Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näin ulkomuistista:
"Vanhaa" Erieyeä on valmistettu/tarjottu Embraer 145, Saab 340 ja Saab 2000 koneiden selkään asennettuna. Ruotisin käyttämä Argus on Saab 340, vientimalleissa sitten myös muita.
Globale Eyessä Bombardierin Global 6000:en on integroitu parannettu Erieye ER + muita sensoreita (mm. merivalvontatutka + FLIR).
 
Outoa oli se tuossa höpinässä että GBU-39 block I on vain gps/ins ohjauksella tietääkseni eikä sillä ole laserhakuisuutta. Miten se siis voi osua muka liikkuviin maaleihin? Sen kyvyn tuo vasta Stormbreaker / GBU-53. GBU-39 maalitiedot siis syötetään ennen laukaisua koordinaatteina,

Tätä ihmettelin joskus itsekin. Kyseessä voi olla laserohjautuva GBU-39B/B-versio, mutta käsittääkseni Ruotsilla ei sitä ole.
 
Lisää väitteitä netistä:

"Gripen will, due to size only, give approximate 25% of the radar reflection of a F35 JSF.

The RCS on the Gripen A was measured to 0.1 in average. Even if the Gripen E is bigger, the RCS will be considerably lower. Not stealth and not close to the F-35 or F-22 but with a comfortable distance to any other fighter on the market.

According to some USAF sources, the F22 radar signature is that of a small bird, the F-35 that of a smaller chicken, and the Gripen NG with air-air missiles as that of a medium-large bird of pray, such as an Eagle, in terms of IR/Heat, the Gripen and the Rafalé performs very well, and even having smaller signatures than that of the F-22 and F-35."
 
Toinen näiden lainausten kirjoittajista esittelee itsensä näin: Stefan Englund, former Lieutenant Swedish Air Force Flight Engineering (1986-1991). Ehkä hänellä on vanhoja, avosuisia tuttuja sikäläisissä ilmavoimissa.
 
Väitteet netistä vaativat linkin tuekseen, jotta niiden arvoa voi arvioida. Tämä teksti näyttää olevan "Robbanilta" pakistanilaisfoorumilla. Jää valitettavasti aika ohkaiseksi, ellei joku osaa vahvistaa Robbanin henkilöä taikka lähteitä, kun hän ei itse niitä kerro. Jostain kopsattua ainakin osa, mutta mistä, ei kerro.
Ihan silkkaa sitä itseään tuo kyllä näyttäisi olevan. Ei ole kyllä minkään sisäpiiriläisen kynästä peräisin.
 
Toinen näiden lainausten kirjoittajista esittelee itsensä näin: Stefan Englund, former Lieutenant Swedish Air Force Flight Engineering (1986-1991). Ehkä hänellä on vanhoja, avosuisia tuttuja sikäläisissä ilmavoimissa.
Kyllä niistä voisi osa olla myös jostain ruotsinkielisestä paperijulkaisusta. Saisivat vaan kertoa mistä. Eli ei se kaikki välttämättä keksittyä ole, mutta..
 
Toinen näiden lainausten kirjoittajista esittelee itsensä näin: Stefan Englund, former Lieutenant Swedish Air Force Flight Engineering (1986-1991). Ehkä hänellä on vanhoja, avosuisia tuttuja sikäläisissä ilmavoimissa.
Sehän ei kerro siitä mitään että kuinka svedut tietäisivät F-35 tutkaheijasteen, kun eivät edes osaa rakentaa häivekonetta. Enemmänkin siitä että niitä vituttaa kun F-35 voittaa kaikki skabat ja vie gripukkaa kuin mätää kukkoa. Vähän sama kuin kukaan muu ei usko niiden Korona-strategiaankaan, vaikka kuinka tatuoivat Tegnellin pärstäkuvia kehoonsa.
 
Sehän ei kerro siitä mitään että kuinka svedut tietäisivät F-35 tutkaheijasteen, kun eivät edes osaa rakentaa häivekonetta. Enemmänkin siitä että niitä vituttaa kun F-35 voittaa kaikki skabat ja vie gripukkaa kuin mätää kukkoa. Vähän sama kuin kukaan muu ei usko niiden Korona-strategiaankaan, vaikka kuinka tatuoivat Tegnellin pärstäkuvia kehoonsa.
Mahtaa Sweduja nolottaa, kun mainitsivat joskus että Gripen NG:tä arvioidaan ulkomaille myyvän 500 kpl.
 
Sehän ei kerro siitä mitään että kuinka svedut tietäisivät F-35 tutkaheijasteen, kun eivät edes osaa rakentaa häivekonetta. Enemmänkin siitä että niitä vituttaa kun F-35 voittaa kaikki skabat ja vie gripukkaa kuin mätää kukkoa.

Ukraina on nyt uusimassa konekalustoaan. Jopa yli 100 konetta olisi lähivuosina ostoslistalla ja kandidaattien joukossa ei välttämättä ole F-35. Silloin siis voidaan nähdä erilainen kisa kuin länsi-Euroopan maissa.
 
Ukraina on nyt uusimassa konekalustoaan. Jopa yli 100 konetta olisi lähivuosina ostoslistalla ja kandidaattien joukossa ei välttämättä ole F-35. Silloin siis voidaan nähdä erilainen kisa kuin länsi-Euroopan maissa.
108 Super Hornetia voisi olla Ukrainalle ihan hyvä hankinta. Lähentää yhteistyötä suoraan Amerikan kanssa näin ja nostaa Venäjän kynnystä tehdä mitään Ukrainalle. Tosin, kun ottaa huomioon kuinka Venäjä onnistui nappaamaan joitakin Ukrainan ilmavoimien hävittäjiä konfliktik alkuvaiheissa muistaakseni, taitaa Growlerit jäädä hyväksymättä Ukrainalle.
 
108 Super Hornetia voisi olla Ukrainalle ihan hyvä hankinta. Lähentää yhteistyötä suoraan Amerikan kanssa näin ja nostaa Venäjän kynnystä tehdä mitään Ukrainalle. Tosin, kun ottaa huomioon kuinka Venäjä onnistui nappaamaan joitakin Ukrainan ilmavoimien hävittäjiä konfliktik alkuvaiheissa muistaakseni, taitaa Growlerit jäädä hyväksymättä Ukrainalle.

USA varmasti harkitsee tarkkaan mitä kalustoa millekin maalle myydään. Esim. Taiwaniin on myyty vain F-16:ia ja Kroatiaan ei Israel saanut myydä omiaan edes käytettynä. Siksi Growleria tuskin tarjotaan tuonne kuten ei F-35:takaan.

Ukrainan korvattavissa koneissa on monenlaista tyyppiä. Saa nähdä ostavatko uudet koneet kaikki yhtä vai useampaa konetyyppiä.
 
USA varmasti harkitsee tarkkaan mitä kalustoa millekin maalle myydään. Esim. Taiwaniin on myyty vain F-16:ia ja Kroatiaan ei Israel saanut myydä omiaan edes käytettynä. Siksi Growleria tuskin tarjotaan tuonne kuten ei F-35:takaan.

Ukrainan korvattavissa koneissa on monenlaista tyyppiä. Saa nähdä ostavatko uudet koneet kaikki yhtä vai useampaa konetyyppiä.
Veikkaan, että Super Hornet ilman Growleria vielä mahdollisesti onnistuisi.
 
Ukraina on nyt uusimassa konekalustoaan. Jopa yli 100 konetta olisi lähivuosina ostoslistalla ja kandidaattien joukossa ei välttämättä ole F-35. Silloin siis voidaan nähdä erilainen kisa kuin länsi-Euroopan maissa.

Jaha, että nyt on tällaiset suunnitelmat tulilla! Aikaisemmin oli suunnitteilla mahtipontinen MiG-29:n jatkokehitelmä.


Tosin on ehkä syytäkin ostaa ulkomaista... Aiemmin siellä kävi näin ikävästi, että vieraileva ilmakansalliskaartin F-15 pilotti tuli maahan Su-27:n kyydissä. (Ei tosin Oregonin meilläkin vierailleita, vaan Kalifornian.)


F-16 voipi olla ukrainalaisille melko varma valinta. Ei ole eurooppalaisia sotkemassa kuvioita kaasuputkiensa kanssa. Jos rahat eivät riitä uusiin, niin Yhdysvalloista varmaan löytyy jotain tekohengitettäviä raatoja.
 
Israelin ei annettu myydä omiaan käytettynä/päivitettynä Itä-Europpaan joten eiköhän se USA pitäne saman voimassa. Eli varma voitto jos vain maksu onnistuu.
 
Ukraina on nyt uusimassa konekalustoaan. Jopa yli 100 konetta olisi lähivuosina ostoslistalla ja kandidaattien joukossa ei välttämättä ole F-35. Silloin siis voidaan nähdä erilainen kisa kuin länsi-Euroopan maissa.
Tässä monivalintatehtävä jolla pystyy noin 100% todennäköisyydellä arvioimaan mihin koneeseen päätyvät jos tuo ikinä toteutuu:

1. Mitä Ukraina tulee hankinnassaan painottamaan?


1. Turvallisuuspolitiikkaa
2. Turvallisuuspolitiikkaa
3. Turvallisuuspolitiikkaa

2. Mikä maa tarjoaa ylivoimaisesti eniten mitä tulee kysymyksen 1 oikeaan vastaukseen?

1. Yhdysvallat
2. Yhdysvallat
3. Yhdysvallat

3. Mikä maa ei tarjoa yhtään mitään mitä tulee kysymyksen 1 oikeaan vastaukseen?

1. Ruotsi
2. Ruotsi
3. Ruotsi

4. Mitä Yhdysvaltalaiskonetta kaikki muutkin persaukiset Itä Euroopan maat ovat hankkineet?

1. F-16
2. F-16
3. F-16

5. Valitseeko Ukraina noista kolmesta koneesta

1. F-16
2. F-16
3. F-16
 
Kun on tuoretta taistelukokemusta maan itäosasta tietää paljon mitä parannuksia uusista koneista pitää löytyä.

Gyllis1:n monivalintatehtävän perusteella voisi ajatella että Gripenin parhaat myyntimahdollisuudet on maissa joille Venäjä ei ole rajanaapuri.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top