Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Teeppäs nyt hommia siellä.Ainakin sinut se sai provosoitumaan.
Selväähän se, kun Geipen ketjussa ollaan.
Minusta on mielenkiintoista katsoa mitä tekevät maat jotka nyt käyttävät Gripenin C/D-malleja. Näillä luulisi olevan eniten käytännön kokemusta koneista: onko Gripenit olleet hyviä valintoja näiden maiden vaatimuksiin ja jatkavatko E/F-suuntaan vai vaihtuuko valmistaja?Hoi veljet, se on ex-gripukkakuskin mielestä paras lukemansa artikkeli aiheesta.
...
Hitto noita ruotsalaisia. Toisinaan tuntuu, että ovat seuraavana intialaisista mitä tulee itsekritiikin puutteeseen.
Ketjusta löytyy tietenkin myös muita hymistelijöitä.
Juu. Voi olla tiukka paikka niillä, jotka ovat liisanneet. Käytetty Rafale tai F-16 saattaa maistua uuden E:n sijaan.Minusta on mielenkiintoista katsoa mitä tekevät maat jotka nyt käyttävät Gripenin C/D-malleja. Näillä luulisi olevan eniten käytännön kokemusta koneista: onko Gripenit olleet hyviä valintoja näiden maiden vaatimuksiin ja jatkavatko E/F-suuntaan vai vaihtuuko valmistaja?
Muistelen että ainakin Unkari oli harkinnut myös F-35:ta. Siellä valinta tulee myöhemmin kuin Suomella joten ehtivät katsoa sekä Gripen E:n että F-35:n kehitystä Suomea kauemmin. Ja muiden mahdollisuuksien tietysti myös.Juu. Voi olla tiukka paikka niillä, jotka ovat liisanneet. Käytetty Rafale tai F-16 saattaa maistua uuden E:n sijaan.
Etelä-Afrikka voi sinnitellä koneidensa kanssa ehkä pisimmälle kun suurta sotilaallista uhkaa ei ole näköpiirissä ja lentävät koneillaan säästeliäästi. Thaimaalla on F-16:ia ennestään, mutta silti hommasivat Gripeneitä. Ovat varmasti hyvin perillä näiden vanhojen mallien hyvistä ja huonoista puolista.Thaimaa on ehkä todennäköisin Gripen E:n ostaja kun ovat mieltyneet myös ruotsalaisiin ilmavalvontakoneisiin. Etelä-Afrikalla ei ole varaa tehdä uutta Gripen-kauppaa.
Kannattaako C/D-koneisiin tehdä vielä yksi modernisointi jos tilalle on tulossa uusi konetyyppi 20-lvuvun loppupuoliskolla kun liisausaika päättyy?`Nyt ensi alkuun on kiinnostavinta, otetaanko vientimaissa käyttöön C/D modernisointi, jos sellainen on kerran tulossa? Pidän mahdollisena että Itä-Euroopan maat luopuvat tyypistä. Etelä-Afrikalla ei ole ehkä isoihin päivityksiin varaa. Thaimaa tuntuu mahdolliselta, siellähän harkittiin Gripenistä ilmavoimien päätyyppiäkin ja tuntuvat pitävän koneesta. Heillä on myös vanhempaa kalustoa joka kaipaa korvausta, vaikka niissä on kyllä modernisointiprojektejakin käynnissä joten eivät ehkä poistu vielä. Mutta 10v päästä...?
Vaikka Gripen olisi valmiskin ja aseet/ohjelmat tehtynä niin puhtaasti keskeisin valintaa määrittävä tekijä eli suorituskyky ei olisi riittävä. Suomi tarvitsee nykyhaasteisiin ilmatorjunnan lisäksi työkalun tukemaan maa- ja merivoimien toimintaa sekä kaukovaikutusta.Soisi toiki, että Ruotsi saisi Gripukoita maailmalle. Luulisi myös, että tuollaiselle koneelle olisi tilausta. Mutta meillä ei ole varaa pilotoimaan Gripukkaa, koska ilmavoimat ovat ykkös deterrentti. Vain absoluuttisen parasta ja toimivaa mitä rahalla vain voi saada.
Ylihypetetylle halvalle kevythävittäjälle joka ei ole enää halpa eikä kevyt ja jonka myyjävaltiolla ei ole turvallisuuspoliittista annettavaa juuri kenellekään?Luulisi myös, että tuollaiselle koneelle olisi tilausta.
Toki, mutta jos "jonkinlaiset" ilmavoimat haluava valtio haluaa jotain ostaa, niin eikös ne vaihtoehdot ole ne, mitkä ovat meidän HX hankkeessa? Olletikin että Gripen olisi edelleen jonkin verran edullisempi kuin Eurofighter tai Rafale, niin siinä se markkinarako olisi. Joka olisi nykyisen kaltainen, siitä olen samaa mieltä.Ylihypetetylle halvalle kevythävittäjälle joka ei ole enää halpa eikä kevyt ja jonka myyjävaltiolla ei ole turvallisuuspoliittista annettavaa juuri kenellekään?
Taitaa nykyinen markkinaosuus peilata aika hyvin sitä kysyntää.
F-16 on yhä myynnissä, halvempi kuin E-Gripuli.Toki, mutta jos "jonkinlaiset" ilmavoimat haluava valtio haluaa jotain ostaa, niin eikös ne vaihtoehdot ole ne, mitkä ovat meidän HX hankkeessa?
Totta, mutta noinkohan enää mikään maa lähtisi rakentamaan ilmavoimiaan F-16 varaan, jos vanhaa pitää alkaa korvaamaan.F-16 on yhä myynnissä, halvempi kuin E-Gripuli.
Miksi ei?Totta, mutta noinkohan enää mikään maa lähtisi rakentamaan ilmavoimiaan F-16 varaan, jos vanhaa pitää alkaa korvaamaan.
Lämärillä toki tuotantolinjat edelleen käynnissä, mutta jos ja kun koneet hankitaan esim seuraavaksi 30 vuodeksi, niin onhan siinä elinkaarta tuettavaksi. Lämäri toki suuri toimija, toisin kuin Saab. Saabin leasing-malli ollut toki taas sitten oiva tapa työntää koneita markkinoille.Miksi ei?