin loihtiminen. Jos laarissa on jollakin valmiina niin lähinnä silloin voi saada täydennystä.
 
Kyseessä oli nk. läppä - mutta Euroopassa IRIS-T:lle löytynee yhtä monta käyttäjämaata kuin AIM-9X:llekin, ellei useampikin, joten tuskin se siitä jää kiinni.
Anyhoo, jenkkiaseet on todennäköisesti speksattu hinnan vuoksi (Slovakia ei ole superrikas öljymaa kuten Suomi jolla on varaa kilpailuttaa Rafaleja ja F-35:ttä yms), tai sitten kisan voittaja oli jo tiedossa ja luovasti keksittiin millä keinoin häviäjää voidaan gimpata.
 
Eli jos ymmärsin oikein, Kiina rahoitti ensin Venäjän tuotekehityksen, sitten ostaa lopputuotteet kopioitaviksi itselleen ja jättää vientimarkkinat Venäläisille koska heitä ei vienti kiinnosta johtuen omien sisämarkkinoiden koosta?

Tämä selvä. Jatkan Gripenin lukemista. Minun älyni ei riitä tämän yhtälön ymmärtämiseen

Juu ja ei.:cool:

Meidän Arkkivikamme ja -virheemme forumilla on se, että tuijotamme silmät sotilaallisesti lasittuneina ja suupielet mesmassa -aseisiin liittyviä yksityiskohtia-. Chi-Rus-yhteistyö on paljon suurempaa ja laajempaa kuin yksi hävittäjäcompus tai rakettiohjustinkauppa. Ja jos näitä ah niin kivoja yksityiskohtaisia lillukanvarsia ei liitä laajempaan kontekstiin, menee ns. mehtään.

Näillä kahdella oivallisella kumppanuusvaltiolla on jopa strategisen tason yhteistyötä liittyen energiaan, luonnonvaroihin, teollisuusvaihtoon, kehitystyöhön jne.jne. ja siinä mielessä kämäinen hävittäjä on kuin hitu kissan hännässä.
 
Eli se kovasti mainostettu 2.0 machin huippunopeus putoaa jo ilmataistelukuormalla 1.4:ään.

Climb rate 254 m/s vs Greipin 203 m/s.

F-16 kiihdytys 0.8-->1.2 M 25.3 sekuntia.
Greippi 0.8-->1.1 M 40 sekuntia :ROFLMAO:

Tätä on saanut toitottaa ihan pirusti kaikille jotka imevät faktansa näistä koneista noiden lehtien infograaffien yms perusteella ja ulisevat sitten sen perusteella että mikä on paras vekotin.

Teoreettisella huippunopeudella puolikuivana/kuivana, ilman aseita ja ripustimia ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten kone performoi kun tankissa on kunnolla tavaraa, siivissä kiinni jos jonkinlaista ripustinta ja niissä sitten kasa ohjuksia. Aerodynamiikan muuttuessa ja painon kasvaessa voi noilla inffograaffeilla pyyhkästä takapuolta.

Tuo fakta ei päde pelkästään Gripeniin vaan kaikkiin muihinkin HX kisan koneisiin. Ainoa koneista jolla on edes tperiaatteessa mahdollita lentää ilman että ilmanvastus muuttuu aseiden takia on F-35 ja vain kun kaikki aseet ovat sisällä kuiluissa, mutta sekin kärsii lisääntyneestä painosta joka heikentää suoritusarvoja. Jos tuohon yhtälöön otetaan vielä huomioon että gripen on porukan kevein kone eikä siinä ole koskaan ollut erityisen paljoa tehoa, niin suhteellinen painonmuutos kuormassa ja suorituskyvyssä on melko suuri. Se mitä Typhoon ja Rafale kantavat vielä ihan ilman isompia ongelmia on gripenille jo kohtuullisen hankala painolasti.
 
Jos ostaja on halunnut Sidewinderin ja Amraamin?

Tai ylipäätään amerikkalaiset aseet? Vaikkapa hintasyistä?

Jos en nyt ihan väärässä ole, niin C5 ja 9M ovat uusimmat Gripeniin intergoidut amerikkalaiset ilmataisteluohjukset.
 
Missä tuolla lukee että ne on integroitu? Kuka Gripen käyttäjistä käyttää noita em ohjuksia?

Siellä on linkki tähän juttuun jonka mukaan tuo Mk4-versio toi samalla mm. kyvyn käyttää Meteor ohjusta. Ainakin Ruotsin ilmavoimathan on käyttänyt Meteoria jo jonkun aikaa. En tiedä onko Mk4 sama kuin Ruotsin ulkopuolisille käyttäjille tarjottu MS20-päivitys.

Käyttäjistä ainakin Unkarin kohdalta löytyi tällainen tieto
 
Siellä on linkki tähän juttuun jonka mukaan tuo Mk4-versio toi samalla mm. kyvyn käyttää Meteor ohjusta. Ainakin Ruotsin ilmavoimathan on käyttänyt Meteoria jo jonkun aikaa. En tiedä onko Mk4 sama kuin Ruotsin ulkopuolisille käyttäjille tarjottu MS20-päivitys.

Käyttäjistä ainakin Unkarin kohdalta löytyi tällainen tieto
En minä Meteorista kysynyt vaan tuosta C7 AMRAAMista ja 9X sidewinderista.
 
Mainitsin Meteorin koska tuon vuoden 2015 jutun mukaan Amraam C7, AIM-9X ja Meteor integroinnit kuuluivat samaan versioon. Ja koska Ruotsi käyttää Meteoria heidän versiossaan pitäisi olla myös Amraam-C7 myös tuettuna. Sen toisen linkin mukaan Unkari on saanut USA:lta elokuussa 2019 luvan ostaa 180 AMRAAM C7 -ohjusta. En tiedä onko kauppa toteutunut vielä. Mutta ainakin koneet on päivitetty MS20 tasolle Unkarissa ja Tsekissä.
 
Teoreettisella huippunopeudella puolikuivana/kuivana, ilman aseita ja ripustimia ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten kone performoi kun tankissa on kunnolla tavaraa, siivissä kiinni jos jonkinlaista ripustinta ja niissä sitten kasa ohjuksia. Aerodynamiikan muuttuessa ja painon kasvaessa voi noilla inffograaffeilla pyyhkästä takapuolta.
Harmi tosiaan kun ilmeisesti kukaan ei ole tehnyt jonkinlaista taulukkoa eri asekuormilla ja korkeuksilla näille koneille. Ei siksi että sillä olisi valinnan kanssa mitään tekemistä vaan siksi että onhan tämä hauskaa viihdettä :D Oma ymmärrys on kuitenkin lisääntynyt mm. sen suhteen ettei kaasuhanikka täysin auki lennetä millään vehkeellä kovin kauaa..
 
Oma ymmärrys on kuitenkin lisääntynyt mm. sen suhteen ettei kaasuhanikka täysin auki lennetä millään vehkeellä kovin kauaa..
For example, an F-35C can only fly at Mach 1.3 in afterburner for 50 cumulative seconds, meaning that a pilot cannot clock 50 seconds at that speed, slow down for a couple seconds and then speed back up. However, the time requirements reset after the pilot operates at military power — an engine power setting that allows for less speed and thrust than afterburner — for a duration of three minutes.
The F-35B can fly for 80 cumulative seconds at Mach 1.2 or 40 seconds at Mach 1.3 without risking damage.
But for both the C and B models, flying at Mach 1.3 over the specified time limits poses the risk of inducing structural damage to the aircraft’s horizontal stabilizer.
 
Joo, ja vähän molemmissakin.
Nousunopeudetkin ovat aika "tarkkoja".
Koneen suoritusarvot on valmistajalla varmaan aika hyvin tiedossa eri konfiguraatioilla, ja nuo tiedot antavat ostajalle siinä vaiheessa kun yrittävät myydä koneitaan.
 
Back
Top