Tästä kuulisin mielelläni lisää mietteitäsi.
Olen ymmärtänyt että häiveen kannalta 3 olennaisinta asiaa ovat muoto, muoto ja muoto. Canardit ja yksi sivuvakaaja ei ole tutkapoikkinta-alasta puhuttaessa ideaali konfiguraatio, tässä suhteessa kuvittelisin SH:n olevan etulyöntiasemassa.
Rafalessa taasen esimerkiksi mm laskutelineissä, moottorien ilmanottoaukoissa ja canardeissa on käytetty sahalaitaa tutkasignaalien pois heijastamiseen.
Mitä asioita Gripenissä on mielestäsi tehty paremmin muihin verrattuna?
Ei tuosta ole mustaa valkoisella virallisesti mitään.
Jotain arvailuja voi asiasta kuitenkin tehdä.
Millä tavalla yksi sivuvakaaja olisi huono? Se ei aiheuta heijastuksia, kuten kaksi rinnakkain pystyssä olevaa. Eikä Gripenissä tai Eurocanardeissa ole korkeusvakaajia.
Canardeista noin puhutaan. En tiedä tarkalleen miksi, tai miten iso vaikutus. Mutta ilmeisesti kiinalaiset tai venäläiset eivät pidä ongelmana.