Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse ottaisin mielummin 2 GE sekä 64 Gripeniä kuin vaikkapa 45 kappaletta kolmevitosia. Jos taas kolmevitosia tulisi reippaasti päälle 50, niin kallistuisin toki siihen.
Jos ja kun koneiden hinnat pyörivät samassa suuruusluokassa niin ei niissä tarjouksissa tuollaisia eroja ole millään ilveellä.
 
Ruotsille kyseessä on myös turvallisuuspoliittinen seikka. Muille kyse on pelkästä bisneksestä.

Ruotsi on valjastanut kenraalit ja poliitikot mukaan Saabin myyntitiimiin. Luovat nyt kuvaa yhteisistä ilmavoimista ja sotilasliitosta, jonka toteutumiseen tarvitaan Gripen.

Todellisuudessa puolustusliitot ja yhteistoiminnat voidaan toteuttaa erittäin hyvin ilman yhteistä konetyyppiäkin. Katsotaan vaan niin turvallisuuspoliittinen keskustelu hiljenee kummasti Ruotsalaisten toimesta kun Gripen ei voita kisaa.
 
Jos ja kun koneiden hinnat pyörivät samassa suuruusluokassa niin ei niissä tarjouksissa tuollaisia eroja ole millään ilveellä.
Ja Gripenillä Global Eye vetäisee helposti ainakin sen miljardin pois tilausvaltuudesta itse Gripen-koneilta. Joten aika hankala nähdä, että Saabilla olisi Gripeneitä ainakaan huomattavasti enemmän kuin Lämärillä olisi Salamakakkosia.
 
Ja Gripenillä Global Eye vetäisee helposti ainakin sen miljardin pois tilausvaltuudesta itse Gripen-koneilta. Joten aika hankala nähdä, että Saabilla olisi Gripeneitä ainakaan huomattavasti enemmän kuin Lämärillä olisi Salamakakkosia.
Riippuu lähinnä siitä miten rajoittavaksi se hankkeen ulkopuolinen jarru 10% puoluebudjetista käyttömenoihin osoittautuu F-35 määrän osalta.
 
Saabi alkaa olla puolustusvoimille jo aika suuri hovihankkija ilman Gripeneitäkin. Mitenköhän muut hankkeet vaikuttavat Gripenien hintaan?
Meinaan laivue 2020 hankintoja lähinnä.
 
Kynnys järjestelmänä F-35 on ainoa oikea valinta. Mikäli päätös kohdistuu mihinkään muuhun koneeseen, niin ryssä katsoo voittaneensa vaikutusyrityksissään.
Näin viime Siivet lehdessä lämärin edustajakin sanoi. Vaaditaan viidennen sukupolven teknologiaa jotta kyetään lentämään Venäjän ilmatorjunnan alla.
 
Juuri näin. Vaikka ohjukset ovat kehittyneet, on lentokoneet ja omasuojajärjestelmät myös.

Tuukka Elonheimon mukaan voi tulla eteen tilanne että vastustajan järjestelmät on niin etevät että bvr-torjunta ei onnistu ja pitää päästä lähelle tai sitten ajaudutaan lähitaisteluun. Nopeudet ovat erittäin suuria ja kaikki tapahtuu nopeasti. Kriittistä on saada näkökontakti vastustajaan kun siirrytään bvr-taistelusta koiratappeluun. Siinä voi tarvita tykkiä jos ohjukset eivät toimi, enkä mistään hinnasta jättäisi sitä pois. Päteviä siinä tilanteessa ovat myös kehittyneet kypärätähtäimet Hmds ja Striker II.
Aluksihan ohjusten piti toimia, sitten ne eivät toimineet ja palattiin tykkeihin, sitten ohjukset taas toimivatkin ja tykit jäi tarpeettomiksi jne...kuka tietää mikä on tilanne seuraavassa sodassa?

Uskon että nykyisten kaltaisten BVR-tutkaohjusten kehitystie alkaa olla taputeltu. Häivekoneita tulee liikaa käyttöön lähivuosina, ja legacy-vehkeissäkin on omasuojaa. Tulevaisuudessa näemme todennäköisesti fuusiohakupää-ohjuksia joissa on tutkan rinnalla infrapuna ja/tai näkyvän valon hakupää. Nämä toimivat sitten häivekoneisiinkin.
 
Hekumoin mahdollisesta sanoinkuvaamattoman härskistä Rafale-paketista.
Vahinko vain, ettei ole ollenkaan helppo keksiä miksi Ranskalle olisi elintärkeää pärjätä Suomessa. Ranskan kortti oli näyttää selväjärkiseltä jos esim. Trumpin 2. kausi + perussekoilua olisi tapahtunut. Sen sijaan Macronin politiikka on alkanut vaikuttaa umpikujaan ajautuvalta. Sekä Euro-päänavaus tuli Rafalelle jo Kreikan myötä.
Jopa Typhoon on enemmän liipaisimella koska 40 kpl ECRS mk 2 ostoa on vielä liian kallis erikoiserä Briteille. Halpenisi kivasti lisät Suomen ostaessa 60.
 
Ruotsille kyseessä on myös turvallisuuspoliittinen seikka. Muille kyse on pelkästä bisneksestä.
Väärin, mielestäni. Jos kyse olisi turvallisuuspolitiikasta ja Ruotsiinkin vaikuttavasta kynnysvoimasta niin he lobbaisivat F-35 hävittäjää ja ostaisivat itsekin. He päinvastoin alistavat turvallisuuspolitiikan businekselle vai luuletko, että ruotsalainen hävittäjälentäjä valitsisi näistä Gripenin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta Ruotsi on pulassa koska sen ainoa vaihtoehto on Gripen oli koneen kyvyt mitä tahansa. Ja koneen kehitystä sekä elinkaarta on kaavailtu maksettavaksi useamman ostajamaan voimin mutta näyttää, että Ruotsille jää mustapekka käteen. Kun sekä Sveitsi että Suomi antaa pakit niin markkinointi vaikeutuu entisestään.
 
Tuossa huomioitavaa on se, että useimmissa vanhoissa koneissa lukitus tehdään tutkalla ja muuta maalinosoitusvälinettä ei pilotilla oikein niissä koneissa ole. Jos tutkalukitus on vaikeaa, pelkällä AIM-9:n etsimellä lukituksen saaminen voi olla työteliästä ja kalliita sekunteja kuluu.

Tuosta on itselläkin jotain muistikuvia ja olikohan niin että tuo treeni käytiin periteisesti tykeillä? F-22 pystyy lentämään semmosia kuvioita mihin ei mikään hornet variantti taitu ja näinollen se voi pysytellä kohtuullisen turvassa poissa hornetin etusektorista, jolloin sillä on kiistatta etu noissa tappeluissa.

IP ojuksilla treenatessa pitäisi olla kyllä abaut kaikissa supereissa JMHC ja jos mukana on 9X niin kyllä sillä pitäis tasoittaa kummasti tilannetta, kuten myös ilmavaivojen hornet lentäjät kertoivat aikanaan red flag reissulta kotiutuessaan. Onhan tuossa toki edelleen semmonen mahdollisuus, että jos treenaavat perinteistä head on mergestä lähtevää tappelua, niin F-22 on silti riittävän paljon nopeampi heittämään nokan hornetin suuntaan kuin toisinpäin että ensimmäinen aim-9 lähtisi aina F-22 suunnalta.
 
Back
Top