Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos katsot videon uudelleen, niin Saabin myyjä viittasi selvästi siihen, että F-35 on modernimpi. Ei vain sanonut F-35:ttä nimeltä vaan "fighter that is coming now to the market".
Vapaasti meni jotenkin näin: "probably still the most modern airplane in the world. I know there are others coming on the line". Luultavasti vieläkin modernein kone maailmassa. Tiedän että muitakin on tulossa.

Rafalella ja F-22:lla voisi olla tuohon jotain sanottavaa.
 
PS Tuo Vago on toimittajana ihan parhaasta paasta.

Kyseisen julkaisun kanssa (tassa kysymyksessa se on varmaan ihan neutraali) kannattaa muistaa, etta se joskus ajaa Ranskan kansallista linjaa
- tuonhan voi kaantaa myos positiiviseksi, eli ovat varmasti ihan Rafale lahteiden aarella
defense-aerospace.com is published by :
Briganti et Associés
19 Bld du Parc
92200 Neuilly Sur Seine (France)
Defense& Aerospace ja varsinkin Briganti on kyllä rimanalitus. F-35 koskevat jutut on täynnä virheitä (jopa Tahallisia), katsoppas huviksesi vaikka sitä koskevien juttujen otsikot läpi niin näet mikä on homman nimi.
 
Voin avata Saabin edustajan lausetta, se perustuu laajalti Meteor-ohjukseen, joka on tällä hetkellä maailmassa vain Gripen C/D:n uusimmassa kehitysversiossa käytössä ja "others coming on the line" erittäin todennäköisesti tarkoittaa muita koneita, jotka ovat lähivuosina saamassa Meteorin operatiiviseen käyttöön.
 
Defense& Aerospace ja varsinkin Briganti on kyllä rimanalitus. F-35 koskevat jutut on täynnä virheitä
Juuri tuosta syysta en ole lukenut sielta ensimmaistakaan F-35 juttua - kun parempiakin lahteita on siihen.

Toisaalta tuolta loytyy juttuja, joista muut eivat kirjoita.

Naissa hommeleissa ei toimi mikaan muu kuin lkm:n puolesta iso maara lahteita, lahdekritiikki (taustojen suhteen jo lukiessa) ja sitten ristiintarkistukset.
 
on tällä hetkellä maailmassa vain Gripen C/D:n uusimmassa kehitysversiossa käytössä ja "others coming on the line" erittäin todennäköisesti tarkoittaa muita koneita, jotka ovat lähivuosina saamassa Meteorin operatiiviseen käyttöön.

"Uutisoinkin" eli lainasin, etta Rafale saa 69 v:n 2018 kuluessa.

Toisaalta silmiin on osunut sellainenkin lausahdus Ruotsista (en muista lahdetta, kai joku haastattelu), etta kylla niita on sen verran, etta voidaan tositilanteessakin kayttaa
- paljonko ruotsalaisten omia modataan viitatun kehitysversion pohjalta? Kun Meteor-"capable" MS20 on jo kenttakaytossa (Tsekit ja Unkari ottavat sen myos), vrt. MS20 osana E:ta nyt vain yhdessa
... iterative upgrades as part of the MS (material system) program. The first Gripen E (aircraft 39-8) is intended for air vehicle and structural tests, and is flying with a version of the current Gripen C/D’s MS20 software, along with test instrumentation in the cockpit. For now, many of the aircraft’s intended mission systems are being tested in the Gripen Demo technology demonstrator (aircraft 39-7), but the two subsequent trials aircraft (39-9 and 39-10) will take on system development work.

First deliveries of production aircraft are due in 2019. Initial aircraft for Sweden will have the MS21 software load that provides a basic air-to-air fighter capability, but by the end of 2023 the first true multi-role squadron with the full-specification MS22 software is scheduled to become operational. The Swedish air force plans to have all six of its fighter squadrons operating 60 Gripen Es with MS22 by 2026.
 
Muita Gripen juttuja: Brasilia johtaa kehitysta ei vain uuden ohjaamonayton osalta, vaan myos kaksipaikkaisen version osalta.

Meilla ei tietenkaan ole varaa AEW-tukeen, vaikka muualle se on tyrkylla:
Saab has suggested that it could install an assembly line at PTDI’s Bandung [Indonesia] facility as part of its proposal, which could also include AEW aircraft in a package similar to that delivered to Thailand.
- onhan noita AEW-koneita, ilman Gripeneita, mennyt muuallekin
 
Muita Gripen juttuja: Brasilia johtaa kehitysta ei vain uuden ohjaamonayton osalta, vaan myos kaksipaikkaisen version osalta.

Meilla ei tietenkaan ole varaa AEW-tukeen, vaikka muualle se on tyrkylla:
Saab has suggested that it could install an assembly line at PTDI’s Bandung [Indonesia] facility as part of its proposal, which could also include AEW aircraft in a package similar to that delivered to Thailand.
- onhan noita AEW-koneita, ilman Gripeneita, mennyt muuallekin
Eikö tuo kaksipaikkainen ollut alunperinkin Brassien projekti, ruotsi ei taida olla hankkimassa niitä?
 
tuo kaksipaikkainen ollut alunperinkin Brassien projekti, ruotsi ei taida olla hankkimassa niitä?
Oli, tuohon loppuun kai voisi lisata "talla eraa"?
- janna paikka kun meidan Hawkit tulevat uusittaviksi; saadaanko joku yhteinen jatkokoulukone
 
Oli, tuohon loppuun kai voisi lisata "talla eraa"?
- janna paikka kun meidan Hawkit tulevat uusittaviksi; saadaanko joku yhteinen jatkokoulukone
Ilmavoimien tulevaisuudessa oli tuosta flygvapnetin jepen haastattelu jokin aika sitten. Muistaakseni ajatus oli että Boeingin kanssa kehitetty T-X-kandidaatti kiinnostaa jos se voittaa Amerikassa. Jos ei, niin piti turboproppia todennäköisenä heille.
 
Boeingin kanssa kehitetty T-X-kandidaatti
Tuo juuri oli mielessa.

Ja jakamisen ajatus siita, kun se on tehty niin tiukkoihin vaatimuksiin (italialaisten Migin kanssa yhteistyona suunnitteleman jatkokoulutuskoneen jatkokehitelmakaan ei vaatimuksia tayttanyt), etta lienee kalliin puoleinen?
 
Jätit ekassa viestissä tuon reportin nimestä pois.

Sorry. Ei ollut tarkoitus johtaa ketään harhaan.

Se sanotaan videolla alussa ääneen, videon alussa on banneri, jossa nimi näkyy ja koko videon ajan nimi näkyy oikeassa yläkulmassa.

defaero.webp
 
Sorry. Ei ollut tarkoitus johtaa ketään harhaan.

Se sanotaan videolla alussa ääneen, videon alussa on banneri ja koko videon ajan nimi näkyy oikeassa yläkulmassa.

Katso liite: 17653
Eipä noita tule niin tarkkaan katsottua. Yleensä skippaan noi alkulätinät muutenkin. Enkä usko että johdit tarkoituksella harhaan, mainitsin vain mikä sen sekaannuksen aiheutti.
 
Videolla puhutaan jostain 1:10 kohdasta ainakin päälle 2:00 :aan C/D:stä aggressorina, jossa roolissa Saabin edustaja pitää sitä maailman parhaana. Toimittaja mainitsee kysymyksessään alustuksena Espanjan Miraget (käytöstä poistetut F1:t).

Saabin edustajan tarina lehdistötiedotteena (19 September 2017) ja asia julkistettu DSEI:ssä:

"There is a growing segment within the adversary air combat training market for highly advanced aggressor capabilities to be able to perform more realistic combat training. Gripen Aggressor, recently unveiled at the DSEI exhibition in London, UK, provides an exceptionally capable, dissimilar opponent aircraft system. It is able to perform the advanced combat maneuvering and networking tactics needed to represent a realistic peer or near-peer adversary threat for current and future pilots

The USAF solicitation for ADAIR indicates the need for a high performance, highly capable dissimilar aircraft platform to meet the Level C requirements as outlined in the solicitation document. Fighter pilots need to train advanced combat tactics against peer and near-peer opponents, which is exactly what Gripen Aggressor can provide."

http://saabgroup.com/Media/news-pre...n-aggressor-to-meet-the-us-adair-requirement/

Videon alussa puhutaan Gripen E:n koelennoista (tehdään ilmeisesti Strömsön koelentokeskuksessa): "Koelentäjät tottuneet yllätyksiin, mutta kaikki on sujunut suunnitellusti."
 
Ilmavoimien tulevaisuudessa oli tuosta flygvapnetin jepen haastattelu jokin aika sitten. Muistaakseni ajatus oli että Boeingin kanssa kehitetty T-X-kandidaatti kiinnostaa jos se voittaa Amerikassa. Jos ei, niin piti turboproppia todennäköisenä heille.

Mielenkiintoista, jos Ruotsissa(kin) mennään tuohon tilanteeseen, eli potkuriturbiinikoneesta siirrytään suoraan taistelukoneeseen. Sveitsissä on ollut tuo tilanne jo pitkään, toisaalta Yhdysvalloissa haetaan parhaillaan seuraavan sukupolven harjoitushävittäjää.

Potkuriturbiinikoneella tuskin päästään läheskään niin pitkälle koulutuksessa kuin suihkuharjoitushävittäjällä, vaikka hankinta- ja käyttökulut lienevätkin jonkin verran edullisemmat. Luulisi olevan intresseissä käyttää koulutuksessa ja harjoitusvastustajina myös harjoitushävittäjää, varsinkin jos pääasiallinen taistelukone on kallis lentää (mitä Gripen ei tosin välttämättä ole...). Lisäksi toissijainen taistelukäyttö on yleensä huomattavasti realistisempaa harjoitushävittäjälle kuin potkuriturbiinikoneelle, pl. savimajapommitus.

Itselleni tuli muuten yllätyksenä, että italialaisilla on kehitteillä sekä M-345 että M-346. Tuntuu turhalta toimintojen monistamiselta, vaikka toinen onkin selkeästi raskaampi harjoituskone.
 
Mielenkiintoista, jos Ruotsissa(kin) mennään tuohon tilanteeseen, eli potkuriturbiinikoneesta siirrytään suoraan taistelukoneeseen. Sveitsissä on ollut tuo tilanne jo pitkään, toisaalta Yhdysvalloissa haetaan parhaillaan seuraavan sukupolven harjoitushävittäjää.
Laitetaan vielä se juttukin kun satuin nopeasti löytämään:

STOCKHOLM — If Boeing and Saab's trainer wins the U.S. Air Force's T-X competition, the Swedish Air Force will put serious thought into buying it. If another company nabs the contract, however, Sweden will likely opt for a much less expensive turboprop training aircraft, a Swedish Air Force official said Monday.

https://www.defensenews.com/air/201...ainer-jet-but-probably-not-other-t-x-options/
 
Kyllä Boeing-Saab sen voittaa. Boeing on pidettävä mukana taktisissa koneissa. 5th gen eli F-35 on kokonaan Lockheedin apaja. Pommari meni Northrop Grummanille Raiderinsa kanssa. Jotta Boeing saadaan pidettyä mukana kuudennen sukupolven hävittäjiä ajatellen, niille on annettava välipalana T-X projekti. Enkä tarkoita etteivät he sitä ansaitsisi, Boeing-Saabin T-X on luultavasti paras vaihtoehtokin. Mutta myös politiikka on heidän puolellaan nyt, ja heidän itsensäkin on oltava all-in. Muuten yritys poistuu kulisseihin hävittäjissä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Itselleni tuli muuten yllätyksenä, että italialaisilla on kehitteillä sekä M-345 että M-346. Tuntuu turhalta toimintojen monistamiselta, vaikka toinen onkin selkeästi raskaampi harjoituskone.
Muistaakseni noiden numerointi on kaanteinen aikajarjestykseen nahden?
 
Back
Top