Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Höpö höpö. Jostain syystä netti on pullollaan kansantaruja siitä, että F-16:n kehitystaival olisi ollut jotenkin erityisen ongelmallinen. Ei vaan pidä paikkaansa. Ei sinne päinkään.
:oops:
"The F-16 is known in Air Force circles as the "lawn dart" for its tendency to plunge back to Earth when its single engine flames out, and in most years, engine failure causes more accidents than any other factor. But pilot error was responsible for about the same number of F-16 accidents as engine failure in the past year." http://www.military.com/NewsContent/0,13319,154457,00.html


Se tosin selvisi toisinaan virrattomana ehjänä alas kun F-104 aikaan ei ollut juuri mitään jakoa.

The term "Lawn Dart" came from the prototype days. The YF-16 very famously (and publicly) landed gear up in the grass at Carswell. This and some early Class A's contributed to the term.

The joke went something like:

Q: "What does an F-16 turn into when the engine fails?"

A: "A Lawn Dart."

If I'm not mistaken (and sometimes I am), the fact that GD's previous single engine frontline fighter was the F-106. So, "Delta Dart", and "Lawn Dart", seemed to kind of fit. Much like Fairchild Republic with the Thunderjet, Thunderstreak, Thunderchief, and Thunderbolt II being nicknamed "Hog", "Super Hog", "Ultra Hog", and "Warthog".
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=148922#p148922

While I was stationed at Hahn in the early 80's, the Lawn Dart toys had just been taken off of the store shelves in the U.S. because of injuries and I think a death. The F-15 guys over at Bitburgh started calling our 16's lawn darts after we lost a jet. Of course our pilots started waxing them in the air and that was the only thing they could say in return...
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=148991#p148991
 
Viimeksi muokattu:
Koko Intian havittajakilpailun muotoilu niin, etta Gripen sen voittaisi, perustuu siihen, etta mukana tulisi jotain sellaista, joka veisi Intian elektroniikkapuolella suoraan maailman karkeen... paljonhan sita on yritetty , eika oikein mikaan muu ole onnistunut. Pieni makupala "keittion lahettamana" ennenkuin asiakas tilaa paaruoan:

"Saab is offering a fighter sensor package for India's Tejas Light Combat Aircraft. The package, on the display at Aero India, includes two parts: An AESA fighter radar: featuring the latest electronically scanned array (AESA) technology A compact electronic warfare (EW) suite using gallium nitride..."
 
:oops:
"The F-16 is known in Air Force circles as the "lawn dart" for its tendency to plunge back to Earth when its single engine flames out, and in most years, engine failure causes more accidents than any other factor. But pilot error was responsible for about the same number of F-16 accidents as engine failure in the past year." http://www.military.com/NewsContent/0,13319,154457,00.html

F-16 lensi ensilentonsa 1974 ja pääsi operatiiviseen käyttöön 1980. YF-16:lle tapahtui tasan yksi onnettomuus, joka oli lainauksissa mainittu laskeutuminen telineet sisällä. Kerran laskeuduttiin onnistuneesti sammuneella moottorilla. 1979 tuhoutui kaksi konetta. Siitä eteenpäin onnettomuuksia on operatiivisessa käytössä tullut, suurelta osin ihan normaaleista, inhimillisistä syistä. Toki väitteen paikkaansapitävyyteen vaikuttaa paljon se miten "alkumetreillä" tulkitaan. Oletukseni oli, että viittasit väitteisiin, että kone olisi kärsinyt kehitysvaiheessaan runsaista onnettomuuksista.
 
F-16 lensi ensilentonsa 1974 ja pääsi operatiiviseen käyttöön 1980. YF-16:lle tapahtui tasan yksi onnettomuus, joka oli lainauksissa mainittu laskeutuminen telineet sisällä. Kerran laskeuduttiin onnistuneesti sammuneella moottorilla. 1979 tuhoutui kaksi konetta. Siitä eteenpäin onnettomuuksia on operatiivisessa käytössä tullut, suurelta osin ihan normaaleista, inhimillisistä syistä. Toki väitteen paikkaansapitävyyteen vaikuttaa paljon se miten "alkumetreillä" tulkitaan. Oletukseni oli, että viittasit väitteisiin, että kone olisi kärsinyt kehitysvaiheessaan runsaista onnettomuuksista.

Ulkopuolisena veikkaisin, että "alkumetreillä" oli tässä tapauksessa nimenomaan pitkäaikaisempi kuvaus tilanteesta ennen moottoripäivityksiä 1980-luvun loppupuoliskolla. Kesti aikansa saada F100 pelittämään luotettavasti.
 
Ulkopuolisena veikkaisin, että "alkumetreillä" oli tässä tapauksessa nimenomaan pitkäaikaisempi kuvaus tilanteesta ennen moottoripäivityksiä 1980-luvun loppupuoliskolla. Kesti aikansa saada F100 pelittämään luotettavasti.
Ei kyllä vittuakaan kiinnosta. Hieno kone mutta täysin väärässä langassa.
 
Ei kyllä yllätä että Gripukka-vitjassa ei vittu kiinnosta.:cool:

Aiheessa pysyminen on asiallista, samoin fokuksen säilyminen vaikka mikä olisi mielessä. Sille pimpsalle ja siitä kiinnostumiselle on kyllä ihan oma ketjunsa iltavapaiden puolella. Tosin tällä foorumilla sitä ehtaa käsitellään verhottuna säädyllisyyden vuoksi. Hyötynä foorumin koodistossa on mielikuvituksen stimulointi. Paljaita kirkkoveneitä löytää nakualan dedikoiduilta foorumeilta.

Toisaalta kommentin voi ymmärtää myös niin, että Gripen-ketjusta kiinnostuneet kirjoittajat ja lukijat ovat ns. ruskean reiän ritareita. Sinäkin, Brutukseni? ;)

Gripenin uuden mallin testauksessa mennään Saabin oman blogin mukaan seuraavasti:
In an interview with the DefesaNet, Mikael Franzén, Director and head of Business Unit Gripen Brazil, Saab, throws light on the Gripen E/F (called NG in Brazil) project so far and plans for the future.

“The most important thing that took place this year was the first flight of the 39-8 aircraft, and it was very successful,” he says.

Other than that, the next big achievement was the development of the Wide Area Display (WAD) for Gripen. WAD will have the basic display software by AEL and tactical software by Saab.

About the next main goals, he says that Saab is currently building a test aircraft which is aimed to fly in 2019. "In the meantime, we will perform tests on various subsystems for the fighter jets – it’s going to be a very intense test period. We are also going to work on furthering the development of the tactical system for the aircraft, as well as the two-seat version, which is still in its early stages," he says.

Post the first test flight, Saab has been in a phase of experimenting with speed and altitudes, various external loads etc.

Development work for the new cockpit is also set to start soon.
http://www.gripenblogs.com/default.aspx
Franzénin haastattelu täällä:
http://www.defesanet.com.br/en/e_gr...-Brazil-at-Business-Area-Aeronautics-at-SAAB/

Tähän kai näissä ketjun asiakysymyksissä on viimeksi jääty?
 
Mitenkas ne gripukka-tyot on brasilialaisten yhtioiden kesken jaettu? Meinaan kun Boeing meinaa ostaa Embraerin (jos Brasilian haliitus sallii; neuvottelut talla eraa siirtyneet sille rintamalle).
 
Mitenkas ne gripukka-tyot on brasilialaisten yhtioiden kesken jaettu? Meinaan kun Boeing meinaa ostaa Embraerin (jos Brasilian haliitus sallii; neuvottelut talla eraa siirtyneet sille rintamalle).

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun Saab ja Boeing tekevät jotakin yhdessä ;)

Veikkaan myös ettei Brasilia sallisi aivan kaiken Ebraerin IP:n siirtymistä Boeingin hallintaan. Tai toisaalta Brasilian poliittinen johto on niin korruptioherkkää, että se voinee kävellä sotilaallisten tarpeidenkin yli.
 
President Michel Temer
ei istu vallassa kovin tukevasti.

Tuli pallille vain korruptiosyytteiden vuoksi, ja omia sellaisia tuli vastaan samantien.

KC-390 on pohjaton rahakaivo. Joko sinne heittaa lisaa Brasilian valtio, Boeing* tai sitten Embraerin tuo projekti pannaan poikki, Embraerin R&D tuet menee samaan syyniin kuin kanadalaistenkin (jotka olivat tehneet ne erityisen ovelasti; ihme etta se 300%:n lisatulli meni lapi) ja 100-150 paikkainen matkustajakone ei paivanvaloa nae.
- tama on Boeing/ Airbus sotaa peitellyssa muodossa
- jos tuo Hornet jupakka vei tukijalkaa havittajien jatkosta/ tulevaisuudesta, niin "tactical lifter" -puolella uusi jalka on helpompi rakentaa

==========
* kannattaa huomata, etta Herkie-bird (LM) markkinalle ei ole montaa pesanjakajaa:
- tama, siis mahd. Boeingin kautta
- Intia-Venaja projekti taisi menna jo kiville
- olikos muita?
 
SAAB osaa kyllä mainostaa....tulisko noi hinnassa mukana? :D

25593919_1772207089750701_4630364528206730576_n.jpg
 
Täällä on kyllä asiantuntijpoita joka lähtöön.:giggle:

Museon harjaantunut silmä havaitsee tällaiset jutut. Gripenistä en sitten osaakaan sanoa mitään. Paitsi että ilman mitään asiaintuntijuutta toteaisin, että Gripen E/F kaipaisi ainakin tehokkaampaa moottoria ja uudelleen suunniteltuja ilmanottoaukkoja. Jos Ruotsin kuningaskunta ei tee hyvin houkuttelevaa tarjousta suoraan Suomen seuraavalle hallitukselle, niin Saabin markkinointiosaston temput eivät tässä paljon auta.
 
Jos tuo kuva pääsisi Ruotsin lehdistöön Saabin mainoksena, hurrien liberaalithan olisivat saman tien polttamassa Saabin pääkonttoria ja ajamassa alas koko firmaa. Se on menetetty maa. Ovi kiinni ennenkuin virus pääsee leviämään.
 
Tulee mieleen tämä toiselta foorumilta bongattu urbaani legenda:

Selex boss told to Valerio Bonelli (their Dircom, former Eurofighter) : "You do not see the point, Valerio. Put a naked woman close to a Eurofighter, everyone will look at the lady. Put her near a Rafale, everyone will stare at the plane."

Aiheeseen enemmän liittyen, brasilialaisessa Defesanetissä on Gripeniin liittyvä haastattelu. Jotain uuttakin tietoa on ainakin laajakuvanäyttöihin liittyen.
http://www.defesanet.com.br/en/e_gr...-Brazil-at-Business-Area-Aeronautics-at-SAAB/
 
Viimeksi muokattu:
Tulee mieleen tämä toiselta foorumilta bongattu urbaani legenda:

1.
Selex boss told to Valerio Bonelli (their Dircom, former Eurofighter) : "You do not see the point, Valerio. Put a naked woman close to a Eurofighter, everyone will look at the lady. Put her near a Rafale, everyone will stare at the plane."

2.
Aiheeseen enemmän liittyen, brasilialaisessa Defesanetissä on Gripeniin liittyvä haastattelu. Jotain uuttakin tietoa on ainakin laajakuvanäyttöihin liittyen.
http://www.defesanet.com.br/en/e_gr...-Brazil-at-Business-Area-Aeronautics-at-SAAB/

1. Toimii juuri näin. Käsi ylös (virheen merkiksi), jos katsoit @Sardaukar in laittamassa tytsygripenkuvassa ensin tai ylipäätään taustalla olevaa konetta. Jos et huomannut taustalla olevaa lentokonetta juuri lainkaan, ei ole mitään syytä huoleen: osaat vaistonvaraisesti keskittyä olennaiseen. Muut sitten mars mars minkkketjuun harjoittelemaan optista priorisointia! :cool:

2. Ja näistä on monasti puhuttu tällä foorumilla (lihavoitu).
Franzén: Before we talk about weapons, we must talk about sensors and data links because, if you can’t see anything, you can’t fire your weapons. For the Gripen E and F, we are aiming for improved engines and also greater range, as to ensure flight performance. Still, the newest development is the AESA radar, combined with IRST (Infrared Seach and Tracking), and a very advanced electronic warfare (EW) system.

Sitä improvementtia tosiaan toivoisi, etenkin moottorin tehopuolelle. On mielenkiintoista, millaisella näyttövarustuksella Gripen loppujen lopuksi tulee naapurimaassa käyttöön.
HX-hanketta ajatellen kiirusta pitää kehittelyssä. Mutta, kassotaan kassotaan.
 
Back
Top