Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En kyllä saa päähäni yhtään suunnitteilla olevia taistelukoneita, joissa ei oltaisi häiveominaisuuksiin panostettu.

KF-21 Boramae:ssa ei toki sisäistä asekuilua ole, mutta muuten on kone selkeästi muotoiltu tutkaheijasteeltaan mahdollisimman pieneksi.
 
En kyllä saa päähäni yhtään suunnitteilla olevia taistelukoneita, joissa ei oltaisi häiveominaisuuksiin panostettu.

KF-21 Boramae:ssa ei toki sisäistä asekuilua ole, mutta muuten on kone selkeästi muotoiltu tutkaheijasteeltaan mahdollisimman pieneksi.

Eikös siihen kaiken lisäksi ole jätetty valmius kehittää sisäiset asekuilut myöhemmin...? Tässä vaiheessa pitää myös muistaa, että kyseessä on KAI:n ensimmäinen varsinainen A-luokan hävittäjä, joten on luonnollista että aluksi lähdetään tavoittelemaan jotakin toteuttamiskelpoista.
 
Eikös siihen kaiken lisäksi ole jätetty valmius kehittää sisäiset asekuilut myöhemmin...? Tässä vaiheessa pitää myös muistaa, että kyseessä on KAI:n ensimmäinen varsinainen A-luokan hävittäjä, joten on luonnollista että aluksi lähdetään tavoittelemaan jotakin toteuttamiskelpoista.
Sisäisistä asekuiluista on puhuttu tulevaisuuden optiona. Kone on pienempi kuin vaikka F-35 joten ei siihen kauhean isoja asekuiluja varmaan mahdu.
 
En kyllä saa päähäni yhtään suunnitteilla olevia taistelukoneita, joissa ei oltaisi häiveominaisuuksiin panostettu.

KF-21 Boramae:ssa ei toki sisäistä asekuilua ole, mutta muuten on kone selkeästi muotoiltu tutkaheijasteeltaan mahdollisimman pieneksi.
Kyllähän esimerkiksi Super Hornetissa on häiveominaisuuksiin panostettu melko laillakin, silti se on edelleen 'ei-häive-kone' näin taktisesti ajatellen. Intialaisten Tejas Mk2 ja TEDBF ovat esimerkkejä kehitteillä olevista ei-häivekoneista. Heillä on kyllä tekeillä myös häivekone, AMCA.
 
Kyllähän esimerkiksi Super Hornetissa on häiveominaisuuksiin panostettu melko laillakin, silti se on edelleen 'ei-häive-kone' näin taktisesti ajatellen. Intialaisten Tejas Mk2 ja TEDBF ovat esimerkkejä kehitteillä olevista ei-häivekoneista. Heillä on kyllä tekeillä myös häivekone, AMCA.
Super Hornet on jatkokehitelmä Hornetista ja Tejas on ikuisuusprojekti 80-luvulta. :p Tuota kolmatta en ole kuullutkaan.
 
fg_3888485-jdw-10354.jpg


Inkkarien tukialuskoneprojekti, kun Tejas osoittautui tukialuksille sopimattomaksi. Ensilennon pitäisi olla 2026. Tuon vuosiluvun toteutumisen suhteen suosittelen vahvaa satsia merisuolaa.
 
AMCA on entinen MCA (Medium Combat Aircraft). Kun MCA eteni etanan tahdilla ja alkuperäiset suunnitelmat vanheni, niin eteen laitettiin Advanced eli siitä tuli AMCA.
 
Sehän on selvää että vanhempaa konetta on ehditty valmistaa isompi määrä!
 
Ei tule kyllä mieleen toista konetyyppiä jonka 'esisarjaa' tehdään toistakymmentä vuotta ja satoja koneita. Jonkunlainen uusi tehottomuuden ennätys täytyy olla se. Vrt. F-16:sta tehtiin 8 koneen esisarja.
 
Ei tule kyllä mieleen toista konetyyppiä jonka 'esisarjaa' tehdään toistakymmentä vuotta ja satoja koneita. Jonkunlainen uusi tehottomuuden ennätys täytyy olla se. Vrt. F-16:sta tehtiin 8 koneen esisarja.
Niin, onhan se aika surullista että yksi esisarja voi olla isompi kuin toisen koneen koko tilauskanta mutta sellaista se elämä on.
 
Tuossa aiemmin postaamassani Facebook-videossa oli tietoa Gripenin tilanteesta kesäkuulta. E-mallin testauksesta mainittiin aseiden osalta mm. että Iris-T, Meteor ja jotain muuta on integroitu ja Meteorin ensimmäinen koelaukaisu pitäisi tapahtua lähikuukausina. Iris-T:tä oli jo laukaistu. Joten tuon perusteella testivaiheessa ovat vielä ja uskoisin että nämä 6 toimitettavaa konetta ovat asiakkaalla ennemmin joskus loppuvuodesta kuin nyt kesän aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Kieltämättä surullista että LockMart on noin kädetön. Luulisi isossa firmassa riittävän ekspertiisiä hommien hoitamiseen kunnolla, mutta näköjään ei. FRP pakenee horisonttiin, kohta alkaa olla 'esisarjoja' tehty niin paljon ettei sitä enää varmaan enää kannata edes aloittaa.
 
Kieltämättä surullista että LockMart on noin kädetön. Luulisi isossa firmassa riittävän ekspertiisiä hommien hoitamiseen kunnolla, mutta näköjään ei. FRP pakenee horisonttiin, kohta alkaa olla 'esisarjoja' tehty niin paljon ettei sitä enää varmaan enää kannata edes aloittaa.

Miten niin kädetön? Hehän keksivät "concurrency"-ajattelun hoitamaan homman.

Ilman sitä F-35:lle olisi käynyt samoin kuin B-2:lle, F-22:lle ja Zumvaltille. Nyt sillä horisontilla ei ole mitään merkitystä.
 
Back
Top