Gripen E/F

Rovaniemi ja Kuopio ei ole minkäänlainen ongelma verrattuna tuon Kanadan Cold Lakeen ja Bagotvilleen.
Mutta silti kilpailukykyiset ehdot ja arvostus tarpeen. Nyt HX:n ammattimainen hoitelu antaa hyvät pohjat. Toisin taas kuin Kanadassa, jossa poliittisesti sekaannutaan eikä heidän lentäjien eduksi. Moiset rottelot, etenkin tuo taitolentokone luulisi olevan jo työturvallisuuskysymys eikä pelkästään arvottomuuden osoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Rovaniemi ja Kuopio ei ole minkäänlainen ongelma verrattuna tuon Kanadan Cold Lakeen ja Bagotvilleen.
Mutta silti kilpailukykyiset ehdot ja arvostus. Nyt HX:n ammattimainen hoitelu antaa hyvät pohjat. Toisin taas kuin Kanadassa, jossa poliittisesti sekaannutaan eikä heidän lentäjien eduksi.

Eikös nuo ole aika vertailukelpoiset?

Bagotville sijaitsee Saguenayn kaupungissa, joka on n. 144 000 asukkaan kaupunki. Yli puolen miljoonan asukkaan Quebec City on alle 200 km päässä Saguenaysta. Kuulostaa siis vahvasti Rissalalta.

Cold Lake puolestaan sijaitsee n. 15 000 asukkaan samannimisessä kaupungissa. Miljoonakaupunki Edmonton on n. 240 kilometrin päässä Cold Lakesta. Tukikohdan ympärillä on siis hieman pienempi kaupunki kuin mitä Rovaniemi on, mutta kolmen tunnin ajon päästä löytyy menoa ja meininkiä.

Ei tuo nyt niin kamalalta vaikuta. Mutta minä nyt kirjoitankin täältä pimeästä kellarista... :sneaky:
 
Eikös nuo ole aika vertailukelpoiset?
Väestö on samaa luokkaa, mutta Suomessa kyse on yliopistokaupungeista ja yleisesti halutuista asuinpaikoista. Lentotoimintaa myös Jkl ja Tre.

Eli pitäisi olla melkein itse Quebec Cityssä eli 700k (Kuopio) ja joku tuollainen Niagra Fallsin tapainen 220k (Rovaniemi) os vertailisi suuruuden mukaan maittain.

Kolmen tunnin ajon päästä... No onhan se toki selvää, että kyse on asioiden summasta. Yleinen arvostus, sijainti, laitteiden vanhuus, tehtävät (CAF sotatoimissa viime aikoina?), lentotuntien määrä, palkka ja veto muualle.

Se on jännä, että esim. harkitsevat sitä Super Hornetia ilman Growlereita.

Korona näyttää olleen onnenpotku pilottirekrylle. :unsure:
Sitä ennen turvauduttiin sopimussiviileihin.
 
Viimeksi muokattu:
Trudöön vaalilupaushan oli ettei F-35:ttä osteta. Epäilemättä mahdoton ajatus että poliitikko rikkoisi lupauksensa.
Kanada on vain vilttiketjun JSF-partneri, mutta on siihen kuitenkin muutama sata miljoonaa pumpattu, tuntuisi hullulta heittää ne menemään. Mutta ei sitä voi poiskaan sulkea, koska Kanada.
Jos haluaa taas yhden tragikoomillisen esimerkin sikäläisestä puolustusvälinehankintaprosesseista, niin googlatkaa "Snowbird Aircraft Replacement Project". Snowbirds on siis ilmavoimien taitolentoryhmä joka lentää vanhoilla Tutor-harjoituskoneilla (yksi tuli tonttiin viime vuonna, yksi lentäjä kuoli). 2003 esitettiin että tämä vanhentunut konetyyppi pitäisi korvata 'välittömästi' ja tämä päätös oli niin välitön että tällä hetkellä Tutoreiden elinikää on pidennetty vuoteen 2030 asti eikä mitään korvaajaprojektia ole käynnissä. Tämän voi meille siirtää sellaisella analogialla että Midnight Hawks lentäisi vielä Fouga Magistereilla.

Oikein modernin näköinen heittoistuin ainakin...


1612739078800.png
 
Sitä ennen turvauduttiin sopimussiviileihin.

Jos sopimussiviilit lähtevät tuonne erämaahan rahan perässä, niin eikö se kerro jotakin siitä, ettei kyse ole asuinolosuhteista sinänsä?
 
Jos sopimussiviilit lähtevät tuonne erämaahan rahan perässä, niin eikö se kerro jotakin siitä, ettei kyse ole asuinolosuhteista sinänsä?
No en tiedä onko vain huonoa suunnittelua. Puutetta vain on. Voihan sitä paniikissa maksaa tarpeeksi, että suostuvat hetken vaikka fakiirimatolla nukkumaan. Mutta millä saat perheet muuttamaan/pysymään ko. paikkakunnilla. Siitä kiikastaa pitemmällä tähtäimellä luultavasti monella.
 
No en tiedä onko vain huonoa suunnittelua. Puutetta vain on. Voihan sitä paniikissa maksaa tarpeeksi, että suostuvat hetken vaikka fakiirimatolla nukkumaan. Mutta millä saat perheet muuttamaan/pysymään ko. paikkakunnilla. Siitä kiikastaa pitemmällä tähtäimellä luultavasti monella.

Protip: Älä hanki naista ennen kuin olet asemapaikallasi.
 
Oikein modernin näköinen heittoistuin ainakin...
Kyllä vaan, ja jos katsoo videon viime vuonna sattuneesta fataalista onnettomuudesta (taisi olla ainakin Yleisilmailu -ketjussa) niin herää väkisinkin eräitä turvallisuusmarginaaleihin liittyviä kysymyksiä, vaikkei mitään ole kai virallisesti sanottu :( Noin muuten konetyyppi on kyllä kai varsin pidetty ja luotettavan maineessa.

Kuinka yleistä finskille (tjsp) loikkaaminen nyt tänä päivänä muuten on? Lentokapteenin ammatti ei ehkä nykyajan halpalentoyhtiöiden aikana ole enää niin hohdokas ja arvostettu kuin vielä 30-40 vuotta sitten?
 
Kuinka yleistä finskille (tjsp) loikkaaminen nyt tänä päivänä muuten on?
Viimeisen vuoden ja seuraavan viiden vuoden aikana täysin olematonta. Siviili-ilmailun kiinnostus Ilmavoimien lentäjiin herää vain silloin kun siviilimarkkinoilla ei ole sopivia lentäjiä tarjolla. Nykyinen sitoumusjärjestelmä tekee taloudellisesti hyvin kannattamattomaksi siirtyä liikennelentäjien normipalkoille kesken Ilmavoimien aktiivilentouran.
 
No en tiedä onko vain huonoa suunnittelua. Puutetta vain on. Voihan sitä paniikissa maksaa tarpeeksi, että suostuvat hetken vaikka fakiirimatolla nukkumaan. Mutta millä saat perheet muuttamaan/pysymään ko. paikkakunnilla. Siitä kiikastaa pitemmällä tähtäimellä luultavasti monella.
Usein akateeminen mies valitsee akateemisen naisen. Jos nainen ei ole opettaja, tai yleislääketieteen erikoislääkäri, tai sellaiseksi halajava, ei pienessä kaupungissä ole paljon työllisyys mahdollisuuksia. Puhumattakaan teatterista, ooperasta, baletista, useammasta kuin yhdestä elokuvateatterista ja mitä näitä akateemisen naisväen arvostamia huvituksia nyt onkaan. :)
 
Usein akateeminen mies valitsee akateemisen naisen. Jos nainen ei ole opettaja, tai yleislääketieteen erikoislääkäri, tai sellaiseksi halajava, ei pienessä kaupungissä ole paljon työllisyys mahdollisuuksia. Puhumattakaan teatterista, ooperasta, baletista, useammasta kuin yhdestä elokuvateatterista ja mitä näitä akateemisen naisväen arvostamia huvituksia nyt onkaan. :)

Jos ajatellaan, että lento-RUK aloitetaan 19-20-vuotiaana, sieltä tullaan ulos 20-21-vuotiaana ja aloitetaan heti kohta opinnot kadiksessa ohjaajalinjalla, niin kuinka moni on löytänyt puolison tuossa iässä? Jo kymmenen vuotta sitten tilastokeskus arvioi, että suomalainen mies solmii ensimmäisen avioliiton 32,5 vuoden iässä. Tyttöystävä voi olla, mutta jos sellainen on, niin se luultavasti vaihdetaan joka tapauksessa ennen alttarille astelua.

Mitä työllistymiseen muutoin tulee, niin eiköhän ainakin Kuopion alueelta löytyisi monen alan osaajille hommia? Kuopio on kolmanneksi suurin muuttovoittokunta Suomessa. (Kulttuurin tutkimus voi työllistää heikosti, mutta ei se kyllä työllistä Helsingissäkään, jos ihan totta puhutaan.) Luultavasti Rovaniemeltäkin löytyy jotain pankkia, kiinteistövälitysfirmaa, käräjäoikeutta ja testamentteja puuhaavaa asianajotoimistoa, jotka työllistävät juristeja ja kauppatieteilijöitä.
 
Mitä Kanadan lentäjäpulaan tulee, niin olen käytettävissä. :cool: (NSA ja two eyes poimii tämän viestin näillä avainsanoilla.) Ei ole naisiakaan riesaksi asti, joten Cold Lake kelpaa ihan hyvin. (Mutta sen itseäni vanhemman Hornetin ohjaamolämmittimen on sitten parempi toimia... :cautious:)

Muille kiinnostuneille:

 
Viimeksi muokattu:
Tai tarkemmin ajateltuna... Puutarhatuoli on vanha juttu, mutta kirjoituspöytää pitäisi lentää ihan kirjaimellisesti. :ROFLMAO:
 
Gripenin tarjoaman ylivoimaisen tilannekuvan ansiosta lentäjä pystyy näkemään myös ihmissilmin näkymättömät kohteet, mikä tekee häiveominaisuuksista oikeastaan merkityksettömiä.

”Häivehävittäjien käyttäjät voivat pitää häiveominaisuutta etuna, mutta sitä se ei enää ole. Gripen integroituine sensoreineen tekee häiveominaisuudesta merkityksettömän passiivisten sensoreiden sekä verkostoon linkittymisen ja välittömän tiedonsiirron ansiosta, joko yhden Gripenin toiminnan tai useamman verkostossa olevan koneen kautta”, Halmetoja kertoo.

Ohhoh. AIka paksua. :p :ROFLMAO:
 
Back
Top