Gripen E/F

Mua ärsyttää tuo "jas griippen"-sanonta. Se on "JAS-39"! Eihän meilläkään sanota "Äf Hornet" 😖
Mua taas ottaa kupoliin se haluttomuus kirjoittaa sanaa Gripen oikein. Jos haluaa käyttää siitä diminutiivia (kuten minä teen), niin kirjoittakaa vaikka Greippi. Kaikki nuo grippenit ja grriippenit ovat samaa luokkaa kuin puollustusvoimat, ne kertovat vain käyttäjänsä junttiudesta.
 
Toistaiseksi ainoat lentokoneet, joihin voi AMRAAMeja laittaa tuplaraiteisiin on Hornetit (legacy- ja super-) ja F-15EX. En ole ainakaan tietoinen muista ja uskon vasta, kun siitä näkyy valokuvaa, eikä mitään taiteilijan näkemystä. (F-35:n ulkoisia ripustimia odotellen)
F-15EX on sekin vähän siinä ja siinä. Brosyyreissä ja mainoskuvissa sisemmissä ripusmitimessa on näkynyt tuplakiskot ripustimen sivuille kiinni tulevien ohjusten alla (yhteensä 4xohjus/ripustin). En pidä kovinkaan todennäköisenä, että kyseinen kuorma tulee hyväksytyksi palveluskäyttöön. Ulkoripustimen tuplaohjukset ovat käsittääkseni teknisesti kaksi erillistä kiskoa ripustimen kyljessä, kuten esim. F-15C:n sisäripustimissa.

Kyllä pilkun viilaaminen sitten on mukavaa.
 
F-15EX on sekin vähän siinä ja siinä. Brosyyreissä ja mainoskuvissa sisemmissä ripusmitimessa on näkynyt tuplakiskot ripustimen sivuille kiinni tulevien ohjusten alla (yhteensä 4xohjus/ripustin). En pidä kovinkaan todennäköisenä, että kyseinen kuorma tulee hyväksytyksi palveluskäyttöön. Ulkoripustimen tuplaohjukset ovat käsittääkseni teknisesti kaksi erillistä kiskoa ripustimen kyljessä, kuten esim. F-15C:n sisäripustimissa.

Kyllä pilkun viilaaminen sitten on mukavaa.
Kuvassa F-15EX:n edeltäjä F-15SA. Mainitsemiesi ulkoripustimien lisäksi on vielä ulommat ripustimet:
1653930792653.png
 
Kuvassa F-15EX:n edeltäjä F-15SA. Mainitsemiesi ulkoripustimien lisäksi on vielä ulommat ripustimet:
Ei, kyllä minulla oli sisä- ja ulkoripustimet ihan oikein. Mutta näköjään myös runkopaikoille on sovitettu tuplaripustimia:

Sisäripustin, 4xohjus (ei nuolella merkatut):
main-qimg-7898b311aed12d102633d48ebbe217bb.png

Ulkoripustin, kuvaa zoomaamalla kiskot näyttävät olevan kiinni ripustimessa ja joidenkin lähteiden mukaan tuohon saa vielä kuorman keskelle. Kuvissa alhaalta ei kyllä näy ripustinlukkoa:
F-15EX-Screenshot-from-Boeing-Video-.jpg
 
Mielenkiintoisena pikku dataljina tossa on varmaankin integrointi vielä alkuvaiheessa, ohjus lähtee suoraan kiskolta sen sijaan että se työnnettäisiin esim. AMRAAMin tapaan kiskolta irti ennen rakettimoottorin käynnistystä. Rafalekin työntää Meteorin ensin irti. Noh, pikku juttu jos siipi ja aseripustin hieman kärähtää...
 
Kenen rahoilla? Jokaisen aseen lisääminen maksaa aika suuren kasan rahaa.
Kumpikin tietysti maksaa omat aseistukset. Tarkoitin, että suunnitellaan yhdessä koneiden aseistus, jos toimitaan yhdessä , voisiko tuossa olla säästön paikka, ei välttämättä molempiin koneisiin tarvitse kaikkea aseistusta sovittaa. Todennäköisesti Gripen tulee olemaan enemmän tukiroolissa jos ajatellaan suomen puolustusta, silloin siihen tehokas ilmasta ilmaan sekä ilmasta merimaaliin ja sitten F-35:een enemmän ilmasta maahan (erityisesti tutkiin) aseistusta, perus ilmasta ilmaan aseistuksen lisäksi. Jos sopivia yhteisiä aseita löytyy (esim. täsmäpommit) niin aina parempi, voi lainata toiselta jos itseltä alkaa käydä vähiin. Minusta nyt kannattaa miettiä tarkkaan miten laajenevaa yhteistyötä voi hyödyntää ja sitä kautta säästöjä.
 
Kumpikin tietysti maksaa omat aseistukset. Tarkoitin, että suunnitellaan yhdessä koneiden aseistus, jos toimitaan yhdessä , voisiko tuossa olla säästön paikka, ei välttämättä molempiin koneisiin tarvitse kaikkea aseistusta sovittaa. Todennäköisesti Gripen tulee olemaan enemmän tukiroolissa jos ajatellaan suomen puolustusta, silloin siihen tehokas ilmasta ilmaan sekä ilmasta merimaaliin ja sitten F-35:een enemmän ilmasta maahan (erityisesti tutkiin) aseistusta, perus ilmasta ilmaan aseistuksen lisäksi. Jos sopivia yhteisiä aseita löytyy (esim. täsmäpommit) niin aina parempi, voi lainata toiselta jos itseltä alkaa käydä vähiin. Minusta nyt kannattaa miettiä tarkkaan miten laajenevaa yhteistyötä voi hyödyntää ja sitä kautta säästöjä.
Minun käsityksen mukaan F-35:n tuotekehitys on pitkälti suunniteltu moneksi vuodeksi eteenpäin. Suomeen on tulossa Block4-versio enkä usko että siihen ehtii enää ottaa uusia aseita mukaan jos haluaa aikatauluissa pysyä. Gripeniin pitäisi tulla tuki ainakin SAAB:in uudelle merimaaliohjukselle RBS15 Mk4 mikä ei varmasti ole tuettuna Suomen F-35:sissa kun itse ohjuskin on vielä kehitysvaiheessa. Muuten vaikea sanoa miten Gripenin tulevaisuudensuunnitelmiin vaikuttaa Ruotsin Nato-jäsenyys.
 
Viimeksi muokattu:
Yhteensovittamisessa on uskoakseni kyse etenkin Gripenin rajoitteiden ja F-35:n häiveen huomioimisessa. Gripenin kuormankatokyky ja toimintasäde silloin on se merkittävä rajoite ja F-35:n keskeistä hyötyä eli häivettä käyttäessä on ulkoiset ripustimet tietenkin pois käytöstä.

Meidän F-35:set voi ihan kyllä keskenään tehdä nämä huomioimiset: joku kone hyödyntää häivettä kun toisessa on päädytty käyttämään myös ulkoisia aseistamiseen. F-35:n kun lastaa täyteen on toimintasäde vielä kohtuullinen mutta sama määrä aseita ja polttoainetta Gripeniin niin kone ei edes jaksa nousta kentältä.
 
Back
Top