Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Netin syövereistä löytyy ilmeisesti sisäpiirin kommentteja. Tässä aluksi pari:

F-16 has a higher TWR, but one need to consider drag and wing loading too. The Gripen has much lower drag. And far lower wing loading. It can reach supersonic speeds on dry thrust while carrying a full armament of four AMRAAM's two Sidewinders and an external fuel tank. Even though the Gripen lacks the TWR of the F-16 it can nearly match it in climb rate thanks to low drag.

In exercises with Finnish F/A18s the Gripen won all of the WVR and BVR fights. The TIDLS proved to be superior tool in BVR fights. The F/A18s were hit with multiple simulated AMRAAM shots before they knew the Gripens were present. The Gripen pilots said in WVR dogfights the F/A 18 became easier to take out the lower they went, and at 2 000m, there was simply no contest.
 
Netin syövereistä löytyy ilmeisesti sisäpiirin kommentteja. Tässä aluksi pari:

F-16 has a higher TWR, but one need to consider drag and wing loading too. The Gripen has much lower drag. And far lower wing loading. It can reach supersonic speeds on dry thrust while carrying a full armament of four AMRAAM's two Sidewinders and an external fuel tank. Even though the Gripen lacks the TWR of the F-16 it can nearly match it in climb rate thanks to low drag.

In exercises with Finnish F/A18s the Gripen won all of the WVR and BVR fights. The TIDLS proved to be superior tool in BVR fights. The F/A18s were hit with multiple simulated AMRAAM shots before they knew the Gripens were present. The Gripen pilots said in WVR dogfights the F/A 18 became easier to take out the lower they went, and at 2 000m, there was simply no contest.
Suomen Ilmavoimien edustaja taas sanoi että Raptoria vastaan pärjättiin hyvin kurvatappelussa kun oli kypärätähtäin ja AIM-9X. Poliitikkojen matematiikalla tuosta vois vetää johtopäätöksen että Gripenin nykyversio on siis täysin suvereeni Raptoria vastaan. On se jännää kun ne jenkit vaan ei noilla budjeteilla osaa ja Ruottalaiset onnistuu omilla budjeteillaan täydellisesti.

Veikkaus on, että netin syöverien kertomuksissa ei ole ihan kaikkia yksityiskohtia mainittu.

Onko Gripukan C:ssä kypärätähtäin? E mallissa varmaan jo onkin ja Asraam pitänee sisälläännkääntyvän hakupään?
 
Saman tapainen maininta Hornetin suhteen löytyy Siivet-lehdestä:

"Gripenin lentämisen helppous verrattuna F/A-18 Hornetiin käy Björlingin mukaan ilmi vuosittaisessa Arctic Fighter Meetissä, jossa nuoret suomalaiset ja ruotsalaiset hävittäjälentäjät harjoittelevat perushävittäjäliikehtimistä:

− Voi havaita, että meidän oppilaillamme on helpompaa kehittyä hyviksi ilmassa, koska koneesta saa helpommin suurimman kyvyn irti ilman, että asiaa täytyy miettiä. Jos ajatellaan ilmataistelua näkökentän ulkopuolella, niin F-18:ssa ei ole sellaista tilannetietoisuutta kuin meillä on, joten tällä hetkellä voitamme jokaisen harjoituksen."

 
Saman tapainen maininta Hornetin suhteen löytyy Siivet-lehdestä:

"Gripenin lentämisen helppous verrattuna F/A-18 Hornetiin käy Björlingin mukaan ilmi vuosittaisessa Arctic Fighter Meetissä, jossa nuoret suomalaiset ja ruotsalaiset hävittäjälentäjät harjoittelevat perushävittäjäliikehtimistä:

− Voi havaita, että meidän oppilaillamme on helpompaa kehittyä hyviksi ilmassa, koska koneesta saa helpommin suurimman kyvyn irti ilman, että asiaa täytyy miettiä. Jos ajatellaan ilmataistelua näkökentän ulkopuolella, niin F-18:ssa ei ole sellaista tilannetietoisuutta kuin meillä on, joten tällä hetkellä voitamme jokaisen harjoituksen."

Parempi tilannetietoisuus mainittu. Ovatko Hornetit olleet hyökkäämässä Ruotsiin ja siksi heillä tilannekuvaetu?
Ruotsalaisten mukaan Gripenillä on helpompi kehittyä hyviksi ilmassa. Sehän on eriasia kuin olla hyviä.
 
Niin eikö suomalaiset kehuskelleet jollain 10:1 pudotussuhteella kv. harjoituksissa...
 
...unohtui tuon perässä samassa kappaleessa oleva jatko: "...Typhoon pilots have often referred to the Gripen as ‘cannon-fodder’ due to its inferior thrust-to-weight ratio, speed, agility and armament, in the few cases where the Gripen has ‘come to play’ with its full electronic warfare capabilities, it has given Typhoons very nasty shocks." ja "RAF pilots who I have talked to with experience of the Saab fighter’s EW teeth first hand say that the ability of the aircraft to get alarmingly close without detection thanks entirely to EW is very impressive."

Kaikilla on vahvuutensa. Harva haluaa ehdoin tahdoin antautua EF:n kanssa kaartotaisteluun ainakaan, jos siinä on IRIS-T kyydissä. Ehkä se alasampuminen tehdään sitten kauempaa vaikka toisen koneen voimin.
 
...unohtui tuon perässä samassa kappaleessa oleva jatko: "...Typhoon pilots have often referred to the Gripen as ‘cannon-fodder’ due to its inferior thrust-to-weight ratio, speed, agility and armament, in the few cases where the Gripen has ‘come to play’ with its full electronic warfare capabilities, it has given Typhoons very nasty shocks." ja "RAF pilots who I have talked to with experience of the Saab fighter’s EW teeth first hand say that the ability of the aircraft to get alarmingly close without detection thanks entirely to EW is very impressive."

Kaikilla on vahvuutensa. Harva haluaa ehdoin tahdoin antautua EF:n kanssa kaartotaisteluun ainakaan, jos siinä on IRIS-T kyydissä. Ehkä se alasampuminen tehdään sitten kauempaa vaikka toisen koneen voimin.
Et vissiin nyt ymmärtänyt mistä puhuttiin ja mihin vastasin.
Kyse oli siitä voittaako Geipen kaikki harjoitukset kuten osa takaportinmetsästäjistä antaa ymmärtää. Ei voita, ei sellaista konetta ole olemassakaan, tai sitten harjoitukset ovat huonoja.
 
Juu onhan tuo väite käsitelty jo täällä pari kertaa aiemminkin, ainakin yksi FAF-pilotti kiistää asian omaltakin osaltaan lehtitiedoissa.
 
Outoa oli se tuossa höpinässä että GBU-39 block I on vain gps/ins ohjauksella tietääkseni eikä sillä ole laserhakuisuutta. Miten se siis voi osua muka liikkuviin maaleihin? Sen kyvyn tuo vasta Stormbreaker / GBU-53. GBU-39 maalitiedot siis syötetään ennen laukaisua koordinaatteina,
Features
The SDB system employs a smart carriage capable of carrying four 250-lb class guided air-to-surface munitions. It is capable of destroying high-priority fixed and stationary targets from Air Force fighters and bombers in internal bays or on external hard-points.

The weapon system is capable of standoff ranges in excess of 40 nautical miles. The system can be targeted and released against single or multiple targets. SDB target coordinates are loaded into the weapon before release either on the ground or in the air by the aircrew. Once the weapon is released, it relies on GPS/INS to self-navigate to the desired impact point. https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sh...73/gbu-39b-small-diameter-bomb-weapon-system/
 
Tuota @Daniel tekemää "löytöä" on käsitelty ennenkin foorumilla. Jonkun random-svedun Quoraan kirjoittama vastaus johonkin Greippi vs F-16 kysymykseen.

Tarinassa on paljon omituisuuksia, mm se että Hornet pärjäisi huonommin mitä matalammalla ollaan kun taitaa olla nimenomaan toisin päin, vähän kyseenalaista on sekin että lennetäänkö BFM-harjoituksia noin matalla. Epäilen.
 
The order value is 1.553 billion SEK = 146 MEUR. Halpaa kuin saippua verrattuna toteutuneisiin Global Eye kauppoihin, toki kaupan sisältö ei ole tiedossa.


Hyvin näyttää olevan saatavilla varastoituja Saab 2000 -koneita, valmistajallakin 3 kpl + 1 lentävä.
Vanhempi Argus 100B on halvempi konstruktio ja riittävän pätevä, vaikka ei ole suoranaista meva-tutkaa. Tietääkseni myös Argus 100 sai teknologiaa, jolla Erieye-tutkalla voidaan havaita mereltä jollan kokoisia kohteita. En tiedä sitten suve-periskoopista, voi olla vielä hankalaa.

Se mitkä on sitten ylläpitokustannukset on toinen juttu. Emiraattien ekat versiot myytiin messevillä ylläpitosopimuksilla, mutta tietysti se ei ole tyhmä joka pyytää....
Se tosin ihmetyttää että Erieye ei ole varsinaisesti mikään hittituote, vaikka sitä on myyty kyllä jonkin verran kaukoitään. Länteen se ei ole kelvannut, mutta syy voi olla NATO ja AWACS-koneet.
 
Olenko ymmärtänyt ihan oikein?

Saab 340 + Erieye= Saab 340 AEW/C = Argus 100B (ruotsin ilmavoimien tunnus)

Bombardier Global 6000 + Erieye = GlobalEye
 
Back
Top