Gripen E/F

Svenska Dagbladetin mukaan Ruotsissa tehdään tämänpäiväisessä hallituksen kokouksessa päätös Gripen E:n lisäkehityksen rahoituksesta. Tämä kehitys on yhdenmukainen HX:n vaatimusten ja tarjouksen kanssa. Kehityksen sisällöstä tai summasta ei ole mainintaa, mutta sen sanotaan olevan ehdollinen Suomen päätöksestä. Jos Suomi valitsee Gripenin, myös Ruotsin koneet päivitetään samaan tasoon. Jutussa haastatellun lähteen mukaan tämä on HX-hankkeen vaatimus, tarjotun koneen varustetason tulee olla yhteneväinen pääkäyttäjän kanssa.

Juttu maksumuurin takana ruotsiksi, mutta tuossa oli olennaiset kohdat. https://www.svd.se/sa-ska-regeringen-fa-finland-att-valja-gripen
Harmi että ei sen kummemmin asiaa avattu, olisi mielenkiintoista tietää, mitä ilmavoimien vaatimuksista Greippi ei nykyisellään täytä.
 
Joskus aiemmin oli uutisoitu että HX-hanke aiheuttaa tarvetta lisäinvestoinneille Ruotsin puolelta, muistaakseni ELSO oli mainittu yhtenä osa-alueena.

Mielenkiintoista ja hieman säälittävääkin, kun Greipin ELSO-kykyjä on hehkutettu kaiken aikaa. Nyt ei sitten edes riitä sellaisenaan... :(
 
Raskas risteilyohjus on lähes ilmiselvä puute. Eli puokkiin integrointi ja myös samalla Ruotsin hankinta, jota toivovat mutta eivät ole omin voimin poliitikoilleen edelleenkään saaneet syötettyä.
 
Mielenkiintoista ja hieman säälittävääkin, kun Greipin ELSO-kykyjä on hehkutettu kaiken aikaa. Nyt ei sitten edes riitä sellaisenaan... :(
Ei ole muilla mitään mahdollisuuksia jos edes foorumilta tutut, Eurofightereiden pelkäämäät sotamoodit eivät riitä...
 
Mielenkiintoista ja hieman säälittävääkin, kun Greipin ELSO-kykyjä on hehkutettu kaiken aikaa. Nyt ei sitten edes riitä sellaisenaan... :(
Ja tästä voidaan todeta, että taas jälleen Saabin myyntimiehet ovat olleet myyntipuheillaan kaupittelemassa kärmesöljyä. Se lisäisi Gripenin vähäistä uskottavuutta, jos Ruotsi olisi noi elso-päivitykset ottanut käyttöön Suomen päätöksistä piittaamatta. Mutta miten se nyt näyttäytyy on, että Ruotsi ja Saab koittaa saada Suomen nalkkiin maksamaan kehityskustannuksia keventäen ruotsalaisen veronmaksajan verotaakkaa, mikä taas sitten jatkossakin 30 vuoden elinkaaren näkymät kalliiksi, kun pääkäyttäjä on nihkeän persaukinen ja kitsas kehittämään omaa konettaan.
 
On myös mahdollista, että HX kaipaa tarjouspyynnössään jotain sellaista spesifiä tasoa tai ominaisuutta, mitä kellään ei ole tarjota valmiiksi käyttöönotettuna. Ei ollenkaan mahdotonta Suomelle. Mutta kaikki näyttää toki aina siltä miltä sen itse haluaa näyttävän ja osoittaa sitä mitä sen haluaa osoittavan.
 
EAJP-häirintäsäiliö ja LADM-häirintäohjus ovat ainakin sellaisia ELSO-kyvykkyyksiä, jotka ovat olleet esillä HX-hankkeen yhteydessä mutta joita ei Ruotsi ole ilmoittanut hankkivansa. Veikkaisin että Ruotsi ei ole edellyttänyt Suomea vastaavaa tunkeutumis- ja iskukykyä, ei heillä oikein ole sellaiseen tarvettakaan.

Kyse voi myös olla jonkin jo kehitetyn option lunastamisesta, minulla on sellainen muistikuva että Ruotsi ei olisi tilannut BriteCloudia omiin koneisiinsa. Saatan kyllä olla väärässä tuosta. Ainakin täällä ihmeteltiin kun Brasilian ja Ruotsin koneissa oli erilaiset ohjustunnistimet.

Raskas risteilyohjus voisi myös tulla kyseeseen, tosin sen hankinta taitaa jo sisältyä suunnitelmiin myös Ruotsissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista ja hieman säälittävääkin, kun Greipin ELSO-kykyjä on hehkutettu kaiken aikaa. Nyt ei sitten edes riitä sellaisenaan... :(
Tai sitten tilanne on sama kaikilla muillakin, mutta Saab on ainoa joka tekee korjauksia :)
Uskoisin että tuossa on kyseessä joku yksittäinen ominaisuus tai artikkeli jota Saab tarjoaa, mutta Ruotsi ja Brasilia eivät katsoneet sitä tarpeelliseksi (ainakaan vielä). Voisi olla vaikka BriteCloud?
 
Tai sitten tilanne on sama kaikilla muillakin, mutta Saab on ainoa joka tekee korjauksia :)
No enpä tiedä onko meillä todella varaa lähteä opettamaan esim. Growlerin/NGJ:n tekijöitä.

Toki olisihan se mukavan röyhkeä neuvottelutapa ja nautin tästä -tyylinen tilanne jos reteästi ilmoittaisi, että muuten hyvä, mutta ei vielä riitä.... (ehkä G on sen takia ylipäänsä kuvioissa?)
Taitaa olla kuitenkin tyytyminen huutokauppakeisarin tyyliin "hulluhan se on jos ei puolta maksa" vääntöön hinnasta.
 
No enpä tiedä onko meillä todella varaa lähteä opettamaan esim. Growlerin/NGJ:n tekijöitä.

Toki olisihan se mukavan röyhkeä neuvottelutapa ja nautin tästä -tyylinen tilanne jos reteästi ilmoittaisi, että muuten hyvä, mutta ei vielä riitä.... (ehkä G on sen takia ylipäänsä kuvioissa?)
Taitaa olla kuitenkin tyytyminen huutokauppakeisarin tyyliin "hulluhan se on jos ei puolta maksa" vääntöön hinnasta.
Niin noh, Super Hornetissa taas ei ole esimerkiksi sellaista nykyään aika olennaista lisälaitetta kuin ohjusvaroitinjärjestelmä. En tiedä alkaisiko Boeing ja USN meidän vuoksemme siihen sellaista laittamaan, veikkaan ettei.
 
Niin noh, Super Hornetissa taas ei ole esimerkiksi sellaista nykyään aika olennaista lisälaitetta kuin ohjusvaroitinjärjestelmä. En tiedä alkaisiko Boeing ja USN meidän vuoksemme siihen sellaista laittamaan, veikkaan ettei.
Täällä lukee "In 2010, Boeing offered prospective Super Hornet customers the "International Roadmap", which included conformal fuel tanks, enhanced engines, an enclosed weapons pod (EWP), a next-generation cockpit, a new missile warning system, and an internal infra-red search and track (IRST) system."

 
Niin noh, Super Hornetissa taas ei ole esimerkiksi sellaista nykyään aika olennaista lisälaitetta kuin ohjusvaroitinjärjestelmä. En tiedä alkaisiko Boeing ja USN meidän vuoksemme siihen sellaista laittamaan, veikkaan ettei.
Tämä saattaa tosiaan olla edelleen tilanne USN-SH:ssa.
While it has an ESM that can alert of an AAM going "active", it has no IR/UV based MAWS to tell it of IR missiles or other "non-active" missiles.
 
Täällä lukee "In 2010, Boeing offered prospective Super Hornet customers the "International Roadmap", which included conformal fuel tanks, enhanced engines, an enclosed weapons pod (EWP), a next-generation cockpit, a new missile warning system, and an internal infra-red search and track (IRST) system."

Niin, kuulostaa Advanced Super Hornetilta. Josta ei ollut nykytiedolla Block 3 muodossa toteutumassa kuin IRST ja cockpit ja ehkä CFT. Lockstep, eli tuskin tulee isoja eroja. Ainakin sen MAWSin luulisi pitävän olla jo jonkun testaama, tuskin lähdetään integroimaan vanhaan koneeseen upouutta.
RAAFin Superit ja Growler ja niiden kehityspolku voisivat kertoa onko MAWS ajankohtainen.

Tottakai Boeing laittaisi rahalla vaikka mitä jos on riittävän kova maksaja tarjolla.
 
Back
Top