Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minkä verran kuormaa pitäisi kuljettaa? Suomen Ilmavoimilla ei ole tainnut olla kovin montaa kertaa Frankenstein -lastattuja koneita ilmassa tositoimissa tai harjoituksissa?
Mutta tositoimia varten niitä koneita hankitaan. Kun mukana on polttoainetta, Jassmit ja ohjukset niin Gripen se vain hyytyy liian aikaisin. Rynnäköintiin ja kaukovaikuttamiseen liian heppoinen.
 
Ferrari / corolla vertaus ei toimi kun sillä corollalla ajaa vielä 30 vuoden päästä, mutta Ferrarilla?. En usko.

Lentsikat on eri juttu ja kreippeni jätettiin pois ihan syystä. Valinta osui nappiin!

Eiköhän se ole toisin päin. Suolavesi syö Corollan ja se paalataan jo kauan ennen 30 vuotta, siinä missä Ferraria huolletaan rakkaudella, säilytetään lämpimässä tallissa, ajetaan vain kesäisin ja auto vain paranee vanhetessaan (ellei sitten joku tunari mällää sitä).

Mielenkiintoista pohtia, mihin suuntaan F-35:n ja Gripenin suorituskykyero muuttuu tulevaisuudessa. Äkkinäinen arvaus on, että häiveen merkitys laskee, kun sitä vastaan kehitetään vastakeinoja. (Jotkut toki kääntävät tämän toisinpäin - jos F-35:n havaitseminen helpottuu, niin Gripen näkyy tulevaisuudessa vieläkin kauempaa. Mutta onko sillä sitten käytännön merkitystä Gripenille, kun Gripen ja muut ei-häiveiset koneet loistavat jo nykyisellään parhaissa hävittäjätutkissa 100+ kilometrin etäisyydeltä ja valvontatutkissa vieläkin kauempaa? Ennemmin kysymys on siitä, miten vaikutetaan satojen kilometrien päässä olevaan ilmamaaliin kuin että havaitaanko sitä.)

Toisaalta F-35 lienee paremmassa asemassa jatkokehitykseen käytettävissä olevien paukkujen suhteen. Ruotsille jo hävittäjälentokoneen kehittäminen on kova voimainponnistus eikä jatkokehitystä voitane jatkaa samalla intensiteetillä. Sen sijaan F-35:n takana on USA:n resurssit, mahdollisuus ammentaa teknologiaa lukuisista muista lentokone- ja drooniprojekteista sekä intohimo integroida kone osaksi supervallan suurempia kokonaisuuksia (mm. kyber, avaruus, tiedustelu, ydinpelote, BMD). Toki Ruotsikin pystynee jossakin määrin hyödyntämään mm. Tempest-projektiin osallistumista, mutta ympäröivä asevoimien kokonaisuus ja käytettävissä olevat varat vaikuttanevat silti negatiivisesti Gripenin jatkokehitykseen.
 
Egyptillä ja Intialla on jo Rafale-koneita joten en usko niiden ostavan Gripeneitä. Itse veikkaisin että esim Etelä-Amerikassa on maita joilla on melko vanhoja koneita tällä hetkellä ja joiden seuraava hävittäjä voisi olla Gripen. Sellaisia maita jotka tuskin F-35:sta tarvivat koska naapurimaillakaan ei 5. sukupolven koneita ole. Näissä tapauksissa kilpailijana on usein ennemminkin F-16.
esim

Minusta tuo ajattelutapa on kyseenalainen. Jos ostaa riittävän hyvää, niin on riski, että joku naapuri ostaa seuraavaksi parasta ja ajaa ohi riittävän hyvästä. Kannattaa ostaa parasta (tietysti hinta-laatu huomioiden), mihin on mahdollisuus.

Toki kun Etelä-Amerikasta on kyse, niin USA on ollut pidättyväinen myymään sinne parasta mahdollista. Olikohan heillä jokin lakikin siitä, ettei heiluteta tasapainoa myymällä Etelä-Amerikkaan parempia aseita kuin siellä on jo valmiiksi? Tosin esim. Chile sai ostaa F-16:t vuosituhannen vaihteessa siitä huolimatta.

Eli Gripenin mahdollisuuksia Etelä-Amerikassa voi parantaa amerikkalaisten nyrpeä suhtautuminen maailmankolkan aseistamiseen samoin kuin jo valmiiksi paikallinen konevalmistus/käyttäjäyhteisö (Brasilia). Lisäksi pienimmille ja köyhimmille maille Gripen voisi olla parasta mihin on taloudelliset mahdollisuudet.
 
Eiköhän se ole toisin päin. Suolavesi syö Corollan ja se paalataan jo kauan ennen 30 vuotta, siinä missä Ferraria huolletaan rakkaudella, säilytetään lämpimässä tallissa, ajetaan vain kesäisin ja auto vain paranee vanhetessaan (ellei sitten joku tunari mällää sitä).

Mielenkiintoista pohtia, mihin suuntaan F-35:n ja Gripenin suorituskykyero muuttuu tulevaisuudessa. Äkkinäinen arvaus on, että häiveen merkitys laskee, kun sitä vastaan kehitetään vastakeinoja. (Jotkut toki kääntävät tämän toisinpäin - jos F-35:n havaitseminen helpottuu, niin Gripen näkyy tulevaisuudessa vieläkin kauempaa. Mutta onko sillä sitten käytännön merkitystä Gripenille, kun Gripen ja muut ei-häiveiset koneet loistavat jo nykyisellään parhaissa hävittäjätutkissa 100+ kilometrin etäisyydeltä ja valvontatutkissa vieläkin kauempaa? Ennemmin kysymys on siitä, miten vaikutetaan satojen kilometrien päässä olevaan ilmamaaliin kuin että havaitaanko sitä.)

Toisaalta F-35 lienee paremmassa asemassa jatkokehitykseen käytettävissä olevien paukkujen suhteen. Ruotsille jo hävittäjälentokoneen kehittäminen on kova voimainponnistus eikä jatkokehitystä voitane jatkaa samalla intensiteetillä. Sen sijaan F-35:n takana on USA:n resurssit, mahdollisuus ammentaa teknologiaa lukuisista muista lentokone- ja drooniprojekteista sekä intohimo integroida kone osaksi supervallan suurempia kokonaisuuksia (mm. kyber, avaruus, tiedustelu, ydinpelote, BMD). Toki Ruotsikin pystynee jossakin määrin hyödyntämään mm. Tempest-projektiin osallistumista, mutta ympäröivä asevoimien kokonaisuus ja käytettävissä olevat varat vaikuttanevat silti negatiivisesti Gripenin jatkokehitykseen.

Ukraina on tainnut paljastaa, että Suomen osalta ei häiveellä nyt hirveästi ole merkitystä. Ainut mahdollinen vihollinen osoittautunut, että osaa lähinnä ryssimisen.

Hyvä valinta tuo f-35 silti sillä gripenin kehityksen suhteen ei tosiaan ole mitään takeita. Ruotsille kyllä pitää nostaa hattua, ei olisi oman hävittäjän kehitys tosiaan ihan kaikilta onnistunut. Sitä en osaa arvata sitten kuinka pystyvä se tänä päivänä on, mutta eikö draken ja viggen aikoinaan olleet ihan kovia laitteita.
 
Ukraina on tainnut paljastaa, että Suomen osalta ei häiveellä nyt hirveästi ole merkitystä. Ainut mahdollinen vihollinen osoittautunut, että osaa lähinnä ryssimisen.

Hyvä valinta tuo f-35 silti sillä gripenin kehityksen suhteen ei tosiaan ole mitään takeita. Ruotsille kyllä pitää nostaa hattua, ei olisi oman hävittäjän kehitys tosiaan ihan kaikilta onnistunut. Sitä en osaa arvata sitten kuinka pystyvä se tänä päivänä on, mutta eikö draken ja viggen aikoinaan olleet ihan kovia laitteita.
Eihän se F-35 ole vain pelkkää häivettä, vaan siinä on paljon muutakin. Kuten elektronisen sodankäynnin kyvyt ja verkottuminen/tilannekuvan jakaminen eri järjestelmien välillä. Ja tietenkin lisää tulee, kun kehitetään edelleen. Saako läheskään kaikkia nykyisiäkään ominaisuuksia Gripeniin edes kallilla jatkokehityksellä?

1664286673333.png
 
Minusta tuo ajattelutapa on kyseenalainen. Jos ostaa riittävän hyvää, niin on riski, että joku naapuri ostaa seuraavaksi parasta ja ajaa ohi riittävän hyvästä. Kannattaa ostaa parasta (tietysti hinta-laatu huomioiden), mihin on mahdollisuus.

Mikä mahtaisi olla se maa tuolla mantereella joka haluaisi sotaa naapurimaansa kanssa niin paljon että rupeaisi satsaamaan ilmavoimiin isosti? Jos ajatellaan vuosia vaikka 2050 asti. En tiedä onko sodalle syytä ja useimmilla mailla ei ole rahaa kuten vaikka Lähi-idän öljymailla.
Falklandin sota oli n. 40 vuotta sitten. En muista että muita suurempia sotia olisi Etelä-Amerikassa sen jälkeen ollut. Euroopassa ja Aasiassa konflikteja riittää mutta minusta Pohjois- ja Etelä-Amerikan alueet vaikuttavat rauhallisemmilta jos puhutaan eri valtioiden välisistä sodista.
 
Mikä mahtaisi olla se maa tuolla mantereella joka haluaisi sotaa naapurimaansa kanssa niin paljon että rupeaisi satsaamaan ilmavoimiin isosti? Jos ajatellaan vuosia vaikka 2050 asti. En tiedä onko sodalle syytä ja useimmilla mailla ei ole rahaa kuten vaikka Lähi-idän öljymailla.
Falklandin sota oli n. 40 vuotta sitten. En muista että muita suurempia sotia olisi Etelä-Amerikassa sen jälkeen ollut. Euroopassa ja Aasiassa konflikteja riittää mutta minusta Pohjois- ja Etelä-Amerikan alueet vaikuttavat rauhallisemmilta jos puhutaan eri valtioiden välisistä sodista.

Emme kai me suomalaisetkaan sotaa halua, vaikka ostammekin hävittäjiä?

Erilaisia maiden sisäisiä konflikteja on alueella ollut viime vuosikymmeninä niin Perussa kuin Kolumbiassa. Lisäksi Peru ja Equador sotivat 90-luvulla Cenepan sodan. Sanoisin, että varautuminen on vain viisasta, vaikkei alue olekaan Lähi-Idän kaltainen kriisien pesäke.


Chilellä on vajaa 50 F-16 konetta, Brasilia havittelee yli 100 Gripenin lauttaa (tilannut tähän mennessä yhteensä 40(?)) ja Venezuelalla on reilu 20, öö, modernia perseensuristinta Sukhoita. Peru ja Kolumbia eivät nekään täysin aseettomia ole. Argentiina haluaisi ostaa moderneja hävittäjälentokoneita, mutta rahaa ei oikein ole (ja britit heittelevät kapuloita Gripen-kauppojen rattaisiin).

Kun katson tuota kokonaistilannetta, niin en ihmettelisi, jos jokin maa haluaisi ostaa jatkossa F-35:ttä. Sillä saisi vähän etulyöntiasemaa verrattuna muihin, ja jos esim. Kiina myy jollekin alueen maalle häivekoneita, niin silloin jenkkienkin olisi luonnollista myydä F-35:ttä alueelle, koska demokratiaa ja länsimaisia arvoja pitää puolustaa.
 
Emme kai me suomalaisetkaan sotaa halua, vaikka ostammekin hävittäjiä?
Ei mutta naapurissa näköjään toisenlaiset suunnitelmat. Kun yksi maa lähtee varustautumaan ja ehkä muutenkin viestii vähemmän rauhantahtoista tulevaisuutta sen naapurit joutuvat varautumaan tämän sotajalalle lähteneen varalta.

Minusta tuntuu että tuolla riittää jos koneet on yhden sukupolven Eurooppaa jäljessä. Katotaan miten asiat kehittyvät.
 


Olis se vaan kiva jos saabi onnistuis myymään gripukkaansa, kun Suomeen näyttäs valuvan osa töistä. Etelä-Amerikka juurikin on sopiva maailmankolkka vallankin kun sinne ei nykyään ole mitenkään liikaa kauppasuhteita.
 
Väsytyskoe eli mitataan rakenteen käyttöikää: näitä on F-35:llekin tehty vielä viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vaiheessa yksi F-35 päätyy Venäjälle tai Kiinaan. Tippuu mereen väärässä paikassa tai pilotti loikkaa, pilotti on lahjottu tai kiristetty tms
Ennen vuotta 2026. Niissä pitäisi olla self destruct etänä.
 
Jossain vaiheessa yksi F-35 päätyy Venäjälle tai Kiinaan. Tippuu mereen väärässä paikassa tai pilotti loikkaa, pilotti on lahjottu tai kiristetty tms
Ennen vuotta 2026. Niissä pitäisi olla self destruct etänä.
Entä sitten?

(Siitä varmasti aiheutuu haittaa, mutta millaista?)

Edit: Näköjään väärä ketju, pyydän vastausta relevanttiin ketjuun.
 
Jossain vaiheessa yksi F-35 päätyy Venäjälle tai Kiinaan. Tippuu mereen väärässä paikassa tai pilotti loikkaa, pilotti on lahjottu tai kiristetty tms
Ennen vuotta 2026. Niissä pitäisi olla self destruct etänä.
F-35 alkaa olla 20-30 vuotta vanhaa tekniikkaa. Sen kopioiminen ei muuta mitään, DARPA:lla on jo pari seuraavaa tulossa hihnalta.

Kuten r/NCD:ssä meemeiltiin, USA:lla on varaa siirtää F-22, F-35 ja B2 museoon samalla kun muut maat yrittävät saada kiinni edes noita.
 
Back
Top