Gripen E/F

Onko tuon F-mallin tarjoaminen Arexis-häirintäpodilla joku Saabin epätoivoinen veto yrittää tarjota etäisesti samaa kun Boeing Growlerin kanssa?
 
Ei kai se niin epätoivoista ole....

PItääkin googlettaa tota Arexsista.
 
Onko tuon F-mallin tarjoaminen Arexis-häirintäpodilla joku Saabin epätoivoinen veto yrittää tarjota etäisesti samaa kun Boeing Growlerin kanssa?
Miksi se olisi epätoivoista? Ihan hyvän paketin tuollaisesta varmaankin saa.
 
Miksi se olisi epätoivoista? Ihan hyvän paketin tuollaisesta varmaankin saa.

No koska kyseinen combo on aivan alkutekijöissään. F-mallia kehittävät brasilialaiset ja Arexis-häirintäpodia ruotsalaiset. Ne eivät kumpikaan edes ole lentäneet sen enempää yksin tai erikseen saati että olisivat laajasti palveluskäytössä ja tositilanteessa testattuja kuten Growler.
 
No koska kyseinen combo on aivan alkutekijöissään.
Koko Growler on menossa uusiksi next generation jammerin myötä.

http://www.thedrive.com/the-war-zon...-for-its-ea-18g-growlers-cut-back-their-range

"The EA-18Gs have been in desperate need of new, more capable jamming pods for some time now "

https://www.janes.com/article/84663/usn-sets-sights-on-2024-for-ngj-lb-operational-prototype

"The US Navy (USN) is targeting 2024 to field an operational prototype of its Next Generation Jammer – Low Band (NGJ-LB) system on the EA-18G Growler airborne electronic attack (AEA) aircraft."
 
Myydäänkö NGJ:tä ulkomaille kovin pian? Näinköhän ilmavoimat viitsisi innostua nykyisestä Vietnamin sodan aikaisesta häirintäsäiliöstä?
 
Saabin Arexis-esittelyssä Arexisin sanotaan olevan, ainakin yhtenä versiona, Gripen E/F:n kiinteä EW-järjestelmä.

"Arexis products are adapted to fighter aircraft installation and environmental requirements. The architecture supports multi-function integration with other fighter aircraft sensors and countermeasures. One version of Arexis will be installed on board the new version of the Gripen fighter, Gripen E/F."

Podissa saatavana matalammille taajuuksille tarkoitettu EA-sovellus.

"Arexis also includes an advanced Electronic Attack (EA) application, with EW technologies adapted to the lower frequency ranges that are required to jam modern anti-stealth air defence systems. The EA application provides high output power and is packed in a pod to make it a role-specific solution."


arexis-gripen_e_ew-2col.jpg


arexis-pod-dsei-2col.jpg


https://saab.com/air/electronic-warfare/ew-systems-for-fighters/arexis/
 
Mä en ymmärrä tuota Saabin dissaamista joka välissä. Ihan kuin se olis vetänyt porukkaa kuivalla kakkoseen. Saab on toiminut puolustusmateriaali alalla kauan ja kokemusta on kertynyt paljon. Ei tuo Saabin podi ole automaattisesti paska koska ei ole jenkki.
 
Mä en ymmärrä tuota Saabin dissaamista joka välissä. Ihan kuin se olis vetänyt porukkaa kuivalla kakkoseen.
SAABin markkinamiehet kyllä ovatkin :D Mutta kyllä ne osaa tehdäkin ei siinä mitään. Gripen E on kaikista halpuutuksista ja kompromisseistä huolimatta varmasti pätevä laite. En usko että kukaan tälläkään foorumilla mieluummin ilman olisi.

Mutta, kuten jääkiekossakin, pleijarit lähestyy. Jokainen fani kiristää silloin omaa kannatustaan, ja ei vastustajia silloin kauheasti silitellä ääneen :) Vain yksi voi voittaa, ja omasta mielestäni sen kuuluu olla F-35. Ei toiseksi paraskaan huono ole, mutta häviäjä silti.

Ja SAABin markkinamiehet tosiaan ovat itselläni suurin syy vittuiluuni kyseistä laitetta kohtaan. Ne pellet on niin pilvessä omasta kusestaan että väkisinkin syntyy negaa sitä ylistystä ja muiden dissaamista kohtaan. Niin metsä vastaa kuin sinne kustaan.
 
, .

Ja SAABin markkinamiehet tosiaan ovat itselläni suurin syy vittuiluuni kyseistä laitetta kohtaan. Ne pellet on niin pilvessä omasta kusestaan että väkisinkin syntyy negaa sitä ylistystä ja muiden dissaamista kohtaan. Niin metsä vastaa kuin sinne kustaan.

Yleisesti ottaen koskee kaikkia markkina/myyntimiehiä ;)
 
Eikös BAE omista melko suuren osan Gripenistä?

Edit: Offtopicina tuli vaan mieleen; koskeeko Meteor-integraatio kaikkia F-35B:tä (Italian F-35:lle Meteor-integraatio samalla?) vai vain RN/RAF:n?

Industry officials have told Aviation Weekthat Italy will likely pay for the integration of the Meteor on the F-35A, but that this will be a delta integration based on the work done for the UK on the F-35B.

http://aviationweek.com/farnborough-airshow-2018/britain-considering-f-35-road-map

BAE myi viimeiset Saabin osakkeet tiettävästi vuonna 2011
https://saabgroup.com/investor-relations/the-share/ownership/

Toisaalta Gripenissä käytetään runsaasti brittiteknologiaa, mikä esti kaupat Argentiinaan. Ts. siinä mielessä sanavaltaa on.
 
Toisaalta Gripenissä käytetään runsaasti brittiteknologiaa, mikä esti kaupat Argentiinaan. Ts. siinä mielessä sanavaltaa on.

Tämä on vähän kuin sanoisi että brittien pakotteet minua kohtaan olisivat estäneet minua hankkimasta uusinta Jaguar XJ:tä...
Argentiinalla ei ole ollut varaa ostaa edes Mirage F1/Kfir tason käytettyjä räyskiä.
 
Meneehän Growler toki uusiksi NGF:n myötä. Mutta oletteko miettineet mitä 12 F:ää tarkoittaisi? Suomesta tulisi sen version PÄÄKÄYTTÄJÄ. Vaikka se on tehty Brassien makuun (8 kpl). Toisaalta tämähän pätee myös koko tarjouksen kokoon. Suomesta tulisi 64:llä isompi käyttäjä kuin Ruotsista itsestään, jolla on ohjakset. Suomi maksaisi kaikesta kehityksestä kuitenkin isoimman määrän omistajana.

Miten mahtanee kannattaa ja sujua yhteispeli kun Brasilia on lähtenyt F:ään ihan eri tavoittein? Meillä ei ole läheskään samanlaisia teollispoliittisia himoja.

Kolmen soppa haiskahtaa haasteellisemmalta kuin kahden, jota oltaisiin lähempänä 64 kpl E:tä ajatuksella. Toki Brasilia olisi edelleen merkittävä vaikuttaja, mutta erillinen F-kuvio poistuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on vähän kuin sanoisi että brittien pakotteet minua kohtaan olisivat estäneet minua hankkimasta uusinta Jaguar XJ:tä...
Argentiinalla ei ole ollut varaa ostaa edes Mirage F1/Kfir tason käytettyjä räyskiä.

Ostettiinhan siellä viime vuonna Super Etendardeja (yhtä monta kuin kädessäni on sormia...). Kfir-diiliä vastaan oli muuten myös ilmavoimien edustaja, vaikka toki viiden miljardin dollarin puolustusbudjetista leijonanosa kuluukin ydintoimintojen turvaamiseen.
 
Mitähän ne Brasilian ihan eri tavoitteet on? Ja tuskin jää kaksipaikkaisten määrä heillä nykyiseen tilausmäärään, kun koneiden kokonaismäärä on tarkoitus nostaa 108:aan.
///
https://www.janes.com/article/86256...ripen-e-enters-second-stage-of-final-assembly

"The first Saab Gripen E single-seat combat aircraft destined for Brazil has entered the second stage of final assembly and is on path for its first test flight this year.

Conal Walker, Saab spokesperson, said on 31 January that there are three stages in final assembly. Stage 1 is where the majority of all installations, such as cables and pipes, are made. Stage 2 includes mounting of avionics, auxiliary power unit (APU), engine, radar, canards, canopy, and windshield installation."
///
https://www.businessinsider.in/swed...s-totally-irrelevant/articleshow/67908934.cms

"Justin Bronk, an aerial combat expert at the Royal United Services Institute, told Business Insider that like the A-10 Warthog was built around a massive cannon, the Gripen was built around electronic warfare. Virtually all modern jets conduct some degree of electronic warfare, but according to Bronk, the Gripen E stands above the rest. "

"Gripens that baffled the Typhoons were of the C/D series, which have much less powerful electronic warfare capabilities than the E series "
 
Viimeksi muokattu:
Moottorivauriot ovat kovin harvinaisia nykyaikana, samoin myös moottorin tukehtumiset yms ongelmat, joita oli paljon vielä sukupolvissa ennen F404 ja F110. Sen takia ne ovat niin kalliita nykyään.
(Vrt: https://theaviationist.com/2014/12/12/f-14b-engine-goose/)

Niin kauan kun lentämisessä on jokin asia mahdollista, kuten esim. moottorin sammuminen, niin se on otettava huomioon harjoittelemalla ko. pakkotilannetta. Se että ne toimivat nykyään hyvin, ei poista sen sammumisen mahdollisuutta.
 
Mä en ymmärrä tuota Saabin dissaamista joka välissä. Ihan kuin se olis vetänyt porukkaa kuivalla kakkoseen. Saab on toiminut puolustusmateriaali alalla kauan ja kokemusta on kertynyt paljon. Ei tuo Saabin podi ole automaattisesti paska koska ei ole jenkki.

Ei se ole Saabin dissaamista että muistuttaa tosiasioista. Saab kauppaa Suomelle prototyyppejä joita juuri kukaan muu ei osta. Muut kauppaavat valmiimpia tuotteita joiden käytöstä on huomattavasti enemmän kokemusta ja joilla on laajempi käyttäjäpohja.
 
Back
Top