Gripen E/F

@pi77 mikä sun tarkoitus on näillä viesteillä? Oletko tosissasi vai yritätkö vaan katsoa minkälaisia reagointeja saat? Joka tapauksessa mitään et saa noilla aikaiseksi!

Ainakin sinut se sai provosoitumaan. :p
 
Hoi veljet, se on ex-gripukkakuskin mielestä paras lukemansa artikkeli aiheesta.
...

Hitto noita ruotsalaisia. Toisinaan tuntuu, että ovat seuraavana intialaisista mitä tulee itsekritiikin puutteeseen.
Ketjusta löytyy tietenkin myös muita hymistelijöitä.
Minusta on mielenkiintoista katsoa mitä tekevät maat jotka nyt käyttävät Gripenin C/D-malleja. Näillä luulisi olevan eniten käytännön kokemusta koneista: onko Gripenit olleet hyviä valintoja näiden maiden vaatimuksiin ja jatkavatko E/F-suuntaan vai vaihtuuko valmistaja?
 
Minusta on mielenkiintoista katsoa mitä tekevät maat jotka nyt käyttävät Gripenin C/D-malleja. Näillä luulisi olevan eniten käytännön kokemusta koneista: onko Gripenit olleet hyviä valintoja näiden maiden vaatimuksiin ja jatkavatko E/F-suuntaan vai vaihtuuko valmistaja?
Juu. Voi olla tiukka paikka niillä, jotka ovat liisanneet. Käytetty Rafale tai F-16 saattaa maistua uuden E:n sijaan.
Thaimaa on ehkä todennäköisin Gripen E:n ostaja kun ovat mieltyneet myös ruotsalaisiin ilmavalvontakoneisiin. Etelä-Afrikalla ei ole varaa tehdä uutta Gripen-kauppaa.
 
Juu. Voi olla tiukka paikka niillä, jotka ovat liisanneet. Käytetty Rafale tai F-16 saattaa maistua uuden E:n sijaan.
Muistelen että ainakin Unkari oli harkinnut myös F-35:ta. Siellä valinta tulee myöhemmin kuin Suomella joten ehtivät katsoa sekä Gripen E:n että F-35:n kehitystä Suomea kauemmin. Ja muiden mahdollisuuksien tietysti myös.

Thaimaa on ehkä todennäköisin Gripen E:n ostaja kun ovat mieltyneet myös ruotsalaisiin ilmavalvontakoneisiin. Etelä-Afrikalla ei ole varaa tehdä uutta Gripen-kauppaa.
Etelä-Afrikka voi sinnitellä koneidensa kanssa ehkä pisimmälle kun suurta sotilaallista uhkaa ei ole näköpiirissä ja lentävät koneillaan säästeliäästi. Thaimaalla on F-16:ia ennestään, mutta silti hommasivat Gripeneitä. Ovat varmasti hyvin perillä näiden vanhojen mallien hyvistä ja huonoista puolista.
 
Nyt ensi alkuun on kiinnostavinta, otetaanko vientimaissa käyttöön C/D modernisointi, jos sellainen on kerran tulossa? Pidän mahdollisena että Itä-Euroopan maat luopuvat tyypistä. Etelä-Afrikalla ei ole ehkä isoihin päivityksiin varaa. Thaimaa tuntuu mahdolliselta, siellähän harkittiin Gripenistä ilmavoimien päätyyppiäkin ja tuntuvat pitävän koneesta. Heillä on myös vanhempaa kalustoa joka kaipaa korvausta, vaikka niissä on kyllä modernisointiprojektejakin käynnissä joten eivät ehkä poistu vielä. Mutta 10v päästä...?
 
Nyt ensi alkuun on kiinnostavinta, otetaanko vientimaissa käyttöön C/D modernisointi, jos sellainen on kerran tulossa? Pidän mahdollisena että Itä-Euroopan maat luopuvat tyypistä. Etelä-Afrikalla ei ole ehkä isoihin päivityksiin varaa. Thaimaa tuntuu mahdolliselta, siellähän harkittiin Gripenistä ilmavoimien päätyyppiäkin ja tuntuvat pitävän koneesta. Heillä on myös vanhempaa kalustoa joka kaipaa korvausta, vaikka niissä on kyllä modernisointiprojektejakin käynnissä joten eivät ehkä poistu vielä. Mutta 10v päästä...?
Kannattaako C/D-koneisiin tehdä vielä yksi modernisointi jos tilalle on tulossa uusi konetyyppi 20-lvuvun loppupuoliskolla kun liisausaika päättyy?`
 
Kyllä tuossa Gripen-artikkelissa oli paljon asiaakin, vaikka toki positiivinen näkökanta oli valittu. Esim. mainittu tiedon analysointi ennen lentäjälle esittämistä on jo C/D-malleissa todella korkealla tasolla.

Liisattujen Gripukoiden kohdallahan ruotsilla on oiva mahdollisuus. Tarjotaan uutta 20v sopimusta alkavaksi nyt, jossa koneet päivitetään heti ja kk-maksu nousee vain näin vähän! Ruotsihan saa lainaa halvalla...
 
Soisi toiki, että Ruotsi saisi Gripukoita maailmalle. Luulisi myös, että tuollaiselle koneelle olisi tilausta. Mutta meillä ei ole varaa pilotoimaan Gripukkaa, koska ilmavoimat ovat ykkös deterrentti. Vain absoluuttisen parasta ja toimivaa mitä rahalla vain voi saada.
 
Soisi toiki, että Ruotsi saisi Gripukoita maailmalle. Luulisi myös, että tuollaiselle koneelle olisi tilausta. Mutta meillä ei ole varaa pilotoimaan Gripukkaa, koska ilmavoimat ovat ykkös deterrentti. Vain absoluuttisen parasta ja toimivaa mitä rahalla vain voi saada.
Vaikka Gripen olisi valmiskin ja aseet/ohjelmat tehtynä niin puhtaasti keskeisin valintaa määrittävä tekijä eli suorituskyky ei olisi riittävä. Suomi tarvitsee nykyhaasteisiin ilmatorjunnan lisäksi työkalun tukemaan maa- ja merivoimien toimintaa sekä kaukovaikutusta.
 
Ylihypetetylle halvalle kevythävittäjälle joka ei ole enää halpa eikä kevyt ja jonka myyjävaltiolla ei ole turvallisuuspoliittista annettavaa juuri kenellekään?

Taitaa nykyinen markkinaosuus peilata aika hyvin sitä kysyntää.
Toki, mutta jos "jonkinlaiset" ilmavoimat haluava valtio haluaa jotain ostaa, niin eikös ne vaihtoehdot ole ne, mitkä ovat meidän HX hankkeessa? Olletikin että Gripen olisi edelleen jonkin verran edullisempi kuin Eurofighter tai Rafale, niin siinä se markkinarako olisi. Joka olisi nykyisen kaltainen, siitä olen samaa mieltä.
 
Lämärillä toki tuotantolinjat edelleen käynnissä, mutta jos ja kun koneet hankitaan esim seuraavaksi 30 vuodeksi, niin onhan siinä elinkaarta tuettavaksi. Lämäri toki suuri toimija, toisin kuin Saab. Saabin leasing-malli ollut toki taas sitten oiva tapa työntää koneita markkinoille.

Mielenkiintoista katsoa vaikka viiden vuoden päästä, miten E-Gripenin kävi, pysyvätkö linjastot auki, vai jäikö sittenkin lähtötelineisiin.
 
Back
Top