Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rauhan aikana mennään näköetäisyydelle. Ei GlobalEye ole sellainen kone, joka soveltuu kyseiseen tehtävään. Pitää olla aseistettu, että voi tarvittaessa antaa "tehostettua ohjausta".
Suomen Ilmavoimien edustaja taas sanoi että Raptoria vastaan pärjättiin hyvin kurvatappelussa kun oli kypärätähtäin ja AIM-9X. Poliitikkojen matematiikalla tuosta vois vetää johtopäätöksen että Gripenin nykyversio on siis täysin suvereeni Raptoria vastaan. On se jännää kun ne jenkit vaan ei noilla budjeteilla osaa ja Ruottalaiset onnistuu omilla budjeteillaan täydellisesti.Netin syövereistä löytyy ilmeisesti sisäpiirin kommentteja. Tässä aluksi pari:
F-16 has a higher TWR, but one need to consider drag and wing loading too. The Gripen has much lower drag. And far lower wing loading. It can reach supersonic speeds on dry thrust while carrying a full armament of four AMRAAM's two Sidewinders and an external fuel tank. Even though the Gripen lacks the TWR of the F-16 it can nearly match it in climb rate thanks to low drag.
In exercises with Finnish F/A18s the Gripen won all of the WVR and BVR fights. The TIDLS proved to be superior tool in BVR fights. The F/A18s were hit with multiple simulated AMRAAM shots before they knew the Gripens were present. The Gripen pilots said in WVR dogfights the F/A 18 became easier to take out the lower they went, and at 2 000m, there was simply no contest.
Parempi tilannetietoisuus mainittu. Ovatko Hornetit olleet hyökkäämässä Ruotsiin ja siksi heillä tilannekuvaetu?Saman tapainen maininta Hornetin suhteen löytyy Siivet-lehdestä:
"Gripenin lentämisen helppous verrattuna F/A-18 Hornetiin käy Björlingin mukaan ilmi vuosittaisessa Arctic Fighter Meetissä, jossa nuoret suomalaiset ja ruotsalaiset hävittäjälentäjät harjoittelevat perushävittäjäliikehtimistä:
− Voi havaita, että meidän oppilaillamme on helpompaa kehittyä hyviksi ilmassa, koska koneesta saa helpommin suurimman kyvyn irti ilman, että asiaa täytyy miettiä. Jos ajatellaan ilmataistelua näkökentän ulkopuolella, niin F-18:ssa ei ole sellaista tilannetietoisuutta kuin meillä on, joten tällä hetkellä voitamme jokaisen harjoituksen."
Gripen-lentäjä: Gripen voittaa Hornetin aina - Siivet
Kun pitkän mediatilaisuuden jälkeen astumme Rissalan lentokentällä tuuliseen, mutta aurinkoiseen säähän suuren pomppulinnan näköisestä Saabin paviljongista, on meitä vastassa Ruotsin ilmavoimien kapteeni Henrik ”Sunshine”...siivet.fi
Greippi-mies kommentoi jonkun Red Flagin jälkeen Raptoria "worked as advertised" ja RAF:n Typhoon kuskit kutsuvat Greippiä hellittelynimellä "Canon fodder" joten saattaapi olla että vähän on lapin lisää."Voitamme jokaisen harjoituksen."
En usko hetkeäkään.
Et vissiin nyt ymmärtänyt mistä puhuttiin ja mihin vastasin....unohtui tuon perässä samassa kappaleessa oleva jatko: "...Typhoon pilots have often referred to the Gripen as ‘cannon-fodder’ due to its inferior thrust-to-weight ratio, speed, agility and armament, in the few cases where the Gripen has ‘come to play’ with its full electronic warfare capabilities, it has given Typhoons very nasty shocks." ja "RAF pilots who I have talked to with experience of the Saab fighter’s EW teeth first hand say that the ability of the aircraft to get alarmingly close without detection thanks entirely to EW is very impressive."
Kaikilla on vahvuutensa. Harva haluaa ehdoin tahdoin antautua EF:n kanssa kaartotaisteluun ainakaan, jos siinä on IRIS-T kyydissä. Ehkä se alasampuminen tehdään sitten kauempaa vaikka toisen koneen voimin.
Kun kone on noin hyvä, se varmasti menee kaupaksi hyvin ja varmasti se myös voittaa kaikki tarjouskilpailut, joihin osallistuu???"Voitamme jokaisen harjoituksen."
En usko hetkeäkään.
Vanhempi Argus 100B on halvempi konstruktio ja riittävän pätevä, vaikka ei ole suoranaista meva-tutkaa. Tietääkseni myös Argus 100 sai teknologiaa, jolla Erieye-tutkalla voidaan havaita mereltä jollan kokoisia kohteita. En tiedä sitten suve-periskoopista, voi olla vielä hankalaa.The order value is 1.553 billion SEK = 146 MEUR. Halpaa kuin saippua verrattuna toteutuneisiin Global Eye kauppoihin, toki kaupan sisältö ei ole tiedossa.
Login required | Planespotters.net
planespotters.net
Hyvin näyttää olevan saatavilla varastoituja Saab 2000 -koneita, valmistajallakin 3 kpl + 1 lentävä.