Gripen E/F

Kannattaako C/D-koneisiin tehdä vielä yksi modernisointi jos tilalle on tulossa uusi konetyyppi 20-lvuvun loppupuoliskolla kun liisausaika päättyy?`
Thaikkujen koneet taisi olla kuitenkin ostettuja joten heillä varmaan tyyppi pysyy pitkään käytössä. Useimmille Itä-Euroopan maille näyttää kuitenkin riittävän tunnistusilmavoimat ja F-16, etenkin käytetty, on siihen hommaan halvempi. FA-50:kin voi tulevaisuudessa olla siellä yleinen konetyyppi.
Isompi päivitys C/D:hen on tekeillä, ostaako sitä sitten kukaan muu kuin Ruotsi on avoin asia. Saabilla on selkeästi tavoitteena samanlainen malli kuin amerikkalaisvalmistajilla, eli tarjottavana on kaksi tyyppiä asiakkaan maksukyvyn mukaan. Selkeästi niche-tyypin jakaminen kahteen linjaan kuulostaa kuitenkin kyseenalaiselta taloudelliselta näkökannalta.
 
Lämärillä toki tuotantolinjat edelleen käynnissä, mutta jos ja kun koneet hankitaan esim seuraavaksi 30 vuodeksi, niin onhan siinä elinkaarta tuettavaksi.
Olen kyllä valmis lyömään vaikka vähän vetoa että viimeinen Gripen on ollut jo tovin paalissa siinä vaiheessa kun viimeinen viper poistuu rivistä. F-16-käyttäjät modernisoivat nykykoneitaan ja uusia kauppoja putkahtelee säännöllisesti.

The Air Force has awarded Lockheed Martin a first-of-its-kind indefinite-delivery, indefinite-quantity contract to sell foreign militaries commoditized F-16 fighter jets off the latest Block 70 production line.

The Pentagon announced the deal, which is worth up to $62 billion over 10 years, on Aug. 14, which Inside Defense reported prior to the award.

The initial delivery order is valued at $4.9 billion for 90 F-16s -- including both the pre-priced core configuration costs at $2.9 billion and modifications worth up to $2.1 billion.

The contract notice did not identify the customers of this initial order but Inside Defense reported in April that Morocco and Taiwan were expected to be the inaugural partner nations to sign on to the IDIQ vehicle. The State Department last year approved Morocco to buy 25 F-16s for $3.8 billion and Taiwan to buy 66 F-16s for $8 billion
 
F-16 on yhä myynnissä, halvempi kuin E-Gripuli.
F-16 menestyy edelleen karvalakkisegmentissä, mutta ns. ensi linjaan ostajat katsovat yleensä muita vaihtoehtoja. Perusmalli ei ole enää oikein kilpailukykyinen ja isommat modernisoinnit poistavat hintaedun.
 
F-16 menestyy edelleen karvalakkisegmentissä, mutta ns. ensi linjaan ostajat katsovat yleensä muita vaihtoehtoja. Perusmalli ei ole enää oikein kilpailukykyinen ja isommat modernisoinnit poistavat hintaedun.
Sehän se pointti juuri oli. Jos karvalakkisegmentissä ei pärjää F-16:lle ja high endiä haluavat ostavat F-35:sta ja Rafalea niin missä se E Greipin markkinarako on?
 
Sehän se pointti juuri oli. Jos karvalakkisegmentissä ei pärjää F-16:lle ja high endiä haluavat ostavat F-35:sta ja Rafalea niin missä se E Greipin markkinarako on?
Aiheellinen huoli kyllä, helposti käy niin että omaa markkinarakoa rutistetaan molemmista päistä ja silloin ei välttämättä auta jos onkin vähän halvempi kuin markkinoiden meset koska oikeasti ykkössarjan asiakkaat ei tyydy toiseksi parhaaseen. Super Hornetille näyttää myös selkeästi käyneen näin. Saabilla ei ole edes takanaan ranskalaisten 'itsenäinen toimija' -valttia. Esimerkiksi Mica on tarkoituksella suunniteltu niin ettei siinä ole ainuttakaan amerikkalaista komponenttia jottei Atlantin takaa voi tulla mitään vientikieltoja. Gripenissä on niin paljon amerikkalaista ja brittiläistä komponenttia ja aseistusta että sen kanssa on väkisinkin melkein yhtä naimisissa Setä Samulin kanssa kuin vaikka oikean jenkkiraudan. Gripenin vientimahdollisuuksia voisi hiukan parantaa jos sen aseistuskirjoa laajennettaisiin, mutta sehän ei tietenkään ole halpaa lystiä.

Jos ei muuta, uskoisin Gripenillä kuitenkin olevan mahdollisuus johonkin vientiasiakkaaseen Latinalaisessa Amerikassa. 'Paikallisesti tuotettu' hävittäjäkone voi olla poliittisesti houkutteleva, siellä on isojakin ilmavoimia jotka tarvitsevat tulevan 10-15 vuoden aikana uusia koneita ja tuurilla jollain voi olla varaa maksaakin.
 
Saas nähdä miten Gripen selviää Kanadassa "two eyes" protokollasta jonka mukaan valittava hävittäjä tullaan integroimaan täysin USA:n ilmapuolustukseen.
Eurohävittäjät otettiin mukaan tarjouskilpailuun paljolti mahdollisesti avautuvan laajan teollisen yhteistyön takia. Sittemminhän EF ja Rafale vetäytyivät juuri "two eyesin" takia. Edes Briteillä ei ole samanlaista pääsyä NORAD:in "two eyes" saloihin kuin Kanadalla.
 
Saas nähdä miten Gripen selviää Kanadassa "two eyes" protokollasta jonka mukaan valittava hävittäjä tullaan integroimaan täysin USA:n ilmapuolustukseen.
Gripenin ainoa mahdollisuus lienee se, että Trudeau jälleen kerran kusee armeijan muroihin ja yliajaa joko F-35/SH päätöksen ylitse ja pakottaa Gripenin valinnan.
 
Se olisi haastavaa lentäjärekrytoinnille. Vaikka kai ne ehkä mieluummin Gripenillä kuin Hornet A/B:lla. Mutta kyllä ihan jollain muulla mieluummin. Tosin nyt ei muutamaan vuoteen tarvitse huolia, että siviililentoyhtiöt veisivät.
 
Gripenin ainoa mahdollisuus lienee se, että Trudeau jälleen kerran kusee armeijan muroihin ja yliajaa joko F-35/SH päätöksen ylitse ja pakottaa Gripenin valinnan.
Trudöön vaalilupaushan oli ettei F-35:ttä osteta. Epäilemättä mahdoton ajatus että poliitikko rikkoisi lupauksensa.
Kanada on vain vilttiketjun JSF-partneri, mutta on siihen kuitenkin muutama sata miljoonaa pumpattu, tuntuisi hullulta heittää ne menemään. Mutta ei sitä voi poiskaan sulkea, koska Kanada.
Jos haluaa taas yhden tragikoomillisen esimerkin sikäläisestä puolustusvälinehankintaprosesseista, niin googlatkaa "Snowbird Aircraft Replacement Project". Snowbirds on siis ilmavoimien taitolentoryhmä joka lentää vanhoilla Tutor-harjoituskoneilla (yksi tuli tonttiin viime vuonna, yksi lentäjä kuoli). 2003 esitettiin että tämä vanhentunut konetyyppi pitäisi korvata 'välittömästi' ja tämä päätös oli niin välitön että tällä hetkellä Tutoreiden elinikää on pidennetty vuoteen 2030 asti eikä mitään korvaajaprojektia ole käynnissä. Tämän voi meille siirtää sellaisella analogialla että Midnight Hawks lentäisi vielä Fouga Magistereilla.
 
Trudöön vaalilupaushan oli ettei F-35:ttä osteta. Epäilemättä mahdoton ajatus että poliitikko rikkoisi lupauksensa.
Kanada on vain vilttiketjun JSF-partneri, mutta on siihen kuitenkin muutama sata miljoonaa pumpattu, tuntuisi hullulta heittää ne menemään. Mutta ei sitä voi poiskaan sulkea, koska Kanada.
Ja Trudeay tuollaisena vasemmistosoijapojufemboyna nyt muutenkin varmaan vähät välittää siitä mitä hallaa armeijalle tekee, kun saa muuten ihqua viherpinkkiä naiivia politiikkaa puskea sata lasissa.
 
Trudöön vaalilupaushan oli ettei F-35:ttä osteta. Epäilemättä mahdoton ajatus että poliitikko rikkoisi lupauksensa.
Kanada on vain vilttiketjun JSF-partneri, mutta on siihen kuitenkin muutama sata miljoonaa pumpattu, tuntuisi hullulta heittää ne menemään. Mutta ei sitä voi poiskaan sulkea, koska Kanada.
Jos haluaa taas yhden tragikoomillisen esimerkin sikäläisestä puolustusvälinehankintaprosesseista, niin googlatkaa "Snowbird Aircraft Replacement Project". Snowbirds on siis ilmavoimien taitolentoryhmä joka lentää vanhoilla Tutor-harjoituskoneilla (yksi tuli tonttiin viime vuonna, yksi lentäjä kuoli). 2003 esitettiin että tämä vanhentunut konetyyppi pitäisi korvata 'välittömästi' ja tämä päätös oli niin välitön että tällä hetkellä Tutoreiden elinikää on pidennetty vuoteen 2030 asti eikä mitään korvaajaprojektia ole käynnissä. Tämän voi meille siirtää sellaisella analogialla että Midnight Hawks lentäisi vielä Fouga Magistereilla.
Sellaisiakin maita on olemassa missä vanhat hävittäjät ovat tulleet käyttöiän päähän vuosia sitten ja jääneet pois käytöstä. Uusia varsinaisia hävittäjiä ei ole hankittu. Varmaan joskus vielä ostavat mutta mitään vuoden kiirettä ei ole.
 
Ja tämä yksi hyökkäys risteilyohjuksilla staattista kohdetta vastaan osoitti minkälaista muutosta viimeiset 30 vuotta vallinneeseen toimintatapaan?
 
Ja Trudeay tuollaisena vasemmistosoijapojufemboyna nyt muutenkin varmaan vähät välittää siitä mitä hallaa armeijalle tekee, kun saa muuten ihqua viherpinkkiä naiivia politiikkaa puskea sata lasissa.
Sen jälkeen mitä Biden teki Kanadan taloudelle, niin on kumma jos siellä ostetaan mitää muricalaista koskaan enää. Kanadalaisilla on oikein "ystävä" naapurissa.



Premiers tell Trudeau they ‘want to go to war’ with U.S. over Keystone XL: sources​


https://globalnews.ca/news/7592405/trudeau-premiers-keystone-xl/amp/

Conrad Black: Canada must retaliate over Biden's ill-considered Keystone decision​

https://nationalpost.com/opinion/co...-over-bidens-ill-considered-keystone-decision

Canada may seek U.S. payback via NAFTA after Biden cancels Keystone XL​

https://www.worldoil.com/news/2021/...ack-via-nafta-after-biden-cancels-keystone-xl

Alberta premier: Biden disrespected America's closest friend by canceling Keystone Pipeline​

https://www.foxnews.com/politics/al...closest-friend-by-canceling-keystone-pipeline
 
Sen jälkeen mitä Biden teki Kanadan taloudelle, niin on kumma jos siellä ostetaan mitää muricalaista koskaan enää. Kanadalaisilla on oikein "ystävä" naapurissa.
Olisi kyllä mielenkiintoinen tilanne, jos Trudeau pakottaisi Gripenin valintana poliittisesti lävitse. Suostuisikohan sitten USA missään nimessä antamaan ne tarvittavat NORAD-modausten luvat Gripeniin?

Ja sinänsä vaikka Suomeen en Gripeniä toivo, voisi se olla meidän kannalta ihan hyvä, että Kanada päätyy siihen, koska sitten Gripen E:n kehittämiseen, jne... olisi yksi iso asiakas lisää Brasilian ja Ruotsin jälkeen ja koneen pitäminen suorituskykyisenä helpottuisi taloudellisesti, jne... ja on meidän etu että Pohjanlahden toisella puolella Gripen E on niin hyvässä iskussa kuin se vain voi olla.
 
Se olisi haastavaa lentäjärekrytoinnille. Vaikka kai ne ehkä mieluummin Gripenillä kuin Hornet A/B:lla. Mutta kyllä ihan jollain muulla mieluummin. Tosin nyt ei muutamaan vuoteen tarvitse huolia, että siviililentoyhtiöt veisivät.

:D

Meniköhän sulla nyt toiveajattelu ja todellisuus sekaisin? Kanadassa on 38 miljoonaa asukasta ja uusia koneita tullee 88 kpl. Kun Suomi taikoi 80-luvulla ohjaajat reiluun puoleensataan Drakeniin ja MiG-21:een vajaan viiden miljoonan väestöpohjasta, niin Kanadalla tuskin on vaikeuksia löytää halukkaita lentämään Gripenillä.
 
:D

Meniköhän sulla nyt toiveajattelu ja todellisuus sekaisin? Kanadassa on 38 miljoonaa asukasta ja uusia koneita tullee 88 kpl. Kun Suomi taikoi 80-luvulla ohjaajat reiluun puoleensataan Drakeniin ja MiG-21:een vajaan viiden miljoonan väestöpohjasta, niin Kanadalla tuskin on vaikeuksia löytää halukkaita lentämään Gripenillä.
Eihän se uusien löytäminen ole koskaan ongelma, vaan niiden pitäminen joiden koulutukseen on jo miljoonaluokassa panostettu. Vanhaa rotteloa tai mopoa ei kiinnosta niin lentää kuin parasta. Pääasia on toki saada lentotunteja eikä joutua lentämään pulpettia toimistotyössä. Vetoa on ollut perinteisesti liikelentämiseen.
Suomessa on tunnettu ilmiö (josta Pystynen alla), jossa noin kerran vuosikymmenessä Finnair tyhjensi pajatsoa kun oli ensin alimitoittanut oman koulutuksensa ja sitten kasvutarpeessa houkutteli hävittäjiälentäjiä.
Tätä ongelmaa herättiin ratkomaan varsin myöhään. Tuli mm. sitovampia sopimuksia.

ohjaaja.JPG
https://issuu.com/ilmavoimienkilta/docs/pive1_2018w (s. 38)

Budjetin alikohta PTK 136
2016 vp Täysistunto
Perjantai 16.12.2016 klo 9.59—17.13
12.52
Jaana Pelkonen kok (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa herra puhemies! Vuosina 1998—99 Puolustusvoimat menetti 73 lentäjää siviili-ilmailun palvelukseen. Tuolloin tähän asiaan herättiin varsin myöhään. 30. marraskuuta 99 päivätyssä muistiossa, jonka yksi allekirjoittajista on puolustusministeriö, kerrottiin keinot, joilla tämä ohjaajapoistuma saatiin pysäytettyä.
Nyt edessä häämöttää uusi lentäjäkato. Finnairin syksyn lentäjärekrytointiin haki 50 lentäjää. Puolustusvoimien lentäjille tehdyn kyselyn perusteella tuleviin siviili-ilmailuhakuihin tulee mahdollisesti hakeutumaan jopa 70 prosenttia vastanneista. Suomella ja sen pienillä ilmavoimilla ei ole varaa menettää yhtään kalliisti koulutettua hävittäjälentäjää ennenaikaisesti, erityisesti tilanteessa, jossa Puolustusvoimien henkilöstöä on muutenkin liian vähän lisääntyneeseen työmäärään nähden. Kysyisin ministeriltä: aiotaanko tähän tilanteeseen reagoida, ja jos, niin miten?



Eli meniköhän sulla nyt toiveajattelu ja todellisuus sekaisin? :D
 
Viimeksi muokattu:
Eihän se uusien löytäminen ole koskaan ongelma, vaan niiden pitäminen joiden koulutukseen on jo miljoonaluokassa panostettu. Vanhaa rotteloa tai mopoa ei kiinnosta niin lentää kuin parasta. Pääasia on toki saada lentotunteja eikä joutua lentämään pulpettia toimistotyössä. Vetoa on ollut perinteisesti liikelentämiseen.
Suomessa on tunnettu ilmiö (josta Pystynen alla), jossa noin kerran vuosikymmenessä Finnair tyhjensi pajatsoa kun oli ensin alimitoittanut oman koulutuksensa ja sitten kasvutarpeessa houkutteli hävittäjiälentäjiä.
Tätä ongelmaa herättiin ratkomaan varsin myöhään. Tuli mm. sitovampia sopimuksia.

Katso liite: 47320
https://issuu.com/ilmavoimienkilta/docs/pive1_2018w (s. 38)



Eli meniköhän sulla nyt toiveajattelu ja todellisuus sekaisin? :D

Luitko tuota leikettäsi? Edes tuolloin tuliterä ja huippumoderni Hornet ei kelvannut suomalaisille piloteille, vaan heti kohta tyyppikurssin jälkeen lähdettiin Finnairin leipiin. Ei taida paljoa olla väliä lelujen hinnalla ja hienoudella...

Foorumillahan on aiemmin huhuttu, että meilläkin lentäjät haluavat yleensä... lentää rajan helikoptereita! Jumaliste, kuka haluaa lentää niitä laiskanpulskeita, 30 vuotta vanhoja Super Pumia, joilla ei voi edes soihduttaa??!! Mutta ilmeisesti se asemapaikka ja lentopalveluksen määrä sitten vaikuttaa enemmän... ettei kiinnosta NH90:t ja Hornetit.
 
Vrt. aikaisempi Snowbirds-kommenttini, tämä on siis se lentolaite jolla Kanada tällä hetkellä houkuttelee lentäjiä:
640px-Ct114_tutor_snowbirds_stcatharines_1.jpg
 
Luitko tuota leikettäsi? Edes tuolloin tuliterä ja huippumoderni Hornet ei kelvannut suomalaisille piloteille, vaan heti kohta tyyppikurssin jälkeen lähdettiin Finnairin leipiin. Ei taida paljoa olla väliä lelujen hinnalla ja hienoudella...

Foorumillahan on aiemmin huhuttu, että meilläkin lentäjät haluavat yleensä... lentää rajan helikoptereita! Jumaliste, kuka haluaa lentää niitä laiskanpulskeita, 30 vuotta vanhoja Super Pumia, joilla ei voi edes soihduttaa??!! Mutta ilmeisesti se asemapaikka ja lentopalveluksen määrä sitten vaikuttaa enemmän... ettei kiinnosta NH90:t ja Hornetit.

Asiaa on varmasti selvitetty kyselytutkimuksilla. Veikkaan ettei Rovaniemi tai Kuopio kaikkia kiinnosta. Tampereen laivueen lopetus hankaloitti tilannetta entisestään vihervassari-tofu-espresso citypiloteille.

USAF maksaa piloteille tosi vähän mutta antaa mukavasti lentoaikaa, mitä he arvostaa. He tietävät että lyhyen uran jälkeen tienaa liikennelentäjänä. Ja USAF tietää että tulijoita riittää vaikkei maksaisi mitään.

Suomi voisi lisätä lentotunteja mutta pienentää palkkaa. Ehkä myös 2 tiivistä viikkoa + vapaaviikko voisi sallia sen, että moni pilotti asuu ihan missä haluaa, kuten lääkärit ja palomiehet.
 
Back
Top