Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuli noista ruotsin tutkakoneista mieleen että jo antiikksien F-117 yksi tarkoitus oli ampua neukkujen AWACSit alas häiveen avulla.

Mitä tekee f-35 maha täynnä esimerkiksi uutta aamraamia, miten kaukana venäjän tutkakoneiden pitää lentää että ovat turvassa?

Entä toisinpäin, jos su-57 pitää edes osan lupauksistaan, uskaltaako suomi tutkakoneita lennättä norjaa idempänä?
 
Tuli noista ruotsin tutkakoneista mieleen että jo antiikksien F-117 yksi tarkoitus oli ampua neukkujen AWACSit alas häiveen avulla.

Tutkattomalla rynnäkkökoneella, jonka asekuiluun saa kaksi laserohjattua pommia? Haiseeko tässä jutussa kaalisoppa, luumuviina vai korkkarin painomuste?
 
(laser)pommit olivat F-117 ainoa käytössä olleet aseet. Asekuilun rakenteesta johtuen mitään kiskolta laukaistavaa ohjusta ei voisi edes käyttää ilman jotain trapetsia, jota ei ollut. AIM-9:n integroinnista oli kyllä ainakin konsepteja.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Lähteenä fighter pilot podcastin haastattelu. Pystyi kantamaan kaikkia aikansa aseita paitsi sparrowia.
Ei varmasti pystynyt. Ilman tutkaa amraamin ampuminen on mahdollista vain mad dog moodissa ja se voi osua silloin aivan mihin tahansa ja sen lentoprofiili on myös sen mukainen. Tuon aikaiset sidewinderitkin vaativat suoran näköyhteyden maaliin lukittautuakseen ja se ei onnistu sisäisestä kuilusta käsin. Sama syy miksi F-35 ei sekään kanna niitä sisällä.
 
Ei varmasti pystynyt. Ilman tutkaa amraamin ampuminen on mahdollista vain mad dog moodissa ja se voi osua silloin aivan mihin tahansa ja sen lentoprofiili on myös sen mukainen. Tuon aikaiset sidewinderitkin vaativat suoran näköyhteyden maaliin lukittautuakseen ja se ei onnistu sisäisestä kuilusta käsin. Sama syy miksi F-35 ei sekään kanna niitä sisällä.
En lähde väittelemään, mutta näin kertoo konetta lentänyt lentäjä jaksossa 72, joka siis käsittelee em. konetta.
 
topic that has continued to surface in various forms has to do with the stealth attack jet being used in the air-to-air role. Discussion of this surfaced briefly on the Fighter Pilot Podcast recently, which you can and should check out here. Comments from a veteran Nighthawk pilot resulted in speculation that this capability may have indeed existed in an operational sense.
 
Ok, tässä viitataan juurikin tuohon mainitsemaani podcastiin, jonka tiedot olivat siis vääriä.

Kuitenkaan se ei vastaa alkuperäiseen kysymykseeni voisiko f-35 tai su-57 olla tutkakoneilla vaarallinen uhka?
Tottakai ne ovat uhka valvontakoneille. Suurin osa awacs roolissa lentävistä koneista ei juurikaan poikkea normaaleista matkustajakoneista lento ominaisuuksiltaan ja jos nykyaikainen moderni hävittäjä pääsee ohjuksineen kantamalle niin se on melko varmasti game over. Elso, hinattavat harhamaalit ja harhaheitteet voivat parantaa awacsin selviytyvyyttä, mutta ensisijaisesti se luottaa siihen että vihollinen ei pääsisi riittävän lähelle ja oma hävittäjäsuoja ajaa ne pois.

Kiinalaisen stealth koneen pääasialliseksi rooliksi on spekuloitu juurikin awacs ja tankkerijahti, vaikka kiina on itse sen ilmoittanutkin monitoimihävittäjäksi.
 
Tutkattomalla rynnäkkökoneella, jonka asekuiluun saa kaksi laserohjattua pommia? Haiseeko tässä jutussa kaalisoppa, luumuviina vai korkkarin painomuste?
Muistanko oikein että "Red Storm Rising" -kirjassa F-19:t (sic) aloittivat ilmasodan 'sucker punchilla' juuri neukkulan AWACSeja tähän tyyliin neutraloimalla?

Olen itsekin kuullut tuon "AMRAAMit F-117:ssä" jutun, jo ysärinä, ja lähteenä väitetysti konetyypin lentäjä. Tai silloin sanottiin että AMRAAMin laukaisu olisi teoriassa mahdollista (oletettavasti juuri tuossa 'hullu koira' moodissa).
 
Muistanko oikein että "Red Storm Rising" -kirjassa F-19:t (sic) aloittivat ilmasodan 'sucker punchilla' juuri neukkulan AWACSeja tähän tyyliin neutraloimalla?

Siellähän se taisi olla, mutta kuten tuo F-19 nimityskin viittaa, niin sillä ei ollut juurikaan tekemistä todellisuuden kanssa. Sinällään toki ihan loogista, että konetta käytettäisiin juuri tuolla tavalla, jos se vain siihen kykenisi.
 
Tutkattomalla rynnäkkökoneella, jonka asekuiluun saa kaksi laserohjattua pommia? Haiseeko tässä jutussa kaalisoppa, luumuviina vai korkkarin painomuste?

Ehkäpä muistin syövereihin on jäänyt jälki Clancyn fiktiivisestä Red Storm Rising - romaanista, jossa F117 (vai oliko se F 19) pudotti valvontakoneen? Sama roolihan oli myöhemmin RAH-66 Comanche - häivekopterilla kirjassa Kunniavelka.
 
Mitenhän se tutkaton pommikone ylipäätänsä edes löytäisi sen awacsin ammuttavaksi? Toki sillä on itsellään tilannekuvaa ja omasuojaa parantamassa tutkavaroitin, jolla se saa karkean suuntiman siihen mistä awacs säteilee, mutta se ei tosiaan paljasta kuin geneerisen suunnan ja ehkä mallista riippuen säteilylähteen voimakkuuden ja/tai sen tyypin. Datalinkki voisi auttaa, mutta tuohon aikaan se on todennäköisesti ollut yksisuuntainen koska muuten sen lähetykset voitaisiin havaita, eikä se auta aseen maaliin löytämistä aikalaisellaan amraamilla. Tuolla datalla pitäisi sitten lentää mahdollisesti vihamielisessä ilmatilassa yleensä hävittäjillä/IT:llä suojatun awacsin kimppuun kenenkään huomaamatta, niin lähellle että mk1 silmämuna havaitsee maalin (pimeässä haasteellista, puhumattakaan että noin läheltä todennäköisesti häive ei enää suojaa) ja laukaista aseet maalia kohti lukitsematta niitä ensin mitenkään ja toivoa osumia. Aika kehnosti se tulisi onnistumaan.

Nykypäivän roinalla tilanne on melkolailla toinen, kun maalinosoitus voi tulla aivan muualta kuin mistä ohjus lähtee, datalinkit kykenevät yllättävän stealthiin kaksisuuntaiseen liikenteeseen, lpi tutkilla ja irst järjestelmillä voi maalia etsiä ja kytätä kaukaakin ja ohjustenkin kantama on parantunut.
 
Mitenhän se tutkaton pommikone ylipäätänsä edes löytäisi sen awacsin ammuttavaksi? Toki sillä on itsellään tilannekuvaa ja omasuojaa parantamassa tutkavaroitin, jolla se saa karkean suuntiman siihen mistä awacs säteilee, mutta se ei tosiaan paljasta kuin geneerisen suunnan ja ehkä mallista riippuen säteilylähteen voimakkuuden ja/tai sen tyypin. Datalinkki voisi auttaa, mutta tuohon aikaan se on todennäköisesti ollut yksisuuntainen koska muuten sen lähetykset voitaisiin havaita, eikä se auta aseen maaliin löytämistä aikalaisellaan amraamilla. Tuolla datalla pitäisi sitten lentää mahdollisesti vihamielisessä ilmatilassa yleensä hävittäjillä/IT:llä suojatun awacsin kimppuun kenenkään huomaamatta, niin lähellle että mk1 silmämuna havaitsee maalin (pimeässä haasteellista, puhumattakaan että noin läheltä todennäköisesti häive ei enää suojaa) ja laukaista aseet maalia kohti lukitsematta niitä ensin mitenkään ja toivoa osumia. Aika kehnosti se tulisi onnistumaan.

Nykypäivän roinalla tilanne on melkolailla toinen, kun maalinosoitus voi tulla aivan muualta kuin mistä ohjus lähtee, datalinkit kykenevät yllättävän stealthiin kaksisuuntaiseen liikenteeseen, lpi tutkilla ja irst järjestelmillä voi maalia etsiä ja kytätä kaukaakin ja ohjustenkin kantama on parantunut.

Siinä kirjassa oli kyseessä F-19 joka oli siis ihan vain spekulaatioon perustuva kone, eli miksi siinä ei voisi olla tutka ja jälkipoltin joilla lähteä tutkakoneen perään? Ja AMRAAM ei muistaakseni tullut operatiiviseksi neukkulan aikoina, joku kone taisi keretä kantamaan sitä Persianlahden sodan aikana, mutta ei käyttämään.
 
Muistanko oikein että "Red Storm Rising" -kirjassa F-19:t (sic) aloittivat ilmasodan 'sucker punchilla' juuri neukkulan AWACSeja tähän tyyliin neutraloimalla?

Olen itsekin kuullut tuon "AMRAAMit F-117:ssä" jutun, jo ysärinä, ja lähteenä väitetysti konetyypin lentäjä. Tai silloin sanottiin että AMRAAMin laukaisu olisi teoriassa mahdollista (oletettavasti juuri tuossa 'hullu koira' moodissa).

Tom Clancyn kirjoista olen lukenut vain Rainbow Sixin, muista on tyytyminen elokuvasovitukseen. Sanotaanko nyt näin, että AWACSien jahtaaminen tutkattomalla alisoonisella rynnäkkökoneella on kieltämättä ihan sovelias skenaario tieteis-teknotrilleriin (Executive Decision on kova leffa, vaikke Clanyyn liitykään!). Vaikka häive olisikin sataprosenttisen toimiva - siis sellasita maalia vastaan, jonka tehtävä on olla mahdollisimman tehokas tutkamaailen havaitsija - olisi jo tutkakoneen tavoittaminen vaivalloinen mutta mahdollinen suoritus. Kohde pitäisi saada vielä lukittua ilman tutkaa ja tulenosoitusjärjestelmää, tai laukaista sokkona AMRAAM ja toivoa, että se a) lukittuu johonkin ja b) se on juuri se AWACS eikä jokin sen lähistöllä norkoilevista saattohävittäjistä tai tankkereista. Sidewinderillä maalinosoittaminen olisi varmasti helpompaa, mutta pitäisi päästä jo näköetäisyydelle. Lisäksi kaikissa skenaarioissa pitäisi vielä olettaa ja jokseenkin toteutua, ettei AWACS havaitse itseensä kohdistettua ohjusta ja kohdista siihen vastatoimia.

Vihollisen AWACSien tuhoaminen häive- tai hyperäänikoneella tai -ohjuksella on varmasti jokaisen ilmastrategin päiväuni, mutta tempun tekeminen F-117:llä ja kasari/ysäriteknologialla on juurikin tätä trillerikirjallisuutta. YF-23 muistakseni oli 90-luvun lopun koekeirroksilla häiveeltään parempi kuin YF-22, siinäpä olisi jännärikirjailijalle hyvä koukku mihin tarttua, CIA on rakentanut salaisella budjetilla tietysti ohi presidentin YF-23:stä muutaman tutkassa huippunäkymättömän erikoishävittäjän juuri tällaista iskua varten!

Onkos meillä muuten erillistä F-117 -ketjua? Nämä jutut voitaisiin vastaisuudessa dumpata sellaiseen. Näissä hävittäjävitjoissa keskustelun vellominen on jo niin selviö, ettei siitä juuri kukaan enää viitsi huomauttaa, mutta F-117 on juuri sellainen 90-luvun lapsen siisti wunderwaffe joka kyllä ansaitsisi oman ketjunsa.
 
Onkos meillä muuten erillistä F-117 -ketjua? Nämä jutut voitaisiin vastaisuudessa dumpata sellaiseen. Näissä hävittäjävitjoissa keskustelun vellominen on jo niin selviö, ettei siitä juuri kukaan enää viitsi huomauttaa, mutta F-117 on juuri sellainen 90-luvun lapsen siisti wunderwaffe joka kyllä ansaitsisi oman ketjunsa.
Joku häiveketju kai palstan uumenista muistaakseni löytyy? F-117:han on otettu uudelleen käyttöön, ainakin parin koneyksilön voimin. Lockheedin ensimmäiset ATF-yritelmät muuten perustuivat F-117:een, sitä perua voi osittain olla ne "ilmataistelurooli" -jutut mitä julkisuuteen levisi.
 
Ehkäpä muistin syövereihin on jäänyt jälki Clancyn fiktiivisestä Red Storm Rising - romaanista, jossa F117 (vai oliko se F 19) pudotti valvontakoneen? Sama roolihan oli myöhemmin RAH-66 Comanche - häivekopterilla kirjassa Kunniavelka.
'Kunniavelassa' Comanchet lensivät keskellä Tokiota ja teloittivat zaibatsuja täsmäiskuilla. Kukaan japanilainen ei tietenkään huomannut mitään koska häive! Clancyn alkupään kirjoja fanitin kovasti mutta tuon jälkeen tuotokset lensi mulla mentaaliseen roskikseen.

Microprosen F-19 -peli oli muuten aikaansa edellä, koska se mallinsi hyvin osuvasti "5. sukupolven" tilannetietoisuutta. Koneessa ei ollut tutkaa, mutta neljä hyvin tehokasta "Trackcamia" jotka automaattisesti etsivät ilma- ja maamaaleja jopa 100km etäisyydeltä. Lisäksi datalinkin kautta tuli tarkkaa ja ajantasaista satelliittikuvaa josta näki hyvin missä viholliskoneet lenteli. Pelin PC-versio oli haastava ja tunnelmallinen, mutta myöhemmin pelaamani ST-versio bugitti: vihollishävittäjät eivät juuri koskaan ampuneet ohjuksia saati käyttäneet tykkiä, ainoastaan Mainstay-AWACSit ampuivat AA-10:iä (!).
 
Back
Top