Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muistaakseni F-35:n tykin kaliperiksi valittu 25 mm (vs 20 mm vaihtoehto, olihan siellä myös Mauser bk27 tarjolla) perusteltiin paremmalla tehokkuudella maakohteita vastaan. Kertonee jotain vaatimusmäärittelystä.
 
Muistaakseni F-35:n tykin kaliperiksi valittu 25 mm (vs 20 mm vaihtoehto, olihan siellä myös Mauser bk27 tarjolla) perusteltiin paremmalla tehokkuudella maakohteita vastaan. Kertonee jotain vaatimusmäärittelystä.
Niin, Mauser oli aluksi kuvioissa. Vähän samalla lailla kuin Rafalen teknologiademo ACX:ssä oli Hornetin GE F404 motti aluksi ja sitten vaihtui toinen Scnecma/Safran M88:iin ja lopulta molemmat.

Täällä tosin väitetään, että Mauser oli parempi.
Many allies wanted the 27mm Mauser cannon installed instead, as it’s widely believed to offer the world’s best combination of firing rate and hitting power. In the end, however, ammunition standardization benefits involving 25mm land and sea platforms trumped pure performance.

Tällaisella nimellä löytyy vielä vanhoilla sivuilla: 27mm JSF Aircraft Cannon System [Mauser linkless BK-27 gun derivative]

Mauser oli myös Boeingin JSF-kandidaatissa tarjolla
The 27mm cannon, derived from the Mauser-designed BK 27 cannon, is a candidate for both the Boeing and Lockheed Martin versions of the JSF. If selected, up to 3,000 27mm cannons will be built in Mesa, Ariz., under license from Mauser.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni F-35:n tykin kaliperiksi valittu 25 mm (vs 20 mm vaihtoehto, olihan siellä myös Mauser bk27 tarjolla) perusteltiin paremmalla tehokkuudella maakohteita vastaan. Kertonee jotain vaatimusmäärittelystä.
F-35:n piti korvata A-10 joten tykki toki tarvittiin. Jotkut tosiaan kuvitteli, että F-35 rynnäköi tykillä matalalla A-10:n tapaan.
 
Ilmataistelukin käydään enenevässä määrin pitkiltä etäisyyksiltä. Tykkietäisyyksille päätyminen alkaa olla enemmän valinta - kun AMRAAM-ohjukset voidaan ampua kymmenien kilometrien päästä, on ohjaajan valinta ajaa kone lähelle vihollista irtautumisen sijaan.
Nämä paradigmat voi muuttua yhdessä yössä, joten ei kannata laskea vain niiden varaan. Häivekoneita vastaan BVR-tutkaohjukset ei kovin hyvin toimi, ja ei-häive-koneissakin on nykyään enenevissä määrin järeät omasuojat. On aivan mahdollista että seuraava ilmasota soditaankin taas lyhyiltä etäisyyksiltä.
Koneessa joka painaa 13 tonnia, yksi n.100kg tykki ei ole ylitsepääsemätön penaltti.
 
Muistaakseni F-35:n tykin kaliperiksi valittu 25 mm (vs 20 mm vaihtoehto, olihan siellä myös Mauser bk27 tarjolla) perusteltiin paremmalla tehokkuudella maakohteita vastaan. Kertonee jotain vaatimusmäärittelystä.
Taitaa olla pääasiassa mariinien vaikutusta. Siellä vielä ajatellaan että tiukassa paikassa voi joutua tekemään tykkirynnäköitä. Tosin jos 100 miljoonan koneella joudutaan menemään kiväärinkantaman sisälle niin sitten kyllä on mennyt asioita jo tosi pahasti pieleen. Mutta niin voi sodassa käydä...
Amerikkalaiset pitävät sähkökäyttöisistä tykeistä niiden paremman luotettavuuden vuoksi vaikka ne viekin sitten vähän enemmän tilaa ja painoa. Noin muuten, ero Mauserin ja GAU-22:n välillä taitaa olla hiusten halkomista. Molemmat on kuitenkin varmasti selkeästi parempia kuin M61 joka alkaa olla jo aikansa elänyt.
 
Amerikkalaiset pitävät sähkökäyttöisistä tykeistä niiden paremman luotettavuuden vuoksi vaikka ne viekin sitten vähän enemmän tilaa ja painoa.
Eikös ne kaikki ole sähkökäyttöisiä? Ei kaasutoimisia varmaan taida olla enää kuin vanhat Gast-tyyppiset GSh-23-2 ja GSh-30-2
[EDIT] Kas kas! Wikipedia paljastaa, että BK-27 on tosiaan kaasutoiminen! Ilmeisesti GIAT-30 on näistä yksipiippuisista sähkötoiminen.
 
Itse olen katsellut Global Eye-järjestelmien hintoja toteutuneista kaupoista, niin pari Globalia on tyyliin yli miljardin investointi.

Eli jos jätetään 9,4 miljardin tilausvaltuudesta 8 miljardia Global Eyen jälkeen, ja mikäli koneiden flyaway-hinta olisi puolet tuosta kahdeksasta miljardista (ja Gripen E:n flyaway hinta on googlauksen mukaan 85 miljoonaa dollaria eli 70 miljoonaa euroa), niin tuo 57 Global Eyen kanssa kuulostaisi maksimilta, jota Saab voi tarjota budjettiraameissa.

Itse en jostain syystä luota tuohon et hinta olisi 85 miljoonaa per kone. Epäilen vahvasti et on huomattavasti hintavampi ihan vaa koska ruotsalaiset ja ei niitä kukaan halua ostaa jostain syystä ni joku syy siihen on oltava. Vaikka kovia ovat mainostamaan sitä sun tätä mut ne on satuja ne
 
Mikäli perjantaina paljastuu, että Saab mahdutti enemmän kuin 60 Gripeniä kahden Globalin kanssa, niin olen erittäin pöllämystynyt.
Saab pistää all in tähän hankkeeseen. 64 gripen ja globalit hirveällä persnetolla. Kaikki teollinen yhteistyö mitä maailmasta löytyy. Rapukestit koko organisaatiolle.
Turpaan tulee silti.
 
Itse en jostain syystä luota tuohon et hinta olisi 85 miljoonaa per kone. Epäilen vahvasti et on huomattavasti hintavampi ihan vaa koska ruotsalaiset ja ei niitä kukaan halua ostaa jostain syystä ni joku syy siihen on oltava. Vaikka kovia ovat mainostamaan sitä sun tätä mut ne on satuja ne
Eihän mikään kai estä, että Saab toimisi kuten siviilipuolella toimitaan konekaupoissa eli myydään listahintaa huomattavasti halvemmalla. Silloin toki firma saattaa ottaa kaupasta kunnolla takkiin, mutta jos se avaa uusia mahdollisuuksia, niin on pakko ottaa riskejä.

Veikkaisin itse, että Saab lyö yli 60 koneen tarjouksen + Globalit.
 
Jos tulee 2 GE sekä 60 plus Gripeniä, niin laitan tässä ketjussa soimaan saman tien Gu gamla du fria.
 
Parempi kaivaa vinyyli esille...Saabin juhlallinen ilmoitus konemäärän julkistamisesta viittaisi siihen että kutosella alkava numero hävittäjiä on tarjoukseen tungettu.
Voi olla ettei täyttä 64:ää, Saab sanoi joskus tinkineensä hävittäjien määrästä tutkakoneiden mahduttamiseksi.
 
Parempi kaivaa vinyyli esille...Saabin juhlallinen ilmoitus konemäärän julkistamisesta viittaisi siihen että kutosella alkava numero hävittäjiä on tarjoukseen tungettu.
Voi olla ettei täyttä 64:ää, Saab sanoi joskus tinkineensä hävittäjien määrästä tutkakoneiden mahduttamiseksi.
Ruotsille kyseessä on myös turvallisuuspoliittinen seikka. Muille kyse on pelkästä bisneksestä.
 
Nämä paradigmat voi muuttua yhdessä yössä, joten ei kannata laskea vain niiden varaan. Häivekoneita vastaan BVR-tutkaohjukset ei kovin hyvin toimi, ja ei-häive-koneissakin on nykyään enenevissä määrin järeät omasuojat. On aivan mahdollista että seuraava ilmasota soditaankin taas lyhyiltä etäisyyksiltä.
Koneessa joka painaa 13 tonnia, yksi n.100kg tykki ei ole ylitsepääsemätön penaltti.
Juuri näin. Vaikka ohjukset ovat kehittyneet, on lentokoneet ja omasuojajärjestelmät myös.

Tuukka Elonheimon mukaan voi tulla eteen tilanne että vastustajan järjestelmät on niin etevät että bvr-torjunta ei onnistu ja pitää päästä lähelle tai sitten ajaudutaan lähitaisteluun. Nopeudet ovat erittäin suuria ja kaikki tapahtuu nopeasti. Kriittistä on saada näkökontakti vastustajaan kun siirrytään bvr-taistelusta koiratappeluun. Siinä voi tarvita tykkiä jos ohjukset eivät toimi, enkä mistään hinnasta jättäisi sitä pois. Päteviä siinä tilanteessa ovat myös kehittyneet kypärätähtäimet Hmds ja Striker II.
 
Juuri näin. Vaikka ohjukset ovat kehittyneet, on lentokoneet ja omasuojajärjestelmät myös.

Tuukka Elonheimon mukaan voi tulla eteen tilanne että vastustajan järjestelmät on niin etevät että bvr-torjunta ei onnistu ja pitää päästä lähelle tai sitten ajaudutaan lähitaisteluun. Nopeudet ovat erittäin suuria ja kaikki tapahtuu nopeasti.
Postasin joku päivä sitten Super Hornet ketjuun SH-pilotin haastattelun. Siinä mainitsi että joskus kun harjoittelivat F-22:n kanssa ilmataistelu kesti yleensä luokkaa 15-30 sekuntia ja sen jälkeen F-22 oli ratkaissut kisan. Muut US-koneet eivät pärjänneet F-22:sta vastaan sen paremmin. Sitä ei mainittu mistä lähtötilanteesta lähitaistelu alkoi, ehkä koneiden kohtaamisesta.
 
Saab pistää all in tähän hankkeeseen. 64 gripen ja globalit hirveällä persnetolla. Kaikki teollinen yhteistyö mitä maailmasta löytyy. Rapukestit koko organisaatiolle.
Turpaan tulee silti.
Olen pohtinut sen mahdollisuutta, että joku laittaisi niin härskin hinnan ettei itsekään oikeastaan toivo tulevan valituksi.
On vain sitten hurjalta näyttävä tarjous mihin jälkikäteen vedota, että miten ei muka kannattanut valita -> "rigged" tms. paheksunnat ja sympatia/aggret kotimaan politiikoilta.

edit: Tämä tulisi kyseesseen G/R/T-tarjokkailla.

USA-tarjokkaat kisaa keskenään ja hinnat näkee liian moni muu niin ei ole varaa häröillä. Ainoastaan Growlerin saatavuuteen liittyy mahdollisuus tehdä peliliikkeitä. Sen kokonaisuuden hintaa ei tiedä sellaiset, joilla ei harkinta ole ollut hilkulla.
 
Itse ottaisin mielummin 2 GE sekä 64 Gripeniä kuin vaikkapa 45 kappaletta kolmevitosia. Jos taas kolmevitosia tulisi reippaasti päälle 50, niin kallistuisin toki siihen.
 
Itse ottaisin mielummin 2 GE sekä 64 Gripeniä kuin vaikkapa 45 kappaletta kolmevitosia. Jos taas kolmevitosia tulisi reippaasti päälle 50, niin kallistuisin toki siihen.
Jännittävää, että sinulle kelpaisi määrä ilman tietoa suorituskyvystä. Toki tuo on sellainen heitto, jossa jossain vaiheessa tulee alueellinen saatavuus tms. vastaan 30-40% määrä eroilla.
 
Postasin joku päivä sitten Super Hornet ketjuun SH-pilotin haastattelun. Siinä mainitsi että joskus kun harjoittelivat F-22:n kanssa ilmataistelu kesti yleensä luokkaa 15-30 sekuntia ja sen jälkeen F-22 oli ratkaissut kisan. Muut US-koneet eivät pärjänneet F-22:sta vastaan sen paremmin. Sitä ei mainittu mistä lähtötilanteesta lähitaistelu alkoi, ehkä koneiden kohtaamisesta.
Tuossa huomioitavaa on se, että useimmissa vanhoissa koneissa lukitus tehdään tutkalla ja muuta maalinosoitusvälinettä ei pilotilla oikein niissä koneissa ole. Jos tutkalukitus on vaikeaa, pelkällä AIM-9:n etsimellä lukituksen saaminen voi olla työteliästä ja kalliita sekunteja kuluu.
 
Back
Top