Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nykyisellä kalustolla (Skyhawkit yms) noiden palveluntarjoajien hinnat ovat varmasti kilpailukykyiset, ja luultavasti pysyvät kohtuullisena myös käytetyillä F-16:lla lennettynä. Mutta, ei kuulosta helpolta yhtälöltä saada uutena ostetun adversary-Gripenin hinta kuoletettua ja vielä tehdä voittoa siinä sivussa. Jos sen adversory-firman hinta hiipii tuoreen kaluston myötä lähelle tai yli sen, jolla ilmavoimat pystyy itse tuon tuottamaan, niin miksi ylipäätään ostaa se palvelu ulkopuolelta? Tuo on se joka ainakin itseäni hieman epäilyttää. Miten mahtaa tuollaisille uustuotantona valmistetuille koneille olla kysyntää.
Köh Köh

This week, Saab officially announced its intent to target the US Air Force’s adversary air (ADAIR) contract, though private contractors appear lukewarm on the new platform.

“The issue is right now it’s a slightly different model because we’re talking new aircraft versus former military aircraft,” he says. “So above all ATAC and US industry have to be able to create value for the [Defense Department], and the way we do that right now is by using former military aircraft.

https://www.flightglobal.com/news/a...or-enters-the-fray-in-us-red-air-comp-441330/
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne ovat välistä ostaneet uusiakin, tosin pieniä ja edullisia operoitavia (tyyliin L-159).
F-16:kin tuppaa olemaan liian kallis noille firmoille, oliko se nyt Draken International joka oli laskenut että käytetyllä F-16:lla heidän kustannusrakenteensa nousee liian korkeaksi.
Mutta saa nähdä miten tulevaisuudessa, vanhat Skyhawkit alkaa olla kohta loppuun lennettyjä ja jossain vaiheessa ysäripäivitetytkin koneet alkaa olemaan liian vanhanaikaisia adversary-hommiin. Mistäs sitten edullisia mutta kuitenkin riittävän moderneja koneita?
 
Mutta saa nähdä miten tulevaisuudessa, vanhat Skyhawkit alkaa olla kohta loppuun lennettyjä ja jossain vaiheessa ysäripäivitetytkin koneet alkaa olemaan liian vanhanaikaisia adversary-hommiin. Mistäs sitten edullisia mutta kuitenkin riittävän moderneja koneita?
Intiasta Tejaksia tai E-Koreasta FA-50:iä?
 
Jotain tuollaista ratkaisua varmaan pitää miettiä - mutta sitten 'sivilisoitu' Gripenkin voi olla jo kilpailukykyinen.
Huomionarvoista on ettei TX-kilpailun vaatimuksiin sisältynyt aggressorina toimimista.
 
Intiasta Tejaksia tai E-Koreasta FA-50:iä?

Tejas on käsittääkseni aivan tajuttoman kallis, ihan vastaavankokoisten länkkärikoneiden tasoa, @Mustaruuti taisi valistaa joskus allekirjoittanutta asiasta. FA-50 olisi edullisempi, mutta riittääkö sen suorituskyky, jos nykyisten päivitettyjen Skyhawkien, L-159:ien ym. ajanmukaisuus ei enää meinaa riittää?

Tosin eipä ole Gripenkään viidettä sukupolvea...
 
Köh Köh

This week, Saab officially announced its intent to target the US Air Force’s adversary air (ADAIR) contract, though private contractors appear lukewarm on the new platform.

“The issue is right now it’s a slightly different model because we’re talking new aircraft versus former military aircraft,” he says. “So above all ATAC and US industry have to be able to create value for the [Defense Department], and the way we do that right now is by using former military aircraft.

https://www.flightglobal.com/news/a...or-enters-the-fray-in-us-red-air-comp-441330/
No mikäs aiheutti köhinän? Tietääkseni linkkaamassasi jutussa (jaksoin lukea) puhuttiin tämän hetkisestä tilanteesta, tällä hetkellä yhdysvalloilla ja uk:lla on kilpailutuksessa tulevat sopimukset joihinka kumpaankaan ei ole vielä voittajaa julistettu.
 
Laajakuvanäyttö

DKa_tkaW4AEfsms.jpg:large
 
Mustaruudin laittama kuva Gripenin ohjaamosta, onkohan tuossa penkin oikealla puolella olevassa paneelissa jotain salaisuuksia ? näyttää niin kuin olisi photoshopilla pyyhitty valkoiseksi.
 
Mustaruudin laittama kuva Gripenin ohjaamosta, onkohan tuossa penkin oikealla puolella olevassa paneelissa jotain salaisuuksia ? näyttää niin kuin olisi photoshopilla pyyhitty valkoiseksi.

Mahdollista. Mutta sanoisin, että tässä on vain näytön koesovitus maassa olevaan runkomalliin.
 
Mahdollista. Mutta sanoisin, että tässä on vain näytön koesovitus maassa olevaan runkomalliin.
Tuo on melko varmasti mock up. Kun kuvaa hieman suurentaa niin nuo katkaisijat ja kytkimet näyttävät tulostetuilta, eivät kolmiulotteisilta.

Muoks @intternetsoturi oli muutaman sekunnin nopeampi...

Muutenhan tuo näyttää ihan näpsältä ja ergonomiselta. Katkaisijoita ja namiskoja kyllä hieman runsaanlaisesti siihen toiseen moderniin ohjaamoon verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Saabin sivuilla hieman juttua Gripenin elso-järjestelmien antenneista:

http://saabgroup.com/Media/stories/stories-listing/2017-09/advanced-innovation-detected/

The 2017 Saab Innovation Award has gone to Dr Henrik Holter for his invention of a new phased array antenna, which is central to the electronic warfare system of Gripen E.

...

There are actually very few types of wide band phased array antennas on the market. Henrik‘s main challenge was to reduce cost using modern technology. Henrik estimates that compared with the earlier technology, his system is around 60% cheaper to make.

“In earlier technology the antennas were connected to each other, but with this one the antenna elements are not connected, which means that there are separate pieces, which is a real advantage when you put it together.” With several such antennas on each Gripen aircraft and a lot of Gripens being manufactured, this cost saving is very welcome.

phased-ray-antenna-2340-x-1000.jpg


Although Henrik claims that the main significance of his new antenna is its lower manufacturing cost Pontus de Laval, Saab’s CTO, disagrees saying Henrik is too modest. “I have never seen anything as good,” says de Laval. “Lots of people around the world view these antennas as key components and have spent millions to develop them. But Henrik has found very innovative solutions to this problem. And as well as being cheaper to make, the way he has actually made the antenna element in this array is quite unique. It is more effective.”
 
Back
Top