Gripen E/F

Niin, maksimissaan. Brassien talous oli viturallaan jo valmiiksi, nyt vielä koronat.
Se olisi kyllä tärväystä jos F:ää tehtäisiin vain 8 kappaletta minkä verran vasta nyt luiskalla.
 
Oletteko lukeneet kenr. Nikusen kirjan Air Power? Irakin sodissa ja Bosniassa jokainen kone ammuttiin alas niin että maalitieto oli tullut Awacksilta. Olisko ollut yksi poikkeus, tai ei sitäkään.
Siksi Gripen ja Globalisti Eye !!
 
Saabin ex-CEO totesi muistaakseni viime keväänä, että GlobalEye:n vaikutus sotasimulaatissa on "huge", eli asia ei ole tältä osin muuttunut Persianlahden sodasta.
 
Oletteko lukeneet kenr. Nikusen kirjan Air Power? Irakin sodissa ja Bosniassa jokainen kone ammuttiin alas niin että maalitieto oli tullut Awacksilta. Olisko ollut yksi poikkeus, tai ei sitäkään.
Siksi Gripen ja Globalisti Eye !!

Mitä jenkkien sodankäyntiin ilmassa tulee, niin se koko taistelu on monesti johdettu sieltä awacsin sisältä komentopisteistä, se on heille kätevää ihan siksikin että se väki ei oo oikeastaan koskaan kotonaan sotimasa joten ilmassa liikkuva komentokeskus on ihan pop. Tuollaisissa tapauksissa awacista käsin voidaan koordinoida että mitkä koneet torjuvat mitäkin uhkaa. Suoraan ampumiskelpoista dataa sieltä ei saa kukaan, ei ainakaan Irakin sodan tai Bosnian aikaan, sieltä tulee lentäjille vain BRA tieto yms tilannekuvat pyydettäessä, mahdollisesti varoitus jos joku meinaa törmätä ihan täysin uunona johonkin vihuun ja sitten se mitä datalinkkiin saatiin jaettua ja link 16 ei ainakaan 90 luvulla taipunut mihinkän ylihienoon kikkailuun, tuskin tänäkään päivänä. Ruotsalaisten omasta datalinkistä en tiedä sanoa varmaksi koska siellä on viritelty omaa, mutta jos oikeasti pystyisi niin saabin mainosmiehet olisivat hehkuttamassa siitä ihan joka tuutissa.

Tuon koko homan voi aivan hyvin hoitaa myös maasta jonku bunkkerin sisästä erityisesti kun ollaan kotomaan puolella, jopa ilman awacsia. Tällöin koneiden sensorit muodostavat tilannekuvan joka jaetaan datalinkeillä kauemmas taistelukentästä ja komennot samaa reittiä takaisinpäin.

Vaikka se awacs onkin parhaimmillaan mahtava force multiplier niin se on pahimmillaan erittäin haavoittuva järjestelmä. Se sopii hyvin suurvaltojen doktriineihin joilla niitä on todennäköisesti paljon käytettävissään ja jotka kestävät vaikka muutama putoaisikin. Suomen kokoinen banaanivaltio jos luottaa pariin awacsiin niin paljon että ilman sitä (tai gripenin tapauksessa myös sen kanssa) jää omat hävittäjät torspoiksi, niin se on loppupeleissä aika paska idea. Global eye on tuon gripen kaupan paras komponentti, mutta sen kyljessä en lähtisi nielemään läskiksi paisunutta kevythävittäjää jonka hinta on karkaamassa lapasesta ihan totaalisesti ja jolla ei tunnu olevan globaalia käyttäjäkuntaa sen kehittämistyötä varten. Melkein minkä tahansa muun HX kanditaatin kyljessä (näiden jotka voivat seistä myös omilla jaloillaan) nelisen kipaletta awacseja olisi loistava lisä ja parantaisi ilmavoimien ilmataistelukykyä ainakin konfliktin alkupäässä melko merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Global hawk on tuon gripen kaupan paras komponentti
Korjaus. Tarkoitit varmaan Global eye. Tuo Global hawk olisikin hyvä lisä meille koska valvoo muutakin kuin ilmaliikennettä.

Btw meidän tulenjohtojärjestelmään Awacksin voi liittää heittämällä - siihen on yhteensopivuus jos tälläinen apu olisi tarjolla (varmaan voisi hawkinkin). Toisaalta Nato ottaisi mielellään meidän ilmatilannekuvan lisänä omaansa jolloin se pääsisi sillä pitkälle Venäjän alueelle mutta vaikka monessa olemme Naton kanssa mukana niin tätä emme ole antaneet. Tiedä sitten onko kyse vain tekniikasta vaiko vain politiikasta.

Tässä en tunne asiaa siltä osin mikä on tilanne nykyisin kun Ruotsin kanssa harrastamme jo ilmatilannekuvan vaihtoa. Silloinhan se kyllä menisi Ruotsin kautta Natoon.
 
Global Hawk ei olisi hyvä lisä koska on aivan liian kallis ja samalla tapaa haavoittuva.
Viime aikoina on saanut katsella kuinka Saksa tärväsi miljardiluokassa Global Hawkin meriversio Tritonin ostooon ja lopulta joutuikin pakittamaan kun EU:n ilmaviranomainen ei antanut vuosien väännön jälkeen lupaa käyttää sitä siviililiikenteen seassa. Tilalle tulee joku GlobalEyea muistuttava bisnesjetti AEWC-konsepti.
 
Global Hawk ei olisi hyvä lisä koska on aivan liian kallis ja samalla tapaa haavoittuva.
Viime aikoina on saanut katsella kuinka Saksa tärväsi miljardiluokassa Global Hawkin meriversio Tritonin ostooon ja lopulta joutuikin pakittamaan kun EU:n ilmaviranomainen ei antanut vuosien väännön jälkeen lupaa käyttää sitä siviililiikenteen seassa. Tilalle tulee joku GlobalEyea muistuttava bisnesjetti AEWC-konsepti.

Eikös kyseessä ollut SIGINT-ELINT-versio, jolla piti korvata Atlantique-merivalvontakoneeseen perustuvat ELINT-koneet???
 
Nyt ajatukseen se isompi kuva.

Suomi jakaa tilannekuvaa(tässä ilmaa) ruotsillekin.
Ruotsi pitää tärkeänä myydä meille kykyä jota heillä itsellään ei ole.

Gripen tarjouksessa on siis erittäin merkittävä kädenojennus. Ja ruottalaiset tekee sen niin että Suomi "ei pärjää ilman" maailmansilmää.

Ruottalaisten pitäs itte ostaa silmiä 6 kpl ja jakaa sitten sitä kuvaa tännepäin. Mutta niinhän ei oo. Miettikääs meidän politiikkaa jos käännettäis mannerlaattoja niin että Viro oliski ryssän rajaa vastassa. Ja meillä teollisuus joka tarvii kauppoja.

Maailmansilmää tarvitaan sweassa. Samoin ku ne tarttis ilmatorjuntaa paatteihinsa. Se on jo ulkoistettu Suomeen!
 
Eikös kyseessä ollut SIGINT-ELINT-versio, jolla piti korvata Atlantique-merivalvontakoneeseen perustuvat ELINT-koneet???
Ei, se oli aiempi EuroHawk. Tämä oli Pegasus.

"The U.S. State Department in April 2018 cleared Germany’s request to purchase four MQ-4C Triton drones for signals intelligence missions under the country’s PEGASUS program, short for “Persistent German Airborne Surveillance System.” The program includes a sensor, dubbed “ISIS-ZB” and made by Hensoldt, for intercepting communications and locating targets by their electromagnetic signature."

Atlantiquet piti korvata EuroHawk-projekti. https://en.wikipedia.org/wiki/Bréguet_1150_Atlantic

Se siis munittiin ensiksi ja sitten vielä eri hanke, joka koski Tritoneja päälle.

"Bruised by a failed program that ate through $700 million five years ago, defense officials here are eager to avoid painful mistakes as they prepare the purchase of three Northrop Grumman-made “Triton” unmanned aircraft from the U.S. Navy.
Especially when it comes to the new drones’ airworthiness in shared airspace, Berlin wants to make sure there are program off-ramps predefined in case the aircraft fail to get the necessary permits, the government has told lawmakers."


2x tyhjä arpa siis Saksaan Global Hawk -johdannaisista. Ensin 700 milliä ja paljon lienee tästä. Kai vähintään miljardi jo mustin perseeseen ja kykyä syntynyt nolla.
Siksi näissä oloissa ainoastaan latvalaho lähtisi Euroopassa Global Hawkiin. Vastaavan kokoiset rahat kannattaa laittaa turvallisempaan kuten Poseidoniin, jota hankkimalla syntyy melkoisesti kykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, se oli aiempi EuroHawk. Tämä oli Pegasus.

"The U.S. State Department in April 2018 cleared Germany’s request to purchase four MQ-4C Triton drones for signals intelligence missions under the country’s PEGASUS program, short for “Persistent German Airborne Surveillance System.” The program includes a sensor, dubbed “ISIS-ZB” and made by Hensoldt, for intercepting communications and locating targets by their electromagnetic signature."

Atlantiquet piti korvata EuroHawk-projekti. https://en.wikipedia.org/wiki/Bréguet_1150_Atlantic

Se siis munittiin ensiksi ja sitten vielä eri hanke, joka koski Tritoneja päälle.

"Bruised by a failed program that ate through $700 million five years ago, defense officials here are eager to avoid painful mistakes as they prepare the purchase of three Northrop Grumman-made “Triton” unmanned aircraft from the U.S. Navy.
Especially when it comes to the new drones’ airworthiness in shared airspace, Berlin wants to make sure there are program off-ramps predefined in case the aircraft fail to get the necessary permits, the government has told lawmakers."


2x tyhjä arpa siis Saksaan Global Hawk -johdannaisista. Ensin 700 milliä ja paljon lienee tästä. Yli miljardi jo mustin perseeseen ja kykyä syntynyt nolla.
Siksi näissä oloissa ainoastaan latvalaho lähtisi Euroopassa Global Hawkiin.

Ach so, niinpäs näyttääkin olevan. Tietopohja heikkenee, kun jotain seurailee varttiteholla. :)
 
Ei, se oli aiempi EuroHawk. Tämä oli Pegasus.
In January 2015, the German Luftwaffe and Bundeswehr began considering the Triton to fill their signals intelligence (SIGINT) needs as a continuation of the cancelled Global Hawk-based EuroHawk program. After the retirement of the German Navy's five Br.1150 Atlantique aircraft in 2010, the EuroHawk was intended to fill the SIGINT gap, but was cancelled in May 2013 after spending €600 million ($750 million) from concerns of its ability to satisfy airworthiness regulations to permit flight over civil airspace in Europe.
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_MQ-4C_Triton
 
"Brazil may serve as a platform for final assembly and testing of Gripen E / F fighters that will eventually be supplied to Colombia, in case the Swedish Saab wins in the competition opened by the South American neighbor"

Google käännettynä
 
Viimeksi muokattu:
Brazil may serve as a platform for final assembly and testing of Gripen E / F fighters that will eventually be supplied to Colombia, in case the Swedish Saab wins in the competition opened by the South American neighbor,

Google käännettynä
Mahtavaa jos kansainvälinen Gripen E-perhe saa uusia jäseniä.

Avaa meillekin tulevaisuudessa ihan uusia yhteistyömahdollisuuksia.
 
Toki USA:n lupahyväksyntä on yhä epätodennäköinen.

Ja muitakin kantoja voi olla kaskessa:
Kyllä aikamoiselta suhmuroinnilta haiskahtaa. Miten kehtaavat tehdä skenaarioistaan liian hankalia Grippenille?

The new RFP demands capabilities far beyond what the CF-18 can deliver, both at home and abroad. The strike mission scenarios represent an unreasonably high number of points, include missions we have historically left to the Americans, and are clearly biased towards the F-35’s passive stealth advantages. In short, this RFP looks like it was written with inflated requirements to minimize the points score of the least expensive jet in the competition: the Saab Gripen-E. I believe this was done so that the Gripen can’t win in Canada like it won in Brazil.
 
Back
Top