Gripen E/F

Haluatko tarkentaa? En ihan äkkiseltään keksi mitä tarkoitat.
+
Esim. verkottuminen.

En minakaan ole varma, mista puhe, mutta jos yo. tarkoittaa sita, etta verkottumisen osalta Rafale menee Gripenin yli, mutta EF jaa alle... niin silloin, ehka, on jaanyt huomaamatta, etta EF on ensimmainen, mihin on sovitettu MALD-gateway stealth koneiden kanssa (ja nimenomaan F-35ien) yhteisoperointia varten?
 
+


En minakaan ole varma, mista puhe, mutta jos yo. tarkoittaa sita, etta verkottumisen osalta Rafale menee Gripenin yli, mutta EF jaa alle... niin silloin, ehka, on jaanyt huomaamatta, etta EF on ensimmainen, mihin on sovitettu MALD-gateway stealth koneiden kanssa (ja nimenomaan F-35ien) yhteisoperointia varten?
Mustis varmaankin tarkoitti, että verkottumisen osalta Gripen C on Rafalen edellä ja Eurofighter jää molemmista jälkeen.

Olen samaa mieltä, jo ihan siitä syystä että Gripen on kolmikosta tällä hetkellä ainoa parvilinkillinen kone.
 
http://sine.ni.com/cs/app/doc/p/id/cs-17491#

"The Challenge:
We needed to find a commercial off-the-shelf (COTS) solution to replace our custom system for interfacing to line-replaceable units (LRUs) in Saab Aeronautics simulators.

The Solution:
We reduced cost and ensured maximum flexibility by joining NI in piloting its Switch Load and Signal Conditioning (SLSC) system, rather than developing a custom system to interface to the preferred CompactRIO and PXI-based systems.

The SLSC system looked interesting and similar to the one we were developing internally. It also made creating the system easier for us as NI is a preferred supplier for Saab already. By having NI define the ecosystem or “constraints” for switches, loads, and signal conditioning targeted at HIL applications with the NI platform, we could potentially lower costs as we would not need to spend time and effort defining them ourselves. We put our internal system development on hold to go with the COTS SLSC system.

We have already begun plans to integrate SLSC into one simulator at Saab. Although it is a large project, never done before, and with challenges, we are moving forward. With our savings from using a COTS system from NI, we plan to use CompactRIO and SLSC in a number of new simulators in the near future to continue testing innovative functionality for the Gripen fighters in a short timeframe and hitting the goal to lower the cost of test."

http://sine.ni.com/cms/images/casestudies/fig2_20170810145946.png
http://sine.ni.com/cms/images/casestudies/realfigone.jpg
 
https://theprint.in/2017/11/24/sing...-procurement-hits-air-pocket-faces-questions/

Intian puolustusministeriössä on herännyt epäily, että koko hankinta on räätälöity Gripenin voitolle.

"As potential to upgrade is a key requirement as the planes will be used for the next several decades, the paper argues that the selection therefore is being moulded in favour of the Swedish competitor"

Vähän niin kuin kaikki muutkin vastaavat, esim. Euroopan Nato-maiden F-35 -hankinnat.
 
Kroatia tekee valinnan Gripenin ja Israelin käytettyjen F-16:sta välillä vielä tämän vuoden aikana.

https://www.defensenews.com/air/201...-looks-to-israel-sweden-for-fighter-jet-deal/

Kroatian tuntien valitsevat loppuunkäytetyt ja tekohengitetyt Fighting Falconit ja viiden vuoden kuluttua ihmettelevät, että miten tässä nyt näin pääsi käymään... :facepalm:

Mutta näinhän se aina, "halvimman" ja korruptoituneimman kautta mennään. Ei tarvinne muistuttaa MiG-21:n elinkaaren pidennystä koskevasta sekoilusta. :confused:
 
Tuosta tuli (OT) mieleen, etta vielakohan ne meidan 21bis -koneet lentavat Vietnamissa?
 
Myytiinkö Vietnamiin tosiaan lentokelpoisia hävittäjiä eikä vain varaosavarantoja?

Varaosien nimikkeellä tavara käsitykseni mukaan meni (voin hyvin olla väärässä!), mutta mistäpä tuota tietää, jos jokin konttiin isketty varaosarunko on sittemmin muuttunut lentokelpoiseksi? Jeesusteippi-viritykset ovat arkipäivää tuolla ilmansuunnalla, ei tarvinne mainita esim. Intian MiG-21 -kalustoa.

Kuka kaivaisi jostakin runkonumerot ja alkaisi metsästää koneiden kohtaloa? Sillähän tuo asia selviäisi.
 
Tassa nyt taas nahdaan, miksi C Gripen pidetaan rinnalla tuotannossa... pers'aukisille (siis pelkka kukkaroon viittaus).

Bulgaria tavoitteli ensin Puola-tasoista Mig-29 uudistamista...aivan liian kallista.
- menematta kaikkiin mutkiin, moottoreita ostettiin koneiden pitamiseksi ilmassa kahdestakin eri lahteesta
- nyt OEM jyllaa (Venaja yllapitaa NATO-ilmapuolustusta):
Bulgaria announced Monday that is has asked Russian Aircraft Corporation MiG to overhaul and maintain its 15 ageing MiG-29 fighter jets. The four-year deal is set to cost $49 million, and is integral to keeping the Soviet-era aircraft operational while Sofia decides a course of action over its MiG-29 replacement program.
- hinnan alhaisuuden perusteella voi ajatella, etta moottorit eivat siihen sisally, ja toimitetaan Migille kaytettaviksi

Ja F-16, jos ne ostetaan, pyoraytetaan nekin tehtaan kautta. Tosin Turkissahan olisi F-16 linja (jos ei ole jo purettu) ihan vieressa.
 
Air Force Technology kirjoittelee tällaisia. Lähdettä kustannusvertailulle ei ole.

The Gripen NG fighter jet by all accounts is an excellent fighting aircraft and in direct comparisons can keep up with the world’s best, costing nearly half the price of the F-35.

http://www.airforce-technology.com/comment/forget-f-35-countries-buying-saabs-gripen-fighter-jet/
Kumma juttu ettei löydy... :unsure:

Sellaisia mitä vittua -fiboja tuosta tuli muutenkin kun lukaisi hieman pidemmälle:

The jet can outcompete the Eurofighter for instance in a number of key areas. Whilst there is never a perfect fighter and each will have its downsides, the Gripen’s lower price tag is not backed up with lesser performance. Whilst being nearly $40m cheaper than a Eurofighter the Gripen has a better range, higher speed, less weight and lower operating costs. Currently the Eurofighter can provide a larger range of variant types to suit different operating roles, but ultimately the Gripen can carry all relevant NATO spec weapons, so countries are not lumbered with new weapon costs or retrofits.
 
Kumma juttu ettei löydy... :unsure:

Sellaisia mitä vittua -fiboja tuosta tuli muutenkin kun lukaisi hieman pidemmälle:

The jet can outcompete the Eurofighter for instance in a number of key areas. Whilst there is never a perfect fighter and each will have its downsides, the Gripen’s lower price tag is not backed up with lesser performance. Whilst being nearly $40m cheaper than a Eurofighter the Gripen has a better range, higher speed, less weight and lower operating costs. Currently the Eurofighter can provide a larger range of variant types to suit different operating roles, but ultimately the Gripen can carry all relevant NATO spec weapons, so countries are not lumbered with new weapon costs or retrofits.

Sellaista se on... Ollaan foorumilla saavutettu ilmeisesti niin korkea taso, että mikä tahansa ulkopuolelta linkitetty juttu aiheuttaa tuollaisia fiboja (viitaten esim. siihen kanukki-kenuun). :geek: (Geek-hymiö)
 
Sellaista se on... Ollaan foorumilla saavutettu ilmeisesti niin korkea taso, että mikä tahansa ulkopuolelta linkitetty juttu aiheuttaa tuollaisia fiboja (viitaten esim. siihen kanukki-kenuun). :geek: (Geek-hymiö)
No, hieman omituiselta kuulostaa että Gripukka olisi eurohäätäjää mm nopeampi.
Hintaväite laittaisi sen johonkin 40-50 miljoonan dollarin hintahaarukkaan. Jutun kirjoittaja on "market line" ja sillä nimellä ei muita juttuja saitilta löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Järki voitti Ruotsissa, nykyisistä C/D koneista ei ruuvata osia irti uusiin E koneisiin.
http://saabgroup.com/Media/news-pre...fmv-sign-contract-for-new-gripen-e-equipment/
Kaikki osat eivät ole uustuotantoa, kannibalisoitavaksi päätyvät A/B-mallit:

The order involves producing a number of aircraft JAS 39E by using equipment from previous JAS 39 A / B and completing some new equipment.

Beställningen innebär att producera ett antal flygplan JAS 39E genom att nyttja materiel från tidigare JAS 39 A/B samt att kompletteringsanskaffa viss ny materiel.

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pr...-tillaggsbestallning-pa-JAS-39E-fran-Saab-AB/
 
Viimeksi muokattu:
No, hieman omituiselta kuulostaa että Gripukka olisi eurohäätäjää mm nopeampi.

Niin, ne taitavat olla about yhtä nopeita ja Typhoon supercruise jopa vähän korkeampi.

Sellaista se on... Koko muu internet on skeidaa :)

Kiinnostavin asia artikkelissa oli kuitenkin kokonaiskuva. Lähteitä ei jutussa kuitenkaan tarkemmin ollut.
 
Back
Top