Riittäkö se Ruotsillekkaan?
Kyse on kilpailutilanteesta. Kaikkien koneiden kantamat ovat kasvaneet vs. 1992.
Aikoinaan Ruotsille se varmaan riitti. Mutta tekniikka on kehittynyt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Riittäkö se Ruotsillekkaan?
Perus-Gripenin toimintasäteestä Saab on antanut aika ylimalkaisia tietoja. Tästä voinee päätellä ettei se ole kovin hyvä. Sveitsin vertailussa Gripen sai lentomatkasta huonot pisteet, ilmeisesti kone on tässä suhteessa Hornettiakin huonompi.
Gripen E/F on vähän erikoinen viritelmä että siinä laskutelineet on siirretty "ulos" polttoaineen tieltä, ikäänkuin "käänteinen CFT". Yleensä on ollut tapana pistää polttoaine rungon ulkopuolelle CFT:hen josta sen saa haluttaessa pois. Miksi lienee tähän ratkaisuun ryhdytty. Toimintamatkan parantaminen on kuitenkin varmaan katsottu olennaiseksi asiaksi vientimarkkinoita ajatellen.
F-16:sta muistaakseni mainostetaan ettei sisäinen polttoainekuorma ole kutistunut yhtään ensimmäisestä versiosta. Painoa on kyllä tullut paljon lisää, lisäksi uudemmat moottorit kuluttavat enemmän joten CFT:t on katsottu tarpeellisiksi uudemmissa vientiversioissa. 'Fuel fraction' ei tietenkään kerro kaikkea koneen toimintasäteestä. Joku aika sitten täällä oli linkki artikkeliin jossa kerrottiin F-16:n suunnitteluprosessissa. Koneen alisooninen vastus pyrittiin saamaan todella alhaiseksi mikä tietenkin auttaa polttoainetaloudellisuudessa. Hornetin ilmanvastus esimerkiksi on paljon suurempi, lisäksi moottorit ovat suhteessa vähän janoisammat.
Meille toimintasädevertailuilla tuskin on isoa merkitystä. Kaikilla nykyisillä ehdokkailla on pitempi toimintamatka kuin Hornetilla.
Riittäkö se Ruotsillekkaan?
F-16:sta siis on ollut reserviä ottaa CFT:n tuoma lisäys ilmanvastukseen. Onko kenelläkään tietoa Gripenin alisoonisesta vastuksesta?
Aikoinaan varmasti riitti, kun Ruotsin ilmavoimien konemäärä liikkui useammassa sadassa ja tukikohtia oli tusinan luokkaa. Nykypäivänä voi tehdä tiukkaa.
Gripeniä suunnitellessa Ruotsilla oli doktriinina hajauttaa koneet tilapäistukikohtiin ympäri maata. Vaikka rauhanajan kenttiä olisi 12, olisi koneita sijoiteltu ympäri Ruotsia monikertaiseen määrään tukikohtia. Nyt tätä kykyä ei juuri ole olemassa, koska Ruotsin ilmavoimin tukikohtaorganisaatio on niin anorektinen. Saisivat ilmeisesti aikaan muutaman tilapäistukikohdan, mutta tukiorganisaatio ei taipuisi kovinkaan moneen.Aikoinaan varmasti riitti, kun Ruotsin ilmavoimien konemäärä liikkui useammassa sadassa ja tukikohtia oli tusinan luokkaa. Nykypäivänä voi tehdä tiukkaa.
Eikös kaartotaistelussa pääasiassa käytettäisi IR-hakeutuvia? Onhan se paljon helpompaa päästä suurin piirtein toisen perään ja laukaista ohjus, kuin päästä täysin toisen perään ja ampua konetykillä.Edelleen yksi huomio, Wiseman, Ruotsin tunnetuin puolustusbloggaaja, joka on Gripen-pilootti, on useasti brassannut twitterissä ettei ole kertaakaan hävinnyt koiratappelussa 10 v aikana millekään amerikkalaisperäiselle koneelle. Toisaalta Mikael Grev, entinen Gripenpilotti totesi yhdessä twiitisä että tykki on suunnilleen yhtä relevantti ilmataistelussa kun pistin jalkaväessä. Laitoin sen Wisemanille, eli majuri Bergqvistille, jolloin hän myönsi että Grev on oikeilla jäljillä
Eikös kaartotaistelussa pääasiassa käytettäisi IR-hakeutuvia? Onhan se paljon helpompaa päästä suurin piirtein toisen perään ja laukaista ohjus, kuin päästä täysin toisen perään ja ampua konetykillä.
Kaartotaistelun mahdollisuus on kyllä olemassa, jos toinen osapuoli lentää lähellä maanpintaa, jolloin tutkalla havaitseminen kaukaa käy vaikeammaksi maastonmuotojen myötä.
En minä väitä ettei kaartotaistelun mahdollisuutta ole. Ja varmaankin ensisijaisesti noita käytettäisiin, mutta periaatteessa kaartotaisteluun ei tule joutua jos toinen konetyyppi on siinä ylivoimainen, tai jos siinä on sellaiset vehkeet, että sen ei tarvitse päästä taakse.Eikös kaartotaistelussa pääasiassa käytettäisi IR-hakeutuvia? Onhan se paljon helpompaa päästä suurin piirtein toisen perään ja laukaista ohjus, kuin päästä täysin toisen perään ja ampua konetykillä.
Kaartotaistelun mahdollisuus on kyllä olemassa, jos toinen osapuoli lentää lähellä maanpintaa, jolloin tutkalla havaitseminen kaukaa käy vaikeammaksi maastonmuotojen myötä.
Perus-Gripenin toimintasäteestä Saab on antanut aika ylimalkaisia tietoja. Tästä voinee päätellä ettei se ole kovin hyvä. Sveitsin vertailussa Gripen sai lentomatkasta huonot pisteet, ilmeisesti kone on tässä suhteessa Hornettiakin huonompi.
Olipas mielenkiintoinen ja opettavainen pätkä, kiitos kun jaoitVuosittainen Gripen seminaari
http://saab-seminar.creo.se/160317/saabs_annual_gripen_seminar_2016
Täytyy tunnustaa että [email protected] saattoi syyllistyä häive-kysymyksen esittämiseen Vaikutti, että siinä kohtaa ne oikein innostuivat
Myyntialan hommissa nyt kymmenen vuotta, hattua täytyy kollegalle nostaa että pokeri piti
Piti vähän testata niitä
Vastaus oli sinänsä odotetun mukainen.
Eivät tosin valottaneet Gripen vs. Gripen NG häive-eroja.
En aiheesta juuri ymmärrä mutta voisiko olla jotain samantyylistä kuin h vs. Sh?
Hornetin RCS on metriluokkaa (muutama), Superhornetin 0,1.
Gripenillä on jo valmiiksi 0,1. NG pitäisi olla parempi, mutta muutos tuskin on yhtä suuri enää kuin Hornet --> Superhornet.
Muistelen lukeneeni että NG saa kumpaankin siipen lisäpalkin ja tuplaripustimet tulosssa, ei vält joka palkkiin, mutta kuitenkin. Tuskin yltää Hornet C 10+2 asti. Ja Hornet E taisi olla vielä enemmän ..Paljon riippunee siitä, millaisella aseistuksella tehtäviä lähdetään hoitamaan. Gripenin syntihän on siinä, että kun koneeseen iskee kolme lisäpolttoainesäiliötä, niin asekuorma jää sen jälkeen naurettavalle tasolle. Kaksi infrapunahakuista lyhyen kantaman ilmataisteluohjusta itsepuolustukseen ja kaksi ilmasta-ilmaan ohjusta tai vaihtoehtoisesti kaksi kevyehköä ilmasta-maahan asetta ---> ei hyvä. Tällaisessa aseistuksessa Gripen kyllä lentänee hieman Hornetia pidemmälle.
Jos ulkoista asekuormaa halutaan enemmän, kuten usein haluttaneen, niin yhdellä rungon alla roikkuvalla lisäpolttoainesäiliöllä ei toimintasädettä paljoa kasvateta. Tuplaripustimien puuttuessa Gripenistä Hornet vetää tässä suhteessa pidemmän korren etenkin ilmataistelutehtävissä ja varmaan jossakin määrin myös maakohteisiin vaikutettaessa.
En tarkoittanut tutkipinta alan tippumista samassa suhteessa vaan tapoja joilla se on tehty. Turbiinin lavat jemmaan, vähän pinnoitetta sinne sun tänne, ilmanotto aukkojen muotoilu yms? Tosin jos tuo arvo karvalakki saabille on lähellä totuutta niin nuo em temput on jo varmaan tehty?