älkää nyt pliis viitsikö edes ehdottaa että F-35 "tarvisi" sellaisen kaverikseen.
Miksi Pentagonin kenraalit sitten sanovat niin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
älkää nyt pliis viitsikö edes ehdottaa että F-35 "tarvisi" sellaisen kaverikseen.
Ööh koska ne on niin sanoneet?Miksi Pentagonin kenraalit sitten sanovat niin?
"Henkilöstö-, huoltojärjestelmä" resurssi saattaa pitää sisällään vaikka mitä.
Esim sen jäätölöbaarin ja paljon muuta. Vaikka on mahdollista, että Ruotsi pärjääkin nykyisellä Grippenillä pienemmällä joukolla kuin muut muilla koneilla, se ie tarkoita, että näin on sillä seuraavalla koneella. Sehän on uusi kone, tai niin olen ymmärtänyt.
Kaikki on tietysti aina mahdollista...
Mutta, ei ole mitään erityistä syytä, miksi tilanne olisi näin.
Päinvastoin, mm. aiempia kokemuksia on hyödynnetty hyväksi. Lisäksi täysin uudet suunnittelu- ja valmistus-menetelmät ja -järjestelmät ovat mahdollistaneet monia parannuksia myös huollettavuuden ja korjattavuuden näkökulmasta. Esim. komponenttien ja ruuvien määriä on vähennetty jne.
En tiedä oliko tuo 30% määrältään pienempi henkilöstö sitten kuitenkaan riittävä. Esimerkiksi se nolo kömmähdys vääränlaisen polttoaineen kanssa joka piti Gripenit maassa:http://saab.com/fi/region/finland/n...assa-varmistetaan-ilmavoimien-kaytettavyytta/
"Muut Libyan Unified Protector -operaatioon vuonna 2011 osallistuneet valtiot olivat vaikuttuneita Ruotsin ilmavoimien merkittävästä huoltosuorituskyvystä, jonka eteen työnnetyn tukikohdan ratkaisut tarjosivat. Ruotsalaisilla oli operaatiossa käytössä 30 prosenttia pienemmät henkilöstö-, huoltojärjestelmä- ja varaosaresurssit moniin muihin maihin verrattuna."
Toki näin voi olla, mutta silloin on yleensä kyse jostain vanhasta jota on vain hiottu paremmaksi.
Uudet "käänteentekevät" jutut ovat usein enemmän huoltoa ja ylläpitoa vaativia juttuja. Tai ainakin erikoistunutta osaamista vaativia.
Pointtini on, että tuleva uusi Grippen on oikeasti muuta kuin vanhan kehitysversio, ei se nykyisen Grippenin jutuista voi tehdä päätelmiä.
Ajatus tuossa siis on, että uudempi on aina enemmän huoltoa ja ylläpitoa vaativa ja muutenkin vaikeampi?
Se ei kuitenkaan ole näin. Jokaisesta uudesta hävittäjästä on pyritty tekemään jo suunnitteluvaiheessa aikaisempia helpompi huoltaa ja ylläpitää. Ja tässä on myös monilta osin onnistuttu. Kannattaa ottaa huomioon myös, että kehittynyttä teknologiaa voidaan myös hyödyntää ylläpidon helpottamiseen.
Mainitaan vaikka muutama esimerkki siitä, miten F-18 Hornet on Drakenia helpompi nimenomaan edistyneen suunnittelun ja teknologian ansiosta.
- Hornet ei tarvitse ulkoista sähköä käynnistykseen
- Hornet ei tarvitse erillistä käynnistyspolttoainetta
- Hornet ei tarvitse happitäyttöä
- Hornet ei tarvitse tikkaita
- Hornet osaa diagnosoida itseään
Btw. LM mainostaa F-35 olevan helppo huoltaa ja ylläpitää. Ja huolto on samaa mieltä. Mitä siitä pitäisi ajatella? Kertoo siitä, että esitetty logiikka ei toimi. Samalla tuossa kuitenkin käy ilmi, että nimenomaan stealth sitten vaatii työtä.
http://www.defensenews.com/story/de...lots-maintainers-f-35-pros-and-cons/84232332/
Technicians say F-35 is easier to maintain
Unlike many legacy planes, the F-35 is built with access panels to allow technicians to more easily make adjustments. This makes changing out parts “a whole lot faster,” said Tech. Sgt. Chard Wooldridge, an avionics technician.
“For example, instead of taking off the entire nose assembly, it’s just a compartment,” Wooldridge said.
Plus, the computer catches problems the human eye might miss, Wooldridge said.
The computer is especially critical for fixing surface damage to the jet’s stealth coating. Technicians first trace the damage on the plane, then use the computer to zoom in on that specific part of the aircraft, said Staff Sgt. Jason Noyes, a low-observables technician.
The jet’s weapons are also easier to maintain than those on legacy platforms, said Master Sgt. Jason Buffell, the weapons section lead. The F-35’s weapons delivery is “pneumatic,” which means it fires projectiles by means of air pressure, instead of explosive. This saves man hours because the team doesn’t have to spend time cleaning the weapons banks every day, Buffell said.
Patters put it simply: “Our jobs are drastically easier because of the way the jet takes care of itself.”
Olen ehkä asetellut sanani huonosti.
"Enemmän" ei kuvaa tarkoistustani. Selitän esimerkin kautta, F22 vaatii huoltoa pinnoituksensa takia. Vastaavaa huoltoa ei tarvita vanhemmissa koneissa. Huolto siis muuttaa muotoaan, varsinkin kun hypätään sukupolvesta toiseen. Se tehdäänkö miten paljon laivuetasolla vs "keskuskorjaamolla" varmaan vaihtelee. Jossain asiassa on siis menty eteenpäin, mutta samaan aikaan asiat monimutkaistuvat. Puhumattakaan erotuksesta milloin kyseessä ei enää ole huolto, vaan tehtaan korjaustoimintaa.
Suomelle tärkeintä on se kokonaissumma ja efortti joka tähän kuluu.
Saitko kiinni mitä ajoin takaa?
Toisaalta voitaisiin miettiä sitä huollon hintaa myöskin. Monasti uuden ja teknisemmän vermeen huoltaminen on kalliimpaa kuin vanhemman ja osat ovat siinä vanhemmassa halvempia.
Ihan yleisesti. Voisi helposti ajatella, että uuden hävittäjän huolto on kalliimpaa ja osat kalliimpia kuin vanhan. Käytetään enemmän erikois tarvikkeita ja työkaluja. Vaatii enemmän ja pidemmälle koulutettua henkilöstöä. Siinä missä Grippeniä voisi ajatella varusmies orkesterin huoltamaksi niin kuin on mainostettu. Vaatinee esim. F-35 enemmän oikeita ammattilaisia. En yhtään epäile etteikö koneen huoltohenkilöställä täytyisi olla jonkinlainen jenkki sertifikaati.Puhutko nyt hävittäjistä vai mistä?
Ihan yleisesti. Voisi helposti ajatella, että uuden hävittäjän huolto on kalliimpaa ja osat kalliimpia kuin vanhan. Käytetään enemmän erikois tarvikkeita ja työkaluja. Vaatii enemmän ja pidemmälle koulutettua henkilöstöä. Siinä missä Grippeniä voisi ajatella varusmies orkesterin huoltamaksi niin kuin on mainostettu. Vaatinee esim. F-35 enemmän oikeita ammattilaisia. En yhtään epäile etteikö koneen huoltohenkilöställä täytyisi olla jonkinlainen jenkki sertifikaati.
En näe tuossa suurta ongelmaa. Apumekaanikko voi viedä ja tuoda varaosat samalla reissulla kun hakee sertifikaattinsa Amerikasta.Huoltohan on mennyt moduuli perusteiseksi eli vanha irti ja uusi/huolettu tilalle. Nopeuttaa koneen huoltoa. Osa sitten varmaan lähtee F-35:n tapauksessa joko Italiaan tai Turkkiin. Gripenin osalta todennäköisesti huolletaan/korjataan suomessa
Tästä kuulisin mielelläni lisää mietteitäsi.Uudessa Gripenissä on toki viety asioita eteenpäin, ja se lienee F-22 ja F-35 jälkeen tutkaheijastukseltaan alhaisin länsimainen hävittäjä. Mutta todennäköisesti se ei kuitenkaan merkittävästi lisää huoltovaateita verrattuna aikaisempaan, koska kyse ei ole samanlaisesta VLO-koneesta kuin F-22 ja F-35.
Mitä asioita Gripenissä on mielestäsi tehty paremmin muihin verrattuna?