Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Stephan Englund oli kirjoittanut Quoraan sen ensin linkkaamasi pätkän niistä eri ilmasotaharjoituksista joihin Greippi on osallistunut.Entäpä kun itse Saab viittaa tämän Stefan Englundin juttuihin? Ei kai Saab ottaisi riskiä, jos olisi kyse huuhaasta?
Stories | Saab
Get to know our business and our people by reading our latest stories. Feel free to share the stories!saab.com
Se olikin ASEA-tutka.Voi jeesus Vaikka AESA-tutkien suorituskyvystä ei hirveästi tietoa löydykään, niin silti voi sanoa että ei.
Se olikin ASEA-tutka.
Sitten vielä erikoisin väittämä:
Our ASEA radar have the ability to 'see' stealthed aircrafts due to the 'electromagnetic holes' they will create in the air flying under stealth. We don't need to 'burn through' to do that, it will be 'passive mode', defining their position.
One way of detecting stealth, which normally is not mentioned, is through noise analysis, this has been used in subs for decades. A stealth plane is like a flying vacuum cleaner sucking up background noise. The computers now have so high capacity fitting in fighters and can now analyse the noise and existing anomalies in the back ground noise. A moving “noise free” spot is a clear indication of a stealth plane and will, with the latest sensor fusion on the Gripen be presented as an echo and a possible target ID, even a suggestion to act, pre-selected by the fighter.
Our new Gripen will see a F35 JSF coming at least as fast as it will be able to see a Gripen, and that is in good time before any need to shoot.
Ettei olisi ollut näkymä elektromagneettisesta reiästä se, mikä Wallenbergin silmäkulmassa välkkyi...Elektromagneettinen reikä on varmaankin innostanut muitakin tutkanvalmistajia valmistamaan omia häiveentappajiaan? Aikaahan tuosta uutisesta on jo 11 vuotta.
11 vuotta sitten Gripen E ja sen tutka taisi olla vain pilke Wallenbergin silmäkulmassa.
108 Super Hornetia voisi olla Ukrainalle ihan hyvä hankinta.
Elektromagneettinen reikä on varmaankin innostanut muitakin tutkanvalmistajia valmistamaan omia häiveentappajiaan?
Sitten vielä erikoisin väittämä:
Our ASEA radar have the ability to 'see' stealthed aircrafts due to the 'electromagnetic holes' they will create in the air flying under stealth. We don't need to 'burn through' to do that, it will be 'passive mode', defining their position.
One way of detecting stealth, which normally is not mentioned, is through noise analysis, this has been used in subs for decades. A stealth plane is like a flying vacuum cleaner sucking up background noise. The computers now have so high capacity fitting in fighters and can now analyse the noise and existing anomalies in the back ground noise. A moving “noise free” spot is a clear indication of a stealth plane and will, with the latest sensor fusion on the Gripen be presented as an echo and a possible target ID, even a suggestion to act, pre-selected by the fighter.
Our new Gripen will see a F35 JSF coming at least as fast as it will be able to see a Gripen, and that is in good time before any need to shoot.
Toinen mahdollisuus lienee jos kohde on tutkien välissä, vaikkapa AWACSin ja hävittäjän. Ei varmaan kovin käytännöllinen strategia.Tuo on teknisesti täysin realistinen tekniikka jos a) käytössä on riittävä laskentakapasiteetti b) vastaanotin on riittävän iso/jakautunut kuten AESA ja sitten c) käytettävissä on kiinteä tausta. Esimerkiksi maan pinta.
Toimiakseen tuo siis vaatii sen, että lähettimen ja mitattavan kohteen takana on paikallaan pysyvä tausta josta saadaan kaiku takaisin lähettäjälle. Jos tällainen tilanne on olemassa, tuo on täysin mahdollista.
Se, miten realistisia nuo oletukset ovat taistelutilanteessa on kokonaan eri asia. Käytännössä se vaatisi havainnoitsijan olevan korkeammalla kuin havainnoitava kohde ja etäisyys ei voi olla tolkuton suhteessa lähetystehoon ja modulien määrään. Minkä lisäksi lähettimen, taustan ja välissä olevan objektin suhteellinen asema toisiinsa nähden vaikuttaa tuohon paljon (nokka kohti vai peilaus suoraan ylhäältä esim.) joskin tämä on sitten laskentateho ja toisaalta sensorien herkkyyskysymys.
Teoria on kuitenkin täysin validi.
Toinen mahdollisuus lienee jos kohde on tutkien välissä, vaikkapa AWACSin ja hävittäjän. Ei varmaan kovin käytännöllinen strategia.
No niin, nyt on parempi; kyllä tämä Stefan Englund lienee todellinen henkilö. On täysin mahdollista, että hän on kuullut nämä kaikki jutut suoraan suden suusta eli entisiltä kollegoiltaan, taikka jostain kansallisesta mediasta.Entäpä kun itse Saab viittaa tämän Stefan Englundin juttuihin? Ei kai Saab ottaisi riskiä, jos olisi kyse huuhaasta?
Stories | Saab
Get to know our business and our people by reading our latest stories. Feel free to share the stories!saab.com
Tuosta artikkelista ilmenee että nyt on 12 aktivi- ja reservipilottia seitsemääntoista Gripen-koneeseen. Sehän ei ole Gripenin vika, vaan se johjtuu siitä että pilottikato on ollut suurta. Ovat siirtyneet rauhallisempiin maihin joilla on paremmat tulevaisuudennäkymät sekä pilotin että yhteiskunnan osalta.Vielä ei luiskaan...
Niin, eihän tuo konseptina poikkea kovin paljoa palstallakin harjoitetusta tv-antennisignaalin passivisesta kuuntelusta, jolloin "varjosta" voi tunnistaa lentokoneita. Se mikä on epärealistista on havaintoihin tarvittava aika ja sitten kill chain. Kumpikaan ei etene oikein ajatuksella, että kyky vietäisiin hävittäjän nokalle tarkoituksena ryhtyä toimiin toista hävittäjää vastaan.Teoria on kuitenkin täysin validi.
Niin, eihän tuo konseptina poikkea kovin paljoa palstallakin harjoitetusta tv-antennisignaalin passivisesta kuuntelusta, jolloin "varjosta" voi tunnistaa lentokoneita. Se mikä on epärealistista on havaintoihin tarvittava aika ja sitten kill chain. Kumpikaan ei etene oikein ajatuksella, että kyky vietäisiin hävittäjän nokalle tarkoituksena ryhtyä toimiin toista hävittäjää vastaan.
Signature management -ajattelussa pitää ottaa huomioon milloin on tarve näyttäytyä enemmän kuin paras häivekyky. Silloin kuvaan tulee perinteisiä metodeja kuten harhautus. Toiset koneet, Luneburg, MALD-J yms.
No joo, tuolla teknologialla ja toimintatavalla 4G-kone pystyy HAVAITSEMAAN stealth-koneen. Vielä on matkaa siihen, että stealth-koneet olisivat pelkkiä harjoitusmaaleja. Eivätkö ne pysty ampumaan takaisin???Kuten sanottu, bistationaarinen tutka on eri asia.
Jos taustaa ja laskentakapasiteettia löytyy, tuo teoria ei vaadi sen enempää aikaa kuin normaalikaan keilaus. Mutta asentovaatimus on sitten eri asia.
Karkeasti sanottuna. Jos tuo teoria voidaan viedä käytäntöön, niin kone, jolla on kyky suurempaan lentokorkeuteen pystyy käyttämään stealth- koneita harjoitusmaaleina niin kauan kuin puikkoja riittää. Extrabonuksena se, että jos korkeusetu on riittävän suuri, stealth-koneet eivät pysty ampumaan takaisin tällä hetkellä.
Mikä on sinänsä hauskaa, koska kyseessä on juuri se skenaario johon AMRAAM aikanaan kehitettiin.