Gripen E/F

F-39E Gripen fighter starts tests on supersonic flight in Brazil
The new Brazilian Air Force fighter, F-39 E Gripen, has begun the supersonic flight testing phase in Brazil. The aircraft, which is in the Gripen Flight Testing Center (GFTC) at Embraer's facilities in Gavião Peixoto (SP), has carried out these activities in the designated test areas northwest of the base. All flights follow procedures defined by the authorities and are carried out at high altitudes, above 5,000 meters.

These flights, carried out by Saab, are essential to test the performance and functions of the new aircraft, to continue the certification and acceptance procedures of the aircraft, which arrived in Brazil in September 2020.
Activities in Brazil include testing of flight control systems and weather systems. It also aims to test the aircraft in the tropical climate. Unique characteristics of Brazilian aircraft, such as integration of armaments and Link BR2 communication system – which provides encrypted data and voice communication between aircraft – will also be tested in Brazil.

The Gripen Program
The partnership with Brazil began in 2014, with a contract for the development and production of 36 Gripen E/F aircraft for the Brazilian Air Force, including systems, support and equipment. A broad technology transfer program, which is running over a ten-year period, is driving the development of the local aeronautical industry through partner companies participating in the Gripen Brasileiro program.

During this period, more than 350 Brazilian technicians and engineers are participating in theoretical and practical training in Sweden to acquire the knowledge necessary to perform the same tasks in Brazil. To date, more than 230 professionals have completed the courses and most of them are back in the country working at gripen's Project and Development Center (GDDN).

GFTC and GDDN are part of the Gripen Program's technology transfer, and are essential in Saab and Embraer's joint activities aimed at building procedures and the ability to develop and test new features during gripen's life cycle at FAB.
 
Melko yhdentekevää kun ei ole vertailukohdetta. Yksi tarina, jota ei voi tarkistaa ja se on luokkaa sotamoodilla kaverin yllätys.
Tehon puute ohitettiin vähän turhan keveästi. Samassa yhteydessä kun tuo esille NGJ:n niin se antaa kuvan ikään kuin tehotta olisi mahdollista saada saman vaikutuksen. On ne viisaita Saabilla.

Se 9LV osuus on relevanttia. Muut on protoja ilman asiakasta ja näyttöjä.
 
Viimeksi muokattu:
#maailmanluokan elso-laitteet

Melko huvittava kirjoitus sinänsä, kun siinä viitataan suoraan siihen että Gripenit olivat häviöllä Typhooneille ilmataistelussa ja Gripukka-pilotit turvautuivat vilppiin kun hätäpäissään ottivat sota-moodit käyttöön. Sillä pääsivät sitten oletettavasti yllättämään kun Typhoonit pelasivat reilua peliä harjoitusmoodissa. Mitähän olisi käynyt jos Typhoon olisi tehnyt saman?

Vuosia sitten Intialaiset Su-30 pilotit ylpeilivät antaneensa neniin RAF:n Typhooneille Englannissa käydyssä harjoituksessa. Britit totesivat lakonisesti että SU-30:t olisi pyyhkäisty taivaalta jos Typhoon olisi turvautunut täyteen air-combat moodiinsa.

Samaa tautia liikkeellä?
 
Melko huvittava kirjoitus sinänsä, kun siinä viitataan suoraan siihen että Gripenit olivat häviöllä Typhooneille ilmataistelussa ja Gripukka-pilotit turvautuivat vilppiin kun hätäpäissään ottivat sota-moodit käyttöön. Sillä pääsivät sitten oletettavasti yllättämään kun Typhoonit pelasivat reilua peliä harjoitusmoodissa. Mitähän olisi käynyt jos Typhoon olisi tehnyt saman?

Vuosia sitten Intialaiset Su-30 pilotit ylpeilivät antaneensa neniin RAF:n Typhooneille Englannissa käydyssä harjoituksessa. Britit totesivat lakonisesti että SU-30:t olisi pyyhkäisty taivaalta jos Typhoon olisi turvautunut täyteen air-combat moodiinsa.

Samaa tautia liikkeellä?
Niin no tuossa alkuperäisessä jutussa ei "menetetty malttia", käännös on hiukan hatara, eikä alkuteksti kerro että tämä olisi ollut jokin äkkinäinen päätös. Varsinainen tarina taasen on samaa sarjaa (tai sama tapahtuma) kuin aiemmassa Justin Bronk-sitaatissa samasta aiheesta (tosin lähteeksi silloin sanottu RAF).

Sama dilemma kaikilla, aina, ei tässä ole mitän Gripen-ihmeellistä, eikä kukaan tiedä mitkä ovat muiden laitteiden vastaavat kyvyt. En tiedä, onko samanlaisia tarinoita liikkeellä muista koneista, ja miksi juuri EF-kuskit niitä kertovat, mutta ei ole mitenkään ihmeellistä että nämä kaksi anekdoottia ovat tulleet Bronkin kautta julkisuuteen. Siksi, kun kaikki tietää sen teho-ongelman tavanomaisessa harjoitustaistelutavassa, mikä on Gripenille epäedullinen tapa harjoitella.

Se, mikä olisi oikeasti mielenkiintoista tietää yleisen vertailtavuuden kannalta, on se onko Red Flagissa saatu ja haluttu käyttää täyttä elektronista pelikirjaa. Luultavasti ei.
 
Viimeksi muokattu:
Se tuosta tarinasta kuultaa läpi pääteltävissä olevina asioina, että Gripen ei säteile sellaista taajuutta, jota (ainakaan saksalainen) EF kykenee sensoreillaan havaitsemaan, ja että Gripen pystyy vastaavasti löytämään EF:n joko sen emittoiman säteilyn taikka parvilinkin kautta tulevan tiedon avulla niin tarkasti, että pystyy lähestymään sitä edullisesta sektorista. Tarina ei kerro, onko asiaan liittynyt hävittäjän/hävittäjien tutkan käyttöä jommalla kummalla osapuolella, eikä myöskään siihen liittyvistä vastatoimista. Niitä on ollut tai ei ole ollut. Jos EF:ssä olisi ollut hyvät optiset 360° sensorit, juuri tämä temppu ei olisi onnistunut samalla tavalla, mutta jotain tämä kertoo sekä RF-emissioiden lähetyksen vähäisyydestä että vastaanoton paljoudesta ja tarkkuudesta, sekä mahdollisesti parvilinkin laadusta (myös havaittavuusmielessä).

On hyvin mahdollista, että tuohon kykenevät kaikki HX-koneet, ja SFV on ainoa, joka päättänyt näitä käyttää ystävien kanssa harjoiteltaessa. Ja ihan ystävällistä Bronkilta myös viitata tähän kaiken yleisen mollauksen keskellä. On myös mahdollista, että asiasta on sovittu vastapuolen kanssa, mutta ei ole kerrottu EF-piloteille asti. Ehkä Saksassa joku halusi osoittaa omalle väelle, että omat koneet voisivat olla paremmin varusteltuja?
 
Itse muistelen joskus lukeneeni, että Typhoon-piloteille Gripen olisi ollut normaalioloissa suupala, mutta elektronisen sodankäynnin järjestelmien kanssa saa kuitenkin olla tarkkana ja joskus pääsevät niiden avulla yllättämään. Lähtökohtaisesti Typhoon olisi kuitenkin aina edelleä Tämä siis vanhoilla versioilla, ei Suomelle tarjottavilla....
 
Itse muistelen joskus lukeneeni, että Typhoon-piloteille Gripen olisi ollut normaalioloissa suupala, mutta elektronisen sodankäynnin järjestelmien kanssa saa kuitenkin olla tarkkana ja joskus pääsevät niiden avulla yllättämään. Lähtökohtaisesti Typhoon olisi kuitenkin aina edelleä Tämä siis vanhoilla versioilla, ei Suomelle tarjottavilla....
Jep, ne on nämä kaksi yllä mainittua Justin Bronkin anekdoottia.
 
Nyt tämä juttu ei ole maksumuurin takana
Tuo paljon elektroniikka-alan työtä Tampereen seudulle.
 
Tuota tarinaa saabin elsoista ja niiden käyttämisestä harjoituksissa suutuspäissään on tosiaan viljelty melko pitkään ja sitkeästi, mutta mulla on vähän vaikeuksia uskoa tuota koko hommaa tuollaisenaan.

Olisivatko ruotsalaiset lentäjät niin epäammattimaisia että:
- Lipeäisivät harjoituksen säännöistä turhamaisuuttaan kun harjoituksen parametreillä leikkiessä tulee pataan?
- Pätemisen takia paljastaisivat helvetin tarkasti varjelstavia elektronisen soidankäynnin salaisuuksia käyttämällä niitä harkitsemattomasti?
- Vouhottaisivat siitä vielä sen jälkeen ympäriinsä lehdistöille yms?

Sitten seuraavaksi pitäisi tietää, että käyttikö typhoon harjoituksessa omia kykyjään koko paletilla? Oliko tutkat samoissa moodeissa kuin missä ne olisivat konflikti tilanteissa? Oliko praetorian järjestelmä aktiivinen? Mitkä olivat ylipäätään harjoituksen parametrit jne?

Näitä eri maiden ilmavoimien välisiä harjoituksia kun on maailmalla käyty, niin niissäkin varjellaan omia kykyjä vielä niin perhanan tarkasti, että esim. jenkit ovat harjoitelleet F-15 laivueella dissimilar aircombattia intialaisten kanssa... täysin ilman tutkaa. Sanomatta selvää että intialaiset paukuttelivat "sukseellaan" henkseleitä siellä että vähänkö oltiin kovia jätkiä ja kylläpä se sukhoi rokkaa kovaa, mutta jenkit tyytyivät vain myhäilemään tyytyväisinä että hahhaa.
 
Se on samanlainen reteä juttu kuin se Gotlanti-luokan lentotukialusosaston yllättäminen. Toki sitä käytettiin sen tapaiseen harjoitteluun ihan vuokravehkeenä, mutta... viesti saattoi olla halutun kaltainen ehkä sen yllätetyn tahon puolesta (= viesti poliitikoille, antakaa lisärahaa varautua "mustaan joutseneen"). Onhan nuo sotapelit useinkin viritetty ennalta tuottamaan haluttu viesti.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top