Gripen E/F

"Would like the aircraft to be able to carry a standoff weapon by the end of the decade" särähtää taas aika pahasti Gripenin keskeneräisyydestä meidän kilpailutukseen ja että taas Saab on vuosia myöhässä keretäkseen olla vakavasti otettava osapuoli kilpailussa.
Aikataulu tuntuu ihmeelliseltä jos ainakin tätä on esitelty jo viime kesänä Suomessakin. Ei kai sen toimintakuntoon saamiseen voi vuosikymmentä mennä? kun on mainostettu että aseintegrointien pitäisi sujua selvästi aiempaa nopeammin.

 
Aikataulu tuntuu ihmeelliseltä jos ainakin tätä on esitelty jo viime kesänä Suomessakin. Ei kai sen toimintakuntoon saamiseen voi vuosikymmentä mennä? kun on mainostettu että aseintegrointien pitäisi sujua selvästi aiempaa nopeammin.

No eihän se integroidu ennen kuin joku Gripenin omistaja ostaa Tauruksen ja pyytää firmalta loput tiedot, maksaa softakehityksen (tehtäväsuunnittelu ja itse laukaisu) ja laukaisutestit.
Eli Taurus odottaa Suomi nimistä suckeria koko homman maksajaksi. Ruotsi voisi sitten ostaa itse kun Suomi on ensiksi maksanut integroinnin. ;)
 
"Would like the aircraft to be able to carry a standoff weapon by the end of the decade" särähtää taas aika pahasti Gripenin keskeneräisyydestä meidän kilpailutukseen ja että taas Saab on vuosia myöhässä keretäkseen olla vakavasti otettava osapuoli kilpailussa.
Tuo itsellekkin vähän särähti juuri tuon keskeneräisyyden osalta. Meillä kuitenkin vaatimuksena on tuo kyky ja jos sitä ei ole kauppoja tehdessä niin kyllä se hienoisen ongelman saattaa muodostaa.
 
Samasta lähteestä ja nopeaati googlella ristiintarkistettuna:
Gripen E vs C:
Tyhjäpaino +1300 kg
Sisäinen polttoaine +1000 kg
Lentoonlähtöpaino +2500 kg
=Ulkoista kuormaa saadaan +200 kg
=Ulkoinen kuorma ~5000 kg

Eipä ole häävi kehitys, kun C-mallikaan ei ole erityisen tunnettu isojen kuormien roudaamisesta. Tosin kyllähän 5000 kg jo pahantekovälinettä mahtuu.
 
Eipä ole häävi kehitys, kun C-mallikaan ei ole erityisen tunnettu isojen kuormien roudaamisesta. Tosin kyllähän 5000 kg jo pahantekovälinettä mahtuu.
Toisaalta tämä on jo mennyt muodista.

2f4127d2cb9481e5a7d391a30a70fb2c.jpg
 
Olen miettinyt, että tuohon näyttoon tarvittaisiin joku ranne- tai käsituki. Ojennetulla kädellä on G-voimien vaikutuksessa vaikea kosketusnäytössä osua oikeaan ilman tukea.
 
Olen miettinyt, että tuohon näyttoon tarvittaisiin joku ranne- tai käsituki. Ojennetulla kädellä on G-voimien vaikutuksessa vaikea kosketusnäytössä osua oikeaan ilman tukea.
Tuskin on sellaista toimenpidettä suunniteltu, jossa näyttöä pitäisi käyttää G-voimien aikana. Normaalilennossahan kaikki menee kevyesti, ja nykyistäkin Gripeniä ohjaillaan lähinnä antamalla autopilotille komentoja (esim suunnan vaihto kait polkimia käyttämällä, ja kone sitten tekee muutoksen pehmeästi). Sitten kun on kovan toiminnan aika, tekoäly ohjailee, mitä näytössä tarvitsee näkyä ja toimenpiteet aktivoidaan HOTASilla. Varmaan sama kaikissa kunnollisissa koneissa.

Mutta olen samaa mieltä, että kosketusnäyttö ilman kovia nappuloita on huono. Meilläkin saapui taloon aiemman auton uudempi versio, jossa ajotietokoneen napit korvattu kosketusnapeilla. Tosi hankalaa maantiekäytössä verrattuna oikeisiin nappeihin. Kunhan vaan ne oikeat napit toimii järkevästi, vaikkapa dynaamisesti tilanteen mukaan.
 
Jos aikoinaan olis ostettu gripen ja sillä menty sotaan, niin se 3300 litraa olisi riittänyt hävittäjätorjunnassa ilman lisätankkeja. Puolet koneista olisi vieläpä puolella tankilla, että pääse nopeammin laukaisemaan 6 amraamia ja sitten laskuun.
Tilanne ei ole muuttunut ilmataistelun osalta. Air to ground on puolestaan poistumassa koska Gabriel ja Jassm hoitaa ne halvemmin, nopeammin ja turvallisemmin.
 
No eihän se integroidu ennen kuin joku Gripenin omistaja ostaa Tauruksen ja pyytää firmalta loput tiedot, maksaa softakehityksen (tehtäväsuunnittelu ja itse laukaisu) ja laukaisutestit.
Eli Taurus odottaa Suomi nimistä suckeria koko homman maksajaksi. Ruotsi voisi sitten ostaa itse kun Suomi on ensiksi maksanut integroinnin. ;)
Varmaankin Suomi sisällyttää tarjouspyyntöön aseiden integroinnin joten tuskin niistä mitään jälkilaskua tulee.
 
Jos aikoinaan olis ostettu gripen ja sillä menty sotaan, niin se 3300 litraa olisi riittänyt hävittäjätorjunnassa ilman lisätankkeja. Puolet koneista olisi vieläpä puolella tankilla, että pääse nopeammin laukaisemaan 6 amraamia ja sitten laskuun.
Tilanne ei ole muuttunut ilmataistelun osalta. Air to ground on puolestaan poistumassa koska Gabriel ja Jassm hoitaa ne halvemmin, nopeammin ja turvallisemmin.

Missä AG on poistumassa? Ei ainakaan Suomessa, eikä ainakaan GB:n tai JASSM:n takia.
 
Back
Top