Niinpä. Montako superkruisailun jälkeistä ohjuslaukaisua E-Gripukka on tehnyt?
Näsäviisastelustako tässä on kyse? Sitten jatkakaa ihan rauhassa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niinpä. Montako superkruisailun jälkeistä ohjuslaukaisua E-Gripukka on tehnyt?
No mitä eroa?Näsäviisastelustako tässä on kyse? Sitten jatkakaa ihan rauhassa.
Mikä on mielestäsi tältä osin peränpitäjä?Ei pidä paikkaansa.
Mikä on mielestäsi tältä osin peränpitäjä?
Mikä on mielestäsi tältä osin peränpitäjä?
Sinä kerrot lämärin mainostaman 16:n ilmataisteluohjuksen kantamisen olevan "markkinointishaibaa" koska kykyä ei ole verifioitu.
Annetaan Huhdalle ensin mahdollisuus kaivaa faktat esiin. Parempi niin.
No ei kyllä ollut, katsoppa uudestaan.Siinä oli kyllä kyse muusta asiasta.
Snebbis-kisa, selvastikin.Näsäviisastelustako tässä on kyse? Sitten jatkakaa ihan rauhassa.
Pitäisi kuitenkin päästä ajoissa oikeaan paikkaan ampumaan ohjukset ja mieluusti vielä pystyä poistumaan takavasemmalle ehjänä. Gripenin tehoton mylly on tuossa(kin) suhteessa kisan peränpitäjä.
https://forum.keypublishing.com/showthread.php?81978-Hi-lo-hi-Profile-WhatSome data for the Su-27SK with Tf engine
Maximum flight range
(with rockets 2xR-27R1, 2xR-73E launched at half distance):
- at sea level, km 1,340 (lo-lo-lo)
- at height, km 3,530 (hi-hi-hi)
and all the other combinations are between.
Some data for the Su-25K with Tj engine
Practical flight range without external ordnance and stores, km:
- at sea level, km 500
- at height, km 1,000
----
A fairly often quoted mission is the "hi-lo-lo-hi" profile. That puts the emphasis on a low level dash into target after the high cruise in.
A normal hi-lo-hi more or less assumes a descent into target (while descent is often not regarded in mission fuel considerations), a combat fuel allowance at target altitude (the "lo"-part) and then climb and cruise back.
A hi-lo-lo-hi will see the aircraft descent, fly a certain distance (30, 50, 100 nm) into target area, waste some fuel and especially bombs there and then egress at low altitude for a bit smaller distance. This profile is the typical for long/medium range attackers like Tornado, F-111, Su-24.
On many occasions the air defences at medium altitude were actually worse than on lower altitude (for example Kosovo 1999), due to good ECM and SEAD tactics. Then aircraft fly hi-med-hi, means, they don't descent to the deck at target. For smartbombs an attack on the deck is not necessary any more, a GPS bomb is best released at 30000ft.
Kummallista, miten esitetään täysin paikkansa pitämättömiä väitteitä, ilman että sitten vaivaudutaan, edes jälkikäteen, korjaamaan niitä. Herää kysymys, että miksi?
Nämä ovat kaikki tässä ihan perus wikipedia-tason kamaa:
Huippunopeus (jälkipolttimen avulla)
Supercruise (lento ilman jälkipolttoa)
- Typhoon Mach 2
- Gripen M 2
- Rafale M 1.8
- Superhornet M 1.8
- F-35 M 1.6
(xxx) tänne voivat halukkaat lisätä tekstiä esim. jälkipolttimen käytöstä etc.
- Typhoon M 1.5
- Rafale M 1.3
- Gripen 1.2-1.3
- ---
- F-35 ei varsinaisesti supercruisaa, mutta (xxx)
- Superhornet ei supecruisaa (M <1)
Tämä(kin) asia on luonnollisesti moninverroin tätä monimutkaisempi. Mutta riittänee tämän casen käsittelyyn.
(@magitsu jo käsittelikin aihetta ansiokkaasti. )
Kuten hyvin tiedät, tai oletan että tiedät, huippunopeus ei ole kovin hyvä arvo vertailtaessa eri koneita.
Mitä tulee Gripenin supercruise-ominaisuuteen, niin on kohtuullista olla skeptinen sitä kohtaan. F414 tuottaa "kuivana" 57,8 kN työntöä. Gripenin tyhjäpaino on 8 000 kg ja Super Hornetin 14 552 kg, Super Hornetissa ko. moottoreita on kaksi kappaletta. Siltikään Super Hornet ei supercruisaa. Mitä Saabilla osataan mitä Boeingilla ei?! Numeronpyöritystä ja puolitotuuksia?
Samaten Gripenin supercruise on harvinaisen hyvä verrattuna Rafaleen, jonka moottoreissa on kuivana työntöä 50,04 kN per moottori. Tyhjäpainoa Rafale C:llä on ainoastaan 9 850 kg. Jos en ihan väärin pyörittänyt numeroita laskimessa, niin Rafalella on 73 prosenttia enemmän työntöä takanaan kuin Gripenillä, vaikka Rafalella on vain 23 prosenttia enemmän massaa, ja siltikin Rafale supercruisaa vain hieman nopeammin kuin Gripen E.
En sinällään ihmettelisi, jos Gripen E supercruisaisi höyryt tankissa ja pari Sidewinderia siivenkärjissä. Se voi olla mahdollista, mutta se ei ole operatiivisesti relevanttia.
Operatiivisesti relevanttia voisi olla esimerkiksi kuuden keskimatkan tutkaohjuksen asekuorma. Kohtuullisen reippaalle määrälle polttoainetta löytynee myös käyttöä ilmataistelutehtävissä etenkin pidemmillä etäisyyksillä, lähestyttäessä matalalla yllätysmomentti säilyttäen ja alivoimaisessa ilmatilanteessa.
Asetelma on Gripenille hankala. Vertailun pienintä konetta nuo kuusi ohjusta rasittavat enemmän kuin kilpakumppaneita, mutta vähemmän olisi heikennys nykytasoon. Todellinen supercruise tuolla varustuksella voi olla vähän niin ja näin. Jälkipolttimen käyttöön taas on kilpakumppaneita heikommat mahdollisuudet, kun sisäinen polttoainekuorma on mitä on ja ohjukset täyttävät ripustimet tehokkaasti jättäen tilaa korkeintaan yhdelle ulkoiselle lisäpolttoainesäiliölle.
Jos vertaillaan kolmea ei-supercruisaavaa konetta, niin Gripen sijoittuu todennäköisesti heikoimmaksi useimmissa tilanteissa. Super Hornet ja F-35 kantavat suhteellisesti enemmän polttoainetta ja molemmissa koneissa on enemmän työntöä (sekä kuivana että jälkipoltolla) suhteessa koneen massaan kuin Gripenissä.
höyryt tankissa ja pari Sidewinderia siivenkärjissä. Se voi olla mahdollista, mutta se ei ole operatiivisesti relevanttia.
Operatiivisesti relevanttia voisi olla esimerkiksi kuuden keskimatkan tutkaohjuksen asekuorma. Kohtuullisen reippaalle määrälle polttoainetta löytynee myös käyttöä ilmataistelutehtävissä etenkin pidemmillä etäisyyksillä, lähestyttäessä matalalla yllätysmomentti säilyttäen ja alivoimaisessa ilmatilanteessa.
Ei pida myoskaan unohtaa, etta verrattuna kolhoihin aidosti monitehtava-koneiksi suunniteltuihin (SH, Rafale) niin Gripen on melkoinen nuoli. Ja saihan Saab Drakeninkin Mach 2:een, kun siina oli yksi moottori vs. samoja kaksi EE Lightning'issa
Yleinen vaiva, ei vain talla vaan myos F-35 langalla.pointti hukassa ja tuossa se nyt on. Eipä kestä