Gripen E/F

Jos uutisen lukee kunnolla niin tilausmäärää ei lasketa vaan toimitusmääriä. Eli samaa perus_settiä mitä on nähty myös Rafalen, Eurofighterin ja F-35:kin osalta: säästetään lyhyellä tähtäimellä tilaamalla vuositasolla vähemmän. Pitkässä juoksussa säästöjä tällä tavoin ei tosin tule mutta sitähän ei kukaan murehdi.

Brasilian talous on ollut jo monta vuotta aika persiillään, muutama vuosi sitten siellä oli kunnon taantumakin.
Totta kai.
Eikö näyttänyt yhtään jutut tutuilta?
 

2.3.2020 Saab tarjoaa Gripeniä tosissaan Kanadalle

Saab myy Gripen E –hävittäjäänsä aktiivisesti maailmalla.
Suomen HX-hankkeen lisäksi kone on tarjolla myös Kanadan uudeksi hävittäjäksi vanhentuvien Hornetien tilalle.
Saab osallistuu Kanadan Future Fighter Capability Project (FFCP) -hävittäjätarjouskilpailuun Gripen for Canada Team -ilmailualan yhteenliittymän voimin.

Gripen-tiimiin kuuluvat Saabin lisäksi myös kanadalaiset ilmailualan yritykset IMP Aerospace & Defence, CAE, Peraton Canada ja GE Aviation.

Saab tarjoaa Gripen E -mallia tarjouskilpailussa Kanadan 88 uudesta hävittäjästä, joilla on tarkoitus korvata nykyinen CF-18 Hornet -hävittäjäkalusto.
Kanadan tarjouspyynnössä edellytetään, että toimittajayhtiöt pystyvät tarjoamaan laadukkaita teollisia ja teknologisia etuja.

Saabin tarjous Kanadan hallitukselle sisältää muun muassa työpaikkoja ja teknologiasiirtoja, jotka tarjoavat Kanadan teollisuudelle taloudellista lisäarvoa ja osaamisen kehittämistä koko maan laajuisesti.

Tämänpäiväinen ilmoitus on ensimmäinen askel kohti tämän tarjouksen toteutumista yhdessä ”Gripen for Canada Team” -yhteenliittymän (IMP Aerospace & Defence, CAE, Peraton Canada ja GE Aviation) kanssa.

”Viimeisten kahden vuoden ajan Saab ja Ruotsin hallitus ovat olleet mielenkiinnolla mukana Kanadan avoimessa ja läpinäkyvässä tarjouskilpailussa, jonka tavoitteena on maan hävittäjäkaluston uusiminen.
Tänään voimme tyytyväisinä esitellä ”Gripen for Canada Team” -yhteenliittymän.
Olemme koonneet yhteen dynaamisen joukon eri osa-alueita edustavia johtavia kanadalaisia ilmailualan yrityksiä, jotka voivat tarjota parhaan mahdollisen ratkaisun Kanadan tulevaksi hävittäjäksi”, kertoo Saab Aeronautics -liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm.

"Saab on sitoutunut ylläpitämään Kanadan kanssa pitkäaikaisia yhteistyösuhteita, jotka tuottavat kanadalaisille huomattavan määrän korkean koulutustason pysyviä työpaikkoa sekä kotimaisissa että kansainvälisissä toimitusketjuissa.”

IMP Aerospace & Defence vastaa Kanadan Gripen-kaluston kotimaisesta tuotannosta ja huoltotoiminnasta kaluston koko elinkaaren ajan.
CAE tarjoaa koulutukseen ja tehtävädatajärjestelmään liittyvät ratkaisut, ja Peraton Canada vastaa avioniikka- ja koelaitteiston komponenttien ylläpidosta, korjaamisesta ja huollosta sekä materiaalihallinnosta. GE Aviation toimittaa kanadalaisten hävittäjien moottorit ja vastaa niiden ylläpidosta.

Saabin mukaan Gripen -hävittäjä ”täyttää kaikki Kanadan puolustuksen asettamat erityisvaatimukset ja tarjoaa poikkeuksellisen suorituskyvyn, varman päivitettävyyden tulevaisuuden tarpeisiin sekä NATO-yhteensopivuuden.”

Minkähänlaista Kanadaa hyödyttävää teknologiasiirtoa SAAB kykenisi toteuttamaan ???
 
Minkähänlaista Kanadaa hyödyttävää teknologiasiirtoa SAAB kykenisi toteuttamaan ???
Ainakin lupaukset ovat taas suuret: "Saabin tarjous Kanadan hallitukselle sisältää muun muassa työpaikkoja ja teknologiasiirtoja, jotka tarjoavat Kanadan teollisuudelle taloudellista lisäarvoa ja osaamisen kehittämistä koko maan laajuisesti."

ELSO on alue, jossa Saabilla varmasti on hyvää osaamista. Toisaalta kanadalaiset yritykset eivät ole täysin kädettömiä tuolla alueella ja myöskään SAAB ei jaa omia innovaatioitaan ulos...
 
Viimeksi muokattu:
Mites se NORAD-yhteensopivuus, ei ole ongelma Gripenille? Eurofighter vedettiin kisasta mm. tuohon syyhyn vedoten.
 
Gripen E:ssä on konseptuaalisesti täysin erilainen avioniikka, joka tarjoaa halvemmat integrointikustannukset. Toki USA:n lupahyväksyntä on yhä epätodennäköinen.

Ja muitakin kantoja voi olla kaskessa:
 
Aiankin lupaukset ovat taas suuret: "Saabin tarjous Kanadan hallitukselle sisältää muun muassa työpaikkoja ja teknologiasiirtoja, jotka tarjoavat Kanadan teollisuudelle taloudellista lisäarvoa ja osaamisen kehittämistä koko maan laajuisesti."

ELSO on alue, jossa Saabilla varmasti on hyvää osaamista. Toisaalta kanadalaiset yritykset eivät ole täysin kädettömiä tuolla alueella ja myöskään SAAB ei jaa omia innovaatioitaan ulos...

Tosin SAAB on haalinut elso-osaamista lähinnä kotimaisilla yritysostoilla. Parasta osaamista taisi tulla aikoinaan Etelä-Afrikasta vrt nykyinen SAAB-Grintek.
 
Toistan kantani, että Kanadan ei kannata tukea mitään amerikkalaista lentokonevalmistajaa tässä hankinnassa ja näyttää Amerikalle kaapin paikkaa, koska mitä Amerikka teki Bombardierille oli kerrassaan sikamaista. Kyllä se tuntuu nahoissa, kun 88 hävittäjän diili menee muualle kuin Amerikkaan. Varsinkin pulassa oleva Sikailija-Boeing saisi kunnolla omaa lääkettä kun Super Hornetin tuotannon pelastava tilaus ei tapahdukaan.

Ja sitten samaten Kanadan lentoyhtiöidenkin kannattaa laittaa Airbusit tilaukseen ja hankkiutua Boeingista eroon.


Suomelle kannatan F-35:n hankintaa, mutta en ehkä kannattaisi jos amerikkalaiset ilmailualan yritykset ja Amerikan hallinto olisivat näin sikailleet meitä kohtaan kuten Kanadaa kohtaan.
 
Tosin SAAB on haalinut elso-osaamista lähinnä kotimaisilla yritysostoilla. Parasta osaamista taisi tulla aikoinaan Etelä-Afrikasta vrt nykyinen SAAB-Grintek.
Lasken tutkaosaamisen samaan nippuun ELSO-osaamisen kanssa, käytännössä kyse on hyvin samansuuntaisesta teknologiasta (RF-signaalien käsittely ja signaaliprosessointi). Ericsson-kaupan myötä SAAB sai aivan huipputason osaamista tutkateknologiasta.
 
Toistan kantani, että Kanadan ei kannata tukea mitään amerikkalaista lentokonevalmistajaa tässä hankinnassa ja näyttää Amerikalle kaapin paikkaa, koska mitä Amerikka teki Bombardierille oli kerrassaan sikamaista. Kyllä se tuntuu nahoissa, kun 88 hävittäjän diili menee muualle kuin Amerikkaan. Varsinkin pulassa oleva Sikailija-Boeing saisi kunnolla omaa lääkettä kun Super Hornetin tuotannon pelastava tilaus ei tapahdukaan.

Ja sitten samaten Kanadan lentoyhtiöidenkin kannattaa laittaa Airbusit tilaukseen ja hankkiutua Boeingista eroon.


Suomelle kannatan F-35:n hankintaa, mutta en ehkä kannattaisi jos amerikkalaiset ilmailualan yritykset ja Amerikan hallinto olisivat näin sikailleet meitä kohtaan kuten Kanadaa kohtaan.
Tavoite ei olekaan kostaa Boeingille tai näyttää kaapin paikkaa Amerikalle. Eiköhän Kanadakin hakua parhaimmat hävittäjät suorittamaan niille suunniteltuja tehtäviä!
 
Agrippina tuntuu olevan monen kansan syviin riveihin kuuluvan henkilön suosikki. Syitä tälle ovat ilmeisesti lämminhenkinen suhtautuminen Ruotsiin, käsitykset Gripenin halpuudesta ja siitä, että Gripen on pohjoismaisiin oloihin jotenkin paremmin sopiva kuin kuin vaikkapa F-35. Toisaalta sen tarkemmin asiaan perehtymättä on myös helppo nähdä, että Gripen ei ole häivekone, sillä on huono tehopainosuhde ja kysymysmerkkinä on myös se, että kuinka paljon oikeasti on uutta - asettivatko edelliset designit liikaa rajoituksia uuden koneen kehittämiselle?

PS. Agrippina on kännykän speech-to-text ohjelman käsitys Gripenistä. Hämmentävästi myöhemmin se kyllä ymmärsi mistä on kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Jos uutisen lukee kunnolla niin tilausmäärää ei lasketa vaan toimitusmääriä. Eli samaa perus_settiä mitä on nähty myös Rafalen, Eurofighterin ja F-35:kin osalta: säästetään lyhyellä tähtäimellä tilaamalla vuositasolla vähemmän. Pitkässä juoksussa säästöjä tällä tavoin ei tosin tule mutta sitähän ei kukaan murehdi.

Brasilian talous on ollut jo monta vuotta aika persiillään, muutama vuosi sitten siellä oli kunnon taantumakin.
Joo, ei se tilattua määrää muuta. Tekee vain hyvin epätodennäköiseksi, että tulisi lisätilausta siihen mennessä kun olisi meillä koneet rivissä. 150 Gripenin tuotannolla tulee aikamoisesti maksettavaa Suomelle 60:ttä vastaavalla osuudella jokaisesta päivityksestä.
Kuka uusi enää tilaa Gripen E:tä 2030? Sen myyntinäkymä tulee olemaan hyvin lyhyt ellei kaikki 6 gen projektit sakkaa täysin (ja F-35:n ostaa jo nyt miltei jokainen jolle annetaan lupa ostaa).

T-X luulisi korostuvan jatkossa. Globaalista tullee myös kauppoja. Meripuoli vetää liiankin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Toistan kantani, että Kanadan ei kannata tukea mitään amerikkalaista lentokonevalmistajaa tässä hankinnassa ja näyttää Amerikalle kaapin paikkaa, koska mitä Amerikka teki Bombardierille oli kerrassaan sikamaista. Kyllä se tuntuu nahoissa, kun 88 hävittäjän diili menee muualle kuin Amerikkaan. Varsinkin pulassa oleva Sikailija-Boeing saisi kunnolla omaa lääkettä kun Super Hornetin tuotannon pelastava tilaus ei tapahdukaan.

Ja sitten samaten Kanadan lentoyhtiöidenkin kannattaa laittaa Airbusit tilaukseen ja hankkiutua Boeingista eroon.


Suomelle kannatan F-35:n hankintaa, mutta en ehkä kannattaisi jos amerikkalaiset ilmailualan yritykset ja Amerikan hallinto olisivat näin sikailleet meitä kohtaan kuten Kanadaa kohtaan.

Mites se LM:n kepponen Patrialle koskien mariinien ajoneuvohankintaa? Ei sillä, että kauppaa olisi varsinaisesti menetetty, mutta mutta...
 
Mites se LM:n kepponen Patrialle koskien mariinien ajoneuvohankintaa? Ei sillä, että kauppaa olisi varsinaisesti menetetty, mutta mutta...
Tätä kun foorumilla vähän kaiveli, niin johan alkoi kiristyä raiveli. ;)
————
Gripen Makes Bid for Finland
April 2020 Jamie Hunter
"COMBAT Aircraft Journal reports from Tampere as Saab outlines its offering for Finland’s HX fighter competition, and assesses the Swedish bid that many back as a potential winner...."
Source: COMBAT Aircraft Journal April 2020 Vol. 21 No. 4


Mielenkiintoinen ja mukavasti tämän hetken asioita Saabin osalta kokoava juttu, mutta potentiaalinen tarkoittaa vain mahdollista. Ja niitä muita mahdollisia on neljä.
 

Gripenistä asiaa, vaikkakin suurin osa koskee vanhempaa mallisarjaa.
Tämän hepun videot ovat varsin mielenkiintoisia ja viihdyttäviä jos ei anna aksentin häiritä.
 
Gripenistä asiaa, vaikkakin suurin osa koskee vanhempaa mallisarjaa.
Tämän hepun videot ovat varsin mielenkiintoisia ja viihdyttäviä jos ei anna aksentin häiritä.

Tällä oli myös mielenkiintoista videoa Rafalesta. Mainitsi mm. että standardi air-to-air ohjuskuorma on 4 Mica:a ja 2 Meteoria.
Mitä mahtaa olla muilla koneilla? Yhdessä kuvassa täällä foorumilla Hornetilla oli 10 Amraamia ja 2 Sidewinderiä.
 
Gripen Makes Bid for Finland
April 2020 Jamie Hunter

"COMBAT Aircraft Journal reports from Tampere as Saab outlines its offering for Finland’s HX fighter competition, and assesses the Swedish bid that many back as a potential winner...."

Source: COMBAT Aircraft Journal April 2020 Vol. 21 No. 4


Ihan kiva juttu. Ei tietenkään mitään uutta, paitsi ehkä vähän tarkemmin lupailtua teollisuusyhteistyötä ja osavalmistustakin ehdoteltiin. Mutta nämähän nyt on melkein aina normikauraa ainakin tässä lupaustentekovaiheessa (vrt. Dassault ja Rafalen valmistus Intiassa joka kuivui kasaan kun alettiin tarkemmin ruotimaan asioita).

Re. Kanada, minusta yllättävää että Saab yrittää taas. Aikaisemmin politiikka oli etteivät tuhlaa aikaa JSF-partnerimaiden kanssa "koska ne ovat poliittisesti lukkiutuneet F-35:een". Kuitenkin noihin tarjouskilpailuihin osallistuminen on kallista lystiä, ei niihin kannata "veikkaamalla voi voittaa" -tyyliin lähteä.
 
Tällä oli myös mielenkiintoista videoa Rafalesta. Mainitsi mm. että standardi air-to-air ohjuskuorma on 4 Mica:a ja 2 Meteoria.
Mitä mahtaa olla muilla koneilla? Yhdessä kuvassa täällä foorumilla Hornetilla oli 10 Amraamia ja 2 Sidewinderiä.
2 x ysimaikkia ja 4-6 amraamia, 1-3 pallia.
 
Tietääkö muuten kukaan, että oliko tuossa HX kisassa vierailleessa E mallissa se aiottu panoraamanäyttö paikallaan vai vieläkö se lensi vanhalla avioniikalla?
 
Back
Top