Mua ärsyttää tuo "jas griippen"-sanonta. Se on "JAS-39"! Eihän meilläkään sanota "Äf Hornet"
Pitää tietty sanoa Äf-Aa Hornet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mua ärsyttää tuo "jas griippen"-sanonta. Se on "JAS-39"! Eihän meilläkään sanota "Äf Hornet"
Tai jii äs äf äf kolme viisi joint straik vaitterPitää tietty sanoa Äf-Aa Hornet
Mua taas ottaa kupoliin se haluttomuus kirjoittaa sanaa Gripen oikein. Jos haluaa käyttää siitä diminutiivia (kuten minä teen), niin kirjoittakaa vaikka Greippi. Kaikki nuo grippenit ja grriippenit ovat samaa luokkaa kuin puollustusvoimat, ne kertovat vain käyttäjänsä junttiudesta.Mua ärsyttää tuo "jas griippen"-sanonta. Se on "JAS-39"! Eihän meilläkään sanota "Äf Hornet"
Se on "Puollustus voimat"Mua taas ottaa kupoliin se haluttomuus kirjoittaa sanaa Gripen oikein. Jos haluaa käyttää siitä diminutiivia (kuten minä teen), niin kirjoittakaa vaikka Greippi. Kaikki nuo grippenit ja grriippenit ovat samaa luokkaa kuin puollustusvoimat, ne kertovat vain käyttäjänsä junttiudesta.
F-15EX on sekin vähän siinä ja siinä. Brosyyreissä ja mainoskuvissa sisemmissä ripusmitimessa on näkynyt tuplakiskot ripustimen sivuille kiinni tulevien ohjusten alla (yhteensä 4xohjus/ripustin). En pidä kovinkaan todennäköisenä, että kyseinen kuorma tulee hyväksytyksi palveluskäyttöön. Ulkoripustimen tuplaohjukset ovat käsittääkseni teknisesti kaksi erillistä kiskoa ripustimen kyljessä, kuten esim. F-15C:n sisäripustimissa.Toistaiseksi ainoat lentokoneet, joihin voi AMRAAMeja laittaa tuplaraiteisiin on Hornetit (legacy- ja super-) ja F-15EX. En ole ainakaan tietoinen muista ja uskon vasta, kun siitä näkyy valokuvaa, eikä mitään taiteilijan näkemystä. (F-35:n ulkoisia ripustimia odotellen)
Kuvassa F-15EX:n edeltäjä F-15SA. Mainitsemiesi ulkoripustimien lisäksi on vielä ulommat ripustimet:F-15EX on sekin vähän siinä ja siinä. Brosyyreissä ja mainoskuvissa sisemmissä ripusmitimessa on näkynyt tuplakiskot ripustimen sivuille kiinni tulevien ohjusten alla (yhteensä 4xohjus/ripustin). En pidä kovinkaan todennäköisenä, että kyseinen kuorma tulee hyväksytyksi palveluskäyttöön. Ulkoripustimen tuplaohjukset ovat käsittääkseni teknisesti kaksi erillistä kiskoa ripustimen kyljessä, kuten esim. F-15C:n sisäripustimissa.
Kyllä pilkun viilaaminen sitten on mukavaa.
Ei, kyllä minulla oli sisä- ja ulkoripustimet ihan oikein. Mutta näköjään myös runkopaikoille on sovitettu tuplaripustimia:Kuvassa F-15EX:n edeltäjä F-15SA. Mainitsemiesi ulkoripustimien lisäksi on vielä ulommat ripustimet:
Ai hurjaa! Nyt Gripenin on jo oikeasti asekin!Luulin että tämä testi on tehty jo aikoja sitten, mutta huhut E:n asetestauksen etenemisestä eivät sitten pitäneet paikkansa.
Ja parempi kuin Horneteissa.Ai hurjaa! Nyt Gripenin on jo oikeasti asekin!
Mutta Hornetissa ymmärtääkseni on oikeasti tarjolla suurempi valikoima aseita hyväksyttynä.Ja parempi kuin Horneteissa.
Tulevaisuus näyttää mitä Gripeniin tulee, voisi olla yhteistyön paikka, sovittaa yhteen F-35:n ja Gripenin aseistus.Mutta Hornetissa ymmärtääkseni on oikeasti tarjolla suurempi valikoima aseita hyväksyttynä.
Kenen rahoilla? Jokaisen aseen lisääminen maksaa aika suuren kasan rahaa.Tulevaisuus näyttää mitä Gripeniin tulee, voisi olla yhteistyön paikka, sovittaa yhteen F-35:n ja Gripenin aseistus.
Se nyt vielä puuttuisi että uuteen gripukkaan sovitettaisiin vanhempia ja huonompia aseita kuin +50v vanhaan hornettiin.Ja parempi kuin Horneteissa.
Kumpikin tietysti maksaa omat aseistukset. Tarkoitin, että suunnitellaan yhdessä koneiden aseistus, jos toimitaan yhdessä , voisiko tuossa olla säästön paikka, ei välttämättä molempiin koneisiin tarvitse kaikkea aseistusta sovittaa. Todennäköisesti Gripen tulee olemaan enemmän tukiroolissa jos ajatellaan suomen puolustusta, silloin siihen tehokas ilmasta ilmaan sekä ilmasta merimaaliin ja sitten F-35:een enemmän ilmasta maahan (erityisesti tutkiin) aseistusta, perus ilmasta ilmaan aseistuksen lisäksi. Jos sopivia yhteisiä aseita löytyy (esim. täsmäpommit) niin aina parempi, voi lainata toiselta jos itseltä alkaa käydä vähiin. Minusta nyt kannattaa miettiä tarkkaan miten laajenevaa yhteistyötä voi hyödyntää ja sitä kautta säästöjä.Kenen rahoilla? Jokaisen aseen lisääminen maksaa aika suuren kasan rahaa.
35v. Amraameja ampuva Hornet tuli tuotantoon 1987.Se nyt vielä puuttuisi että uuteen gripukkaan sovitettaisiin vanhempia ja huonompia aseita kuin +50v vanhaan hornettiin.
Minun käsityksen mukaan F-35:n tuotekehitys on pitkälti suunniteltu moneksi vuodeksi eteenpäin. Suomeen on tulossa Block4-versio enkä usko että siihen ehtii enää ottaa uusia aseita mukaan jos haluaa aikatauluissa pysyä. Gripeniin pitäisi tulla tuki ainakin SAAB:in uudelle merimaaliohjukselle RBS15 Mk4 mikä ei varmasti ole tuettuna Suomen F-35:sissa kun itse ohjuskin on vielä kehitysvaiheessa. Muuten vaikea sanoa miten Gripenin tulevaisuudensuunnitelmiin vaikuttaa Ruotsin Nato-jäsenyys.Kumpikin tietysti maksaa omat aseistukset. Tarkoitin, että suunnitellaan yhdessä koneiden aseistus, jos toimitaan yhdessä , voisiko tuossa olla säästön paikka, ei välttämättä molempiin koneisiin tarvitse kaikkea aseistusta sovittaa. Todennäköisesti Gripen tulee olemaan enemmän tukiroolissa jos ajatellaan suomen puolustusta, silloin siihen tehokas ilmasta ilmaan sekä ilmasta merimaaliin ja sitten F-35:een enemmän ilmasta maahan (erityisesti tutkiin) aseistusta, perus ilmasta ilmaan aseistuksen lisäksi. Jos sopivia yhteisiä aseita löytyy (esim. täsmäpommit) niin aina parempi, voi lainata toiselta jos itseltä alkaa käydä vähiin. Minusta nyt kannattaa miettiä tarkkaan miten laajenevaa yhteistyötä voi hyödyntää ja sitä kautta säästöjä.