Gripen E/F

Niin, Samovariuksen pohdintahan vain alleviivaa sitä tosiasiaa ettei Gripen ole voittanut yhtään kisaa teknisellä meriitillä. Se on ollut vain poliittisesti tarkoituksenmukainen.
Brasseihin piti saada ei-amerikkalainen kone ja ruotsalaiset teki hyvän rahoituspaketin.
Sveitsiin ei ehkä haluttu konetta ollenkaan kun halvin piti laittaa kansalle äänestettäväksi, vaikka se floppasi arvioinnissa.

Riittävä näön vuoksi kone. Se ja jos poliittiset tähdet on valintahetkellä oikeassa asennossa.
Ongelmallisinta ehkä se, ettei pääkäyttäjillä ei ole käytännössä lainkaan sotakokemusta.

Tässä esimerkiksi yhden F-16 naavaparran nostama Israel Jom Kippurissa:
The best example of using Soviet systems was Vietnam. They had older systems, but they had more "practice" than any client state that bought their systems. In fact, at the time I faced those old SAM's and radar directed AAA, the Vee were likely better than any Soviet unit around. The Middle East scenarios over the years only showed one system to be a game-changer - the SA-6. The doppler radar allowed the site to track you down to the deck, and the IAF found out how good that thing was the hard way. Ask any one of my IAF Viper students about the Yom Kippur fracas. Nevertheless, they figured out tactics and equipment to minimize their effectiveness and then....
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkähän tällä viitataan?

Tilaan firmalta hilavitkuttimen sillä edellytyksellä että siitä irtoaa vähintään 7kilohilan vitkutuskapasiteetti per senton. Laite saapuu, kokeilen sitä ja totean että kapasiteetti on 7.2khil/sen. Laite täytti speksit ja oli jopa pikkuisen parempi, mainiota.
 
Niin, Samovariuksen pohdintahan vain alleviivaa sitä tosiasiaa ettei Gripen ole voittanut yhtään kisaa teknisellä meriitillä. Se on ollut vain poliittisesti tarkoituksenmukainen.
Brasseihin piti saada ei-amerikkalainen kone ja ruotsalaiset teki hyvän rahoituspaketin.
Sveitsiin ei ehkä haluttu konetta ollenkaan kun halvin piti laittaa kansalle äänestettäväksi, vaikka se floppasi arvioinnissa.

Myös tämä nykyinen Sveitsin projekti menee kansanäänestykseen, eikä Greippi ole mukana... :)

Riittävä näön vuoksi kone. Se ja jos poliittiset tähdet on valintahetkellä oikeassa asennossa.
Ongelmallisinta ehkä se, ettei pääkäyttäjillä ei ole käytännössä lainkaan sotakokemusta.

Tässä esimerkiksi yhden F-16 naavaparran nostama Israel Jom Kippurissa:

Israelin konetappioista Jom Kippur-sodan aikana on monenlaisia selityksiä:
-Yleisin on Kub eli "kuoleman kolme sormea" joiden tutkat ei näkyneet senaikaisissa tutkavaroittimissa.
-toinen selitys on että Kub oli vain marginaalisesti tehokkaampi kuin SA-2/3, mutta sen sijaan SA-7 aiheutti matalalla lentäville iippokoneille pahat tappiot
-takavuosina eräs israelilaislentäjä väitti ettei neukkuohjukset osuneet juuri mihinkään, mutta Shilka aiheutti todella paljon tappioita
-viimein on esitetty että Israel kärsi ilmataisteluissa kovia tappioita joita sitten 'siivottiin' ilmatorjunnan aiheuttamiksi prestiisi-syistä.
 
Ajankohta voi olla muukin kuin 2026.

Veikkaan että koneissa yleistyy isompi tykki, 35-40mm, mutta sillä ei ammuta luoteja, vaan omasuojaa eri muodoissa.
Onhan ne lähestyvät ohjukset pakko torjua jotenkin.
air-space.png
 
Yleisesti omasuojakäyttöön arvellaan tulevan laser-aseita.

F-35:n kohdalla kaliiberin kasvattaminen 20 ->25 mm johtui maakohteiden tuhoamisen prioriteetin lisääntymisestä. Maakohteita vastaan isommalla kaliiberilla on etunsa, lentokoneeseen saadaan riittävästi vaurioita 20 mm ammuksillakin - ainakin kun tulinopeus on riittävä.
 
Lukekaapas tuosta Saab-sympparit kun seuraavan kerran yritätte vakuutella E:n tutkan kääntömekanismin ylivoimaisuudesta.

What is now currently known simply as the “Saab AESA fighter radar” comprises the GaN array married to the back end of the PS-05/A Mk 4 mechanically-scanned radar that is the current option for the Gripen C/D. Saab has built virtually all of the elements of the radar itself, including the TRMs that are manufactured in a foundry at the company’s primary radar design and production facility, the former Ericsson plant in Gothenburg. The company began ground-testing of the array well over a year ago.

In the Gripen installation, the array is fixed with Saab opting for this configuration due to its simplicity and reliability. The concept of using a repositioner was initially discarded as advanced digital processing can overcome most of the problems associated with radar performance at the outer edges of the scanning volume without adding the internal space required to accommodate a repositioning system. However, Carp commented that a repositioning system could be employed if trials showed that it was necessary.

The array is essentially the same as that which was ordered in late September 2018 for what Saab describes as an "undisclosed U.S. government customer". At the same time, however, the Pentagon announced the award of an $8.2 million contract to Saab USA for the research and development of an "active aperture array". The contracting agency was Naval Air Systems Command, with the array being intended for the Office of Naval Research and Office of the Secretary of Defense Foreign Comparative Testing Program. Saab has already flight-tested this array on another testbed in support of the U.S. program and delivered it to the customer earlier this year.

Saab claims that its new ITAR-free array is ready to go to market, and would take between 12 and 18 months to deliver given the need to complete development and testing, and to establish production. The radar has an obvious application as a retrofit for Gripen C/Ds, and could also be included as an option instead of the PS-05/A Mk 4 for new C/D sales, with the potential of revitalizing that aircraft’s sales prospects. Other opportunities include other fighter types, particularly as an upgrade option.

The company sees opportunities for the X-band radar beyond fighters, including installation in advanced trainer and aggressor aircraft. Moreover, the radar has been designed in a modular fashion, and is scalable. This opens up a wide range of applications, including scaled-up radars of almost Erieye ER size for X-band surveillance. Ship- and UAV-based opportunities are also being studied.

For now there are no plans to equip the new-generation Gripen E/F with the GaN radar as the GaAs-based Leonardo ES-05 Raven is fully integrated for that requirement, but it could be substituted if a customer specified it. Saab also points out that the work being performed by the company on an AESA radar for the KF-X fighter in collaboration with South Korean industry is a separate project.

Saabilta itseltään!
 
"Radars made with GaN semiconductors have better performance—notably in terms of electronic counter-countermeasures, small target detection and wider bandwidth—than most current AESA sensors that employ gallium arsenide (GaAs) TRMs, while consuming less power and generating less heat. "

"For now there are no plans to equip the new-generation Gripen E/F with the GaN radar as the GaAs-based Leonardo ES-05 Raven is fully integrated for that requirement, but it could be substituted if a customer specified it. "

Mielenkiintoista jos tämä SAAB:in nyt testit aloittanut uusi GaN tutka on parempi kuin Gripen E -koneisiin oletuksena asennettava Leonardon GaAs -tutka. Mahtaakohan suorituskyvyssä olla suurikin ero ?
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista jos tämä SAAB:in nyt testit aloittanut uusi GaN tutka on parempi kuin Gripen E -koneisiin oletuksena asennettava Leonardon GaAs -tutka. Mahtaakohan suorituskyvyssä olla suurikin ero ?
Eihän ne varsinaisesti niin sano; eri tutkia eri keskusyksiköillä, eri ohjelmistoilla ja eri TRM-asetelmalla. Riippuu Leonardon ja Saabin tuotekehityksestä tulevina vuosina. Molemmat lienevät maailman kärkeä yhdessä muutaman muun firman kanssa tällä saralla. Hyvä, että on vaihtoehtoja tarjolla, eivätkä ole ikuisesti lukossa yhden toimittajan kanssa.
 
Mutta tuskin kukaan rupeaisi vaihtamaan Gripen E.hen SAAB:in tutkaa jos se EI OLISI jollain tavalla parempi?
 
Mutta tämä E:n tutkan vaihtomahdollisuus mainittiin ruotsalaisten jutussa. Eilisessä kirjoituksessani tuo lainaus oli mukana.
Totta kai on mahdollista ostaa siihen Saabin tutka, toistaiseksi kuitenkin sekä Ruotsin että Brasilian ilmavoimat ovat valinneet Leonardon tutkan koneisiinsa.
 
Onko Gripen E:hen tuleva tutka fyysisiltä mitoiltaan isompi kuin nyt tämä Gripen C/D:hen tuleva uusi GaN-teknologiaa hyödyntä tutka?
 
Back
Top