Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Se olisi hauska tilanne, jos Gripen voittaisi suorituskykyarvioinnin ja tulisi esitykseen valtioneuvostolle (josta se menisi varmaan sukkana lävitse). Siinä olisi mukavaa katsella miten eräät politiikot (varsinkin Vasemmistoliittolaiset) ja media, jotka ovat haukkuneet HX-hankkeen väen korruptoituneiksi jo valmiiksi F-35:n puolella oleviksi ja haukkuneet koko HX-kilpailutuksen pelkäksi teatteriksi, reagoisivat.
 
Se olisi hauska tilanne, jos Gripen voittaisi suorituskykyarvioinnin ja tulisi esitykseen valtioneuvostolle (josta se menisi varmaan sukkana lävitse). Siinä olisi mukavaa katsella miten eräät politiikot (varsinkin Vasemmistoliittolaiset) ja media, jotka ovat haukkuneet HX-hankkeen väen korruptoituneiksi jo valmiiksi F-35:n puolella oleviksi ja haukkuneet koko HX-kilpailutuksen pelkäksi teatteriksi, reagoisivat.
Tai miten reagoisi se noin 90% joka ei usko Gripenin voiton olevan mahdollinen ilman raskasta poliittista ohjausta. Salaliittoteoriat lähtisivät liitoon joka tapauksrssa.
 
Se olisi hauska tilanne, jos Gripen voittaisi suorituskykyarvioinnin ja tulisi esitykseen valtioneuvostolle (josta se menisi varmaan sukkana lävitse). Siinä olisi mukavaa katsella miten eräät politiikot (varsinkin Vasemmistoliittolaiset) ja media, jotka ovat haukkuneet HX-hankkeen väen korruptoituneiksi jo valmiiksi F-35:n puolella oleviksi ja haukkuneet koko HX-kilpailutuksen pelkäksi teatteriksi, reagoisivat.
Rigg... wait what... ja kahvit näppikselle.

Todennäköisintä on, että päästään seuraamaan kuinka Wallenbergiä ei edelleenkään naurata ja kuinka tekee sen tiettäväksi.
Ehkä Hultqvist/Löfven vain toteaa ohimennen, ettei päästä ihan syvintä mahdollista yhteistyötä hakemaan.
Saabille on todellisuudessa voitto, että pääsee maaliin vertailukelpoisena muihin nähden. Sitäkään ei näet ole vielä saavutettu. Kun sen saavat niin sitten voivat olla edes vähän tyytyväisempiä omaan ostokseensa kun sitä ei diskata kaikkialla nähdessä. Globaalille tuli myös mainosta ja siitä saatta kauppoja vielä tulla.

Sveitsistä saa ennakot kaikkien muiden osalta. Voittajan puntari painuu Suomen osalta syvemmälle. Paitsi F-35 voitto ei muuta asetelmia, mutta sen häviö kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Se olisi hauska tilanne, jos Gripen voittaisi suorituskykyarvioinnin ja tulisi esitykseen valtioneuvostolle (josta se menisi varmaan sukkana lävitse). Siinä olisi mukavaa katsella miten eräät politiikot (varsinkin Vasemmistoliittolaiset) ja media, jotka ovat haukkuneet HX-hankkeen väen korruptoituneiksi jo valmiiksi F-35:n puolella oleviksi ja haukkuneet koko HX-kilpailutuksen pelkäksi teatteriksi, reagoisivat.


Miten tollainen tollainen voisi voittaa uudet koneet ? En näe tota mahdollisuutena edes vittu demokraattien sitä ajaessa pressaksi ja sit repuplikaanien pressa olisi vaikka nyt f-35. Edes sellaiseen kusetukseen ei pystyisi toi porukka kun tietääkseni arvion suorittaa ihan meidän ilmavoimamme ? Turha spekuloida mielestäni asioilla mitkä ei ole tässä ulottovuudessa mitenkään mahdollisia.
 
Se olisi hauska tilanne, jos Gripen voittaisi suorituskykyarvioinnin ja tulisi esitykseen valtioneuvostolle (josta se menisi varmaan sukkana lävitse). Siinä olisi mukavaa katsella miten eräät politiikot (varsinkin Vasemmistoliittolaiset) ja media, jotka ovat haukkuneet HX-hankkeen väen korruptoituneiksi jo valmiiksi F-35:n puolella oleviksi ja haukkuneet koko HX-kilpailutuksen pelkäksi teatteriksi, reagoisivat.
Todennäköisesti kiistäisivät koskaan väittäneen HX-hanketta korruptoituneeksi. "Oseania on aina ollut sodassa Itäaasiaa vastaan"
 
Todennäköisesti kiistäisivät koskaan väittäneen HX-hanketta korruptoituneeksi. "Oseania on aina ollut sodassa Itäaasiaa vastaan"

"And if all others accepted the lie which the Party imposed — if all records told the same tale — then the lie passed into history and became truth."​


George Orwell: 1984
 
Miksei nyt voida tehdä vapaasti päätöstä kun siihen pystyttiin 90 luvun alussakin.. Venäläinen jätettiin kylmästi ulkopuolelle ja ruotsalaiset ei ollut lähelläkään valintaa. Faktojen perusteella Hornet valittiin ja oikeassa oltiin jälki käteenkin arvioidessa. Hurrit luuli olevansa vahvoilla silloin kun ollaan ikäänkuin sukulaisia.
 
Miksei nyt voida tehdä vapaasti päätöstä kun siihen pystyttiin 90 luvun alussakin.. Venäläinen jätettiin kylmästi ulkopuolelle ja ruotsalaiset ei ollut lähelläkään valintaa. Faktojen perusteella Hornet valittiin ja oikeassa oltiin jälki käteenkin arvioidessa. Hurrit luuli olevansa vahvoilla silloin kun ollaan ikäänkuin sukulaisia.
Ja muistan lukeneeni, että eräs Wallenberg jonkun kokouksen yhteydessä vei PuM Rehnin sivuummalle ja latoi suoraan uhkauksen että joko ostatte Gripenin tai minä vedän sijoitukseni ja niiden luomat työpaikat Suomesta pois. Rehn sanoi täydellisen pöyrostyneenä näin törkeästä uhasta, että häntähän tai Suomea ei v**** kiristetä vaan esitykseen päätyy sotilaallisesti paras järjestelmä. Ja niin päätyikin, ja Wallenberg sai pitää tunkkinsa minitoimihävittäjineen.
 
Suomen maantietukikohdat on kai rakennettu Viggenien tukemista varten. Mig-21 laskuvauhti oli liian iso ja Draken siipi oli liian suuri semmoiseen
 
Onko sinulla kaikki OK?

" Suomen ensimmäiset yleisten maanteiden levitettyjen kohtien maankäytössä varalaskupaikoiksi nimetyt maantietukikohtien paikat perustettiin 1960-luvulla."

Kerropas että mitä varten ne tehtiin kun Drakenit tuli vasta 1970-luvulla. Kuunnelkaa kaikki, aab kertoo nyt kaikille. Varmaan ostimme Drakenin varaosiakin jo 1960, vaikka varsinainen kone-ostos vasta 1976.
 
" Suomen ensimmäiset yleisten maanteiden levitettyjen kohtien maankäytössä varalaskupaikoiksi nimetyt maantietukikohtien paikat perustettiin 1960-luvulla."

Kerropas että mitä varten ne tehtiin kun Drakenit tuli vasta 1970-luvulla. Kuunnelkaa kaikki, aab kertoo nyt kaikille. Varmaan ostimme Drakenin varaosiakin jo 1960, vaikka varsinainen kone-ostos vasta 1976.
Lue tuosta: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/170039/SM1361.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Eli suihkukonekelpoisia kenttiä oli aluksi liian vähän ja sitten ne oli liian lähellä rajaa. Mutta kohdasta "kun vihollisen toiminta estäisi varsinaisten tukikohtien käytön" paistaa läpi motiivi eli resilienssi esim. tukikohtien pommituksiin liityen.

Ilmavoimien esikunta muistutti jatkuvasti kaikkia mahdollisia osapuolia lentokenttien rakentamisen ja kiitoteiden kestopäällystämisen kiireellisyydestä suihkukonekaluston tullessa käyttöön. Kulkulaitosministeriölle lähetetyssä kirjelmässä korostettiin työllisyystöinä tehtävien kiitoteiden rakentamiseen käytettävän sepelin louhimista luolatiloiksi suunnitelluista kallioista. Vuoden 1958 puoliväliin mennessä suihkukonekelpoisia kenttiä oli maassa vain neljä; Seutula, Luonetjärvi, Turku ja Oulu.
***
Vaikka rakenteilla ollut lentokenttäverkosto kohottikin merkittävällä tavalla Ilmavoimien toimintavalmiutta, ei se kokonaisuutena ollut Ilmavoimien kannalta paras mahdollinen. Suurin osa lentokentistä sijaitsi liian lähellä valtakunnan rajoja ja oli siten huonosti sopivia Ilmavoimien käyttöön sodan aikana. Ilmavoimien komentaja oli jo lentokenttäsuunnitelmien yhteydessä viitannut niihin mahdollisuuksiin, jotka tarjoutuivat valtakunnallisen maantierakennuksen yhteydessä. Tällöin voitaisiin suhteellisen pienin lisäkustannuksin saada aikaan tilapäisiä kiitoteitä, joihin voitaisiin sodan aikana muodostaa maantietukikohtia varsinkin silloin, kun vihollisen toiminta estäisi varsinaisten tukikohtien käytön.
***
Ilmavoimien komentaja ei lannistunut vastauksesta, ja lähetti helmikuussa 1958 pioneeripäällikölle tarkemmat suunnitelmat tilapäisten kiitoteiden rakentamisesta. Maantietukikohtien rakentamisen painopiste olisi lentokenttäverkoston aukkojen paikkaaminen Keski- ja Pohjois-Suomessa.
Tie- ja vesirakennushallitus suhtautui asiaan myötämielisesti. Tämän jälkeen hanke etenikin nopeasti. Valtioneuvosto teki päätöksen asiasta tammikuussa 1960. Käytännön suoritus toteutettaisiin siten, että tie- ja vesirakennushallituksen alaiset piiri-insinöörit neuvottelisivat hankkeista asianomaisten Ilmavoimien joukko-osastojen kanssa. Näin maantietukikohdat syntyivät aikanaan maanteiden valmistumisen myötä ilman suurempaa byrokratiaa.

Viggeniä varten... :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
" Suomen ensimmäiset yleisten maanteiden levitettyjen kohtien maankäytössä varalaskupaikoiksi nimetyt maantietukikohtien paikat perustettiin 1960-luvulla."

Kerropas että mitä varten ne tehtiin kun Drakenit tuli vasta 1970-luvulla. Kuunnelkaa kaikki, aab kertoo nyt kaikille. Varmaan ostimme Drakenin varaosiakin jo 1960, vaikka varsinainen kone-ostos vasta 1976.

Siteerataan tähän vaikkava suomenkielistä wikipediaa:

Varalaskupaikkojen verkosto luotiin vuodesta 1965 alkaen osana Puolustusvoimien uudelleenvarustamisprojektia melko nopeassa tahdissa.

Suomeen oli jo 1955 hankittu muutamia de Havilland Vampire -suihkuhävittäjiä, mitkä eivät olisi voineet käyttää työlentokenttinään jatkosodan aikaista soralentokenttäverkostoa.

Samaan aikaan 1960-luvulla Suomessa siirryttiin matkustajasuihkukoneiden aikakauteen, jolloin monet vanhat lentokentät, esimerkiksi Tampereen Härmälän lentokenttä, jäivät lyhyiksi.

Varalaskupaikkojen rakentamista perusteltiin julkisuudessa siviililentoliikenteen tarpeilla, mikä teki niistä poliittisesti hyväksyttävämpiä. Syynä varalaskupaikkojen rakentamiselle olivat kuitenkin sotilaalliset tarpeet: ilmavoimien kenttien tuhoutuminen ohjusiskujen vuoksi edellytti, että sotilaslentoasemien ja siviililentokenttien lisäksi rakennettiin varalaskupaikat.

Varalaskupaikkoja ei ole käytetty siviilisuihkulentoliikenteen varalaskupaikkana.
 
Voisi olla aika rulianssi ja päänvainva laskeutua matkustajakoneella varalaskupaikkaan ja tehdä se turvallisesti tieliikennettä vaarantamatta ja liikennettä tukkimatta, kun meillä on jo muutenkin kymmenien Finavian hallinnoimien lentokenttien + monta muuta pienempää kenttää verkosto niin, että kyllä melkein paikasta kuin paikasta pystyy jollekin lentokentälle liukumaan matkustajakoneella. Olisi myös aikamoinen työmaa saada vaikka se Airbus A330 käännettyä ympäri ja nousuun varalaskupaikalta. Varsinkin, jos koneeseen tuli vikaantumisia, jotka vaatisivat perusteellisempaa korjausta ilmaan pääsemiseksi.
 
" Suomen ensimmäiset yleisten maanteiden levitettyjen kohtien maankäytössä varalaskupaikoiksi nimetyt maantietukikohtien paikat perustettiin 1960-luvulla."

Kerropas että mitä varten ne tehtiin kun Drakenit tuli vasta 1970-luvulla. Kuunnelkaa kaikki, aab kertoo nyt kaikille. Varmaan ostimme Drakenin varaosiakin jo 1960, vaikka varsinainen kone-ostos vasta 1976.
MIG-21 F:t tulivat Karjalan Lennostoon vuonna 1963. Kaikkien aikojen ensimmäinen taisteluhävittäjien (Höyry-Mig) tekemä lasku varalaskupaikoille tapahtui Joutsassa 1967. Seuraavana oli Tervo 1968, jossa kokeiltiin rullausta noin kilometrin päässä oleville seisonta-alueille.
Talvella samaa kokeiltiin ensi kertaa 1972, Joutsassa. Siellä tehtiin myös "pimeä nousu" samassa harjoituksessa vain autojen valojen avustamana. Hiirolaan vastaavasti harjoiteltiin pimeän radan laskuja alkeellisen valastuksen tukemana samoina vuosina.
Drakenit tulivat myöhemmin.
Edit: Tervossa vuonna 1966 oli muistaakseni jo jotain kokeiluja, kalustoa en muista äkkiseltään. Vuonna 1967 alkaen olivat kuitenkin nykyaikaiset siirtyvät taistelutukikohdat synnytysvaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
" Suomen ensimmäiset yleisten maanteiden levitettyjen kohtien maankäytössä varalaskupaikoiksi nimetyt maantietukikohtien paikat perustettiin 1960-luvulla."

Kerropas että mitä varten ne tehtiin kun Drakenit tuli vasta 1970-luvulla. Kuunnelkaa kaikki, aab kertoo nyt kaikille. Varmaan ostimme Drakenin varaosiakin jo 1960, vaikka varsinainen kone-ostos vasta 1976.
Pssst
Viggen korvasi Drakenin Ruotsissa 70-luvun alussa.
 
Back
Top