Gripen E/F

Tätä on vähän vaikea niellä ellei F-35 pudota myös ripustimiaan. Muutoin ero ulkoisten ohjusten kantamisessa olisi vain ohjus itsessään ja tää erotus on yhtä vaikea havaita kuin lähestyvän ohjuksen havaitseminen tutkassa.
Olen ymmärtänyt, että pudotettavia ripustimia on tarjolla. No, mutta jos ei ole niin tuo pointti viestissäni ei kuitenkaan ollut tämä.
 
Gripenin IRST on kyllä aika kyseenalainen. PIRATE on ollut käytössä iät ja ajat, ja sen sijaan, että Gripeniin olisi tilattu paranneltu versio, tilattiinkin apina-versio. :oops: Kun Gripenin verkottumisesta ja passiivisten sensorien eduista on kohistu iät ja ajat, niin tuo on aivan käsittämätön päätös Saabilta.

Mielenkiintoista on myös, että Gripeniin laitettiin alitehoinen mylly. F110 olisi tuonut lisää potkua koneeseen, nyt mennään alitehoisella F414:llä.

Olisiko Gripeniin tulossa F414-EPE mylly. Siinä olisi jo 120 kN potkua.
 
Olisiko Gripeniin tulossa F414-EPE mylly. Siinä olisi jo 120 kN potkua.

Varmaan, jos joku rahoittaa. En vain ole kuullut, että kukaan olisi vielä sitoutunut maksamaan ko. moottorin kehitystyötä.
 
Käytettyjen komponenttien käytöllä suunniteltiin runsaan kymppimiljoonan säästöä per kone. Isompi moottori olisi ehkä tehnyt tuohon jonkinlaisen loven, mutta nykyisessä valossa F414 näyttäytyy entistä huonompana ratkaisuna, kun legacy-Gripeneiden konvertoinnista on luovuttu.

Kone olisi pitänyt suunnitella kokonaan uusiksi noin paljon isommalle moottorille. Muuten tuloksena olisi ollut melkolailla käyttökelvoton lentolaite, paljon pienempi polttoainemäärä yhdistettynä isompaan polttoaineen kulutukseen. Kone olisi tarvinnut myös isommat siivet jottei siipikuormitus nouse kohtuuttomasti, yms.
 
Minusta Gripenissä tulisi olla reippaasti enemmän moottoritehoa ja tämän olen useampaan otteeseen tuonut esille.

Olisiko Gripeniin tulossa F414-EPE mylly. Siinä olisi jo 120 kN potkua.
Ei välttämättä, teho ei nimittäin tule ilmaiseksi:

GE:n kaupitteleman tehoversion (EPE1) MTBO (mean time between outage) olisi noin 4000 tuntia, kun polttoaineenkulutus ja moottorin käyttöikä edellä menevällä versiolla (EDE) sama arvo olisi noin 6000 tuntia.
Kaikkein tehokkaimmalla tarjotulla versiolla eli EPE2:lla (kuumempana käytettävä EDE), tuo luku on 2000 tuntia...

Mitä luulette, minkä version kehityksen käyttäjät tulevat todennäköisesti tulevaisuudessa rahoittamaan ja valitsemaan...
 
Viimeksi muokattu:
Olen joskus miettinyt että olivatkohan ne IPE-moottorit sittenkään hyvä idea F-16:ssa. Tulihan koneesta niillä melkoinen tehohirviö, mutta polttoaineen kulutuskin nousi reippaasti.
 
Ei välttämättä, teho ei nimittäin tule ilmaiseksi:

GE:n kaupitteleman tehoversion (EPE1) MTBO (mean time between outage) olisi noin 4000 tuntia, kun polttoaineenkulutus ja moottorin käyttöikä edellä menevällä versiolla (EDE) sama arvo olisi noin 6000 tuntia.
Kaikkein tehokkaimmalla tarjotulla versiolla eli EPE2:lla (kuumempana käytettävä EDE), tuo luku on 2000 tuntia...

Mitä luulette, minkä version kehityksen käyttäjät tulevat todennäköisesti tulevaisuudessa rahoittamaan ja valitsemaan...

Blade Runner: ”The light that burns twice as bright burns half as long - and you have burned so very, very brightly, Roy.”
Maallikon arvauksena mahdollinen teholisä on konservatiivinen. Onko noiden mainitsemiesi eri tehoversioiden voimalukuja jossain esillä, GE:n omien sivujen brosyyri lupaa 414 Enhanced Enginelle (tuolla nimellä pamfletissa) 116 kN?
 
Maallikon arvauksena mahdollinen teholisä on konservatiivinen. Onko noiden mainitsemiesi eri tehoversioiden voimalukuja jossain esillä, GE:n omien sivujen brosyyri lupaa 414 Enhanced Enginelle (tuolla nimellä pamfletissa) 116 kN?
Lähde hukkui kuin kyyneleet sateeseen. ;)

Jollain foorumilla nuo näin joskus, tutkin illalla.
 
No niin, löytyi. Käytin vessa tauon hyväksi (Alkuperäinen artikkeli ikävä kyllä maksuseinän takana):

proposed 3 different modifications:

GE F414 EDE (Enhanced Durability Engine): 22k lbs max thrust, 6,000 hour MTBO. Basically, a modification of the F414 engine to enhance engine durability and longevity, with a slight increase in fuel efficiency. This is done through replacing the first stage fan with a blisk, retuning the second and third stages for increased airflow, and removing one stage of compression from the high-pressure compressor leaving 6 stages, while redesigning the compression section to use wider-chord and thicker blades.
GE F414 EPE1: Basically, take the current F414, run it hotter for 24k lbs, with a 4,300 hour MTBO. The current F414 has some margin to increase thrust, but at the expense of engine life.
GE F414 EPE2: Take the F414 EDE engine, run it much hotter for 26k lbs max thrust, but with a 2,000 hour MTBO.

This Flight Global article explains the proposal in depth:
http://www.flightglobal.com/news/art...pes-for-major-f414-upgrade-398210/
 
Useimpien käyttäjien kannalta noissa ei ole kyllä mitään järkeä. Ehkä jos halutaan kone johonkin STOBAR-käyttöön, niin sitten.
 
@Gyllis1 : tuo artikkeli on vuodelta 2014 eli se on yli 4,5v sitten kirjoitettu.

Gripen E:ssä on nykyisellään F414-GE-39E, josta otetaan irti 22k lb eli 98 kN.
F414 Enhanced Engine, jota valmistajan sivulla esitellään ja jota ei ole ilmeisesti ainakaan vielä hankittu mihinkään (?), työntää 26k lb eli 116 kN.
https://www.geaviation.com/military/engines/f414-engine

Moottoreiden kestosta eli hieman toisin ilmaisten MTBO:sta ei markkinamateriaalissa puhuta mitään. Markkinamateriaalin kärki (F414 EE) osoittaa Super Hornet -kaluston suuntaan. F414 EE tai jokin sen modifikaatio voisi olla Gripenin tehomyllykaavailun takana.
 
@Gyllis1 : tuo artikkeli on vuodelta 2014 eli se on yli 4,5v sitten kirjoitettu.

Gripen E:ssä on nykyisellään F414-GE-39E, josta otetaan irti 22k lb eli 98 kN.
F414 Enhanced Engine, jota valmistajan sivulla esitellään ja jota ei ole ilmeisesti ainakaan vielä hankittu mihinkään (?), työntää 26k lb eli 116 kN.
https://www.geaviation.com/military/engines/f414-engine

Moottoreiden kestosta eli hieman toisin ilmaisten MTBO:sta ei markkinamateriaalissa puhuta mitään. Markkinamateriaalin kärki (F414 EE) osoittaa Super Hornet -kaluston suuntaan. F414 EE tai jokin sen modifikaatio voisi olla Gripenin tehomyllykaavailun takana.
Joo, eipä noista pysy kärryillä kun uusia paperiversioita putkahtelee tasaisin väliajoin. Tuo Gripenin versio on tehoiltaan tosiaan ihan normaali 414, sama kuin SH:ssa ja Growlereissa. Intialaisten ja Korealaisten tuleviin koneisiin on valittu sama motti, joten siinä mielessä moottorivalinta on onnistunut. Käyttäjiä on paljon ja pitkä elinkaari turvattu. En sitä tehonpuutettakaan niin kummoisena puutteena pidä, eiköhän se noillakin tehoilla ole ihan kelpo kone.
 
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/ru...avalinnasta-riippumatta-6.3.469379.84c2973fd0

"Suomessa yhtiön Gripen-kampanjaa johtava Magnus Skogsberg kertoi, että viime viikolla jätetty vastaus Suomen tarjouspyyntöön käsittää 52 yksipaikkaista Gripen E- ja 12 kaksipaikkaista Gripen F -konetta."
(takapenkki siis varattu ainakin alkuvaiheessa EW-upseerille)

Miikka Hultin tviitistä nämä:
https://pbs.twimg.com/media/Dyt23qyX0AEWMbS.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DyuvnXGX4AAjSR8.jpg
///
Ja osittain liittyen:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f91f016a-3fd6-476c-831e-683a75e77cc0

"Hultqvist korostaa tärkeyttä pystyä nopeisiin yhteisiin päätöksiin Suomen ja Ruotsin välisessä puolustusyhteistyössä, johon sisältyy valmius taistella yhdessä vihollista vastaan. "
///
Lisäksi Buskhen mukaan teollinen yhteistyö todennäköisesti ylittää vaaditun 30%, mikä oikeastaan oli oletusarvoista Saabin kohdalla, itse heittäisin hatusta arvauksen 50%.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/ru...avalinnasta-riippumatta-6.3.469379.84c2973fd0

"Suomessa yhtiön Gripen-kampanjaa johtava Magnus Skogsberg kertoi, että viime viikolla jätetty vastaus Suomen tarjouspyyntöön käsittää 52 yksipaikkaista Gripen E- ja 12 kaksipaikkaista Gripen F -konetta."
(takapenkki siis varattu ainakin alkuvaiheessa EW-upseerille)

Miikka Hultin tviitistä nämä:
https://pbs.twimg.com/media/Dyt23qyX0AEWMbS.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DyuvnXGX4AAjSR8.jpg
///
Ja osittain liittyen:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f91f016a-3fd6-476c-831e-683a75e77cc0

"Hultqvist korostaa tärkeyttä pystyä nopeisiin yhteisiin päätöksiin Suomen ja Ruotsin välisessä puolustusyhteistyössä, johon sisältyy valmius taistella yhdessä vihollista vastaan. "
///
Lisäksi Buskhen mukaan teollinen yhteistyö todennäköisesti ylittää vaaditun 30%, mikä oikeastaan oli oletusarvoista Saabin kohdalla, itse heittäisin hatusta arvauksen 50%.

OK, eli Gripen on ulkona. Viimeinen mahku oli määrällä korvata laatu ja tarjota meille se 72 konetta 64:n Super Hornetin hinnalla, mutta jos tarjottu määrä on 52 + 12, niin Game Over, Sorry No Bonus.
 
OK, eli Gripen on ulkona. Viimeinen mahku oli määrällä korvata laatu ja tarjota meille se 72 konetta 64:n Super Hornetin hinnalla, mutta jos tarjottu määrä on 52 + 12, niin Game Over, Sorry No Bonus.

Tarjoukset oli kai pyydettä 64 koneelle, sen jälkeen alkaa hinkkaus lukumäärästä ja kokonaispaketista. Mutta ei yhden Gripenin hinnalla varmaankaan saa edes yhtä Super Hornetia, elinkaarikustannuksissa voidaan sitten ehkä säästää.
 
Back
Top